A platós autókkal mindig is hadilábon álltunk. Okkal: a nálunk óriásinak számító munkagépeknek már hivatásuk szerint is nagyjából mindenre meg kell felelniük, de mivel nálunk sokan kizárólag személyautónak használják őket, itthon még annál is több területen kell jól teljesíteniük. A mindent akarás pedig nyögést szül, azaz jelen esetben hatalmas kompromisszumokat. Ezek (részleges) feloldását kínálja a SsangYong Musso – érdemes szem előtt tartani, ha platós modelleket nézegetünk.

A SsangYong Dél-Korea legrégebbi ma is létező autógyártója, az utóbbi évtizedben pedig olyan nagyot ugrott minőségben, hogy méltán figyelhetünk oda rá. A márka eddig az ár-érték arányt tekintve igyekezett nagyot villantani, viszont most már egy-egy megoldás láttán is rápirítanak a konkurensekre. A portfólió éke a Rexton, amely pont pár hónapja nyújtott abszolút meggyőző teljesítményt tesztünkön – az ő testvére a most tesztre érkezett Musso Grand, amely nevéhez hűen tényleg hatalmas, de nem csak ettől meggyőző.

Szemmel látható különbség: az átlagos pickupnál hosszabb

Korábbi háromautós összehasonlító tesztünk után nem lövünk le nagy poént, ha azzal folytatjuk, hogy a Musso Grand sok tekintetben a legek autója. Egyrészt a SsangYong kínálatának egyik legerősebb darabja, amely viszont kategóriájában eddig talán a legkevesebbre vitte. Pedig érezhetően és mérhetően is ő a hagyományos platós piac legnagyobb darabja, amely személyautós használatra is az egyik legalkalmasabb. Legjobb lesz, ha megvizsgáljuk közelebbről!

Tesztautónk ezúttal szerényebb kivitelben érkezett hozzánk, de közel sem fapadosan. Hiányérzetünk maximum a műanyag kormányt fogva lehet, de a bőrözést kormánykerék-fűtéssel együtt is potom bruttó 49.000 forintért pótolhatjuk – az összes többi opció is ugyanígy kedvező. Hátra tárcsafék jutott, ami azért jól tud jönni, ha a teli tankkal mérve üresen 2,2 tonnás tömeget lassítanánk.

Különlegessége a hátsó tengely: tárcsafék, önzáró diffi, de még ötlengőkaros futómű is kérhető

És ha már hátul járunk: minden verzióhoz tetszőlegesen választhatunk (helyenként szimbolikus felárért) a hagyományos laprugós teherautó-futómű és az ötlengőkaros, személyautós kialakítás közül. A létraalváz és a merev tengely ugyan megmarad, így az igényesebb megoldás sem éri el egy átlagos SUV komfortszintjét, de a platós kategória berkein belül szinte egyedülálló kényelmet biztosít, miközben papíron 110 kilogrammal csökkenti az üres tömeget. Igaz, a terhelhetőség még így is 130 kilogrammal mérséklődik, de az így maradó kb. 800 kilogramm is sok dologra elég.

A többieknél 5-10 centivel hosszabb a plató - galéria

Ha nem, akkor pedig ott a laprugós megoldás, amit most tehettünk próbára: a szokásos szintet hozza. Üresen az összes apró úthibát és hullámot közvetíti az utastérbe (terhelve már sokkal kevésbé), a nagyokat viszont szépen kidolgozza, így terepen is megfelelő komfortot nyújt. Cipelős munkákra vagy sokoldalú feladatokra egyébként is érdemes elgondolkodni a Musso Grandon, mivel nem csak külső méretekben nagyobb érzésre negyedével az átlagos pickupoknál, hanem például a raktérben is. A helyenként 5-10 centivel nagyobb hosszt nagyon is érezni, ráadásul az egész autót övező átlagosnál alacsonyabb felépítés a rakodást is megkönnyíti.

A mélyre húzott első lökös nem éppen terepbarát megoldás

Ami ott előny, az máshol hátrány: terepezéshez ilyen nagy tengelytáv és túlnyúlások mellett már a 22 centisnél picit nagyobb szabad magasságot kívánnánk, de fennakadásra leginkább az első lökhárító hajlamos, ami a látvány érdekében mélyre nyúlik. Egyébként a mélyre húzott első ajakot még karbonhatású bevonat is díszíti, ami szintén mutatja, hogy tudatosan áldoztak a tervezők a terepjáróképességből a szépség oltárán. Ha már így tettek, talán hozhattak volna be többet a Rexton látványából, mert így kissé túl visszafogott a végeredmény a jelenlegi trendekhez képest, de nyilván ez szubjektív terület.

