Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Álmodozni jó, s a képzelgésnél már csak az esik jobban a szürke hétköznapokon megfáradt lelkeknek, ha a vonzó vízió már-már kézzel fogható közelségbe kerül. Talán éppen ennek köszönhető a Dacia Duster mindent elsöprő népszerűsége is, hiszen az árlista után az autóra pillantva abszolút nem a csalódás fogalma az első, ami az eszünkbe jut.

Vajon arcunkra fagy a mosoly?A lelkesedés persze nem alaptalan, sőt, magam is megvallom, hogy számos sportautó és terepjáró tapasztalatával egyre inkább utóbbiakban fedezem fel a vezetés élményét, így aztán boldogan vettem kézbe a ráncfelvarrása után még tetszetősebbé vált Dacia kulcsait. Ezzel párhuzamosan az év egyetlen havas és ónos esős hétvégéje is kezdetét vette, így aztán elégedettségemre a négykerékhajtásnak is lehetősége volt bizonyítani. „Már 2.790.000 forinttól” - szól a reklám, azonban a mosoly idővel mégis az arcunkra fagyhat, a képeken látható autó listaára ugyanis túllépi az ötmillió forintos lélektani határt, ami már indokolttá teszi, hogy magunk is a szigorúbb tekintetünket vessük rá.

Az tény, hogy ennél olcsóbban senki sem mér ennyi vezetési élményt

Ami a külcsínt illeti, bizonyosan nem lehet panaszunk; a szépen tagolt hűtőrács a modern megjelenést kölcsönző első fényszórókkal karöltve még a technokrata szíveket is megdobogtatja, az izomkötegekben dülledő sárvédők, az éles kontúrokat adó küszöbök és visszapillantó tükrök, valamint a tetősínek pedig a sportosságról gondoskodnak. Az ajtók kitárása előtt nagyot dobban hát a szív, ám az utastérben már kiábrándító józanság fogad minket.

Egyre több a szívmelengető részlet - galériaMeglehet, a belsőépítészetnél továbbra is a ridegnek ható műanyagok viszik a prímet, a ráncfelvarrással minden egy kevéssel szofisztikáltabbá, kiforrottabbá vált, így például az autó immár szériában segíti az emelkedőn megálló vezetőjét, sőt, a gondoskodás apró gesztusaként - egyes Mercedes típusokkal ellentétben - teleszkópos motorháztetőt is kapunk, s ha hátramenetbe kapcsolunk, a Dacia automatikusan letörli a hátsó szélvédőt. Apró figyelmességek csokrával adja hát tudtunkra hazánk legnépszerűbb terepjárója, hogy nem csak okos, hanem jó döntést is hoztunk, s e tekintetben az érintőképernyős, USB csatlakozóval, Bluetooth kapcsolattal és navigációs berendezéssel is társuló érintőképernyős központi rendszer csak megerősítést hoz (110-135.000 forintért minden kivitelhez ajánljuk).

Az érintőképenyős rendszer megrendelése szinte kötelező a puritán hangulat oldására

A slaggal mosható bőr felára 150.000 Ft - mellőzhetőKiábrándulva az összeszerelési minőség elnagyoltsága miatt sem érezzük majd magunkat, hiszen az illesztési hézagokat és a ki-kikandikáló vezetékeket ebben a kategóriában talán még nem is illendő szóvá tenni, azonban az ergonómiai jellemzők hiányosságai mindenképp megemlítendőek. A kormánykerék sajnos továbbra is csak magasságában állítható, az egyébként kellemesen tömött ülések pedig olyannyira híján vannak az oldaltartásnak, hogy az a használat első időszakában bizonyosan a biztonságérzet kárára megy majd.

A jelentőségteljes kompromisszumokért azonban kárpótol majd minket, hogy a Duster bizony olyannyira praktikus, hogy rosszindulatúan felvázolt szituációkkal is nehéz lenne zavarba hozni, utasaink pedig még a vezetőnél is boldogabban tartanak majd velünk a tágas Daciában. A helykínálat ugyanis elől-hátul nagyvonalú, s a második sorban még a megfelelő magasságú ülőlap ellenére is szellős a fejtér. Az elsőkerékhajtású verziókénál 67 köbdeciméterrel szűkebb csomagtartó 408 literes, az üléseket lehajtva pedig akár 1,57 köbméternyi holmit is magunkkal vihetünk - mégpedig bárhová.

