Amikor a Ford importőre kiírta nekünk jelen tesztünk főszereplőjét, talán egy picit elszontyolodtunk. Noha a feltűnően kigyúrt gombóc is igazán megnyerő jelenség, titkon reméltük, hogy már a ráncfelvarrott változathoz lehet majd szerencsénk, ám ehelyett arra döbbenhettünk rá, hogy a kifutó modellnek létezhet olyan konfigurációja, ami előnyösebb képet fest a frissebb generációnál is.
Leköszönőfélben van. De vajon hogy teljesít?Öröm az ürömben, hogy a Fiesta a jövőben sem sokat változik. A 2008-ban piacra lépett kiskocsin néhány ponton farigcsáltak ugyan a mérnökök, de az új hajtásláncok mellett eget rengető módosítások nem történtek. Miközben az 1,25 és 1,4 literes szívó benzinmotorok, valamint az 1,6 literes 95 lóerős TDCI dízel maradt a kínálatban, a mérges köntösbe öltöztetett fehér tesztautót hajtó 1,6 literes, töretlenül modern, változó szelepvezérlésű 120 lóerős benzines elköszönt a palettáról. A továbbra is elérhető, légterelőkkel díszített háromajtós ’Sport’ kivitelben az ’1,6-os’ helyét az Év Motorjának is megszavazott háromhengeres, 1-literes turbós benzines veszi át 125 lóerővel. Kellő mennyiségű tapasztalatot már vele is szereztünk egy Focus volánja mögött, amelyet hamarosan az 5 legnagyobb konkurensével együtt (köztük az új Golffal) faggatunk. Azonban új motor ide vagy oda, az új változathoz szintén ötfokozatú váltó jár, igaz, a start/stop rendszerrel is kiegészített apróság papíron másfél literrel takarékosabb, hiszen átlagos étvágya 5,8-ról 4,3 literre csökkent, amely különbség tapasztalataink alapján a valóságban jóval szerényebben alakul.
Aki nem kíván háromhengeres turbóra váltani, de vágyik a dögös kinézetű háromajtós Fiesta és a nagyobb teljesítmény kombinációjára, annak a készletek kisöprése során már nem sok ideje marad gondolkodni. Halkan már elöljáróban megjegyezhetjük, hogy bizony korántsem rossz döntés még berohanni valamelyik Ford szalonba, és az újdonság helyett a jól bevált technikára szavazni.
120 lóerős szívómotor dolgozik odabent - galériaHogy miért? Mert az együtt töltött egy hét tapasztalatait összegezve mind az ésszerűség, mind az érzelmek oldaláról vizsgálódva megállapíthatjuk, hogy igenis van létjogosultsága a jól sikerült szívómotoroknak, hiszen a számos izmos, ám kissé kelletlen turbómotorral szerelt tesztautó után igazi élmény a Forddal falni a kilométereket. Nem is csoda, hiszen az 1.6 Ti-VCT annak ellenére, hogy gond nélkül teljesíti az Euro5-ös normákat, úgy veszi a ’lapot’ és olyan szépen pörög fel, hogy folyamatosan kiül a vigyor az arcunkra. A duplakuplungos visszaváltásoknak manapság semmi értelmük, ám minduntalan azon kaptuk magunkat, hogy minden visszakapcsoláskor elmaradhatatlanok a gázfröccsök.
Ha akarjuk, gyorsan szaladnak a mutatókA vidám erőforrás különben már szinte alapjárattól kezdve könnyedén mozgatja a teli tankkal, sofőrrel együtt is alig 1,1 tonnás autót, és fokozattól függetlenül fordulatszáméhesen pörög fel egészen a 6600 1/perces piros tartományig. A kihúzatáshoz egészen morcos hang társul, ami élményhajhászás közben igazán élvezetes, ám konstans autópályatempó mellett már zavaró. Főként a kipufogó hangolásának köszönhető a 130 km/h-s sebességnél mért 71 decibeles hangerő is, ami a kellemesnél zajosabb futást eredményez.
