A DS 7 Crossback-ről először még 2017 márciusában olvashattak hasábjainkon, hiszen a Citroëntől 2015-ben különvált, prémium babérokra törő márka akkor mutatta be az autót, amit tulajdonképpen az első teljesen saját modelljének tekinthetünk – bár a DS 5-nek sem volt olyan Citroën megfelelője, mint a 3-nak vagy a 4-nek, de azt még Citroënként vásárolhattuk meg először. Most azonban végre ideért a 7 Crossback, és mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez idő alatt bármennyit is kopott volna a modell extravaganciája, az nagyon is téved.
Igen, a DS 7 Crossback a PSA EMP2-es padlólemezére épül; igen, a hajtásláncok is ismerősek lehetnek más Peugeot és Citroën modellekből; igen, mindezek ellenére is komolyan kell vennünk a márka prémium törekvéseit. Ehhez pedig elég csak megnézni kívülről, vagy éppen bepillantani az utastérbe, hiszen a DS olyan finom részletekkel és megoldásokkal képes elkápráztatni a szemlélődőket és az utasokat, hogy az bármelyik klasszikus prémium gyártó dicsőségére válna.
Rengeteg a lenyűgöző részlet, mégsem túlságosan hivalkodó - galéria
A merészség tehát nem hiányzik az autóból, de a tökéletesség – amint azt amolyan íratlan szabályként már régóta tudjuk – elérése gyakorlatilag lehetetlen. Ezzel pedig érdemes a címre visszakanyarodni, ugyanis amit mi kérdésként tettünk fel, az tulajdonképpen a DS 7 Crossback reklámszlogenje, mi pedig nagyon is kíváncsiak voltunk, hogy meddig jutott a tökéletességig vezető úton a modell.
A DS márka még gyerekcipőben jár, annak ellenére is, hogy a PSA képében nagyon erős háttérrel rendelkezik, ráadásul a franciáknak eddig nem voltak valódi prémium törekvéseik, így ez is új terep számukra. Ezt természetesen érdemes észben tartani az autó vizsgálatakor, habár úgy tűnik, hogy a DS-nél az árazáskor azért nem annyira vették ezt figyelembe, de erről később. Ideje azonban rátérni az autóra, amit egyébként az első magyarországi DS Store megnyitójával (alább keretesben olvashatnak róla) egybe kötve próbálhattunk ki.
Ez a megoldás valóban szemet gyönyörködtető - lézergravírozással készül
Mielőtt rátérnénk a formai finomságokra: a DS 7 Crossback-et maga a márka is a C-szegmensbe, tehát a kompakt SUV-k kategóriájába sorolja, noha puszta méreteit tekintve (4573 mm hosszú, 1906 mm széles és 1625 mm magas, tengelytávolsága 2738 mm) azért igencsak kilóg felfelé ebből a csapatból. Ez pedig nemcsak a méreteire, hanem a megjelenésére is igaz. A DS mostanra már ismerősnek mondható stíluselemeit vonultatja fel a négykerekű, mint például a méretes hűtőrács, melynek króm kerete – ami egyébként a sportos verzió esetében matt fekete is lehet – a lámpák alatt és alul tovább nyúlik. A kerek összkép mellett szögletes részletek teszik még látványosabbá az autót, a vékony hátsó lámpákat pedig krómcsík köti össze.
Ez azonban csak a felszín kapargatása, ugyanis olyan látványos részletekkel találkozhatunk a 7 Crossback-en, mint például a lézergravírozással készült, háromdimenziós hátsó lámpák, vagy az indításkor fényjátékkal, 180 fokos fordulattal (a belső kis LED egységek) és lila hangulatvilágítással életre kelő első fénytestek, de a külön házba kerülő LED-es nappali menetfény csíkját megszakító kis pontok is megérnek egy misét – ahányszor ránéztünk az autóra, mindig feltűnt egy újabb kis különlegesség. Mindezt ráadásul úgy érték el a tervezők, hogy közben nem estek túlzásba – egyedül talán a mű-kipufogóvégeket érezhetjük kissé méltatlannak.