Az esetek többségében megfelelő az automata állásAz elöl 29.3, illetve hátul 23 fokos terepszög, a 34.9 fokos rámpaszög, a 35 centis gázlómélység, a 210 mm-es hasmagasság, valamint a széles nyomtáv ugyanis nem viccel, és minden fenntartás nélkül olyan vérbeli terepjárót varázsol a Dusterből, ami a józanész határain belül nem ismer határokat. Tesztünk idején volt szerencsénk friss porhóhoz, amire másnapra centiméter vastagságú jég tapadt, a Dacia automata üzemmódba is kapcsolható, illetve zárható differenciálművel egyaránt felvértezett négykerékhajtása mégsem illetődött meg, ráadásul közúton is egészséges biztonságérzetet hozott.

A futómű hangolása is idilli

A futóműhöz szintén örömódát írhatnánk, annak hangolása ugyanis az arany középutat járja, s olyan robusztussággal ruházza fel az autót, ami bizony városi körülmények között is előnyünkre szolgál. Az SUV-k között a stabilitás és a komfortosság közötti ilyen mértékű kiegyensúlyozottság igencsak ritkaságszámba megy, s való igaz, hogy az 1,5 literes dízelmotor 109 lóerős teljesítménye és 240 Nm-es nyomatéka semmilyen körülmények között sem varázsolhatna kanyarvadász versenyautót a határhelyzetben élvezetes felülkormányozottságra hajlamos Dusterből – így aztán különösebben feszes felfüggesztésre sincs szüksége – mégis óriási kérdőjel, hogy a jóval feljebb pozícionált piaci szereplőknek miért nem sikerül ilyen harmonikus hangolásra szert tenniük.

Egy igazi terepjáróval mindig tágíthatjuk a határainkat - ezen a hétvégén kevesen ültek volán mögé

Kezd hát kikristályosodni, hogy Dacia újdonságát igazi mindenesnek is kikiálthatnánk, ám sajnálatos módon a 0,42-es légellenállási együttható elveszi tőle annak a lehetőségét, hogy utazóautóként is számíthassunk rá. Városi és országúti körülmények között még szépen elboldogul az alul sem erőtlen, majd a fordulatszám növekedésével viszonylag egyenletesen kiteljesedő gázolajos erőforrás, ám autópályás szakaszokon bizony megélénkül az étvágya. Ha a domborzati viszonyoktól függően 8-10 literes fogyasztással társuló gyorsforgalmi etapoktól eltekintünk, különösebb megerőltetés nélkül is könnyedén tartható a normafogyasztásunktól valós körülmények között is alig szóródó 6,1 literes átlag (8,5 literes tesztfogyasztásunkra a sok terepezés, a latyakos utak, illetve a hosszú gyorsforgalmi etapok nyomták rá a bélyegüket).

Itt még takarékos - autópályán jön meg az étvágyaUtazóautóként szemlélve a Dacia további hiányosságokkal is küzd, melyek közül a leghangsúlyosabb a tökéletesen érzéketlen kormányzás, ami bizony a Kia/Hyundai páros, és a SsangYong ilyen szempontból különösen rossz konstrukcióit is alul tudja múlni. Ezzel együtt az autó oldalirányú „kúszásai”, illetve a volánon a haptikus ingerek teljes hiánya bizony igencsak lefárasztja a sofőrt, s erre már csak hab a tortán, hogy 130 km/órás sebességnél a szélzaj már annak ellenére is túlságosan intenzív, hogy a mérnökök állítólag sokat fáradoztak a probléma kiküszöbölésén – mérőműszerünk kimutatásai alapján szinte hiába.

Noha a gyári eredményektől alig 0,6 szekundummal elmaradó 13,5 másodperces mért sprintidőnk nem árulkodik fölényességről, a rövid fokozatoknak köszönhetően szinte nincs is olyan sebességtartomány, ahol a pontosan és optimális ellenállás mellett kapcsolható hatfokozatú váltóval ügyeskedve ne tehetnénk szert megfelelő rugalmasságra, így aztán a kis dízelmotor volánt rázó alapjárati kulturálatlanságától eltekintve elégedettek lehetünk.

Autót soha nem a szomszédnak kell venni, de valami ezzel együtt is hibádzik...