Ha telhetetlenek szeretnénk lenni, akkor egy hatodik váltófokozatot is kívánhatnánk, mert így 130 km/h-nál egész sokat, 3650-et forog percenként a főtengely, de az elégedetlenkedés helyett inkább örülünk a pontos és rövid utakon dolgozó váltónak, amellyel minden kapcsolás élményszámba megy. Ne feledjük, az ötödiket így már alig több mint 30 km/h-tól használhatjuk, egészen a végsebességig.
Van ám egyéb előnye is a rövid áttételezésnek: a jó erőben lévő 120 lóerős (152 Nm) motorral így a Fiesta igencsak virgonc. Már a gyári 9,9 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulási érték is korrekt adat, ám méréseink során 9,3 másodperc alatt teljesítette a mutatványt az autó.
Sportosnak néz ki, és az is - galériaSőt, ha a gyenge tapadású Hankook téli abroncsok jobban végezték volna dolgukat, akár a 9 szekundumot is megcsíphettük volna, ami már-már sportmodelles eredmény – pedig ne feledjük, hogy a Fiesta csupán egy izmosabb változat, az ST kivitel a 180 lovas 1,6-os turbóval rövidesen érkezik. Egyesben, kettesben és hármasban igazi vagányok lehetünk, s külön öröm, hogy alacsony fordulatszámokról is rugalmas az autó. A tesztautó normakörünket egyébként tisztességes 5,9 literből teljesítette, vagyis hozta a gyári adatot, miközben városban ~8, országúton alig 5, autópályán pedig 7 liter körül számolhatunk, vagyis nem torkos a motor.
Nem hibátlan a Fiesta, de élmény vezetniA négy éve piacon lévő típus ezzel együtt korrekt kisautó, s apró hiányosságai ellenére mind a mai napig megfontolandó ajánlatnak számít a kategóriában. A mérleg negatív serpenyőjébe a rosszul adagolható fék mellett a jó kommunikációja mellett pontatlan kormányzás, a nagy tempónál magas zajszint, valamint az apró gombokkal operáló feláras Sony hifi esetében a megszokást igénylő kezelhetőség kerülhet, de a korrekt minőségű anyagokból építkező, s kívülről nézve becsületesen összeszerelt, ám itt-ott percegő/nyikorgó utastér miatt szintén ráncolhatjuk szemöldökeinket. Az ideális vezetési pozíció gyorsan megtalálható, a Sport kivitel ülései pedig kényelmesek, méretesek és tartásukkal sincs gond, ám az ülésfűtéssel együtt 393 ezer forintba kerülő bőrkárpitozást nem ajánljuk, ugyanis hajlamos idegesítően nyikorogni. A helykínálat és a csomagtartó mérete megfelel a kategória átlagának.
Hiába csak 5-fokozatú, ritka az ilyen jó váltóAzért is érdemes kihagyni a bőrözést, mert a kedvező áron kínált opcióknak, illetve extracsomagoknak köszönhetően a közel 400 ezer forintból szinte teljesen felszerelhetjük a Fiestát. A szép légterelőkkel díszített autó a 16 colos kerékszettel is jól mutat, a rugózás pedig így is épp elég kemény, így semmi szükség egy 17-es garnitúra plusz rázására. Ezzel az egyszerű konstrukciójú futóműre egy rossz szót sem szólhatunk, hiszen talán nem is kényezteti az utasokat varázsszőnyeg-jellegű komforttal, de bőven az elviselhetőség határán belül kényelmes, miközben a könnyű Ford a feszes hangolásnak köszönhetően kedveli a kanyarokat, miközben a vezetési élményt hatásosan fokozzák gázelvételre a kiszámítható, könnyen uralható farcsóválások. Az ESP sajnos feláras, 50 ezer forintot kóstál.
A kezelhetőség megszokást igényel - galériaA 120 lóerős, kizárólag háromajtós karosszériaváltozatban elérhető modell kedvező alapárát látva viszont rögtön megbocsátjuk a menetstabilizálóért kért összeget, hiszen azzal együtt is megáll 4,2 millió forintból a típus, ami a vezetési élmény, a nyújtott szolgáltatások és a felszereltség ismeretében több mint versenyképes. A listaár szerint 4,5 millióból már egy igazán szépen extrázott darabot állíthatunk be a garázsba, s a bőrös, minden földi jóval megkent tesztautó sem volt drágább 5 milliónál. A Ford ráadásul még a garanciát is bőkezűen méri: ha nem lépjük túl a 100 ezer kilométert, az importőr nem kevesebb, mint 5 évet vállal a modellekre. A ráncfelvarrott Fiesta már épp az árpolitika harcmezején esne el végleg: a 125 lóerős EcoBoost egységgel a 3-ajtós Sport 4,77 millió forintba kerül, 600 ezer forintos felárát pedig a valóságban soha nem fogja kitermelni.
Alig 4,1 millióért a Fiesta Sport remek ajánlatA modell legnagyobb ellenfele egyértelműen hazánk büszkesége, avagy a 136 lovas Suzuki Swift Sport, amely ugyan jóval kisebb csomagtartóval, puritánabb utastérrel és egy fokkal rázósabb futóművel kecsegtet, cserébe viszont gyorsabb és élvezetesebb, 4,8 millió forintos árába pedig olyan finomságok is beletartoznak, mint a xenon fényszórók, a kulcsnélküli rendszer, a 17 colos kerékszett, vagy éppen a metálfényezés. Ám figyelem: amennyiben nem sportmodellre, csak egy korrekt kiskocsira vágynak, 96 lovas 1,4-es motorral 3,24 millió forinttól megvásárolhatják az akciós Fiesta Champions limitált szériát remek felszereltséggel, ennyiért pedig egyenesen bomba ajánlatnak számít az autó.
Ugyanez a motor a Caterham-et repíti - galériaApró érdekesség: a lenti táblázatban számszerűsítve, mérési adatainkkal alátámasztva láthatják, hogy a menetteljesítmények terén mit is jelent a tömegkülönbség. A remek 120 lóerős 1,6 literes benzinmotor a relatíve könnyű Fiestával is játszi könnyedséggel elbír, de érdemes megnézni, hogy ugyanez az erőforrás - igaz, egy jóval rövidebb áttételezésű hatfokozatú váltóval karöltve - mire is képes az 550 kilogrammra mérlegelt Caterham Roadsport-ban. A súlyos másodpercek magukért beszélnek...
Néhány szóban
Bár a tesztelt háromajtós Ford Fiesta Sport az 1,6 literes szívómotorral immár négy éve változatlan formában kelleti magát, és már meg is érkezett a trónkövetelő a ráncfelvarrott, 125 lovas, egyliteres turbós változat személyében, szégyenkezésre semmi oka a kifutó modellnek. Halkan megsúgjuk, hogy érzelmek és vezetési élmény szempontjából sokkal jobban járhatnak a vidáman pörgő, minden tartományban virgonc és elfogadhatóan takarékos ’egyhatossal’, hiszen a dögös ruhába öltöztetett Fiestával minden kilométer élményszámba megy. Az autó ugyan korántsem hibátlan, ám kedvező, alig több mint 4,1 millió forintos alapárának és relatíve olcsón kínált extráinak köszönhetően remek vétel. Gyorsan csapjanak le rá, mielőtt megérkezik a drágább turbós.
Előnyök: Pörgős és erős szívó benzinmotor mérsékelt étvággyal; Eltalált hangolású, élvezetes futómű; Dögös megjelenésű ’Sport’ kivitel; Remekül kapcsolható váltó; Kedvező alapár és viszonylag olcsó extrák
Hátrányok: Rosszul adagolható fék; Kissé pontatlan kormányzás; Itt-ott percegő utastér; Magasabb tempónál zavaróan hangos kipufogó; Ergonómiai hiányosságok