Térdtől felfelé minden puha, rengeteg a bőr - galéria
Az utastérben pedig folytatódik a tűzijáték: akár bőrrel vagy Alcantarával teljesen bevont műszerfal, a középkonzol tetejéből gyújtásra kiemelkedő kis B.R.M. (prémium francia óragyártó) analóg óra, hatalmas digitális megjelenítők, különleges felületkezelésű fémbetétek és gombok, az ajtóbehúzóba integrált hangulatvilágítás és számtalan egyéb finomság várja a beülőket. A két 12 colos megjelenítő közül egyébként a PSA modellekből ismerős rendszert futtató multimédiás rendszerhez tartozó HD felbontást is kapott, míg a műszerfalat helyettesítő egység egyedi grafikával és rengeteg funkcióval van felvértezve – felárért például éjellátó is van, amely jól láthatóan kirajzolja az élőlényeket a képernyőn.
Az anyagminőség valóban prémiumos, egyedül térdtől lefelé vannak keményebb műanyagok, de felette a jobban felszerelt példányokban szinte minden be van bőrözve, és a különböző verziók különböző betétekkel büszkélkedhetnek – a normál változatokban a bőr a jellemző, a sportosabb Performance Line esetében pedig Alcantara van. A minőségérzet tehát kiváló, és a rövid tesztút alatt az összeszerelésre sem lehetett panaszunk. Ami még furcsa lehet, hogy az első elektromos ablakok kezelőgombjai nem az ajtóra, hanem középre kerültek.
Gyújtásra emelkedik ki az óra, alatta van az indítógomb - galéria
A helykínálat szintén dicséretes, hiszen négy 190 centis felnőttnek bőven van hely, még ha a hátsó ülőlap egy kicsit rövidebbre is sikerült a kelleténél – van azonban elektromosan dönthető üléstámla és harmadik klímazóna is, bár a hátsó ülésfűtés hiányozhat. A csomagtér a maga 555 literes katalógusértékével szintén igen méretes, és a természetesen elektromosan, akár láblendítéssel is nyíló csomagtérajtó mögött a valóságban is szép űr lakozik. A praktikumot egyébként nem áldozták fel a látvány oltárán, és még ha nem is tárolórekeszeinek végtelen számáról lesz híres az autó, mindennek megtalálhatjuk a helyét.
Modern technológiákból bizony nincs hiány: a sávtartót és az adaptív tempomatot összefogó félig önvezető rendszer, a Connected Pilot még arra is figyelemmel van, hogy a sávban hol szeretnénk haladni – a sávnak annak a szélén marad, amelyikre mi magunk beállítjuk az autót. Ugyanakkor van holttérfigyelő, adaptív LED-es fényszóró, 360 fokos kamerarendszer, éjellátó és egyéb finomságok is – egyedül talán a vetített kijelzőt (ún. HUD-ot) hiányoltuk kicsit. A komfortot fűthető és szellőztethető masszázsülések, Focal prémium hangrendszer, vezeték nélküli mobiltöltés vagy nyitható panorámatető is fokozhatja.
Szinte bármit meg tud jeleníteni az egyedi grafikájú műszerfal - galéria
Az egyik legérdekesebb extrát a végére hagytam, ugyanis ebben a kategóriában ez valóban ritkaság. Az Active Scan Suspension névre keresztelt rendszer többféle módon folyamatosan figyeli előttünk az útviszonyokat, és a másodperc tört része alatt ahhoz igazítja az állítható futóművet, ilyet pedig valóban csak a prémium modellek tudnak, és azok is inkább csak a magasabb szegmensekben.
A menetpróbán ugyan nem tudtuk igazán változatos útviszonyok között tesztelni a rendszert, de elsőre nagyon is meggyőzőnek tűnt – minden úthibát szépen kisimított a DS 7. Francia prémiumhoz méltán sokkal inkább a komfortot helyezi előtérbe az autó, ami a sportosabb kanyarokban azért érződik, de így is kellemesen kiszámítható marad minden helyzetben. Fontos pont, hogy az EMP2-es platformú autóknál megszokott – leszámítva az új Peugeot 508-ast – csatolt lengőkaros hátsó futómű helyett a DS-ben multilink szerkezetet találunk. A kormányzás egyébként a komfortos vezetéshez igazodik.
A Perofrmance Line mattfekete elemeket kap - galéria
A hajtásláncok tekintetében bőven van választék: a belépőt a PSA 1,2 literes, 130 lóerős, háromhengeres, benzines turbómotorja jelenti, amit bár kipróbálni nem tudtunk, mi azért talán kissé méltatlannak éreznénk egy prémium négykerekűhöz. Benzines fronton a következő lépés a 180 lóerős, négyhengeres 1,6-os, míg a csúcsot ugyanennek az erőforrásnak a 225 lovas verziója jelenti. Míg utóbbi kettő kizárólag nyolcas automata váltóval érhető el, addig a leggyengébbhez alapáron manuális váltó jár, és az automata csak később lesz rendelhető. Nyomaték tekintetében sorban 230, 250 és 300 Nm-rel számolhatunk, a gyorsulás pedig 10,2, 8,9 és 8,2 másodperc – tehát papíron a 130 lovas kivitel sem vészesen lassú. A fogyasztásuk 6,4 és 7,5 liter között alakul a gyári adatok szerint.