Érdekes társadalomkutatási projektet lehetne viszont indítani annak vizsgálatára, hogy milyen indíttatásból is érzik közlekedő társaink szükségét annak, hogy mindenképp igyekezzenek móresre tanítani a kis Daciát. Különösen izgalmas kérdés lehet például, hogy miféle kisebbségi komplexusokkal küzd az a vezető, aki a tökéletesen forgalommentes M6-os autópálya külső sávjában szabályos sebességgel közlekedő Dusterre egy Mercedes GL 63 AMG volánja mögül villog – mindenesetre részvétem a kedves feleségének. Egy szó, mint száz, a Dacia tulajdonosainak nem a saját helytálló értékítéletük miatt kell megbékélniük a márka szerény presztízsével, hanem a közlekedő társak sokszor agresszivitásba torkolló fogadtatása végett.

Az opciós lista a szükséges mértékben bővültPedig a fedélzeten nem igazán lehet panaszunk, hiszen az opciós tételek sora immár olyan finomságokkal bővült, melyek a kor elvárásainak megfelelő szintre emelik fel a típust. Örömteli, hogy a szériafelszereltségek listájára felkerült a négy légzsák és az igencsak ügyesen dolgozó menetstabilizáló rendszer, ám a hátul minden kivitelben dobfékes fékrendszernek nem örülünk. A négy felszereltségi szint második lépcsőjétől már szériában jár a klímaberendezés, felárért (vagy magasabb szinten szériában) pedig immár olyan opciók kérhetőek, mint a tempomat, az ülésfűtés, a tolatóradar, vagy a Renault/Dacia korábban már említett, Bluetooth-os telefon-kihangosítóval is rendelkező érintőképernyős Media Nav multimédiás és navigációs rendszere.

Szerényen felszerelt munkagépnek és flottásnak ideális, de egy magánvásárló igényeivel járhatunk jobban

A négykerékhajtás igényével és az árcédulákat böngészve markánsan kijelölt út vezet hát a típushoz, ami azonban ebben a konfigurációban már veszít versenyképességéből. Hiába ugyanis a magasabb felszereltség és a jó összeszerelésnek köszönhető robusztusság, a viszonylag szerény anyagminőség, a dízelmotor átszivárgó kulturálatlansága, valamint az utastér általános szigeteletlensége mind-mind azt a benyomást keltik, hogy nem egy igazán kompromisszummentes autóban ülünk, hanem sokkal inkább egy olcsó autó jól felszerelt kivitelében. Ezen a ponton pedig azt kell mondanom, hogy a kevesebb ismét lehet több, azaz a népszerű kompaktok egyikére voksolva összességében akkor is teljesebb társra lelhetünk, ha az extrák tekintetében megalkuvásokra kényszerülünk. Ettől függetlenül a 4,24 millió forintról startoló négykerékhajtású Dacia természetesen kihívó nélkül áll a páston, jóllehet, a kategória feljebb pozícionált képviselői épp annyival tökéletesebbek nála, amennyivel drágábbak is, így a választás tulajdonképpen csak a fizetési hajlandóság/képesség záloga lehet.

Néhány szóban

Dacia Duster 2014 - galériaA Dacia Duster ráncfelvarrása a kezdetben kritikával illetett részleteket tulajdonképpen a teljesség igényével érintette, így aztán nem csak szofisztikáltabb lett a modell, de már felszereltségében is képes a kor és az igényesebb vásárlók követelményeinek megfelelni. Az aktív- és passzív biztonsági rendszerek fejlődése mellett külcsínben és utasterében is megújult a típus, ami szilárd műszaki alapjai miatt és felépítéséből eredő előnyeinek köszönhetően is rendkívül kívánatos. A terepjáróként is remekelő autó futóműve az arany középutat járja, míg a hatfokozatú váltó kapcsolási érzete minőségi benyomást kelt, ám a városban és országúton takarékos dízelmotor alapjáraton és alacsony fordulaton rendkívül kulturálatlan, autópályán pedig a szokásosnál intenzívebben szomjazik meg. Szemöldökráncolás az utastér általános szigeteletlensége, az ergonómiai jellemzők kiforratlansága, valamint a kormányzás érzéketlensége miatt jár, ám árban továbbra is verhetetlen a Dacia, aminek ideális felszereltség mellett aligha lehet ellenfele az új autók piacának előszobájában.

Előnyök: Magabiztos megjelenés; Praktikus, tágas, robusztus utastér; Kellemes kapcsolási érzetű manuális váltó; Arany középútra hangolt futómű; Jó terepjárási képességek és négykerékhajtás; Viszonylag alacsony árfekvés

Hátrányok: Pontatlan és érzéketlen kormányzás; Az utastér szigeteletlenségéből adódóan ezúttal kulturálatlan, volánt rezgető dízelmotor; Autópályán intenzív szélzaj és elharapódzó fogyasztás (nagy légellenállás); Szerény belső kialakítás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek