Csak még egyszer, utoljára! Utoljára húzom le a jegygyűrűt az ujjamról. Még kortyolok egyet a pohárba készített testes vörösborból. Csak még egy kortyot, ami kijózanít a rám váró őrületből. Még egy utolsó megfontolt pillantás. Csak még egy pillantás mielőtt még megjelenik előttem az a derengő alak, ami egyetlen másodperc alatt borít majd fel mindent, amit megszokottnak tartottam.
Amit most teszek, az bizony szembe megy minden racionalitással vagy józan megfontolással, és kockára teszem vele mindazt, amit eddig elértem. Aztán beleugrom. – Megéri!? – tehetnék fel sokan a kérdést, de erre jó válasz nem létezik. Mert vajon megéri-e a mindennapok szürkeségével szemben az izgalmakra voksolni? Vajon megéri-e a biztonságos gondolkodás korlátai helyett az ösztönöknek szabad utat engedni? Vajon megéri-e a kimért racionalizmussal szemben a szenvedélynek bizalmat adni? Legyen szó benzinesről, vagy dízelről, már több ízben bizonyítást nyert, hogy a Mercedes-Benz CLA esetében mindenképp. Korábbi tesztjeinkben ugyanis hiába adtunk hangot fenntartásainknak, s hiába volt szerencsénk az Audi valóban kiváló újdonságához, a típus bizony már házon belül is nagyot ütött az asztalra.
Házon belül is igazi jelenség - katt a tesztre!
Nem is csoda, hiszen a világ legáramvonalasabb sorozatgyártású autója nem csupán azért ér fel egy kisebb csodával, mert minden egyes példánya hazánkban születik, hanem mert hihetetlenül részletgazdag, s közben mégis képes elkerülni a túldíszítettséget. A lökhárítók agresszivitása ugyan az AMG csomag része, de ezen túl is minden művészi aprólékossággal került kidolgozásra, a térhatású hűtőrácstól kezdve a motorháztető élein át egészen az oldalvonalon egymással szembe tartó árnyéktörő ívekig. Ahol az egyik inger lecseng, ott egy újabb kezdődik, hiszen a hátsó ajtótól induló izomköteg már a gyönyörű beosztású hátsó lámpákhoz tart. A fart szemlélve persze hiába is keresünk éles töréseket, itt még a szedán jelleg ellenére sem beszélhetünk lépcsős kialakításról, hiszen a puttony is lágyan simul a szélvédőre. A lökhárító függőleges nyílásai szintén az AMG harci díszeinek sajátjai, de a dupla kipufogóvégek is mindenkit egységesen intenek majd nyugalomra.
Miután a keret nélküli ajtókat kitárjuk, a valóban sportosan elegáns utastér láttán sem lehet majd panaszunk. A fekete kárpit egyhangúságát ezúttal a piros öltések és az alumínium betétek csillogó kontrasztja oldja. Az állítható fejtámla hiányában magasabb utasok számára kompromisszumos sportülések 180-185 centiméteres magasságig kényelmesek, ám a fej- és háttámla erős dőlésszöge az ostorcsapás elleni védelem hiányosságainak gondolatával bennünk félelmeket kelt.
A beszállás mozdulatsora megszokást igényelA nemzetközi szaksajtó egységesen a szűkös helykínálat miatt kritizálja a CLA-t, pedig ennyi szépségért szerény ár, hogy a hátsó sor bőséges lábtere mellett 180 centiméteres magassággal már kissé le kell csúsznunk az ülőlapon. Miután az Audi A3 szedánhoz is szerencsénk volt már, a fotókon igazán szembeötlő, hogy a térérzet csupán a vaskos C-oszlopoknak köszönhetően csalóka, valójában felnőtt utasokkal is viszonylag ügyesen kihasználható hazánk büszkesége. Így aztán a szakma bolondériájával az autót a négyajtós kupék kategóriájába erőltetve a praktikus jellemzőkkel aligha kell megalkuvásokat kötnünk, hiszen a modell négy fős családok számára is vállalható.
Noha a csomagtartó nyílása kissé szűk és hosszirányban meglehetősen mély, a 470 literes űrtartalom kevésnek nem mondható, s a beszállás szokatlan mozdulatával beevickélve hátul két 170 centiméter magas utas még kényelemben foglalhat helyet. Mindezen túl az enteriőrben minden végtelenül szofisztikált és kiforrott, a kezelőszervek, gombok, kapcsolók működése határozott, érintésük kellemesen hűvös, s mindez kifogástalan minőségről árulkodik.
Nem is kell olyan nagy áldozatokat hoznunk a formákért
A CLA-ban kiváltságos öröm hát helyet foglalni, hiszen a vezetői ergonómia tökéletes, s a vaskos kormánykereket megragadva minden korábbinál hevesebben kezd el verni a szívünk, hiszen a motorháztetőnk alatt ezúttal egy igazán vérpezsdítő erőforrás lapul. Az elsőkerékhajtású (a négykerékhajtás felára alig 380.000 forint) Mercedes 5500-as fordulaton ébredő 211 lóerős teljesítménye és már 1200-nál (!) tetőző 350 Nm-es nyomatéka könyörtelen mindenest varázsol az autóból. A számháborús fölényesség és a minden körülmények között rendelkezésünkre álló rugalmasság persze csak a négyhengeres turbómotor egyik erénye, ennél sokkal fontosabb az éles gázreakció, ami minden pillanatban egy, a lábunk alatt éberen feszülő ragadozót varázsol az autóból.
A 'gyorsabb' motorral már a váltó is remekelKorábban a hétfokozatú, duplakuplungos 7G-DCT automataváltó kimértségét is szóvá tettük, de ezúttal a motor erényei mindent feledtetni képesek, miközben az algoritmus "Sport" állásban a lehető legnagyobb rugalmasságot szavatoló tartományból nem engedi leesni a fordulatot, s ilyenkor a dinamikus és kiélezett gázreakciójú erőforrás hangja is igazán vérpezsdítő. Az is a motor fölényességének köszönhető, hogy a gyári sprintidőre 1 tizedet verve nem egészen 6,6 szekundum alatt gyorsulhatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre, miközben talán a 240 km/órás végsebességig sincs olyan szituáció, ahonnan ne tudnánk bármikor kilőni.
Mindehhez a CLA sportos futóműve és elektromechanikus szerkezet létére kiemelkedően direkt kormányzása olyan közvetlenséget szavatol, hogy néhány nap után még rutintalan pilóták is képesek lennének tökéletesen egybeforrni vele. A volánon a legkisebb mozdulatnak is hatása van, így aztán precízen dolgozhatunk, miközben lelki szemeink előtt szinte látjuk a kerék legapróbb mozgásait is. Az elsőkerékhajtású CLA persze enyhén alulkormányozott, ám ezt a határon autózva a kormány nyitásával bármikor oldhatjuk, sőt, gázelvétellel a far is kiszámíthatóan csúszik az ívre, hogy az autónak ezen erényeit tökéletes biztonsággal és magabiztossággal használhassuk ki. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű megalkuvásokat igénylő hangolása ilyen körülmények között előnyünkre válik, ám normál használatban a Mercedes sztereotip tulajdonságainak hívei csalódni fognak; az autó ebben a konfigurációban ugyanis meglepően kemény, s rövid úthibákra érzékeny. Egy állítható lengéscsillapítás mindenesetre nagyon jót tenne a típusnak.
