A Toyota komoly offenzívába kezd a haszongépjármű szakágban, amelyet egy újabb PSA-rokon, a kompakt méretű ProAce City támogatásával teszik. Az újdonságot Rómában vizsgáltuk meg testközelből. Az erősödő modellportfóliót a jövőre érkező elektromos modellek és a vadonatúj „Toyota Professional” márkastratégia is támogatja majd, amely kiemelkedő ügyfélszolgáltatásokat és támogatást biztosít a kishaszonjármű felhasználóknak.

A Toyota és a PSA konszern együttműködése nem új keletű: a japánok már több ízben tartottak igényt a francia konszern egyes áru-/személyszállító modelljeire. A japánok aktuális palettájáról kiváló példa erre a Toyota ProAce, illetve a ProAce Verso család: a szóban forgó típusok néhány márka-specifikus módosítást leszámítva tökéletesen megegyeznek a francia donorokkal, mi több, egyazon gyártósoron készülnek.

Közeli randevú - galéria

Az autóipari konvergencia csúcspéldáját jelentik a személyautóként is elérhető haszonjárművek. Ez érthető, hiszen elég jónak kell lenniük ahhoz, hogy igazán hosszú távon is tökéletes igáslovak legyenek, miközben rendkívül költséghatékonynak kell lenniük. Így már korábban is sokan osztották meg a fejlesztési költségeket, de ilyen mértékű összefogásra eddig nem volt példa az autóiparban. Mostantól ugyanis Toyota ProAce City néven, persze alapos átdolgozással, is elérhető lesz a Peugeot, a Citroen és az Opel által kínált modell.

A Toyota vélhetően elégedett a franciákkal, hiszen egy újabb közös, pontosabban fogalmazva a PSA által fejlesztett kompakt modellt mutatott be ProAce City néven, amelynek a ‘sima’ ProAce családhoz hasonlóan két fő kivitele van: a ProAce City áruszállító, a ProAce City Verso pedig személyszállító.

Praktikus japán családi autó francia tartalommal: ProAce City néven (is) megérkeztek a PSA ügyes kompakt modelljei

Minden bizonnyal már kitalálták, hogy a Citroën Berlingo, a Peugeot Partner/Rifter páros és az Opel Combo/Combo Life Toyota-féle ikertestvéreiről beszélhetünk, ami egyben azt jelenti, hogy a Toyota egy abszolút modern, okosan megtervezett és kialakított kompakt modellcsaládot kapott, amelynek tagjaival a japánoknak csupán annyi dolguk volt, hogy át kellett szabniuk kicsit a jól bevált franciák megjelenését.

A Toyota a PSA-val folytatott együttműködés által jelentős mértékben szeretné növelni szerepét a haszonjárművek piacán: a japánok terveik szerint 2020-ra 100 ezer haszonjárművet szeretnének értékesíteni Európában (ez 50 százalékos növekmény), amihez elengedhetetlen az erős paletta, márpedig ebben a tekintetben nehéz lenne jobb partnert találni a franciáknál. Az ikertestvérekhez hasonlóan a ProAce City is kétféle hosszal elérhető: az alapmodell 4,4 méter, a hosszabb verzió – aminek nem csak hátsó túlnyúlása, hanem tengelytávolsága is nagyobb – 4,75 méter hosszú. A haszonjármű változat raktere a kivitel függvényében 3,3 és 4,3 köbméter között változhat, amihez opcionálisan elöl akár 3-személyes üléspad társulhat és fontos megemlíteni, hogy mindegyikben elfér két Euro raklap.

Kívül-belül elkülöníthető, de nem jelentősen különböző – Toyota ProAce City galéria

A személyszállító kivitelben 5 vagy 7 különálló ülés kaphat helyet (ugyebár utóbbi a nagycsaládos állami támogatás miatt különösen népszerű lehet nálunk) és számos praktikus megoldás szolgálja a családok kényelmét, amiket már több alkalommal is megismerhettünk a francia testvérpárban, valamint az Opel Combo Life-ban. A benzin- és dízelmotorok szintén a franciáktól érkeznek: benzinfronton az 1,2 literes, 3-hengeres turbós egység 110 lóerőt teljesít, a 4-hengeres 1,5 literes dízel pedig 75, 102 és 130 lóerővel áll rendelkezésre. Opcionálisan természetesen a jól ismert nyolcfokozatú automataváltó is bekerül a kínálatba.

Év végétől már a Toyota kisbuszaiban/furgonjaiban is elérhető lesz a CarPlay/Android Auto

A kényelmi/biztonsági extrakínálat, illetve a multimédia szintén a testvérmodellekből érkezik, így az Android Auto/Apple CarPlay okostelefon-tükrözés is megtalálható a repertoárban. Korábbi összehasonlító tesztünkből ide kattintva részletesen olvashatnak a japán újdonság (donor)testvéreiről – a lényeg természetesen a Toyota ProAce City-re is érvényes. Ezt pedig Rómában testközelből is megtapasztalhattuk: az újdonság csupán néhány betétben és a márkaspecifikus apróságokban különbözik testvéreitől, így egyszerű anyagokkal, de praktikus megoldásokkal, szellős helykínálattal találkozhatunk.

ProAce Black Edition

Miközben lefelé bővül a kínálat, a vállalat nem feledkezik meg a jelenlegi termék népszerűsítéséről sem. Ennek hatására született meg a nagytestvér ProAce vagány különkiadása, a Black Edition, amely nevéhez hűen magasfényű fekete részletekekkel (nevezetesen felnikkel, kilincsekkel, külső tükrökkel, alsó oldalbetétekkel és belső betétekkel) igyekszik feldobni magát. A különleges kiadás személyszállító és furgon verzióban is megvásárolható lesz majd, bármilyen hosszban és a feketét kivéve bármilyen színben, ráadásul pedig sportosságot fokozó matricázás is kérhető majd hozzá.

Nagytesó vagányabb kivitelben

Miközben a hagyományos ProAce City modellek a jövő év elejétől lesznek elérhetők, a PSA-nál készül már javában a teljesen elektromos változat is, amely a nagytestvér ProAce esetében 2020-ban, a kisebb ProAce City-nél pedig 2021-ben lesz elérhető. Ezek érkezésére pedig szó szerint sokan fellélegezhetnek: miközben a kishaszongépjárművek forgalma Európában a közlekedés 7 százalékát teszi ki, valójában a szennyezés 17 százalékáért ők a felelősek.

A japánok pedig olyannyira komolyan gondolják a haszongépjárművek terén folytatott kiteljesedést, hogy Toyota Professional néven összefoglaló szolgáltatáscsomagot hoznak létre, amivel az ügyfél már az értékesítéskor találkozhat: az ágazatnak saját szakértője és sarka lesz számos szalonban, ahol még áttekinthetőbb módon találkozhatnak a vásárlók a megoldásokkal.

Új név foglalja össze az új megoldásokat: a paletta így már a teljes haszonpiac háromnegyedét lefedi

„A Toyota Motor Europe kishaszonjármű-kínálatának bővítését és villamosítását egy új márka: a Toyota Professional bevezetése támogatja. Ez a fejlesztés újfent kihangsúlyozza, hogy a Toyota kiemelt hangsúlyt kíván fektetni egyre nagyobb számú LCV-ügyfélkörére, amelynek keretében szakosodott hálózat kialakításával gondoskodik az optimális ügyfélélményről” – avat be Matt Harrison, a Toyota európai alelnöke.

Bő 6 millióért már korrekt példányokat kapunk, és persze van nagycsaládos kedvezményre jogosult hétszemélyes kivitel is

Ehhez már csak versenyképes árakra és garanciális szolgáltatásokra van szükség a kisebb ProAce City esetében is. A végleges árlistára ugyan még várni kell, de a konkurensek árainak ismeretében már nem kell a sötétben sem tapogatóznunk. A japán márka versenyképességét pedig még tovább növeli, hogy az év végétől az ő modelljeiben is elérhető lesz az Apple CarPlay és az Android Auto.