Bár az elmúlt években többször is olvashattunk arról, hogy a német prémiumgyártók lassan kezdenek besokallni a már-már kezelhetetlenül széles modellpalettáktól és takarékossági okokból csökkenteni kívánják a típusok számát, aminek első körben nyilván a kisebb darabszámban értékesített rétegmodellek ihatják meg a levét, ám a BMW-nél szerencsére nem úgy tűnik, mintha a bajorok nagyon szűkíteni szeretnék a palettát. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a propelleres márka rögtön két nyitható tetejű rétegmodellt is piacra dobott most tavasszal: a vezetés szerelmeseihez szóló Z4-et, amely visszatért a vászontetőhöz, valamint a szintén vászontetős, négyüléses 8-as kabriót, amely egy igazi luxuscirkáló.

Az új BMW 8-as Cabrio az új Z4-gyel gyakorlatilag egyszerre lépett piacra hazánkban – galéria

Már mindkét újdonság rendelhető hazánkban, mi pedig a BMW által támogatott Concours d’Elegance Balatonfüred veteránautós rendezvényre menet ki is próbálhattuk az új, nyitható tetejű autócsodákat.

A Z4 nem meglepő módon a vezetési élményt helyezi középpontba és ennek megfelelően minden egyes megtett méter élményszámba megy a volánja mögött – mégpedig az adott motortól teljesen függetlenül –, a 8-as kabrió pedig a fényűzésről és a luxusról szól, miközben páratlan eleganciájával fagyasztja meg maga körül a levegőt.

Nagy örömünkre ismét vászontetőt kapott a BMW Z4, ami egyben egy fontos üzenet is: sportosabbra vették a figurát Münchenben...

Haladjunk szépen sorban és kezdjük az élménydús roadsterrel. Az új Z4, amit a Toyotával karöltve fejlesztettek ki a bajorok (a japán testvérről, a Supráról itt olvashatnak), szerencsére ismét a dinamikusabb irányvonalat követi, ám a BMW-től megszokott módon a tehetős ügyfeleknek nem kell lemondaniuk a kényeztetésről és a modern extrákról sem. A lényeg, hogy a Z4 harmadik felvonása mindent tud, amit egy kétüléses roadstertől el lehet várni, a kényeztetés tekintetében pedig teljesen más, összehasonlíthatatlanul magasabb szintet képvisel, mint mondjuk egy puritán Mazda MX-5, igaz, ezt érthető módon árazása is tükrözi.

A G29-es kódnéven futó új Z4 karosszériaarányai egy percig sem hagynak kétséget a modell dinamikus menettulajdonságai kapcsán: a hátsó tengely elé tervezett üléssor, az alacsony súlypont, a tengelyek közötti 50:50 arányú súlyelosztás, a széles nyomtávok és a kompakt tengelytávolság egysége az intenzív vezetési élmény ideális előfeltételeit teremti meg.

Mellettem az ősöm: az új Z4-től jobbra (a képen balra) minden BMW Z-modell őse, a 30 éves Z1 suhan – galéria

Ami az M40i néven 19,4 millió forinttól elérhető csúcsmodellt illeti, 340 lóerős (500 Nm) sorhatos, B58 kódjelű benzinmotorjával, elektronikusan állítható lengéscsillapítókkal dolgozó sport futóművével, a BMW M sport fékrendszerrel és a szintén szériában járó elektronikusan vezérelt, önzáró M Sport differenciálművel a BMW Z4 M40i minden szempontból megfelel a vele szemben támasztott elvárásoknak. A BMW M Performance modell mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-s sebességre, végsebességét pedig természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban.

A vegyes fogyasztás ehhez mérten baráti: a kifutó NEDC norma szerint 7,6 l/100 km-es étvággyal is el lehet közlekedni vele, persze aki a valóságban ennyivel jár egy Z4 M40i-vel, abszolút lyukra futott az autóválasztással. Cserébe viszont végtelenül precíz és minden tekintetben villámgyors a kétüléses, amelynek kvalitásairól mi sem árulkodik jobban rendkívül komoly, 7:55 perces Nürburgring-Nordschleife-i köridejéről, ami még az M2 idejénél is jobb.

Hiába sportos, luxusautós megoldásokból nincs hiány a Z4 utasterében – sajtógaléria

A függőlegesen elrendezett fényszórópár, a vese alakú hűtőrácsok egyedi formaterve, az első kerekek fölé nyújtott sportautós motorháztető, a két első kerékjárati ívbe integrált nagyméretű légkivezető nyílás és a csomagtérfedéllel elegánsan egybeépített légterelő mind-mind hozzájárul az új BMW Z4 összetéveszthetetlen megjelenéséhez. Mindezt ráadásul már az alapváltozat is a magának mondhatja, amely a csúcsmodellnél szerényebb felszereltséggel, de így sem fapadosan érkezik. A 12,8 millió forintos indulóár egy 197 lóerős (320 Nm), 2-literes turbómotort takar, amely a viszonylag könnyű roadstert 6,6 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/h-ra.