Az viszont már annál inkább tény, hogy a Musso Grand belül is tágas. A hátsó üléssor (is) tradicionálisan a pickupok rákfenéje: szűk ajtónyíláson kell mérsékelt lábterű helyre bezsúfolni magunkat, ahol meredek háttámlákon, kiegészítő szellőzők nélkül, kemény műanyagokkal szegélyezve tölthetjük az utazási időt. Itt más a helyzet. Maga az ajtó is jól láthatóan nagyobb, mint máshol, igaz, nem volt jó döntés túlhúzni a végét az ablakkeretek (azaz a C-oszlop) szintjénél: nem figyelve könnyen megüthetjük magunkat a kiálló ajtóvéggel.

Végre egy teljes értékű hátsó üléssor egy pickupban

Ugyanakkor a lábtér kellemesen bőséges, a támlák dőlésszöge megfelelő, az üléspozíció jó, és még légbeömlő is akad a hátsó utasoknak, sőt, itt és a kilincseknél ezüstös keret töri meg a szürkeséget, amihez a hátsó ülésfűtés opciója is kellemes adalékot nyújt. Elöl szintén semmi sem kifogásolható a kényelmen, sőt, itt a jobban felszerelt változatokban szellőztethetők is a bőrülések – de a szövet megfelelőjük is jó minőségű, és csupán bruttó 189 ezerért elektromos mozgatással és deréktámasszal is rendelkeznek.

Átlagos anyag-, jó összeszerelési minőség, igényes kapcsolókkal

Kemény anyagok a vezető keze ügyében is akadnak, de ehhez hozzászokhattunk a kategóriában és itt is annyi puha köríti őket, hogy ezt nem róhatjuk fel a Musso Grand szemére. Az összeszerelés is tisztességes, a nyomógombok, a kezelőszervek és a betétek pedig igényesebbek az átlagnál. Fogást egyedül a kisebb, 8 colos központi rendszeren találni, amely a többi SsangYong modelléhez hasonló módon fakó színű, kissé sötét és mérsékelt kontrasztú – azaz napsütésben nehezen leolvasható. Egyébként kellően gyors, nem bonyolult és ügyesen kiszolgálja az Apple CarPlayt és az Android Autót – többre mi nem vágyunk, pedig DAB is van.

A monitor láthatóan fakó - a felszereltségi politika kicsit köti a kezünket

Mondanánk, hogy ezért érdemes megjátszani a drágább, 9,2 colos rendszert, de ehhez rögtön a kétszintes felszereltségi politika kövérebb szintjére kell lépnünk, ami ugyan szériában adja ezt és még sok mindent, de egyben bő 2,5 milliós ugrást is jelent. Egyúttal érdemes megemlíteni, hogy számos opció csak ezen a szinten elérhető (alapáron vagy felárért): a bőrkárpitozás, a jobb asszisztensek, a kulcs nélküli rendszer, a 7 colos színes műszercsoport-kijelző, a nagyobb központi rendszer és sajnos az automata klíma is, amely tapasztalatunk szerint kissé túl agresszíven hűt. Ha ezek nélkül megvagyunk, minden más elérhető az alapszinten is, amely ár-érték arányban jobban odateszi magát.

A visszafogott arc mögött egy 2,2 literes dízelmotor rejlik

Mielőtt azonban forintosítanánk a dolgokat, pár szót érdemes a hajtásláncról is megejteni. Az egyes szám indokolt: a 2,2 literes dízelmotor az egyetlen opció, amiből 181 lóerőt és 420 Nm nyomatékot csalogattak elő a fejlesztők. Alapból hatfokozatú kézi váltó jár hozzá, amit megint csak barátságos bruttó 499 ezer forintért cserélhetjük 6-os bolygóműves automatára. Megéri: az egység finoman, de jó reakcióidővel dolgozik – nem is kívánunk többet.

Az öngyulladós egység titkos fegyvere a kulturáltság: már hidegen is csendben, háttérbe húzódva kel életre, bemelegedve pedig végképp kisimul hangja és járása. Start-stop rendszer nem gyötri, de alapjáraton sem zavarók a vibrációi és kerregése, sőt, a Musso Grand általános szigeteltsége is nagyon rendben van. Az átlagnál ebben is erősebb.

