Vajon a szív vagy a józan ész szavára érdemesebb hallgatni? Erről a kérdésről bizonyára megoszlanak a vélemények, de a való életben talán ugyanúgy az intuíciók és a racionális gondolatok között érdemes lavírozni, ahogy az elégedettséghez vezető úton az autónk kiválasztása során sem kizárólag a prospektusok utolsó oldala fog döntést hozni.
Szemtől-szemben - galériaKétségtelen, a siker mindkét mezsgyén lavírozva elérhető, s ezt akár a közvetlen környezetünkben látható példákkal is alá lehetne támasztani. Nem is kell messzire mennem, hiszen életre szóló barátaim között is vannak olyanok, akik az iskolapadban nagyokat aludtak, ám azután délutánonként szenvedélyüknek hódoltak. Osztálytársaim között a mindig a karámban maradó, szemellenzős eminensek mára többen megbecsült pozíciókat töltenek be különböző világcégeknél, ám a naplopókról egészen mást mondhatok el - belőlük ugyanis sztárok lettek. Van közöttük hírességek frizuráját igazgató fodrász, milliomossá avanzsált pókerjátékos, de még televíziós személyiség is. És igen, jól gondolják; tanáraink éppen őket fenyítették a gimnáziumban azzal, hogy „fiam, ha így folytatod, nem lesz belőled énekes koldus sem”. A tanulság? - Soha, semmikor, semmilyen körülmények között nem szabad elfogadni azt, amit a többség helyesnek gondol, mert a többség bizony fatális tévedések egymásra halmozásával minden kreativitást porig rombol és örök szürkeségbe taszít.
Vajon a racionalitás felülkerekedik az érzelmeken?
Legnagyobb örömünkre így gondolkodott a Mercedes-Benz hagyományosan mindig vaskalapos menedzsmentje is, amikor a gyártó számára szokatlan ügyfélkör felé nyitva elsőkerékhajtású, fiatalos típusok piacra dobását kezdeményezte. Az elhatározás sikerességét az értékesítési statisztikák bizonyítják, mi pedig a régi és az új iskola összevetésével arra a kérdésre keressük a választ, hogy a stuttgartiak palettájáról válogatva lehet-e egyáltalán kedvezőtlen döntést hozni.
Mercedes-Benz CLA - galériaAmi a külcsínt illeti, egy percig sem érdemes azon tanakodni, hogy a Kecskemét szülöttének számító CLA, vagy éppen az utcaképbe már észrevétlenül simuló C-osztály láttán dobban-e nagyobbat a szív. Előbbi ugyanis igazi szupermodell módjára vonul az abroncsai alatt vörös szőnyeggé váló aszfalton, s útját a szó legszorosabb értelmében is vakuk villogása kíséri. Mindeközben a C a kalapos vezetők hamis sztereotípiájának bélyegével húzza meg magát a parkolókban, igaz, a típussal kapcsolatban megjegyezhető, hogy a nagyobb feltűnést okozó következő generáció már javában tesztköreit rója.
A CLA tetszetős lökhárítója az AMG csomag sajátja
Mercedes-Benz C-osztály - galériaA rendkívül részletgazdag újdonságnak nem csak a négyajtós-kupék szemrevaló sziluettjével van lépéselőnye, de éppenséggel az agresszívebb lökhárítókat és a gyönyörű "gyémánt" hűtőrácsot magában foglaló AMG-csomag is erős ütőkártya a kezében. A kihívó a sportosan elegáns szedánok kiegyensúlyozottságát hozza magával, mellyel úgy parancsol tiszteletet maga körül, hogy közben ügyesen kerüli az oktalan feltűnést is.
Ami hátrány az egyik oldalon, az persze előny lesz a másikon, a C-osztály praktikus jellemzőinek fölénye ugyanis tagadhatatlan. A középkategóriába sorolt versenyző csomagtartójának 475 literes űrtartalma még csupán 5 köbdeciméterrel múlja felül a befoglaló méreteiben alig különböző kompaktét, de az utastér helykínálata már egészen más megítélés alá esik.
Fejben és térdben is szűkösebb a CLA, de ettől még jól teljesít a mindennapokban
A C-vel méltóságteljesebben érkeznénkA CLA erősen lejtő tetővonala a hátsó üléstámla vonalában már 4 centiméterrel apasztja a fejteret (915 vs. 875 mm), s a szintén 40 mm-rel kisebb szélesség (1450 vs. 1410 mm) három utas egyidejű helyfoglalása esetén már intenzíven érezteti a hatását. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a 61 mm-rel nagyobb tengelytávolsággal büszkélkedő C-osztályban sofőrös limuzinokat meghazudtoló kényelem fogadna bennünket, az ülőlap ugyanis itt is viszonylag rövid és alacsony, azaz átlagos termetű felnőttek combját már nem támasztja alá kellő mértékben alá. A négyajtós kupék jellegzetessége az is, hogy a fejünket erősen előre kell hajtanunk a be- és kiszállás során, ám a méltóságteljes megjelenést ellehetetlenítő mozdulatsor a C-re nem jellemző - túlnyomóan családi és üzleti felhasználásra tehát inkább javasolt.
Egyértelműen fiatalosabb, ingerekben gazdagabb a CLA utastere
A stílus- és pozicionálásbeli különbség persze a vezetői környezetben is érezteti a hatását. A fiatalosabb típus tetszetősebb, lendületesebb formái szívez szólnak ugyan, de a központi rendszer elnagyolt és hanyagul installált kijelzője összességében méltatlan a mérnöki pontossággal megtervezett enteriőrhöz. Ebben a műsorszámban a kihívó jóval egységesebb képet fest, s bár hazafias érzelmekkel hiába is szeretnénk a kecskeméti modellt méltatni, igazság szerint az összeszerelési minőség a CLA-ban hagy még kívánnivalót maga után, ami többek között a műszerfal meg-megzörrenő hangjaiban is tetten érhető. Mindenkit vígasztal persze a feláras Harman-Kardon hifi csodálatos színpadképe, vagy éppen a globálisan is éllovas asszisztens rendszerek szofisztikáltsága, hogy a kezelőszervek mindig kimunkált és határozott működéséről már ne is szóljak.
Kissé sivárabb a C, de ezen kompenzál majd az újabb generáció
Noha mindkét autó hátulján "220 CDI" felirat díszeleg, a hajtásláncok a motortól eltekintve erősebb eltérést mutatnak. A hidegen kissé tolakodó hangon kerregő dízel 3000-3400-nál kiteljesedő 170 lóerős teljesítménnyel és 1400-nál tetőző 350, illetve 400 Nm-es nyomatékkal szolgál. A számháború eredménye, hogy a rugalmasságra nem lehet egy rossz szavunk sem, jóllehet, a CLA méréseink szerint gyorsulásban
Vajon valóban radikálisan különböznek a célcsoportjaik?szinte minden műsorszámban faképnél hagyta a kevéssel nagyobb tömegű, ám hatsókeréhajtású C-osztályt. A 7,6 szekundumos 0-100-as sprintidő például még a gyáriakat is meglepné, főként, hogy a házon belüli ellenfél a trenddel ellentétben egy tizeddel elmaradt a hivatalos közlemények adatától (C-osztály: 8,2 sec.).
A hátságok természetesen nem a motor, sokkal inkább a hétfokozatú automataváltók számlájára írhatóak. Hazánk büszkeségében kissé tétova, és mindig óvatoskodó duplakuplungos szerkezet dolgozik, amire tulajdonképpen a reakcióidejétől eltekintve nem lehet panaszunk. Ellenben a C hagyományos bolygóműves egysége már nem csak lassú, de olykor kulturálatlan is a kategória átlagához viszonyítva, igaz, a következő generációban friss fejlesztésű kilencfokozatú egység váltja majd a 10. születésnapját is megért konstrukciót.
A váltó nem csak a kezelőszerv elhelyezésében különbözik
Illetlen spórolás? - galériaA feketelevest magunk mögött tudva a fogyasztásról mindkét típus esetében elismeréssel szólhatunk, hiszen 5,4-5,5 literes átlaggal záruló normaköreink önmagukért beszélnek, sőt, még többet mondunk azzal, hogy valós felhasználási körülmények között sem kell majd 100 kilométerre vetítve 6-7 liternél többet tankolnunk a kutakon. Ami a márka üdvöskéinek hatékonyságát illeti, érdemes megemelnünk a kalapunkat, hiszen a teszt eredményei bizony intenzív nyúzópróbát is magukban foglalnak, az autók étvágya mégsem szabadult el. Beszámolónk résztvevői egyébként utazóautóként is remekelnek, hiszen az utasterek hangszigetelése példás, amit a CLA igencsak szerény légellenállása tetéz.
Határtartományban vallatva természetesen azt kapjuk, amire számítunk – illetve egy kicsivel többet. A szokatlanul pontos kormányzással, illetve az AMG csomagban módfelett kemény futóművel a CLA ugyanis vérbeli kanyarvadásszá válik, ami alulkormányozottsági hajlamát gázelvétel során, vagy éppen az ismert praktikák bármelyikét bevetve a far kiszámítható játékával palástolja, olyan élménydús fegyverré válva, ami még a takarékos dízel variáns esetében is heves szívdobogás kiváltója.
Van okunk a vidámságra a CLA volánja mögött
Az élmények hajhászásában a hátsókerékhajtású C is igazi társ, ugyanis a szolidnak festő típus viszonylag avatatlan kezekben is képes lehet a hátsó könnyed csúsztatására, amit a közvetlen volánnal ügyeskedve és a motor megfelelően robbanékony tartományát eltalálva hosszasan ki is lehet tartani. Érzékelhető hát, hogy a C-osztály csak látszólag az idősebb korosztály ideálisabb választása, hiszen együtt élve vele ugyanolyan mély benyomást gyakorolhat a fiatalokra mint a négyajtós kupé.
A piszkos anyagiakat vizsgálva a listaárak alapján, és normafelszereltségünk mellett a CLA közel kétmillió forintos árelőnnyel száll versenybe a kegyeinkért, amit a kifutó C-osztály jelenleg a forgalmazó nagyvonalú kedvezményeivel tulajdonképpen teljes mértékben kompenzálni képes, s ezzel pillanatnyilag nem csak házon belül, de a kategóriában is elsöprő győzelmet képes aratni.
Íme a király! - Éljen a király?
Csakhogy a CLA a közvetlen környezetünk egyöntetű véleménye alapján egész egyszerűen gyönyörű, s ezt a sokszor hatásvadásznak számító jelzőt ezúttal még objektív hangvételünk ellenére sem kívánjuk megtagadni tőle. A karosszériát végigsimítva aztán el is felejthetjük, hogy a C-osztály praktikusabb, utasterében kiforrottabb, jobb összeszerelési minőséggel büszkélkedik, sőt, hátsókerékhajtásával még vezetni is nagyobb öröm. Racionálisan ugyanis csak a vak tömegek gondolkodnak, a nagy tömegek józan megfontolásai pedig megölik a jótékony kreativitást.
Aki gondolkodik rajta, annak a C-osztály lehet az ügyesebb választás
Jobb autó a C-osztály? - A váltótól eltekintve pillanatnyilag minden tekintetben. Vonzóbb a C-osztály? - Még ennek ellenére sem...

