Már alig vártuk, hogy kipróbálhattuk a Peugeot legfrissebb siker-várományosát, a 200-as sorozat legfrissebb üdvöskéjeként számon tartott 208-ast. A franciák nem titkolják: nagy szükségük van a típus remek szereplésére, ugyanis hiába erős a modellpalettájuk, a válság az oroszlánosok eladásait is megtépázta. Az illetékesek megsúgták, hogy remélik, a 208-as a legendás 205-ös nyomdokaiba lép majd - anno a típus szabályosan a csőd széléről mentette meg a márkát. Azért most szerencsére nem ilyen vészes a helyzet.
Újból nagyon fontos a 2-es sorozat a Peugeot-nakNem kérdés tehát, hogy a gyáriak beleadtak apait-anyait a fejlesztésbe, ami már első ránézésre is nyilvánvalóvá válik: a (főleg a formabontó 206-oshoz képest) kissé karaktertelenné sikeredett 207-es kis túlzással százévesnek hat mellette, a formák tényleg remekül sikeredtek. Különben valószínűleg csak kevesen tudják, de a Peugeot-nál a 200-as sorozat gyökere az 1930-as évekre nyúlik vissza, egészen a 201-es típusig, mely az első háromjegyű típusszámmal jelzett oroszlános autó volt. A 201-et 1938-ban váltotta a 202, majd ’48-ban érkezett a 203, az első önhordó karosszériás Peugeot - több mint 700 ezret adtak el belőle. Az 1965-től gyártott 204-ből már 1,4 millió példány kelt el, és az első dízel (1,2 liter, 46 lóerő), valamint az első elsőkerekes Peugeot volt.
Az 1983-ban bemutatott 205-öst már senkinek sem kell bemutatni, a kasszasikerből több mint 5 millió fogyott. Az 1998-as 206-ost mind a mai napig gyártják a franciák (októberben fejezik be a sorozatgyártást), és a márka első világautójából közel 8 millió fogyott. A 207-esből alig harmadennyi került értékesítésre, de a több mint 2,5 milliós darabszám azért tisztességes ám. Fel van adva tehát a feladat a 208-nak.
Az Autó Pult hasábjain már januárban olvashattakA 207-alapok ellenére remek autó a 208-as az újdonságról, amelyről akkor rögtön egy galériával is szolgáltunk, míg a hivatalos bemutatóra a Genfi Autószalonon került sor. És hogy mivel próbálja meg eladni magát a legfrissebb 2-es? Bár az alváz és a motorkínálat nagyrészt megegyezik a 207-esével, új technikai megoldások (e-HDI rendszerek stb.), innovatív extrák, friss 3-hengeres motorok, súlycsökkentés, a kompaktabb méretek ellenére megnövekedett helykínálat és igen formás köntös teszi vonzóvá a 4 méter alatti autót.
Nézegessenek Peugeot 208 sajtófotókat is ebben a galériában
Induláskor három- és ötajtós változatban lesz elérhető a jószág, míg később a kínálatból valószínűleg nem fog kimaradni a nyitható keménytetős CC-változat sem; kombi karosszériáról egyelőre nem szól a fáma, ám egy, többek között az Opel Mokkával versenybe szállni kívánó, emelt hasmagasságú crossover verzióról igen.
Az utastér korrekt, és nem rossz vezetniA gömbölyű forma egyébként nem csak optikailag tűnik kisebbnek a 207-nél: a 208-asok változatlan, 2,54 méteres tengelytáv és alapok mellett úgy 8 centivel kurtábbak elődeiknél, azonban a helykínálatra meglepő módon nincs rossz hatással a rövidebb karosszéria, sőt, a csomagtartó például 270-ről 285 literesre gyarapodott. A beltér formavilága jelentősen megváltozott, és igazán vagány, modern lett a 208-as utastere. A műszerfal talán kissé a 205-ösére hasonlít, míg a levágott aljú, remek fogású, picike kormánykerék ügyesen köti össze a dicső múltat a jelennel. A feláras érintő képernyős navigációs/szórakoztató rendszer hasznos dolog, és a vezeték nélküli telefon-kihangosítóval együtt megéri 105 ezer forintos felárát - a navigáció további 130 ezret kóstál.
