Még szinte meg sem száradt a nyomdafesték a második generációs A-osztályos Mercedes első gyári katalógusain, nekünk máris szerencsénk volt hazai terepen kipróbálni a Genfben bemutatott típust, amely a Kecskeméten gyártott B-osztály édestestvére.
Még szinte meg sem száradt a nyomdafesték a második generációs A-osztályos Mercedes első gyári katalógusain, nekünk máris szerencsénk volt hazai terepen kipróbálni a Genfben bemutatott típust, amely a Kecskeméten gyártott B-osztály édestestvére.
Az új A-osztályból sugárzik a dinamikaÁm míg a praktikus, és külső méreteihez képest kimondottan tágas B-széria elsősorban a racionálisabban gondolkodó családosokat célozza meg, addig a vagány A-osztály inkább a fiatalabb, tehetős, stílusos autóvásárlók szívébe kívánja belopni magát. Nem kérdés, az autót végigmérve erre minden esélye meg is van az újdonságnak, a formaterv ugyanis szívdöglesztőre sikeredett, s örömmel jelentjük, hogy a technikai tartalom sem hagy kívánnivalót maga után, így végre az ’A’ Mercedesek is büszkén viselhetik a csillagot.
Jól áll neki az AMG sportcsomag - galériaIngo Fröhlich Úr, a márka hazai igazgatója a bemutatón elmondta, hogy az utóbbi időkben a kompakt típusok rendkívül fontossá váltak a gyártók számára, hiszen egyre nagyobb kereslet mutatkozik irántuk, és elemzések szerint a tavalyi 6,6 milliós kompakt piac 10 év alatt elérheti a 10,6 milliós darabszámot. Persze a Mercedes is meg szeretné lovagolni a hullámot, így az A- és B-osztályok után további 2-3 modellel bővíti kisebb kategóriájú szériáját. Jó hír, hogy a négyajtós CLA kupé gyártása Kecskemétre kerül, de immár biztossá vált egy szabadidőmodell érkezése, mi több, állítólag egy A-osztályra épülő kompakt kabrió is tervben van.
Végre egy szép A-osztály - galériaAz ’A-ra’ visszatérve, a fejlesztés során mind a megjelenést, mind a viselkedést tekintve a sportosság és a dinamizmus volt a középpontban, amely tulajdonságok elengedhetetlennek bizonyulnak akkor, ha a gyártó a fiatalság irányába kíván nyitni. A szendvicsszerkezetű, egyszerűbb futómű-konstrukcióval megáldott, s a bemutatáskor jávorszarvas-teszt botrányba is keveredett előző generáció praktikuma így persze csorbult valamelyest, ám a hazai B-osztály tökéletesen kiszolgálja az ilyen irányú igényeket. Az áramvonalas ’A’ viszont 16 centivel alacsonyabb lett elődjénél, ami már önmagában is garancia a jobb vezethetőségre.
A 4,3 méter hosszú, 2,7 méteres tengelytávolságú kompakt utasterében négy felnőtt jól elfér, elöl a komfort és az ergonómia hibátlan. Hátul persze jobbak a helyviszonyok a B-osztályban, s amott nem mellesleg a kilátás is szabadabb, de ha nem rendeljük meg a hangulatos panorámatetőt, nem csak a lábhely, hanem a fejtér is elegendő az ’A’ második sorában. A hátsó légbefúvókért és a mindenhol kényelmes, jól tömött ülésekért piros pont jár, de ildomos megállni néhány szóra az eltalált formavilág mellett is.
Hátul nem túl tágas, de el lehet férniSzép a középkonzol, gyönyörűek a légbeömlők, sokféle díszítő betét közül válogathatunk, remek tapintású és fogású kormány, eltalált a műszerfal, és igényes a központi, szériában járó multimédiás kijelző is, amit felárért nagyobbra cserélhetünk. Az anyag- és összeszerelési minőség teljesen rendben volt az előszériás autókban, az elegendő tárolónak, a tologatható kartámasznak, valamint a szintén feláras hangulatvilágításnak pedig szintén örültünk. Az alaphelyzetben 341 literes csomagtartó nem túl tágas, de körülbelül megfelel a kategória átlagának, miközben az osztott hátsó üléstámlákat előrebillentve akár 1157 liternyi pakkot is elhelyezhetünk a puttonyban.
Az A-osztály vezetőülésében jó ülniAz A-osztály vezethetősége nem szolgál meglepetéssel, néhány szóban összefoglalva pontosan úgy teljesít a ’kiscsillag’, ahogy elvártuk. Két kivitelben volt alkalmunk kipróbálni az autót a hazai bemutatón: a sportfutóműves, és így kicsit rázós ezüst A200 CDI-t AMG csomag díszítette, míg a kék, benzines A200-as kellemesebb alap futóművel érkezett - mindkét motorhoz egy-egy remekül kapcsolható hatsebességes manuális váltó csatlakozott. A 136 lóerős (300 Nm) 200 CDI-t a B-osztályban nemrégiben teszteltük, és már akkor levett minket lábunkról kulturáltságával, finomságával, alacsony fogyasztásával és kellemes karakterével az izmos négyhengeres 1,8-as, ami a kisebb A-osztályt érzésre még könnyedebben cibálja.
Egy kivételével mindegyik motorral ajánljukAz 1,6 literes, turbós 200-as benzines egység legalább ilyen jó. A 156 lóerős (250 Nm), friss fejlesztésű erőforrás gyakorlatilag a pincétől a padlóig meglepő elánnal dolgozik. Kivételesen jó érzés, amikor már 1200-as (!) fordulatszámtól észleljük a turbó jótékony hatását, s a fokozatokat alig 2000-ig kiforgatva is dinamikusan közlekedhetünk. A nyomatékos karakterisztika miatt jó hosszú váltót társíthattak a mérnökök a 200-as benzineshez, amely így dízelesen keveset forog, 130 km/óránál hatodikban például mindössze 2500-at, ami mind a tartósságnak, mind pedig a fogyasztásnak jót tesz. A gyári adatok szerint vegyes körülmények között 6 literen belül marad az A200 fogyasztása, amiről reméljük, hogy rövidesen egy hosszabb teszt keretében meggyőződhetünk. Minden motorhoz szériában jár a start/stop rendszer, amely a benzinesnél gyorsan, a dízelnél kicsit késve dolgozik.
6,8 millió forinttól lehet ide beülni - galériaA menetpróbán faggatott erőforrásoknak azonos alapokkal, hengerűrtartalommal és technikával (részletesebb adatok a lenti táblázatban) létezik egy-egy kistestvérük is a kínálatban: a benzines 180-as és a gázolajos 180 CDI egység. Előbbi anyagi szempontból az alapmotor szerepét tölti be, 1,6 literből 122 lóerőt présel ki 200 Nm-es csúcsnyomatékkal karöltve.
Az 1,8 literes A180 CDI 109 lóerős (250 Nm), és érdekessége, hogy kizárólag a Mercedes 7-sebességes DCT duplakuplungos automataváltójával rendelhető, amely mindegyik típusváltozathoz elérhető. Azonban van ám kézi váltós B180 CDI is a kínálatban, mégpedig ugyanúgy 109 lóerővel (260 Nm), ám 1796 helyett mindössze 1461 köbcentivel. Továbbá érdemes tudni, hogy az 1,5 literes dízelmotor nem egy Mercedes-féle ’CDI’, hanem a Renault 1.5 dCi-jének legfrissebb, átdolgozott változata, amit a múlt héten a megújult Scénic-ben tettünk próbára.