Tehát azért ez sem nevezhető nagy kompromisszumnak, ráadásul a papíron 6,1 l/100 km-es vegyes fogyasztásból kiindulva a benzinkúton sem találkozunk majd indokolatlanul nagy költségekkel. Az autó kvalitásainak ismeretében nem is tűnik annyira eltúlzottnak a 13 millió alatti indulóár, ráadásul a fapados jelzőtől nagyon távol áll a belépő Z4 alapfelszereltsége is. És az sDrive20i kivitel tud még valamit, amit a többiek nem: a kínálatban egyedüliként hatfokozatú kézi váltóval is lehet majd konfigurálni, miközben az összes többi motorhoz szériában jár az egyébként zseniális 8-fokozatú automata, igaz, egy roadster esetében nagy élmény kézzel kapcsolgatni, így például számunkra – a klasszikus, régi vágású sportautók szerelmeseiként – nem is kérdés, hogy egy manuális váltóval szerelt belépő motoros Z4 lenne a nagy álom.

A bivalyerős, 340 lovas M40i kivitel a Z4 kínálatának csúcsa – sajtógaléria

A belépő 20i és az M40i csúcsváltozat között félúton az sDrive30i verzió helyezkedik el, amelyben akárcsak a 20i esetében, egy 2-literes, 4-hengeres (B48 kódjelű) turbómotor dolgozik 258 lóerős csúcsteljesítménnyel és 400 Nm-es maximális nyomatékkal. A 258 lóerő sportautós, 5,4 szekundumos 0-100 km/h-s sprintidőre elegendő, de a 20i-hez képest a plusz 61 lóerőért és 80 Nm-ért, továbbá néhány plusz extráért és nagyobb fékekért közel 1,5 millió forintnyi felárat kell fizetni, ami még ezen a szinten is sok pénz: a 30i motorral szerelt Z4 alapára 15,25 millió forint. A 30i menetteljesítményei különben több, mint elegendőek, és meglepő, hogy milyen szépen szól, illetve durrog a négyhengeres, vagyis a kipufogórendszer tervezői (is) szép munkát végeztek.

A vadonatúj Z4-ről most ízelítőnek legyen elég ennyi, a lényeget ugyanis nem szeretnénk előre lelőni: épp ma vettük át az első tesztautót – rögtön egy M40i csúcsmodellt –, és ígérjük, hogy rövidesen részletesen számot adunk a roadster tudásáról. Elöljáróban annyit elárulunk, hogy egyáltalán nem csalódtunk; fantasztikus vezetni a gyönyörű hangú, nem mellesleg pedig bivalyerős sorhatos motor által repített Z4-et.

A BMW 8-as kupénál is élménydúsabb alternatíva az új 8-as Cabrio – sajtógaléria

Térjünk is át a második idei nyitható tetejű BMW újdonságra, a 8-as sorozat kabrió változatára, amely egészen más ligában játszik: nem csak utastere képes a Z4-nél kétszer több utast ‘elszállásolni’ (történetesen kettő helyett négyet, bár a hátsó kettőt csak igen-igen szűkösen), de az autó árcéduláján is megjelenik a kettes szorzó: a gyengébb, 320 lóerős 840d xDrive kivitel 35,76 millió, az 530 lóerős, benzines V8-as M850i xDrive pedig 43,62 millió forinttól startol. Jól látják: 8-as kabrió nincs összkerékhajtás nélkül, mint ahogy Z4 sincs összkerékhajtással, csak ‘szimpla’ hátsókerékhajtással, bár egy roadster esetében ez így is van rendjén.

Ijesztőnek hangzik tehát a 8-as kabriók ára (illetve nem csak úgy hangzik, hanem az is), de a csúcsmodelleket éppen ez az exkluzivitás és elérhetetlenség teszi különlegessé, a fölényes technikai színvonal, valamint az abszolút csúcskategóriájú kivitelezés és megjelenés mellett. Csodálatos formájával különben mindenkinek ad valamit a 8-as kabrió: ha életcélt nem is feltétlenül, de némi gyönyörködést biztosan. A kupét jól ismerjük, hisz az 530 lóerős csúcsmodellt máris teszteltük, most pedig nézzük, hogy miben más a kabrió!

Az igényesen kivitelezett vászontető alatt hátul kicsit nagyobb a fejtér, mint a BMW 8-as kupéban – sajtógaléria

A változást természetesen a tető környékén érdemes keresni. A klasszikus vászontető kifejezetten csendes elektromotorokkal pakoltatható el 15 másodperc alatt és akár 50 km/h sebességig. A gyáriak kimagasló szigetelést kreáltak, a személyre szabhatóságot pedig a hagyományos fekete mellett egy ezüstös-szürkés tetőszín is fokozza, ami egyébként a Z4-hez is elérhető. Belül szintén nagyon igényesen burkolt a tető, melynek kialakítása az adott belső színhez illeszkedik.

Csukott tetővel is páratlanul harmonikus a modell megjelenése, igaz, a vászontető hátuljának meredekebb lejtése kissé levesz a kupé modell agresszív hátsó megjelenéséből – cserébe viszont nagyobb fejtér fogad alatta, amit az is bizonyít, hogy a kupéval ellentétben teljes értékű fejtámlákat kapunk. A bő 4,8 méter hosszú karosszéria sajnos nem sok lábteret kínál a hátsó utasoknak, de ha már szóba került a sokoldalúság, akkor a tisztességes méretű, 350 literes csomagteret érdemes megemlíteni, amelyhez elektromosan mozgatott fedélen keresztül férhetünk hozzá – sőt, a hátsó ülések ledöntésével még egy közepes alagúton át bővíthetjük is.

Több, mint 4,8 méter hosszú, de 4 személynek mégis szűk a 8-as kabrió – sebaj, nem erről szól...

Bár a 8-as tömegét alumínium, magnézium és szénszál erősítésű műanyag is leszorítani igyekszik, azért a méretes karosszéria és a kabrió kialakítás miatti kiegészítő erősítések és elektromotorok megdobják a súlyt, amely üresen átlagosan két tonna körül alakul. A vászontetős modell ezzel azonos konfiguráció esetén 125 kilogrammal nehezebb a kupénál.

A kupéhoz hasonlóan a piaci bevezetés kétféle erőforrással történik, amelyből az M850i xDrive névre hallgató változat az érdekesebb. A BMW 4,4 literes, duplaturbós benzinmotorja 530 tagú ménest biztosít 5500-tól 6000-ig, míg a hatalmas, 750 Nm-es csúcsnyomatéka már 1800-tól egészen 4600 1/perces fordulatig jelen van. Mindez az összkerékhajtással és a 8-sebességes, ZF-féle automataváltóval egészen elképesztő, 3,9 másodperces 0-100-as sprintet biztosít az autónak (a kupéhoz képest +0,2 s), míg a végsebességet elektronika korlátozza 250 km/h-ban.

A kupénál 125 kilóval nehezebb a merevség érdekében a 8-as Cabrio – galéria

A 840d xDrive nevet viselő, szintén összkerékhajtással és nyolcas automatával szerelt hathengeres, háromliteres gázolajossal is villámgyors a nagy kabrió, hiszen a 320 lóerő és a 680 Nm-es nyomaték 5,2 másodperces 0-100-as sprintet biztosít, míg a végsebesség ebben az esetben is 250 km/h. A vegyes fogyasztási adat egyébként a benzines esetében 10 liter, míg a dízelnél 5,9-6,3 liter/100 km.

Persze a 8-as kabrió utasterében is a gyártó legújabb megoldásai köszönnek vissza, mint például a friss digitális műszercsoport, a legújabb iDrive rendszer, a még nagyobb head-up kijelző, a gesztusvezérlés vagy éppen a középső légbeömlőkkel összejátszó klímapanel. Természetesen a BMW a legfinomabb anyagokat alkalmazta az utastérben és a személyre szabási lehetőségeknek sem igazán szabnak gátat a gyáriak – ha máshogy nem, akkor az Individual részleg segítségével gyakorlatilag bármilyen kívánságunkat teljesítik a németek. A teljes bőrkárpitozás egyébként – beleértve a műszerfalat és az ajtóborítást – már alapáron jár a 8-ashoz.

Luxus, minden mennyiségben – íme, az új BMW 8-as Cabrio utastere

Természetesen további tételekkel is növelhetjük a luxust, mint például a látványos hangulatfények, a Bowers & Wilkins hangrendszer vagy épp az üvegből készült váltógomb és kezelőszervek. Vezetőt támogató rendszerekből sincs hiány: Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat, kormányzó és sávtartó asszisztens, sávváltásra és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel és kikerülési segédlettel együttműködő sávtartó asszisztens, távolsági információk, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, elsőbbségadásra figyelmeztető és rossz haladási irányra figyelmeztető rendszer is van.

Mindezeken felül a listáról automatikus parkolórendszer, 3D-s, 360 fokos kamerarendszer és számos egyéb modern megoldás sem maradt ki, mint például az akár 600 méterre elvilágító távolsági lézerfény. A menetdinamikát adaptív sportfutóművel és hátsó differenciálzárral is fokozhatjuk. A futóműtechnika terén előre kettős keresztlengőkaros, míg hátra ötlengőkaros megoldást építettek be a bajorok, továbbá alapáron jár az aktív négykerék-kormányzás is – jól látszik tehát, hogy a BMW minden tekintetben beletette aktuális csúcstechnikáját a 8-asba, amit persze ilyen árfekvésnél el jogosan el is várhatunk.

Igazi luxuskabrió a 8-as Cabrio, ennek megfelelő árcédulával... – galéria

Halkan megsúgjuk, hogy már egy új BMW 8-as kabrió is ki van írva számunkra tesztelésre, úgyhogy részletes tesztprocedúránkat a csodaszép vászontetős csúcsmodell sem ússza meg. Alig várjuk a tesztautót és előre drukkolunk a szép időnek, ami (legalábbis a mai és a holnapi napot tekintve) sajnos nem jött össze a Z4 esetében. Apropó, 8-as modellcsalád: már úton van a széria legpraktikusabb, ötajtós kivitele, a BMW 8-as Gran Coupé, amiről ide kattintva olvashatnak bővebben.