Menettulajdonságok és kényelem
Megjelenésének megfelelően az i40 a dinamikusabbA menettulajdonságok terén igazságos döntetlent hirdethetünk: a Passat kényelmesebben, míg a Hyundai dinamikusabban viselkedik, vagyis ahogy a forma, ez is ízlés kérdése. Az i40 rugózási komfortját a tesztautó esetében ellenlábasánál eggyel nagyobb méretű, 17 colos és peresebb abroncsok is negatívan befolyásolták, így ennek és a feszesebb futóműnek köszönhető a sprődebb, ám közel sem durva csillapítás, amely cserébe magasabb kanyarsebességek elérését teszi lehetővé.A viselkedése is izgalmasabb a koreai középkategóriásnak: enyhébb provokálásra bemozdítja puttonyát, ezzel (is) csökkentve az alulkormányzottsági hajlamot, ami a betonbiztonságosra hangolt, unalmasabban vezethető, ám kényelmesebben suhanó Passat esetében távolmaradó tendencia.
A kényelem oldaláról nézve nem csak a futóművek beállítása, de a komoly zajszigetelés is a wolfsburgiak keze munkáját dicséri: a nagysebességű (motor)morajlást leszámítva az i40 szintúgy egészen csendesen fut, de mind a futómű, mind a szél-, mind pedig a motorzajok mérsékeltebbek a német kombiban – rossz úton haladva ugyanakkor, amint korábban említettem, kiemelkedő minőségének köszönhetően az i40 utasainak fülébe szivárog be kevesebb nesz/nyikorgás/percegés.
Költségek
A VW-nél az árnál szokás szerint vastagon fogott a ceruzaElérkeztünk az utolsó vizsgafeladathoz; jöjjenek hát a költségek. Bizonyára nem lep meg senkit sem, hogy a szokásos módon kissé magasan árazott Volkswagen már alapáron is közel egymillió forinttal kóstál többet a Hyundainál, de sokkal többre tartjuk a kategóriának ildomosan felextrázott példányok árait: az Autó Pult normaszintjére hozva a koreai modellért 8,4, a Volkswagenért pedig 9,4 millió forintot kellene leszurkolni, vagyis 12 százalékos differenciáról beszélhetünk. Olcsónak a Hyundait sem mondanánk, de ne feledjük, hogy ezek mindkét esetben listaárak, amelyeknél azért egy kis ügyeskedéssel a valóságban szebb számokat lehet kerekíteni, bár az említett különbség vélhetően így is megmarad.
A garanciák terén a Volkswagen a hazai piacon nemrégiben duplázott, vagyis a megszokott 2 év helyett immár tisztességes 4 évre vagy 200 ezer km-re szóló garanciát vállal portékáira – csakhogy a Hyundai még ennél is többet nyújt: az i40 tulajdonosai 5 évig, ráadásul kilométer-korlátozás nélkül érezhetik magukat biztonságban kedvencükkel, ráadásul a hazai hálózat egyéb vonzó szolgáltatásokat is kínál.
Mindkettőt 30-ezrenként kell szervizeltetniÉs a szervizköltségek? A kötelező szervizlátogatások az előírások szerint mindkét modell esetében 30 ezer km-enként esedékesek, vagyis a cikk elején említett 4 év/150 ezer km-es vizsgálat fejében hasonlítjuk össze az értékeket. A Passatnál a jelenlegi árakkal számolva a megjelölt, összesen öt kötelező szerviz (30, 60, 90, 120 és 150 ezer km-nél) munkadíjakkal együtt összesen bruttó 473 ezer forintba kerülne, míg az i40 esetében ugyanez megvan 260 ezerből, vagyis az adott időszak alatt további 210 ezer forint spórolható vele. Érdekes viszont, hogy az egyéb kopóalkatrészek árai között (mint például fékbetétek, féktárcsák, vízpumpa, hosszbordás szíj és feszítők) alig van különbség, vagyis itt nem lehet valós különbséget hirdetni.
A Hyundai mindent egybevetve havi 10 ezer forinttal olcsóbb a VolkswagennélVégül kértünk egy árajánlatot az említett 4 év/150 ezer km letelte utáni állapotra hazánk egyik vezető lízingcégétől, amelyet kielemezve arra következtethetünk, hogy a Hyundait akkor várhatóan 2,7 millió forint környékén lehetne majd eladni, míg a Passat piaci ára valahova 3,4 millió körülre tehető. Ha a nálunk tapasztalt félliteres fogyasztáskülönbséggel a megegyező gyári értékek miatt nem számolunk, akkor mindent egybevetve az adott időszak alatt összesen körülbelül félmillió forintot spórolhatnak az i40 vásárlói, akiknek még egy év "ajándék" garanciájuk is maradna, ha netalántán tovább használnák szeretett szolgálójukat. Nem túl meglepő, de a költségeket Korea „vitte”.
Végeredmény, összegzés
Mindent egybevéve a Hyundai tényleg nagyon erős portékát dobott piacra a középkategória népes táborába, amely egyértelműen a legjobbak közé került, komoly alternatívát jelentve akár a cégek, akár a magánvásárlók számára. Viszont bármennyire is remek az i40 cw, alapos tesztünkben összességében csak megközelíteni képes, de elérni nem a kategóriában általunk továbbra is etalonnak tartott Passat szintjét, amely objektív szempontok alapján hihetetlenül erős csomagot kínál, sajnos ennek megfelelően magas áron.
Mindenesetre, a Hyundai szenzációjának elmaradása leginkább a méretéből kifolyólag lent kicsit nyomatékszegény, és emiatt (túlzottan) rövid váltó-áttételezéssel megáldott erőforrás számlájára írható, hiszen így a felül egyébiránt izmos egység ellenére hajtáslánca jóval gyengébb összképet mutat a Passat rendkívül kiegyensúlyozott és kellemes csomagjánál.
Viszont ne feledjük: van a koreaiak polcán egy remek kétliteres dízel is 136 és 184 lóerővel illetve hosszabb váltókkal, és ha bölcsen úgy döntenének az illetékesek, hogy a 2.0 CRDI-t beteszik az i40 motorházába (nagyon bízunk benne), nagyot robbanthatnak - ígérjük, ebben az esetben újra összehozzuk a két típust; addig pedig örülhet a Passat jelenlegi győzelmének.
Hyundai vs. Volkswagen tehát jelenleg: 0:1 - a visszavágóval egy sportosabb és egy elérhetőbb árú kategóriában hamarosan jelentkezünk.