Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már alig vártuk, hogy kipróbálhattuk a Peugeot legfrissebb siker-várományosát, a 200-as sorozat legfrissebb üdvöskéjeként számon tartott 208-ast. A franciák nem titkolják: nagy szükségük van a típus remek szereplésére, ugyanis hiába erős a modellpalettájuk, a válság az oroszlánosok eladásait is megtépázta. Az illetékesek megsúgták, hogy remélik, a 208-as a legendás 205-ös nyomdokaiba lép majd - anno a típus szabályosan a csőd széléről mentette meg a márkát. Azért most szerencsére nem ilyen vészes a helyzet.

Újból nagyon fontos a 2-es sorozat a Peugeot-nakNem kérdés tehát, hogy a gyáriak beleadtak apait-anyait a fejlesztésbe, ami már első ránézésre is nyilvánvalóvá válik: a (főleg a formabontó 206-oshoz képest) kissé karaktertelenné sikeredett 207-es kis túlzással százévesnek hat mellette, a formák tényleg remekül sikeredtek. Különben valószínűleg csak kevesen tudják, de a Peugeot-nál a 200-as sorozat gyökere az 1930-as évekre nyúlik vissza, egészen a 201-es típusig, mely az első háromjegyű típusszámmal jelzett oroszlános autó volt. A 201-et 1938-ban váltotta a 202, majd ’48-ban érkezett a 203, az első önhordó karosszériás Peugeot - több mint 700 ezret adtak el belőle. Az 1965-től gyártott 204-ből már 1,4 millió példány kelt el, és az első dízel (1,2 liter, 46 lóerő), valamint az első elsőkerekes Peugeot volt.

Az 1983-ban bemutatott 205-öst már senkinek sem kell bemutatni, a kasszasikerből több mint 5 millió fogyott. Az 1998-as 206-ost mind a mai napig gyártják a franciák (októberben fejezik be a sorozatgyártást), és a márka első világautójából közel 8 millió fogyott. A 207-esből alig harmadennyi került értékesítésre, de a több mint 2,5 milliós darabszám azért tisztességes ám. Fel van adva tehát a feladat a 208-nak.

Az Autó Pult hasábjain már januárban olvashattakA 207-alapok ellenére remek autó a 208-as az újdonságról, amelyről akkor rögtön egy galériával is szolgáltunk, míg a hivatalos bemutatóra a Genfi Autószalonon került sor. És hogy mivel próbálja meg eladni magát a legfrissebb 2-es? Bár az alváz és a motorkínálat nagyrészt megegyezik a 207-esével, új technikai megoldások (e-HDI rendszerek stb.), innovatív extrák, friss 3-hengeres motorok, súlycsökkentés, a kompaktabb méretek ellenére megnövekedett helykínálat és igen formás köntös teszi vonzóvá a 4 méter alatti autót.

Nézegessenek Peugeot 208 sajtófotókat is ebben a galériában

Induláskor három- és ötajtós változatban lesz elérhető a jószág, míg később a kínálatból valószínűleg nem fog kimaradni a nyitható keménytetős CC-változat sem; kombi karosszériáról egyelőre nem szól a fáma, ám egy, többek között az Opel Mokkával versenybe szállni kívánó, emelt hasmagasságú crossover verzióról igen.

Az utastér korrekt, és nem rossz vezetniA gömbölyű forma egyébként nem csak optikailag tűnik kisebbnek a 207-nél: a 208-asok változatlan, 2,54 méteres tengelytáv és alapok mellett úgy 8 centivel kurtábbak elődeiknél, azonban a helykínálatra meglepő módon nincs rossz hatással a rövidebb karosszéria, sőt, a csomagtartó például 270-ről 285 literesre gyarapodott. A beltér formavilága jelentősen megváltozott, és igazán vagány, modern lett a 208-as utastere. A műszerfal talán kissé a 205-ösére hasonlít, míg a levágott aljú, remek fogású, picike kormánykerék ügyesen köti össze a dicső múltat a jelennel. A feláras érintő képernyős navigációs/szórakoztató rendszer hasznos dolog, és a vezeték nélküli telefon-kihangosítóval együtt megéri 105 ezer forintos felárát - a navigáció további 130 ezret kóstál.

Szintúgy örömteli a kategóriában alacsonynak számító 0,3 körüli légellenállási tényező, amely a súlycsökkenéssel egyetemben a takarékosságot szolgálja, a csendesebb futás mellett. És hogy mennyi az annyi? A gyári adatok szerint az alapmotoros 208-asok saját tömege szériafelszereltség mellett nem magasabb 975 kilónál, ami egy közel négyméteres autó esetében manapság igazán korrekt érték - ehhez persze szükség van a pillekönnyű, háromhengeres benzinmotorokra. A legolcsóbb, egyliteres, 68 lóerős (95 Nm) egység ismerős lehet a PSA kisebb modelljeiből, ám a 208-asban startoló 1,2 literes háromhengeressel eddig még nem találkoztunk – érdekes alternatíva lehet.

A műszerfal (is) jól sikerült - galéria68 lovas kistestvérével ellentétben a 82 lóerős (118 Nm) 1,2-es már valószínűleg elegendő menetteljesítményeket biztosít a kisoroszlánnak igen alacsony fogyasztás mellett, bár tény, hogy ez az egység is inkább városi használatra lesz alkalmas, amit a rövid áttételezésű ötfokozatú kézi váltó is sejtet. Benzinfronton a pörgős szívó 3-hengeresek mellett megmaradnak a korábbi, 1,4 és 1,6 literes VTI benzinesek is, 95 (136 Nm) és 120 lóerővel (160 Nm), sajnos továbbra is ötsebességes kézi váltókkal. Utóbbit volt szerencsénk kipróbálni a Szlovákiában tartott bemutatón (a 208-asokat különben a 207-esekkel és a Citroen C3 Picassókkal együtt ép a szomszédoknál, Nagyszombaton gyártják), és pontatlanul kapcsolható váltót leszámítva kellemes csomagot alkotott az autóval.

A későbbi sportmodell érkezéséig egyértelműen a már többször az egekig magasztalt 1.6 THP lesz a kínálat legizgalmasabb tagja: a 156 lóerős (240 Nm/260 Nm), BMW-vel együtt fejlesztett turbós benzines igazán remek menetteljesítményeket garantál az ékszerdoboznak, mégpedig korrekt, 6 liter alatti átlagfogyasztás mellett. A szuper THP sajnos csak a 3-ajtós 208-hoz rendelhető, mégpedig kizárólag csúcsfelszereltséggel.

Lehet ám kérni hozzá óriási panorámatetőt isA gázolajosok oldalán nem számíthatunk eget rengető változásokra: a jól ismert 1,4 és 1,6 literes négyhengeres HDI egységeket köszönthetjük a motorháztető alatt. A 68 lóerős (160 Nm), nem kimondottan dinamikus 1.4 HDI-ből a ’hagyományos’ mellett készül egy robotváltós, igazán takarékos e-HDI kivitel, amely 3,4 literes vegyes fogyasztással kecsegtet, ám nem kérdés, hogy az 1,6 literes e-HDI-k sokkal jobb választásnak számítanak, legyen szó akár a 92 (230 Nm), akár a 115 lóerős (270/285 Nm) kivitelről. A fejlett start/stop rendszernek hála az 1,6 literesek is beérik átlagban 3,8 liter gázolajjal a gyári értékek szerint.

A 115 lóerős gázolajos volt a második és egyben utolsó motorváltozat, amivel megismerkedhettünk a menetpróbán. Igencsak meggyőzően viselkedett az izmos, nyomatékos dízel – mellesleg a 6-sebességes váltó is jobb volt az ötgangosnál. Egy rövidesen érkező teszt keretében mindenről részletesen beszámolunk, de a menetpróba kevés volt az igazság és a valóság objektív leírásához. Legyen elég egyelőre annyi, hogy a 208-asok meglepően kulturáltak és csendesek, futóművük kellemes, kormányzásuk rendben van, helykínálatukat semmi panasz nem érheti, a modern technika pedig a 207-eshez képest szinte teljesen változatlanul hagyott alváz ellenére is lehetővé teszi, hogy a 208-as felállhasson a B-szegmens képzeletbeli dobogójára.

2,95 millió forinttól indul a 208-kínálatNem is maradt más hátra, mint az árazás: a lista szerint 2,95 millió forintért lehet belépőt váltani a 208-klubba. Ám ezért az összegért természetesen csak a gyengécske, 68 lovas egyliteres, háromhengeres benzinmotor(ocska) jár, 3-ajtós karosszériával és klíma nélkül. A légkonci negyedmilliót, míg a plusz két ajtó 140 ezer forintot kóstál. A Peugeot szerint a legsikeresebb, legkeresettebb modell az új 3-hengeres 1,2-es benzinessel szerelt ötajtós, klímás Active (középső) 208-as lesz, amely a lista szerint 3,59 millió forintért kelleti magát. A 95 lovas 1.4 VTI felára 150 ezer forint, míg a 120 lovas 1.6 VTI-ért további 200 ezer esedékes.

A 3-ajtós 1.6 THP 4,6 millióért remek vételÁm akkor már érdemes lehet még 220 ezret kifizetni a jó kis 92 lovas 1.6 e-HDI-ért (vagy 360 ezret a 115 lovasért), amely sokkal alacsonyabb fogyasztásával pillanatok alatt visszahozza felárát, és nyomatékosságának köszönhetően használni is jobb. A sportos beállítottságú 208-vásárlók tuti tippje egyértelműen a 4,59 milliótól rendelhető, csúcskivitelű 1.6 THP, amely remek ár/értékű csomagot kínál – 4,5 millió forint körül az ár/élmény/használhatóság mátrixban nehéz jobb, izgalmasabb autót találni a piacon. A 208-as Peugeot-nak tehát minden eszköze megvan a sikerhez, mi pedig alig várjuk már a tesztautót...

Peugeot 208  3a/5a 1.0 VTI 1.2 VTI 1.4 VTI 1.6 VTI 1.6 THP
Lökettérfogat (cm3) 999 1199 1397 1598 1598
Csúcsteljesítmény (le) 68 / 6000 82 / 5750 95 / 6000 120 / 6000 156 / 6000
Csúcsnyomaték (Nm) 95 / 3000 118 / 2750 136 / 4000 160 / 4250 260 / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,0 mp 12,2 mp 10,5 mp 9,9 mp 7,3 mp
Végsebesség (km/h) 163 175 188 190 215
Váltófokozatok/típus 5, man 5, man 5, man 5, man 6, man
Átlagfogy. (l/100 km) 4.3 (B) 4.5 (B) 5.6 (B) 5.8 (B) 5.8 (B)
CO2-kibocsátás (g/km) 99 104 129 134 135
Hosszúság (mm) 3965 3965 3965 3965 3965
Szélesség (mm) 1739 1739 1739 1739 1739
Magasság (mm) 1460 1460 1460 1460 1460
Tengelytáv (mm) 2538 2538 2538 2538 2538
Saját tömeg (kg) 975 975 1070 1075 1090
Csomagtartó térf. (l) 285 285 285 285 285
           

Peugeot 208 3a/5a

1.4 HDI 1.4 e-HDI 1.6 e-HDI 1.6 e-HDI A. 1.6 e-HDI 115
Lökettérfogat (cm3) 1398 1398 1560 1560 1560
Csúcsteljesítmény (le) 68 / 4000 68 / 4000 92 / 4000 92 / 4000 115 / 3600
Csúcsnyomaték (Nm) 160 / 1750 160 / 1750 230 / 1750 230 / 1750 285 / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,5 mp 16,2 mp 10,9 mp 11,8 mp 9,7 mp
Végsebesség (km/h) 163 185 185 183 190
Váltófokozatok/típus 5, man 5, szekv 5, man 6, szekv 6, man
Átlagfogy. (l/100 km) 3,8 (D) 3,4 (D) 3,8 (D) 3,8 (D) 3,8 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 98 87 98 98 99
Hosszúság (mm) 3965 3965 3965 3965 3965
Szélesség (mm) 1739 1739 1739 1739 1739
Magasság (mm) 1460 1460 1460 1460 1460
Tengelytáv (mm) 2538 2538 2538 2538 2538
Saját tömeg (kg) 1050 1060 1080 1090 1090
Csomagtartó térf. (l) 285 285 285 285 285