Dízelből is kettő van: a kisebbik az 1,5 literes, 130 lovas variáns, amely 300 Nm-t bocsát rendelkezésre, a másik pedig a kétliteres, 180 lovas egység, ami már 400 Nm-es csúcsnyomatékkal segíti a dinamikus autózást – míg az előbbihez felárért elérhető, addig utóbbihoz alapáron jár a nyolcas automata. A gyorsulás esetükben 10,7 és 9,4 szekundum, míg a fogyasztás 4,2 és 5,6 liter között alakulhat – ezek azonban a benzinesek számaival együtt még az NEDC mérési ciklus alapján vannak megadva.
A lilán világító kis LED-es egységek180 fokot fordulnak indításnál - galéria
Én a 180 lovas dízelt próbáltam ki, amely jó párost alkotott az automata váltóval, és kiváló hangszigetelésének, illetve a modern adaptív futóműnek köszönhetően kiváló utazóautónak bizonyult – a kellő erő megvolt benne mindenhez, még ha nem is mondhatjuk, hogy túlságosan dinamikus lenne. Utóbbi azonban nem is igazán célja a DS-nek, hiszen a francia luxust autóban megtestesítve egy extravagáns, de egyben igazán elegáns autót szerettek volna megalkotni, aminek nincsenek igazán sportos ambíciói, még ha nem is vall szégyent a tempósabb kanyarokban sem. Az üres tömeg egyébként 1,42 és 1,54 tonna között alakul, ami bár nem kevés, egy ekkora autóhoz mérten egyáltalán nem rossz eredmény.
Megnyílt az első DS Store
Sötét, de nem komor, hanem elegáns - galéria
A DS 7 Crossback menetpróbájával egybekötve vehettünk részt az első magyarországi DS Store megnyitóján is. A PSA csoport prémiummárkája, a DS 2015-ben vált teljesen önállóvá. A DS Automobiles pedig küldetésének tekinti, hogy a francia luxus hagyományait átvigye az autóiparba. Méltó módon kívánja tovább vinni az 1955-ben feltűnt forradalmi DS örökségét: az avantgárd szellemet, az innovációt és a nemes eleganciát, új színt hozva a prémium kategóriába – és mindezt persze az értékesítési pontokon is szeretnék megjeleníteni.
A DS modelleket korábban a Citroën hálózat értékesítette, azonban 2018. december 1-jétől már kizárólag DS bemutatótermekben történhet a modellek forgalmazása. 2018 végén a márka mintegy 370 értékesítési ponton volt jelen a világ különböző részein, hálózata gyors ütemben bővül. Budapesten az Emil Frey csoport vállalta, hogy megépíti a szabványoknak megfelelő DS Store-t, amely megnyitotta kapuit.
Luxuskörülmények fogadnak belül - galéria
A rendkívül elegáns atmoszférájú bemutatóteremben érvényesül a márka 4 alapszíne: a fekete, a fehér, a bíbor és pezsgőszín. A DS Store-ban 5 autó bemutatására lesz lehetőség a valóságban, míg a DS Virtual Vision saroknak köszönhetően az ügyfelek egy speciális eszköz segítségével konfigurálhatják autójukat a virtuális valóságban. A kissé sötét, de mégsem nyomasztó, igazán elegáns szalon kiváló helyszínt biztosít arra, hogy közelebbről is megismerhessük a DS világát és az új modellt, amelynek hamarosan érkezik kisebb testvére is, a szintén extravagáns DS 3 Crossback képében, amely teljesen elektromos verzióban is elérhető lesz. Ha arra járnak és érdekli Önöket, érdemes beugrani.
Az árakkal kapcsolatban már volt egy célzásom korábban: a franciák ceruzája bizony elég vastagon fogott. Az általam kipróbált – igaz, gyakorlatilag mindennel felszerelt – példány ára közel 17,7 millió volt, ami azért elsőre egy kicsit nehezen emészthető lehet, még akkor is, ha szigorúan a prémium kategóriát vizsgálva ilyen felszereltség és teljesítmény mellett egyáltalán nem lóg ki a sorból. Ennek ellenére a DS azért még gyerekcipőben jár, és bár a 7-essel jó irányba indultak el, azért hosszú még az út, hogy valóban egy lapon lehessen említeni őket a klasszikus prémiumokkal.
A narancs szín nagyon látványos - galéria
Visszatérve az árlistára: a legolcsóbb verzióért (1,2-es háromhengeressel és manuális váltóval) is minimum 8,99 milliót kell kifizetnünk, igaz már ezért is jár a kulcsnélküli indítás, a xenon fényszórók, az ülésfűtés, kétzónás klíma, 17 colos keréktárcsák és egyéb finomságok is.
A sportosabb megjelenésű Performance Line kivitel ennél 850 ezer forinttal kerül többe, és matt fekete külső elemek, 19 colos keréktárcsák és Alcantara belső borítások járnak hozzá. Ugyan a kis háromhengeres nem annyira méltó egy ilyen autóba, a 180 lovas verzió 1,5 millió forintos felára láttán sokan mégis meggondolhatják magukat – igaz, ebben az automata is benne van.
A később érkező Faubourg inspiráció rengeteg fával dolgozik - galéria
Innentől elérhető a legmagasabb, Prestige szint is, aminek felára további 1,25 millió a Performance Line-hoz képest (így tehát a 180 lovas benzinessel közel 12,6 millió forint), de ebben már az adaptív felfüggesztés, a tolatókamera, a Nappa bőrkárpitozás, a navigációs rendszer, a masszázsfunkció és jó néhány biztonsági asszisztens is helyet kapott többek között. A 225 lóerős benzinesért minimum 12,06 milliót kell kicsengetnünk, de ez már rögtön a Performance Line szintet jelenti. A dízelek egyébként még drágábbak: a 130 lóerős manuális váltóval 9,69, automatával pedig 10,39 milliótól indul a legalacsonyabb felszereltséggel, míg a 180 lóerős kétliteres 12,54 millió Performance Line verzióban – a felszereltségek felárai minden esetben megegyeznek. Az E-Tense névre hallgató, 300 lóerős, összkerékhajtású konnektoros hibrid is érkezik hamarosan, ám esetében jól felszerelve nem lesz túlzás 20 millió körüli összegekről beszélni.
Kissé talán megtévesztő lehet, hogy az autókon Opera, Rivoli vagy éppen Bastille feliratok is szerepelhetnek, ezek azonban úgynevezett inspirációk, vagy másképpen dizájncsomagok, amik meghatározzák a külső és belső megjelenést is – a kárpitozást, a színeket vagy éppen a keréktárcsát. Ezek közül a Bastille a legolcsóbb, ami alapáron jár a legalacsonyabb Elegance szinthez, a Performance Line értelemszerűen az ugyanerre a névre hallgató csomaghoz jár, míg a Prestige felszereltségi szint mellé a Rivolit kapjuk meg alapáron – az Opera pedig a legdrágább, legfinomabb, amit csak felárért kérhetünk. Később jön majd egy Faubourg névre keresztelt csomag is, aminél szinte az egész műszerfal, tehát hatalmas felület lesz fával borítva – a galéria gyári képei között megtalálják.
Jó irányba indult a DS, de hosszú még az út - galéria
A DS 7 Crossback tehát nagyon nem olcsó, de az is hozzátartozik mindehhez, hogy alapáron 5 év/100 ezer km garancia illetve egy ugyancsak 5 éves karbantartási szerződés is jár az autóhoz – utóbbi azt jelenti, hogy 5 évig minden kötelező szerviz költségét a DS állja, ami azért igen szép felajánlás. Ezen kívül egy hasznos funkciókkal felvértezett mobilos alkalmazás, 0-24-es Assistance szolgáltatás, rövidtávú autóbérlés és akár egy személyes sofőr is rendelkezésre áll, aki elviszi szervizbe az autót, majd vissza is hozza. Később pedig akár akciókkal is találkozhatunk, az egyedi kedvezményekről nem is beszélve, így akinek tetszik az újdonság, annak mindenképpen érdemes ellátogatni a DS Store-ba, mielőtt az ára miatt lemondana az autóról. A címben feltett kérdést egyelőre még nem tudjuk megválaszolni, mert a DS még az út legelején jár, de annyi biztos, hogy az első lépéseket jó irányba tette a márka.