Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Az egyszerű (elöl MacPherson, hátul az Astra Watt-kitámasztását nélkülöző csatolt lengőkaros) futóművel is csodát tettek a mérnököBal elöl tölthetjük az akkukat, jobb hátul a tankotk: bár lágy billenéseket kapunk, az Ampera meglepően élénken terelgethető, s a kényelem is a helyén van – igaz, a holland, legtöbbször teljesen sima utakat követően a magyar aszfalton is bizonyítania kell képességeit az autónak. Apropó, holland utak: az itteni autópályák burkolata szinte kivétel nélkül durvább, mint otthon, ezért egyeduralkodóként gumizörej érkezett a futómű felöl. De amint kiértünk a „gördülékenyebb” országútra, rögtön 64 dB-s hangerőt mérhettünk 100 km/h-nál, vagyis bőven hozza egy átlagos középkategóriás modell szintjét. A kivételes csendesség megmarad a gyorsítások során is, sőt, a benzinmotor generátorüzemében is meglepően halk: ha nem nyomunk ’padlót’, rádiót hallgatva lehetetlen észrevenni a benzines egység működését.

Különben egy 86 lóerős 1,4 literes, 800-4800-as fordulatszám-tartományban dolgozni képes Ecotec erőforrásról beszélünk, amely A 86 lovas benzinestől jobbra van a villanymotordirektben semmilyen esetben sem képes kivenni részét a hajtásból, hanem szükség esetén az összesen 16 kWh-s lítium-ion technikájú akkucsomagot töltögeti, amelyből 3 kWh-t pufferként mindig meghagy a rendszer. A 288 cellából álló, 360 V feszültségű akkumulátor a középalagútban és a csomagtartó alatt, T-alakban helyezkedik el, s pontosan 198 kilót nyom a mérlegen. A gyáriak szerint a telep teletöltése otthoni hálózaton (220V/16A) négy órát vesz igénybe, ráadásul a folyamat időpontja programozható.

A menetpróbán kb. 40% várossal és 60% országúttal, bekapcsolt szellőzéssel 73 km-t tudtunk megtenni pusztán elektromos módban – a maximum 95, míg a negatív rekord tesztelgetve, hajtva 55 km volt. Az említett 73 km mellé az első 100 km-en (vagyis 27 km alatt) mi 2 liter benzint égettünk, 70 km-t simán el lehet közlekedni elektromosans tapasztalataink szerint az akkumulátor lemerülése után 6 liter/100 km körüli átlagfogyasztással lehet számolni. A benzintank 30 literes, és a gyártó ígérete szerint ebből az elektromos km-eken kívül további közel 500 kilométert lehet megtenni, ami 6 liter/100 km-es fogyasztást jelent, vagyis megfelel az általunk mért értékeknek - szó mi szó, a teljes hatótávolság több mint 500 km, ami azt jelenti, hogy az Ampera használata szinte semmiféle kompromisszummal nem jár egy hasonló méretű, automataváltós-benzinmotoros autóval összehasonlítva.

Apropó: egy teljes feltöltés kevesebb, mint 500 forintot kóstál, vagyis anyagilag az első 60-80 km mindösszesen ennyibe kerül - kutatások szerint az Európaiak 80%-a napi 60 km-t vagy kevesebbet autózik, így teljesen használhatónak bizonyul az AA 200 kilós akkut otthon 4 óra alatt tölthetjük felmpera, és ha ezzel a(z elektromos) fogyasztással számolunk, 100 km-re vetítve úgy kétliteres étvágynak sem felel meg. Az illetékesek szerint hidegben kb. 15 %-kal mérséklődik a hatótávolság, ha a plusz fűtésigényt nem számoljuk, amivel együtt becsléseink szerint akár 40-50%-os hatótávolsággal-csökkenéssel is számolhatunk. A folyadékkal szabályozható hőmérsékletű akkumulátorcsomagot (mely szériagyártásban a világon elsőként hűthető illetve fűthető is egyben) az Opel fejlesztette és gyártja, csak a cella jön beszállítótól – a csomagra 8 év vagy 150.000 km garanciát vállal a gyártó.

Az akkumulátorok egy maximum 111 kW (150 lóerő) illetve 370 Nm leadására képes elektromotort hajtanak, ám a hajtáslánc igazán érdekesen dolgozik: a A gyorsulás meggyőző, a menettulajdonságok jókvillanymotor mellett találunk egy jókora, 55 kW-os generátort, ami gyakran átveszi a hajtást, növelve a hatékonyságot. További érdekesség, hogy a benzinmotor energiavesztesége (mire áramot kapunk az égésből) 90% (!).

A mérnökök szerint egy turbós egység lényegesen hatékonyabb, de sokkal drágább lenne. A menetteljesítmények több mint korrektek: az Ampera padlógázra akár 9 másodperc alatt képes teljesíteni a százas sprintet, ami abszolút hihetőnek tűnik az azonnali, intenzív gyorsító-képesség alapján. A váltó hiányában a végsebesség 161 km/óra, ami vélhetően minden átlagos, ’zöld’ felhasználó számára elegendő lesz.

A holland állam támogatja az autót - a magyar nemAhogy említettem, sebességváltót nem találunk az autóban, de akad egy úgynevezett „L”-mód, amelyben erősebb a rekuperáció, bár még ennél is nagyobbat képes „fékezni” a generátor. Itt jegyeznék meg egy apróbb hibát: a műszerfal nem jelzi egyértelműen a határvonalat, ahol már belép a fék. Egy újabb finomságot tudtunk meg az egyik fejlesztőmérnöktől: ha ’megy’ az autó és kinyitja az ember a motorháztetőt, a benzinmotor a biztonság kedvéért azonnal beindul, jelezve, hogy aktív a rendszer – és persze ahogy visszacsukjuk a motorházat, megint leáll.

Jut eszembe: tudják, miért épp Hágában tartotta az Opel a nemzetközi bemutatót? Mert az állam nagyon komolyan támogatja az elektromos autókat: számos ingyenes töltési lehetőséget kapnak a tulajdonosok, illetve 6-14 ezer eurós támogatást…

Nálunk sajnos (egyelőre) ilyesmiről szó sincs, így a tesztelt csúcsmodell – melyben minden széria a bőrülésektől kezdve a kulcsnélküli indításon keresztül a navigációs rendszerig, a tempomatig vagy az említett szórakoztató központig és még sorolhatnám - körülbelül 12,5 millió forintért lesz megvásárolható. Igen, ez rengeteg, de mint Nagyon drága, de a legjobb elektromos választástudjuk, a technika rendkívül drága, s támogatás hiányában állítólag lehetetlen olcsóbban kínálni – de az Amperánál sokkal korlátozottabb használati értékű, sokkal fapadosabb Mitsubishi i-MiEV 10,5 milliós alapárából kiindulva kimondottan olcsó az Opel jövőautója.

Magyarországra 2012 júniusában érkeznek az első darabok; nemzetközileg már van 5000 foglalás (főleg cégek: Europcar, Coca cola), de jövőre már 8-10.000 példány értékesítése a cél.

Szó mi szó, az Ampera magas ára ellenére nagy dobásnak ígérkezik. Ugyanis mint autó rendkívül vonzó, érett és ügyes, ráadásul remekül egyesíti az elektromos és a hibrid hajtások előnyeit. Persze így sem ajánlható mindenkinek, viszont aki hajlandó prémiumárat fizetni a technológiai fölényért, tud otthon tölteni és sokat autózik rövidebb távon, annak elsőrangú választás lehet a modell. Sőt, papíron felesleges is a Plug-In Priusra várnia…

Néhány szóban

Az Opel meglehetősen ütős, sokoldalú autót állított talpra a Chevrolet Volt alapokból táplálkozó Ampera létrehozásával. A végeredmény a világelső technológia ellenére egy kiforrottan viselkedő, nagyon kulturált, felettébb csendes, jól vezethető, remek hangolású négykerekű lett, amelyen a nemzetközi bemutató hosszas nyúzásán is csak a belső térben találtunk kifogásolnivalót. Viszont sajnos az árcédula – pontosabban az állami támogatás hiánya – gazdaságilag versenyképtelenné teszi a riválisokkal szemben, így egyelőre csak különcködésből, környezetvédelemből vagy szerelemből érdemes mellette dönteni. Viszont ha ezek adottak, nem fogjuk megbánni a befektetést.

Előnyök: Remek összeszerelés; Kiforrottnak tűnő hajtáslánc; Csendes és hatékony működés; Jó futómű; Pontos, jó kormányzás; Alacsony fenntartási költségek

Hátrányok: Vaskos A-oszlop; Néhol körülményes fedélzeti rendszerek; Kissé magas középső könyöklő; Átlag alatti helykínálat hátul; Vaskos árcédula

 

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek