A Honda Jazz megnyújtott padlólemezére épülő HR-V kompakt crossover már jó ideje piacon van, olyannyira, hogy a modell már a nagy ráncfelvarráson is túl van, de a kiváló térkihasználásáról és jó minőségéről híres, Japánban gyártott autó kínálata csak nemrégiben bővült egy izgalmas verzióval – eddig csak szerényebb, ‘polgári’ változatokban volt kapható. Máris kipróbálhattuk a felpaprikázott újdonságot.
A kívül-belül sportos, divatos kiegészítőkkel büszkélkedő, igencsak komolyan motorizált Sport kivitelben viszont olyan ‘menni akarás’ van, amit néhány sportkompakt is megirigyelne. A remekül kapcsolható hatfokozatú kézi váltóval próbáltuk ki a szériában jól felszerelt, listaáron 8,5 millió forinttól startoló, kívül kompakt, belül viszont tágas crossovert. Egy ekkora autóért nem kevés pénz 8,5 millió forint, főleg, ha azt nézzük, hogy a modellbe már kicsivel hatmillió felett be lehet ülni alacsonyabb felszereltség esetén, a 130 lovas szívómotort választva.
Végre egy izgalmas modellváltozatot is kapott a Honda HR-V – galéria
Hogy mit ad a legmérgesebb HR-V a szerényebb ‘tesókhoz’ képest? A Sport névre keresztelt kivitel nyilván nem sportautó, azonban tudása elég ahhoz, hogy egy izgalmas kis crossover váljon a japánok büszkeségéből. Szerencsére nem csak optikai kiegészítőkről és néhány plusz extráról van szó – bár ezek is beletartoznak a ‘csomagba’ –, hanem új hajtásláncról is, amely garanciát jelent a dinamikus vezethetőségre (ami a 130 lóerős 1,5 literes szívómotorral eddig nem igazán volt megtapasztalható).
A japánok nemes egyszerűséggel átemelték a HR-V-be a Civic 1,5 literes, 4-hengeres VTEC turbómotorját, amely 182 lóerő leadására képes. A potens erőforrás csúcsnyomatéka a szériában járó, remekül kapcsolható 6-fokozatú kézi váltóval 240 Nm, a fokozatmentes CVT automatával pedig 220 Nm – ez esetben 8,95 millió forint ellenében. Összkerékhajtás nincs, az erő minden esetben az első kerekekhez érkezik. A tervezők természetesen a futóművet és a kormányzást is a nagyobb teljesítményhez, illetve az élvezetesebb vezethetőséghez hangolták.
Kívülről egyebek mellett fekete 18 colos felnik és két méretes kipufogó jelzi, hogy a csúcsváltozattal van dolgunk – galéria
A karosszéria sportos kiegészítőket, feketére fényezett 18 colos kerekeket, LED-es fényszórókat és két különálló kipufogót kapott, ezáltal a Honda HR-V Sport könnyűszerrel megkülönböztethető a gyengébb testvérektől. A szériában járó, kicsit talán megosztó, de véleményünk szerint mutatós bordó-fekete utastér szintén hatásosan fokozza a hangulatot, így a sportosság a csinos enteriőrben is tetten érhető.
A hatást a kormánykerék bordó varrása, a fém váltógomb és a fém pedálsor fokozza. Sportülések nincsenek, a többi kezelőszerv nem változott a többi HR-V-hez képest: a fenti tételeket leszámítva ugyanazzal a praktikus és tágas beltérrel van dolgunk, mint a frissített testvérek esetében.
Kicsit sem unalmas a HR-V beltere, egyedi megoldások teszik izgalmassá a praktikus belsőt
Az utastérben a kompaktok szintjét hozza a HR-V, és ez nem csak az anyagok minőségére, hanem a helykínálatra is igaz – az összeszerelés pedig szintén kiváló. Csak az ajtóbetétek alján és a műszerfal tetején, illetve alján találkozunk keményebb műanyagokkal, mindenhol máshol puha, néhol bőrt imitáló matériákhoz érhetünk.
A formák tekintetében hozza a Hondától megszokott érdekességeket az autó: az érintőgombokat nem annyira kedveljük, de a lekapcsolva teljesen fekete, és így igen látványos klímakonzolon ezúttal egyáltalán nem okoztak kellemetlenséget, az utassal szemben lévő légbefúvósor pedig szintén mutatós. A multimédiás rendszer továbbra sem túl logikus, ráadásul hiányoznak a dedikált gombok – cserébe legalább van okostelefon-tükrözés.
Kissé talán megosztóak a bordó részletek belül, de nekünk tetszenek és kétségtelenül feldobják az enteriőrt – galéria
A sportosságot a magas középkonzol is igyekszik növelni, de mielőtt bárki aggódna, hogy ez a tárolóktól veszi el a helyet, nézzen be alá: méretes, ügyesen osztott rekesz, több USB aljzat, 12 V-os csatlakozó, sőt, még egy HDMI bemenet is vár minket a középkonzol alatt. A könyöklő előtti méretes rekeszből gombnyomásra varázsolhatjuk elő a pohártartókat, és alattuk még így is van hely – ügyes megoldás! Az ülések formázása jó, de a drága Sport kivitel véleményünk szerint igazán kaphatott volna mondjuk egy állítható combtámaszos sportüléspárt az első sorba.
A helykínálat egyértelműen a kompakt kategóriát idézi, egyedül talán az első utas térdének lehet útban kissé a középkonzol alja, de ez sem jelent komoly gondot, ugyanis bátran tolhatjuk hátrébb az ülést, hiszen a második sorban bőven van hely a lábaknak. Még a fejtér sem szűkös 185 cm-es testmagasságig. Légbefúvó ugyan nincs hátul, de könyöklő, 12 V-os csatlakozó és egy pohártartó jutott ide is.
Érzésre simán van 200 lóerős a papíron 182 lovas, rendkívül rugalmas 1,5 literes, 4-hengeres VTEC turbómotor – galéria
A csomagtér alapból 431 literes, ami egyáltalán nem rossz érték, ráadásul a padló alatti rekesszel 448 liternyi helyünk van. A hátsó üléstámlákat ledöntve egyébként az utolsó decilitereket is kihasználva, összesen 1473 liternyi csomagot tudunk beletuszkolni az autóba. A másik ügyes megoldás a felhajtható hátsó ülőlap, ami kutyusoknak vagy akár bicikli szállítására tökéletes lehet, de bármilyen más esetben jól jöhet, amikor magasabb tárgyakat szállítanánk.
Már a modellkatalógusban olvasható 7,8 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő is dinamikus menetteljesítményeket ígér, ám szubjektív érzésünket méréseink igazolták: ennél is gyorsabban szedi a lábát a HR-V Sport. Az 1,5 literes, papíron 182 lóerőt és 240 Nm-t leadni képes feltöltött négyhengeres, amit a Civicből és a CR-V-ből jól ismerünk – és amely néhány éve az ötajtós Civic tesztautót is parittyaként repítette – már középtartományban is combos, fent viszont még egy jó lapáttal rátesz és komoly elánnal rángatja a könnyű, üresen 1,35 tonnás karosszériát.
A remekül kapcsolható és gyönyörű 6-fokozatú kézi váltó is a Honda legszebb sportautó-hagyományait idézi – galéria
Ha a Honda 200 lóerőt ígérne, azt is simán elhinnénk, a nyomaték pedig érzésre inkább 300 Nm körül lehet, mint 240 Nm – szívünk szerint le kellett volna mérnünk a motor teljesítményét egy mérőpadon, mert biztosak vagyunk benne, hogy igencsak meglepő számokat mutatott volna a műszer.
Nem spórolt tehát a lóerőkön a Honda, amit a kiváló, 7,5 szekundumra mért 0-100 km/h-s gyorsulás is bizonyít: a négyhengeres ereje teljében van. Az 5 másodpercen belüli 60-100 km/h közötti rugalmassági adat (negyedik fokozatban) már-már lenyűgöző, sokkal nagyobb motorok sem tudnak jobb eredményt hozni egyes sportmodellekben.
Igazi 'sleeper': kívülről gyakorlatilag semmi nem utal a HR-V Sport 1.5 Turbo fürgeségére – galéria
Ráadásul kézi váltóval két dolgot is bizonyít a Honda ‘egyötöse’: a turbófeltöltés hatékonyságát és a sok márkánál túlzásba vitt downsizing értelmetlenségét. A négyhengeres ugyanis igazán takarékosan hajtva, vegyes normakörünkön csupán 5,5 liter benzint égetett el 100 km-enként.
Ha erre képes lehet egy ilyen potens négyhengeres, akkor mi értelme van a 3-hengeres 'varrógép' motoroknak? Persze alaposabban meghajtva inkább a 7 liter körüli vegyes érték a reális, de jó tudni, hogy ha akarunk, tudunk 130-nál 6,5 liter körüli, avagy országúton 5 liter alatti étvággyal spórolgatni, ami főleg a magasabb homlokfelület ismeretében különösen korrekt érték.
Ha nem nyomjuk, akár 7 liter alatt is simán elautózhatunk, de ha tapossuk, nagyon gyorsan szaladnak a mutatók... – galéria
Ha pedig ezt nézzük, érthető a Honda döntése a dízelek távollétévével kapcsolatban: nincs sok értelme az öngyulladósokkal szenvedni, és leadni a karakterből kétséges pénzhozamban reménykedve. A lényeg, hogy a Honda 1,5 literes turbós négyhengerese a gyártó legjobb sportos hagyományaihoz nyúl vissza, a rövid utakon és nagyon jól, ráadásul stílusos módon egy kis fém váltógombbal kapcsolható manuális váltóval egyetemben pedig élmény vezetni az autót. Különben fokozatmentes CVT automatával is kérhető HR-V Turbo Sport, de a manuális váltó annyira jó, hogy bűn kihagyni.
A teljes igazsághoz azért hozzátartozik, hogy az alacsonyabb építésű Civicnek még jobban áll az 1,5 literes, 182 lóerős szív, főleg, hogy a Civic egy igényesebb, hátul többlengőkaros futóművel dolgozó padlólemezre épül, ráadásul az első futómű is jobban le tudja tenni az útra az erőt. Tehát a Honda csomagja a Civic esetében még jobb összképet alkot, de tény, hogy az aktuális trendekbe – amelyek értelmében a vásárlók manapság sokkal inkább előnyben részesítik a magasabb felépítésű crossovereket a klasszikus típusokkal szemben – a HR-V jobban beleillik.
Családi autónak is tökéletesen megteszi a praktikus Honda HR-V: négy személynek elég tágas és csomagtere is nagy
Azonban a HR-V kér némi kompromisszumot: a Sport felszereltséghez szériában járó 18 colos kerekekkel sprőd rugózásból, az érezhetően egyszerűbb hátsó futóműből, valamint a főleg magasabb tempónál mérhető fokozottabb zajszintből is érződik, hogy a 4,35 méter hosszú crossover kisautós (Jazz), nem pedig kompakt (Civic) padlólemezen nyugszik.
A divatért nem csak a fentiek kapcsán kell áldozni: a 182 lovas HR-V Sport 8,5 millió forinttól startol, miközben az azonosan motorizált ötajtós Civic Sport 7,6 millió forinttól elérhető, sőt, 8,2-ért a magasabban felszerelt Sport Plus szint is megvásárolható – márpedig itt a hasznos állítható csillapítású futómű is jár az autóhoz, ami a HR-V-hez egyáltalán nem elérhető, pedig igazán jót tenne a ‘gombócnak’.
Igazán élménydús kis crossovert faragtak a tervezők a HR-V-ből, de a modell túl drága – mi inkább egy Civic Sportot vennénk, azonos motorral...
Összességében a Honda jó munkát végzett és kihozta a maximumot a praktikus HR-V-ből, már ami az élvezetes vezethetőséget illeti: az egyszerű alapok révén nyilván nem tudtak csodát tenni a mérnökök, így a sportos viselkedés kompromisszumot követel a rugózási komfortot illetően, cserébe viszont élmény vezetni a kis crossovert, ami praktikumából mit sem vesztett.
A 182 lóerős turbómotorral tényleg minden másodperc élményszámba megy, amikor a takarékosságot szolgáló ‘Econ’ gombot kikapcsoljuk és padlóig nyomjuk a gázpedált, ráadásul a kedves gombóc olyan menetteljesítményeket képes felmutatni, amitől garantáltan sokaknak tátva marad a szájuk…
Nem szabad alábecsülni a kedves 'gombócformát', ha ezt a két kipufogót látjuk – nagyon megy a HR-V Sport, kár, hogy ilyen drága...
Néhány szóban
Még egy ilyen dinamikus és élvezetesen vezethető kompakt crossovert nem ismerünk, ám a HR-V Sport ennek ellenére is csak a félszemű lehet a vakok táborában, hiszen nem tudunk elmenni szó nélkül amellett, hogy a remek ötajtós Civic egyazon erőforrással és hasonló felszereltséggel közel egymillió forinttal olcsóbb a divatos crossovernél – nagyobb méretekkel, komolyabb alapokkal, jobb futóművel és hatékonyabb zajszigeteléssel. Véleményünk szerint tehát márkán belül maradva a 182 lóerős Civic jobb vétel, de aki mindenképp ragaszkodik a magasabb építésmódhoz, esetleg a HR-V kisebb külső méreteihez, biztosan boldog lesz vele. A Honda kibővített, akár 8 éves hajtáslánc garanciájáért pedig végül, de nem utolsó sorban még egy óriási pluszpont jár.
.
Előnyök: A HR-V Sport kívül-belül egyedi megjelenéssel büszkélkedhet; A modell egy báránybőrbe bújtatott farkas: ránézésre nem is gondolnánk, hogy milyen gyors; A izmos benzines takarékos is tud lenni; Kiváló váltó; A kompakt külső méretekhez tágas, praktikus utas-/csomagtér tartozik; Jó összeszerelési minőség; Sok tároló; Hosszú garancia; Magas alapfelszereltség
Hátrányok: A futómű és a zajszigetelés terén érezhető, hogy kisautó alapokra épül a HR-V, ahhoz képest pedig túl drága: a magasabb kategóriájú Civic hasonló hajtáslánccal és felszereltséggel olcsóbb nála; Kicsit buta hátsó futómű és sprőd rugózás; A zajszigetelés és a multimédiás rendszer lehetne jobb