Szó se róla, korrekt darab a takarékos másfél literes, ám helyette szerintünk érdemesebb igazi Mercedes-motorokhoz nyúlni, akár a 180-as benzineshez, akár az Büszkén viselheti a csillagot az újdonságalap dízelnél alig több mint 400 ezer forinttal drágább, nem mellesleg jóval izmosabb 200 CDI-hez. Halkan hozzáteszem, hogy a Renault szuper, új fejlesztésű 130 lóerős 1.6 Energy dCi egységét jóval szívesebben láttuk volna a csillagos kompakt motorházteteje alatt.
A kínálat csúcsát a kizárólag automataváltóval elérhető A250-es jelenti, amelyben egy modern kétliteres, 211 lóerős (350 Nm) négyhengeres turbós benzines gondoskodik a kiváló menetteljesítményekről – pontos adatok az alábbi táblázatban. Később csatlakozik még egy 2,2 literes 170 lóerős öngyulladós a palettához, mi több, már nagyban tesztelik a gyáriak a több mint 300 lóerős AMG sportváltozatot.
| Mercedes A-oszt, 2012 | A180 BE | A200 BE | A250 BE | A180 CDI BE | A180 CDI Aut | A200 CDI BE |
| Lökettérfogat (cm3) | 1595 | 1595 | 1991 | 1461 | 1796 | 1796 |
| Csúcsteljesítmény (le) | 122 / 5000 | 156 / 5300 | 211 / 5500 | 109 / 4000 | 109 / 3200 | 136 / 3600 |
| Csúcsnyomaték (Nm) | 200 / 1250 | 250 / 1250 | 350 / 1200 | 260 / 1750 | 250 / 1400 | 300 / 1600 |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,2/9,1 mp | 8,4/8,3 mp | 6,6 mp | 11,3 mp | 10,6 mp | 9,3/9,2 mp |
| Végsebesség (km/h) | 202 / 202 | 224 / 224 | 240 | 190 | 190 | 210 / 210 |
| Váltófokozatok/típus | 6man/7aut | 6man/7aut | 7aut (DCT) | 6, man | 7aut (DCT) | 6man/7aut |
| Átl.fogy. (l/100 km) | 5,5 / 5,4 (B) | 5,5 / 5,4 (B) | 6,1-6,4 (B) | 3,8-4,0 (D) | 4,1-4,4 (D) | 4,3 / 4,1 (D) |
| CO2-kibocsátás (g/km) | 128 / 127 | 129 / 127 | 143-148 | 98-105 | 109-116 | 111 / 109 |
| Hosszúság (mm) | 4292 | 4292 | 4292 | 4292 | 4292 | 4292 |
| Szélesség (mm) | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 |
| Magasság (mm) | 1433 | 1433 | 1433 | 1433 | 1433 | 1433 |
| Tengelytáv (mm) | 2699 | 2699 | 2699 | 2699 | 2699 | 2699 |
| Üres tömeg (kg) | 1370/1395 | 1370/1395 | 1445 | 1395 | 1475 | 1445/1475 |
| Csomagtartó térf. (l) | 341-1157 | 341-1157 | 341-1157 | 341-1157 | 341-1157 | 341-1157 |
| Alapár (forint) | 6.828.700,- | 7.679.600,- | 9.608.400,- | 7.367.500,- | 8.047.100,- | 7.805.800,- |
A további intézkedésig kizárólag ötajtós kivitelben és elsőkerékhajtással rendelhető A-klubba a belépőt a listaárak szerint minimum 6,83 millió forint ellenében lehet megváltani.
Ennyiért a 122 lóerős B180-ast vihetjük haza, amely így körülbelül félmillióval drágább a legnagyobb riválisnál, a 136 lovas BMW 116i-nél, igaz, extrák terén egy picivel többet nyújt a bajor ellenlábasnál.
Az 1,5 literes Renault-dízeles A180 CDI legkevesebb 7,37 millióba fáj, a remek 200 CDI 7,8, a finom 200-as benzines pedig 7,68 millió. A leendő vásárlók 3 felszereltségi szint közül (Urban, Style, Sport) válogathatnak.
