Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Még szinte meg sem száradt a nyomdafesték a második generációs A-osztályos Mercedes első gyári katalógusain, nekünk máris szerencsénk volt hazai terepen kipróbálni a Genfben bemutatott típust, amely a Kecskeméten gyártott B-osztály édestestvére.

Még szinte meg sem száradt a nyomdafesték a második generációs A-osztályos Mercedes első gyári katalógusain, nekünk máris szerencsénk volt hazai terepen kipróbálni a Genfben bemutatott típust, amely a Kecskeméten gyártott B-osztály édestestvére.

Az új A-osztályból sugárzik a dinamikaÁm míg a praktikus, és külső méreteihez képest kimondottan tágas B-széria elsősorban a racionálisabban gondolkodó családosokat célozza meg, addig  a vagány A-osztály inkább a fiatalabb, tehetős, stílusos autóvásárlók szívébe kívánja belopni magát. Nem kérdés, az autót végigmérve erre minden esélye meg is van az újdonságnak, a formaterv ugyanis szívdöglesztőre sikeredett, s örömmel jelentjük, hogy a technikai tartalom sem hagy kívánnivalót maga után, így végre az ’A’ Mercedesek is büszkén viselhetik a csillagot.

Jól áll neki az AMG sportcsomag - galériaIngo Fröhlich Úr, a márka hazai igazgatója a bemutatón elmondta, hogy az utóbbi időkben a kompakt típusok rendkívül fontossá váltak a gyártók számára, hiszen egyre nagyobb kereslet mutatkozik irántuk, és elemzések szerint a tavalyi 6,6 milliós kompakt piac 10 év alatt elérheti a 10,6 milliós darabszámot. Persze a Mercedes is meg szeretné lovagolni a hullámot, így az A- és B-osztályok után további 2-3 modellel bővíti kisebb kategóriájú szériáját. Jó hír, hogy a négyajtós CLA kupé gyártása Kecskemétre kerül, de immár biztossá vált egy szabadidőmodell érkezése, mi több, állítólag egy A-osztályra épülő kompakt kabrió is tervben van.

Végre egy szép A-osztály - galériaAz ’A-ra’ visszatérve, a fejlesztés során mind a megjelenést, mind a viselkedést tekintve a sportosság és a dinamizmus volt a középpontban, amely tulajdonságok elengedhetetlennek bizonyulnak akkor, ha a gyártó a fiatalság irányába kíván nyitni. A szendvicsszerkezetű, egyszerűbb futómű-konstrukcióval megáldott, s a bemutatáskor jávorszarvas-teszt botrányba is keveredett előző generáció praktikuma így persze csorbult valamelyest, ám a hazai B-osztály tökéletesen kiszolgálja az ilyen irányú igényeket. Az áramvonalas ’A’ viszont 16 centivel alacsonyabb lett elődjénél, ami már önmagában is garancia a jobb vezethetőségre.

A 4,3 méter hosszú, 2,7 méteres tengelytávolságú kompakt utasterében négy felnőtt jól elfér, elöl a komfort és az ergonómia hibátlan. Hátul persze jobbak a helyviszonyok a B-osztályban, s amott nem mellesleg a kilátás is szabadabb, de ha nem rendeljük meg a hangulatos panorámatetőt, nem csak a lábhely, hanem a fejtér is elegendő az ’A’ második sorában. A hátsó légbefúvókért és a mindenhol kényelmes, jól tömött ülésekért piros pont jár, de ildomos megállni néhány szóra az eltalált formavilág mellett is.

Hátul nem túl tágas, de el lehet férniSzép a középkonzol, gyönyörűek a légbeömlők, sokféle díszítő betét közül válogathatunk, remek tapintású és fogású kormány, eltalált a műszerfal, és igényes a központi, szériában járó multimédiás kijelző is, amit felárért nagyobbra cserélhetünk. Az anyag- és összeszerelési minőség teljesen rendben volt az előszériás autókban, az elegendő tárolónak, a tologatható kartámasznak, valamint a szintén feláras hangulatvilágításnak pedig szintén örültünk. Az alaphelyzetben 341 literes csomagtartó nem túl tágas, de körülbelül megfelel a kategória átlagának, miközben az osztott hátsó üléstámlákat előrebillentve akár 1157 liternyi pakkot is elhelyezhetünk a puttonyban.

Az A-osztály vezetőülésében jó ülniAz A-osztály vezethetősége nem szolgál meglepetéssel, néhány szóban összefoglalva pontosan úgy teljesít a ’kiscsillag’, ahogy elvártuk. Két kivitelben volt alkalmunk kipróbálni az autót a hazai bemutatón: a sportfutóműves, és így kicsit rázós ezüst A200 CDI-t AMG csomag díszítette, míg a kék, benzines A200-as kellemesebb alap futóművel érkezett - mindkét motorhoz egy-egy remekül kapcsolható hatsebességes manuális váltó csatlakozott. A 136 lóerős (300 Nm) 200 CDI-t a B-osztályban nemrégiben teszteltük, és már akkor levett minket lábunkról kulturáltságával, finomságával, alacsony fogyasztásával és kellemes karakterével az izmos négyhengeres 1,8-as, ami a kisebb A-osztályt érzésre még könnyedebben cibálja.

Egy kivételével mindegyik motorral ajánljukAz 1,6 literes, turbós 200-as benzines egység legalább ilyen jó. A 156 lóerős (250 Nm), friss fejlesztésű erőforrás gyakorlatilag a pincétől a padlóig meglepő elánnal dolgozik. Kivételesen jó érzés, amikor már 1200-as (!) fordulatszámtól észleljük a turbó jótékony hatását, s a fokozatokat alig 2000-ig kiforgatva is dinamikusan közlekedhetünk. A nyomatékos karakterisztika miatt jó hosszú váltót társíthattak a mérnökök a 200-as benzineshez, amely így dízelesen keveset forog, 130 km/óránál hatodikban például mindössze 2500-at, ami mind a tartósságnak, mind pedig a fogyasztásnak jót tesz. A gyári adatok szerint vegyes körülmények között 6 literen belül marad az A200 fogyasztása, amiről reméljük, hogy rövidesen egy hosszabb teszt keretében meggyőződhetünk. Minden motorhoz szériában jár a start/stop rendszer, amely a benzinesnél gyorsan, a dízelnél kicsit késve dolgozik.

6,8 millió forinttól lehet ide beülni - galériaA menetpróbán faggatott erőforrásoknak azonos alapokkal, hengerűrtartalommal és technikával (részletesebb adatok a lenti táblázatban) létezik egy-egy kistestvérük is a kínálatban: a benzines 180-as és a gázolajos 180 CDI egység. Előbbi anyagi szempontból az alapmotor szerepét tölti be, 1,6 literből 122 lóerőt présel ki 200 Nm-es csúcsnyomatékkal karöltve.

Az 1,8 literes A180 CDI 109 lóerős (250 Nm), és érdekessége, hogy kizárólag a Mercedes 7-sebességes DCT duplakuplungos automataváltójával rendelhető, amely mindegyik típusváltozathoz elérhető. Azonban van ám kézi váltós B180 CDI is a kínálatban, mégpedig ugyanúgy 109 lóerővel (260 Nm), ám 1796 helyett mindössze 1461 köbcentivel. Továbbá érdemes tudni, hogy az 1,5 literes dízelmotor nem egy Mercedes-féle ’CDI’, hanem a Renault 1.5 dCi-jének legfrissebb, átdolgozott változata, amit a múlt héten a megújult Scénic-ben tettünk próbára.

Szó se róla, korrekt darab a takarékos másfél literes, ám helyette szerintünk érdemesebb igazi Mercedes-motorokhoz nyúlni, akár a 180-as benzineshez, akár az Büszkén viselheti a csillagot az újdonságalap dízelnél alig több mint 400 ezer forinttal drágább, nem mellesleg jóval izmosabb 200 CDI-hez. Halkan hozzáteszem, hogy a Renault szuper, új fejlesztésű 130 lóerős 1.6 Energy dCi egységét jóval szívesebben láttuk volna a csillagos kompakt motorházteteje alatt.

A kínálat csúcsát a kizárólag automataváltóval elérhető A250-es jelenti, amelyben egy modern kétliteres, 211 lóerős (350 Nm) négyhengeres turbós benzines gondoskodik a kiváló menetteljesítményekről – pontos adatok az alábbi táblázatban. Később csatlakozik még egy 2,2 literes 170 lóerős öngyulladós a palettához, mi több, már nagyban tesztelik a gyáriak a több mint 300 lóerős AMG sportváltozatot.

Mercedes A-oszt, 2012 A180 BE A200 BE A250 BE A180 CDI BE A180 CDI Aut A200 CDI BE
Lökettérfogat (cm3) 1595 1595 1991 1461 1796 1796
Csúcsteljesítmény (le) 122 / 5000 156 / 5300 211 / 5500 109 / 4000 109 / 3200 136 / 3600
Csúcsnyomaték (Nm) 200 / 1250 250 / 1250 350 / 1200 260 / 1750 250 / 1400 300 / 1600
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,2/9,1 mp 8,4/8,3 mp 6,6 mp 11,3 mp 10,6 mp 9,3/9,2 mp
Végsebesség (km/h) 202 / 202 224 / 224 240 190 190 210 / 210
Váltófokozatok/típus 6man/7aut 6man/7aut 7aut (DCT) 6, man 7aut (DCT) 6man/7aut
Átl.fogy. (l/100 km) 5,5 / 5,4 (B) 5,5 / 5,4 (B) 6,1-6,4 (B) 3,8-4,0 (D) 4,1-4,4 (D) 4,3 / 4,1 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 128 / 127 129 / 127 143-148 98-105 109-116 111 / 109
Hosszúság (mm) 4292 4292 4292 4292 4292 4292
Szélesség (mm) 1780 1780 1780 1780 1780 1780
Magasság (mm) 1433 1433 1433 1433 1433 1433
Tengelytáv (mm) 2699 2699 2699 2699 2699 2699
Üres tömeg (kg) 1370/1395 1370/1395 1445 1395 1475 1445/1475
Csomagtartó térf. (l) 341-1157 341-1157 341-1157 341-1157 341-1157 341-1157
Alapár (forint) 6.828.700,- 7.679.600,- 9.608.400,- 7.367.500,- 8.047.100,- 7.805.800,-

A további intézkedésig kizárólag ötajtós kivitelben és elsőkerékhajtással rendelhető A-klubba a belépőt a listaárak szerint minimum 6,83 millió forint ellenében lehet megváltani.

Ennyiért a 122 lóerős B180-ast vihetjük haza, amely így körülbelül félmillióval drágább a legnagyobb riválisnál, a 136 lovas BMW 116i-nél, igaz, extrák terén egy picivel többet nyújt a bajor ellenlábasnál.

Az 1,5 literes Renault-dízeles A180 CDI legkevesebb 7,37 millióba fáj, a remek 200 CDI 7,8, a finom 200-as benzines pedig 7,68 millió. A leendő vásárlók 3 felszereltségi szint közül (Urban, Style, Sport) válogathatnak.