Szintúgy örömteli a kategóriában alacsonynak számító 0,3 körüli légellenállási tényező, amely a súlycsökkenéssel egyetemben a takarékosságot szolgálja, a csendesebb futás mellett. És hogy mennyi az annyi? A gyári adatok szerint az alapmotoros 208-asok saját tömege szériafelszereltség mellett nem magasabb 975 kilónál, ami egy közel négyméteres autó esetében manapság igazán korrekt érték - ehhez persze szükség van a pillekönnyű, háromhengeres benzinmotorokra. A legolcsóbb, egyliteres, 68 lóerős (95 Nm) egység ismerős lehet a PSA kisebb modelljeiből, ám a 208-asban startoló 1,2 literes háromhengeressel eddig még nem találkoztunk – érdekes alternatíva lehet.
A műszerfal (is) jól sikerült - galéria68 lovas kistestvérével ellentétben a 82 lóerős (118 Nm) 1,2-es már valószínűleg elegendő menetteljesítményeket biztosít a kisoroszlánnak igen alacsony fogyasztás mellett, bár tény, hogy ez az egység is inkább városi használatra lesz alkalmas, amit a rövid áttételezésű ötfokozatú kézi váltó is sejtet. Benzinfronton a pörgős szívó 3-hengeresek mellett megmaradnak a korábbi, 1,4 és 1,6 literes VTI benzinesek is, 95 (136 Nm) és 120 lóerővel (160 Nm), sajnos továbbra is ötsebességes kézi váltókkal. Utóbbit volt szerencsénk kipróbálni a Szlovákiában tartott bemutatón (a 208-asokat különben a 207-esekkel és a Citroen C3 Picassókkal együtt ép a szomszédoknál, Nagyszombaton gyártják), és pontatlanul kapcsolható váltót leszámítva kellemes csomagot alkotott az autóval.
A későbbi sportmodell érkezéséig egyértelműen a már többször az egekig magasztalt 1.6 THP lesz a kínálat legizgalmasabb tagja: a 156 lóerős (240 Nm/260 Nm), BMW-vel együtt fejlesztett turbós benzines igazán remek menetteljesítményeket garantál az ékszerdoboznak, mégpedig korrekt, 6 liter alatti átlagfogyasztás mellett. A szuper THP sajnos csak a 3-ajtós 208-hoz rendelhető, mégpedig kizárólag csúcsfelszereltséggel.
Lehet ám kérni hozzá óriási panorámatetőt isA gázolajosok oldalán nem számíthatunk eget rengető változásokra: a jól ismert 1,4 és 1,6 literes négyhengeres HDI egységeket köszönthetjük a motorháztető alatt. A 68 lóerős (160 Nm), nem kimondottan dinamikus 1.4 HDI-ből a ’hagyományos’ mellett készül egy robotváltós, igazán takarékos e-HDI kivitel, amely 3,4 literes vegyes fogyasztással kecsegtet, ám nem kérdés, hogy az 1,6 literes e-HDI-k sokkal jobb választásnak számítanak, legyen szó akár a 92 (230 Nm), akár a 115 lóerős (270/285 Nm) kivitelről. A fejlett start/stop rendszernek hála az 1,6 literesek is beérik átlagban 3,8 liter gázolajjal a gyári értékek szerint.
A 115 lóerős gázolajos volt a második és egyben utolsó motorváltozat, amivel megismerkedhettünk a menetpróbán. Igencsak meggyőzően viselkedett az izmos, nyomatékos dízel – mellesleg a 6-sebességes váltó is jobb volt az ötgangosnál. Egy rövidesen érkező teszt keretében mindenről részletesen beszámolunk, de a menetpróba kevés volt az igazság és a valóság objektív leírásához. Legyen elég egyelőre annyi, hogy a 208-asok meglepően kulturáltak és csendesek, futóművük kellemes, kormányzásuk rendben van, helykínálatukat semmi panasz nem érheti, a modern technika pedig a 207-eshez képest szinte teljesen változatlanul hagyott alváz ellenére is lehetővé teszi, hogy a 208-as felállhasson a B-szegmens képzeletbeli dobogójára.
2,95 millió forinttól indul a 208-kínálatNem is maradt más hátra, mint az árazás: a lista szerint 2,95 millió forintért lehet belépőt váltani a 208-klubba. Ám ezért az összegért természetesen csak a gyengécske, 68 lovas egyliteres, háromhengeres benzinmotor(ocska) jár, 3-ajtós karosszériával és klíma nélkül. A légkonci negyedmilliót, míg a plusz két ajtó 140 ezer forintot kóstál. A Peugeot szerint a legsikeresebb, legkeresettebb modell az új 3-hengeres 1,2-es benzinessel szerelt ötajtós, klímás Active (középső) 208-as lesz, amely a lista szerint 3,59 millió forintért kelleti magát. A 95 lovas 1.4 VTI felára 150 ezer forint, míg a 120 lovas 1.6 VTI-ért további 200 ezer esedékes.