Kimondottan csendes, kulturált - galéria

A menetteljesítmények hozzák a 181 lóerőtől elvárható szintet: 11 másodpercre mértük a 0-100-as sprintet. Egy ekkora, agilisnek cseppet sem nevezhető monstrumhoz ez bőven elég, de azért előzgetéseknél országúton néha kívánhatunk többet – vagy jobb fogyasztást. Ebben a tekintetben persze egyik platós sem legendás (gyakorlatilag az autóteszteléssel töltött tizenöt évem során mindegyik pickup nagyjából 10 litert kért vegyesben), bármit is tesznek a gyártók, egy ekkora testet kell mozgatni. Azért vannak olyan konkurensek, akik hasonló teljesítménnyel pár decivel hatékonyabbak, vagy erősebb motorral sem fogyasztanak többet – de semmi olyan kívánalmunk nincs, ami miatt bevállalnánk egy jobban kihegyezett, ezáltal kevésbé megbízható motort vagy valamilyen kompromisszumos takarékossági intézkedést (pl. egy duplakuplungos automatát).

A futómű kényelméről már beszéltünk, a menetdinamikáról egy pickupnál nem érdemes: a Musso hozza a kategória szintjét, ami nagyjából az elvárható biztonságot jelenti – ezt feláras asszisztensek is egész ügyesen fokozzák. Jó dolog (és móka) emellett, hogy szériában önzáró (!) differenciálművet kap a hátsó tengely, azaz sperrt, ami a konkurensek sokszor extra kapcsolható diffijével szemben nem csak terepen fokozza a tapadást, hanem mindig segít letenni az útra a nyomatékot. A kormányzás kiszámítható, érzéketlen, de az áttételezése és a pontossága optimálisnak nevezhető.

Laprugóval abszolút kifogásolható a kényelem, de erre van megoldás

A SsangYong esetében megszoktuk, hogy a konkurenseknél jobb árat várhatunk. Itt most más a helyzet. Ha figyelmesen olvasták a fenti sorokat, beláthatják: a Musso Grand főleg személyautós használatra összességében többet ad a konkurensek nagyon nagy többségénél, ennél fogva pedig szinte már túl szép is lenne, ha árban is jelentősen alájuk tudna kínálni.

A listaárak tekintetében egyébként teljesen jól áll a típus: normaszinten nagyjából bruttó 11,7 millióért már minden ott van, amit egy mai modern pickuptól elvárhatunk. Ugyanakkor a gyári meghirdetett kedvezmény csupán 400 ezer, aminél minden bizonnyal többet is tudunk alkudni, de a végső ár így is inkább középkategóriába sorolható – találunk nála drágább és kedvezőbb ajánlatokat. Egy Toyota Hilux például gyengébb, de nagyobb motorral kerül most hasonló összegbe, mások kövérebb alapárral, de nagyobb kedvezményekkel mennek le erre a szintre, megint máshol pedig szerényebb alapfelszereltségű munkagépek lehetnek olcsóbbak. Itt a felszereltségi politika az átlagosnál egy picit jobban köti a kezünket. Nagyobb élményt személyautós kvalitások mellett kaphatunk pickuptól, de korrekt áron kvalitásaiban ilyen erős és jól magunkhoz igazítható megoldás nagyon-nagyon kevés akad. Érdemes odafigyelni rá.

Árban inkább átlagos - vagyis ár-érték arányban erős

Néhány szóban

A SsangYong Musso Grand nevét jó lenne, ha sokkal többen megismernék, ugyanis egy kiváló autóról van szó, amely nagyon vonzó lehet azok számára, akik a komfortot is szeretnék előtérbe helyezni a munkaképességek mellett. A Musso főleg a finomabb hátsó futóművének lehetőségével és pickupoktól szokatlan, mondhatni luxus extráival nagyon jó választás lehet azoknak, akik valóban magánhasználatra, sokkal inkább személyautóként és csak kiegészítő esetekben munkagépként számítanak rá. Mindkét esetben jól jön, hogy a kategória legtágasabb képviselőjével állunk szemben, amely, ha kötöttségek mentén ugyan, de szélesebb skálán személyre igazítható, mint a konkurensei.

Előnyök: Az átlagosnál nagyobb plató és beltér, a többségnél jobb szolgáltatásokkal; Sokoldalú felszerelhetőség (igényes hátsó futómű, ritka extrák); Önzáró mechanikus differenciálmű szériában; Jó összeszerelés és kidolgozás; Kulturált hajtáslánc és jó zajszigetelés

Hátrányok: Terepjárásra alaphelyzetben vannak jobb konkurensek; Lehetne gyorsabb vagy takarékosabb; A központi rendszer színei fakók; A felszereltségi szintek kötöttségei

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek