Álmodok. A jövőben járok, a felhőkben, egy négykerekű repülőgép volánja mögött. Élvezem, ahogy a kövér párafoltokat magam mögött hagyva siklok a lenyugvó Nap narancsszín fényében. Kicsit felgyorsítok; távolról hallom az elektromotorok élesen mély süvöltését, majd egy fokozatot felváltva beállok a mellettem haladó jármű mellé – épp a felhők hasát karcolgatva. Átintek a mellettem haladó kollégának, aki önfeledten viszonozza a gesztust. Aztán valami történik...
...mintha egy benzinmotor beindulna, a gép szárnya megremeg. És már tudom is, hol vagyok. Épp jókor, néhány másodpercre rá ugyanis a balról elém behajoló csinos stewardess lágy holland akcentussal megkérdezi: „mit parancsol inni, Uram?” Csak egy pohár vizet kérek, köszönöm –válaszolom -, de közben gondolataim már az Opel Ampera menetpróbáján járnak, melyről épp hazafelé tartok.
Chevrolet Volt, most Opel lett. Ily módon ismeretségem az Amperával már több mint egy évre nyúlik vissza, ám az akkoriban még az amerikaiasabb emblémát hordó négykerekűt nem volt lehetőségünk elvinni tesztre – mindig akadt éppen érdekesebb, aktuálisabb jelenben brillírozó jövőautó. Viszont most végre elérkezett a lehetőség, és a lehetetlen zöld tájban autózva próbálhattam ki az elektromos autózás legújabb válfajának első képviselőjét. Igen2012-től hazánkban is kapható az érdekes Ampera, az Ampera ugyanis megreformálja az autóipart: ő az első szériagyártásba került négykerekű, melyet kizárólag elektromotor hajt, viszont hatótávolság-hosszabbítás céljából belső égésű motort is kapott.
Az Astra Impuls-szal, majd az 1996 és 1999 között gyártott EV1-el megkezdett menetelést most az Opel komoly alapokra ülteti s hárompilléres forradalmi stratégiába kezd. Ennek gerincét adja a Magyarországra 2012 júliusában megérkező Ampera, amelyet balról egy kizárólag elektromos hajtású városi kisautó, jobbról pedig egy a távoli jövő álomképében lubickoló hidrogénes négykerekű támogat.
Ne is habozzunk hát; a gázpedált a talajba mélyítve sokkoljuk elektronokkal a csendes borúval őrlő malmokat! Na jó, azért előtte csak helyet kell foglalni az autóban, sőt, megközelíteni sem árt.
Érdekes alternatíva lehet annak, aki megtehetiMár utóbbi is izgalmas feladat, hiszen az Ampera a hibrid-külső mellé izgalmas formatervet is kapott: a gyártó jövőjét jelző bumerángos világítótest-hosszabbítások, a lapított kupéforma és a nem is olyan régen még tanulmányokat tarkító farkiképzés egy szürkébb Jetta vagy Corolla, de még a Prius ellenében is egészséges prémiumhoz juttatja azokat, akik elektronok bűvkörében szeretnének környezetet óvni. Ráadásul légellenállása sem vészes, igaz, a 0,29-es együttható nem is kiemelkedő a kategóriában, főleg a Prius 0,25-ös cw-értékéhez képest.
Persze belül nagy csoda nem történik, de talán ez nem is várható az első fecskétől: a Mercedes „Patentwagen” sem éppen helykínálatáról, de még csak nem is szélvédelméről volt híres. Pedig ehhez képest az Amperának kevés panaszkodnivalója akad. A könnyen megközelíthető négyszemélyes utastérben kényelmes,
A komfortos beltér 4 személyes, a csomagtér elégközepes méretű ülések fogadnak; a helykínálat elöl bőséges, hátul pedig csak 185 centiméter felett vagy napsütésben jelenthet veszélyt a kupéforma kiképzés eredményeképpen fej felett húzódó hátsó szélvédő.
Emellett 300 liternyi csomagtér is marad (bővítve több mint 1 köbméternyi), amely bár nem hatalmas, legalább jól pakolható és egy beakasztható takaróval fedhető. Amit felrónánk a tervezőknek, az a túl magas és távoli könyöklő illetve a viszonylag vaskos A-oszlop. Emellett néhány anyag minőségén is lehetne javítani –igaz, az Astra szintjét azért hozza az Ampera, összeszerelésre pedig lényegesen korrektebb mondjuk a VW Jettáénál.
Viszont innentől kezdve elrugaszkodik a jelen rögeitől az Ampera, az elektromos kategória legigényesebb tagjává avanzsálva magát. Az „irányító központban” kellően nagy, jó felbontású kijelzőkkel találkozhatunk, ahonnan szinte minden információhoz hozzájuthatunk. A központi kijelzőhöz társuló érintőgombok jövőbemutatóak, az animációk ügyesek - egyedül a navigációjé lehetne szebb, de működésével nincs gond.
A kezelhetőséget szokni kell - minden csúcsmodernMűködtetésével azonban akadhat – a gombok kevésbé jól sikerült csoportosításának/elkülönítésének hatására megzavarodhatunk még az összes funkció begyakorlása után is. A forgótárcsát üzemeltetve pedig éppen az érintőgombok miatt könnyen elállíthatjuk a klímát. Pedig annak beállítása fontos: a három fokozatban működő hűtés/fűtés/szellőzés minden funkciójának százalékos energiaigényét kivetíti, mi több, hosszabb távon a vezetői takarékossággal együtt számon is tartja és pontozza az autó, ezzel is segítve a takarékos vezetést.
A fejtér csak átlagos, de egyébként hátul tágasDe nem csak ez az egyetlen szórakozásunk: a rengeteg további funkció mellett van DVD-olvasóval és 60 GB-os merevlemezes háttértárral kiegészített Bose hifirendszer, amely hangzásában jól hozza a márkától megszokott éppen átlag feletti minőséget – viszont ezt most dicséretnek vehetjük, mert mindemellett 50 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt, mint egy hasonló felállás valamely hétköznapibb autóban. A multimédiás csodának még mindig nincs vége: iPhone tulajdonosok szeptembertől Ampera Apps-ek (alkalmazások) segítségével tájékozódhatnak személygépjárművük állapotáról, parkolási helyéről, vagy éppen a legközelebbi töltőállomásról (utóbbi terén egyelőre nem ejt zavarba a magyar kínálat: otthonunkon kívül egy helyen töltögethetünk szabadon, kedvünkre).
Viszont míg egyik oldalon a takarékoskodás áll – amit hegymeneti és akkutöltöttséget tartó, benzinmotorral dolgozó funkcióval is kiegészítettek az Opel mérnökei -, a sportos kialakítás is kifejezetten fontos volt az Ampera tervezésénél. Persze a mérsékelten tapadó Michelin Energy Saver (215/55 R17) gumiabroncsok nem maradhattak ki a járműből, ám cserébe akad a gázpedál érzékenységét fokozó Sport program is. Sőt, a ZF-től érkező, pontos és élénken reagáló kormánymű is a kezünk alá dolgozik, miközben az energiaigény csökkentésében is jeleskedik.
(Cikkünk a második oldalon folytatódik - ott megtudhatják, hogy mi is felel a hajtásért.)

_medium.jpg)
_medium.jpg)