Most minden vásárló vezetéstechnikai tréninget kap új autójához
Utazóautó minőségében mindezek ellenére remekel a Mercedes, s ilyenkor a szerény légellenállási együttható is megteszi a magáét. Igaz, az AMG kivitel a toldatoknak és a szélesebb abroncsoknak köszönhetően a maga 0,28-as adatával már elmarad a CLA BlueEfficiency promotált 0,22-es cw értékétől, de a hatékonyságra ezzel együtt sem lehet panaszunk. 6,9 literes normakörünk 8 deciliterrel marad el a gyáriak jóslatától, az autó képességeihez mérten azonban ez nem számít soknak, s országúton mindenféle erőfeszítés nélkül is 6 literen belül autózhatunk, hétköznapi használatban pedig 8-8,5 liter körül ingadozó vegyes átlag lehet reális.
Talán még a takarékosságnál is fontosabb, hogy a CLA áramvonalas kialakítása nem csupán a hatékonyság tekintetében hajt vizet a malmunkra, de a komfortérzet növelésében is szerepe van, hiszen az utazások során a szélzaj sokkal kevésbé intenzív a megszokottnál, mégpedig az általában zajosabb keret nélküli ablakok ellenére is. Talán ennek folyománya, hogy a fárasztó terhelés töredéke sem éri a sofőrt, azaz olyannyira kipihenten érkezünk meg célunkhoz, hogy 200 kilométeres etapok inkább csak 20-nak felelnek meg.
Nem csak sportos, igazi utazóautó is
Útjaink során a zseniális hangzásával szinte kötelező opciós tételnek számító (+274.000 Ft) Harman Kardon hifit is hallgathatjuk, miközben a Mercedes piacvezető asszisztens rendszerei vigyáznak ránk, s ezek közül is kiemelhető az aktív tartományt kibővítő vészfékezési és ráfutásos vészhelyzetek esetén önállóan beavatkozó „Collission Prevention Assist Plus”, melynek leghatékonyabb funkciója az, hogy a relatív sebességgel számolva a követési távolság helytelen megválasztására is figyelmeztet, azaz gyökerénél fogja meg a problémát. 213.000 forintos árával nem érdemes kihagyni a megrendelőlapról az aktív parkolási asszisztenst sem, ami nem csak párhuzamos, de merőleges helyekre is önállóan kormányoz be, miközben az aktív sávtartás, a holttérfigyelés, az automatikus fényszóró- és ablaktörlő vezérlés, vagy éppen a tolatókamera elérhetősége már magától értetődik.
Részletekben az erő - galériaLassan összeáll hát az az összkép, amely szerint a hazánkban gyártott típus sokkal több, mint egy öncélúan szemrevaló négykerekű, több mint egy túrakupé, s több mint egy sportos szedán. A CLA ugyanis sportos sziluettje ellenére jól kihasználható, s tulajdonképpen ügyesen áll helyt a mindennapokban. Az autóban a kiemelkedően közvetlen kormányzással és a még éppen elviselhető módon feszes futóművel van olyan sportos spiritusz, ami mosolyt csal a benzinvérűek arcára, s mindeközben az automataváltó hanyag kényelmet, a nyomatékával fölényeskedő turbómotor pedig hatékonyságot szavatol. Összegezve tehát megvan benne mindaz, ami egy autót vonzóvá tehet, a volánja mögött pedig a hétköznapi halandóknak bizony már nehéz lesz elképzelniük, hogy milyen is lehet az élet egy E-osztályú kupé társaságában, vagy éppen a képességeit és ár/érték arányát tekintve egyaránt Rolls-Royce és Bentley-verő S-osztályú kupé birtokában.
A szépség ára? - Illetlen kérdés...
A CLA (180) alsó hangon 8,3 millió forinttól birtokolható, míg tesztautónk alapára kis híján 11,2 millióra rúg, ami az extrákkal 16,4 millióra duzzad. Az indulóárak egyébként valóban csak tájékoztató jellegűek, hiszen az opciós tételek között nem kellő körültekintéssel mazsolázva alapvetően elvárható tételeket is mellőzhet a Mercedes, így például könnyedén könyöklő nélkül maradhatnak az utasaink, vagy megfeledkezhetünk az automata klímáról, ami a klausztrofóbiát oldó hátsó légbeömlők társulása miatt is elengedhetetlennek számít.
Aztán nagy dilemma az "Urban" (+383.000 Ft) és az "AMG Line" (+859.000 Ft) csomagok közötti döntés, ami alapvetően határozza meg az autónk stílusát. Noha utóbbihoz jár az agresszív első és a nyílásokkal tagolt hátsó lökhárító, a sportos futómű és gyönyörű „gyémánt rácsos” hűtőrács mindkét összeállításnak sajátja. Később ízlésünkhöz méltán számos extra közül választhatunk, így a képeken látható példánynak például a panoráma napfénytető (+376.000) és a karbonszálas visszapilantó tükrök (+378.000 Ft) adtak plusz ízt.
Mindenesetre a stuttgartiak célja nem volt más, mint a fiatalabb célközönség érdeklődésének a felkeltése, s ezt bizony dörgedelmes sikerek közepette érték el, hiszen a CLA annak ellenére is szívhez szól, hogy még a csillagosok palettáján belül is akad praktikusabb helyettesítő terméke. A négyajtós kupé választása tehát nem logikus, és értékarányosan még csak nem is kedvező döntés, mégis hangsúlyosan merem ajánlani.
Ugyanis amennyiben a megbízható feleség a mindig racionális Audi A3, vagy éppen a hamarosan érkező BMW 2-es szedán, akkor a szeretők szenvedélyét a Mercedes CLA hozza el nekünk, aminek egyedisége és közvetlensége megérheti a plusz áldozatot. Ilyenkor pedig hiába van ott a levegőben a veszélyérzet, hiába érezzük a diszharmóniát és a szingularitást, és hiába tudhatjuk, hogy a következő kanyar után egyszer ott áll majd a minket a valóságba kegyetlenül visszarántó istennőnk, mégis úgy döntünk, hogy egybeforrunk vele. Még egyszer, utoljára…
"Elmúlt, mint száz másik pillanat, mégis múlhatatlan, mert szívek őrzik, s nem szavak."
(Ernest Hemingway)
Néhány szóban
Mercedes-Benz CLA - galériaA Mercedes-Benz CLA praktikus jellemzőit ugyan sokan kritizálják, a sportos sziluett dacára mégis jól kihasználható típussal állunk szemben, hiszen 170 centiméteres magasságig a második sorban is kényelemben foglalhatunk helyet, s a 470 literes csomagtartó sem szab gátat a családban történő helytállásnak. A mindig nyomatékos turbómotorral és a sportos futóművel társuló AMG csomaggal a stuttgarti igencsak meggyőzőnek bizonyult. A közvetlen volán, a feszes futómű, valamint a kiváló gázreakciójú erőforrás ugyanis igazi sportautót varázsol a típusból, ami ugyanakkor kiváló és hatékony utazó is egyben. Megalkuvásokat a márkához köthető sztereotípiákkal ellentétben álló, kemény felfüggesztés miatt kell kötnünk. Értékarányosan szemlélve ugyan nem a CLA a legjobb választás, de a szív szavára hallgatva nincs okunk más felé kacsintgatni.
Előnyök: Feltűnő, mégis kimért megjelenés; Ergonomikus, sportos vezetői környezet; Szofisztikált kezelőszervek és asszisztens rendszerek; Nyomatékos, kiváló gázreakciójú, viszonylag takarékos turbómotor; Közvetlen kormányzás; Remek kanyarodási képességek; Nagy tempónál is kis szélzaj; Minőségi anyaghasználat
Hátrányok: Sportos szemlélet hiányában túlságosan feszesre hangolt felfüggesztés (illetve az állítható gátlók hiánya); Kissé alacsony fej-/üléstámlák; Hátul szűkös fejtér; Drága alapár és extrák
*Tesztünk fotóit Olympus OM-D E-M5 cserélhető objektíves fényképezőgéppel készítettük, ami könnyed hordozhatóságával és minőségi képeivel belopta magát a szívünkbe.