A 3-ajtós 1.6 THP 4,6 millióért remek vételÁm akkor már érdemes lehet még 220 ezret kifizetni a jó kis 92 lovas 1.6 e-HDI-ért (vagy 360 ezret a 115 lovasért), amely sokkal alacsonyabb fogyasztásával pillanatok alatt visszahozza felárát, és nyomatékosságának köszönhetően használni is jobb. A sportos beállítottságú 208-vásárlók tuti tippje egyértelműen a 4,59 milliótól rendelhető, csúcskivitelű 1.6 THP, amely remek ár/értékű csomagot kínál – 4,5 millió forint körül az ár/élmény/használhatóság mátrixban nehéz jobb, izgalmasabb autót találni a piacon. A 208-as Peugeot-nak tehát minden eszköze megvan a sikerhez, mi pedig alig várjuk már a tesztautót...
Peugeot 208 3a/5a | 1.0 VTI | 1.2 VTI | 1.4 VTI | 1.6 VTI | 1.6 THP |
Lökettérfogat (cm3) | 999 | 1199 | 1397 | 1598 | 1598 |
Csúcsteljesítmény (le) | 68 / 6000 | 82 / 5750 | 95 / 6000 | 120 / 6000 | 156 / 6000 |
Csúcsnyomaték (Nm) | 95 / 3000 | 118 / 2750 | 136 / 4000 | 160 / 4250 | 260 / 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,0 mp | 12,2 mp | 10,5 mp | 9,9 mp | 7,3 mp |
Végsebesség (km/h) | 163 | 175 | 188 | 190 | 215 |
Váltófokozatok/típus | 5, man | 5, man | 5, man | 5, man | 6, man |
Átlagfogy. (l/100 km) | 4.3 (B) | 4.5 (B) | 5.6 (B) | 5.8 (B) | 5.8 (B) |
CO2-kibocsátás (g/km) | 99 | 104 | 129 | 134 | 135 |
Hosszúság (mm) | 3965 | 3965 | 3965 | 3965 | 3965 |
Szélesség (mm) | 1739 | 1739 | 1739 | 1739 | 1739 |
Magasság (mm) | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 |
Tengelytáv (mm) | 2538 | 2538 | 2538 | 2538 | 2538 |
Saját tömeg (kg) | 975 | 975 | 1070 | 1075 | 1090 |
Csomagtartó térf. (l) | 285 | 285 | 285 | 285 | 285 |
Peugeot 208 3a/5a | 1.4 HDI | 1.4 e-HDI | 1.6 e-HDI | 1.6 e-HDI A. | 1.6 e-HDI 115 |
Lökettérfogat (cm3) | 1398 | 1398 | 1560 | 1560 | 1560 |
Csúcsteljesítmény (le) | 68 / 4000 | 68 / 4000 | 92 / 4000 | 92 / 4000 | 115 / 3600 |
Csúcsnyomaték (Nm) | 160 / 1750 | 160 / 1750 | 230 / 1750 | 230 / 1750 | 285 / 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 13,5 mp | 16,2 mp | 10,9 mp | 11,8 mp | 9,7 mp |
Végsebesség (km/h) | 163 | 185 | 185 | 183 | 190 |
Váltófokozatok/típus | 5, man | 5, szekv | 5, man | 6, szekv | 6, man |
Átlagfogy. (l/100 km) | 3,8 (D) | 3,4 (D) | 3,8 (D) | 3,8 (D) | 3,8 (D) |
CO2-kibocsátás (g/km) | 98 | 87 | 98 | 98 | 99 |
Hosszúság (mm) | 3965 | 3965 | 3965 | 3965 | 3965 |
Szélesség (mm) | 1739 | 1739 | 1739 | 1739 | 1739 |
Magasság (mm) | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 |
Tengelytáv (mm) | 2538 | 2538 | 2538 | 2538 | 2538 |
Saját tömeg (kg) | 1050 | 1060 | 1080 | 1090 | 1090 |
Csomagtartó térf. (l) | 285 | 285 | 285 | 285 | 285 |