Végül elveszem a gázt. Harcból jövünk és a kellemesen bizsergető kimerültség most jó érzéssel tölt el. Már nem akarok küzdeni, csak hátradőlve hallgatom, ahogy a sűrű esőcseppek zongoráznak a szélvédőn, mielőtt az ablaktörlő lapátjai hanyag mozdulattal dobnák tova őket. Néhány olvadóan suhanó városi kilométer után alapjáraton gördülök be a garázsba, ahol a neon világítás fényei lágyan simítják a Mercedes-Benz CLA karosszériáját.
Az élményektől szinte megbabonázva tekintek végig a homorú és domború felületek hullámzásán. A Harman Kardon hifiből az éppen aktuális kedvencnek számító filmzene szól, a finom szarvasbőr pedig lendületesen suhan végig a világ legáramvonalasabb sorozatgyártású autóján. Ápolás közben válik világossá, hogy ez a típus nem csak azért ér fel egy kisebb csodával, mert minden egyes példánya hazánkban születik, hanem mert hihetetlenül részletgazdag, s közben mégis képes elkerülni a túldíszítettséget.
Sehol egy elnagyolt részlet - a karosszéria aprólékosan kidolgozott
Mercedes-Benz CLA - galériaA lökhárítók agresszivitása az AMG csomag része, de ezen túl is minden művészi aprólékossággal került kidolgozásra a térhatású hűtőrácstól kezdve a motorháztető élein át egészen az oldalvonalon egymással szembe tartó árnyéktörő ívekig. Ahol az egyik inger lecseng, ott egy újabb kezdődik, hiszen a hátsó ajtótól induló izomköteg már a gyönyörű beosztású hátsó lámpákhoz tart. A fart szemlélve persze hiába is keresünk éles töréseket, itt még a szedán jelleg ellenére sem beszélhetünk lépcsős kialakításról, hiszen a puttony is lágyan simul a szélvédőre. A lökhárító függőleges nyílásai szintén az AMG harci díszeinek sajátjai, de a dupla kipufogóvégek a beszédes CDI felirat dacára is mindenkit egységesen intenek majd nyugalomra.
Közhelyesen szólva sportosan elegáns
Kényelmes az ülés, de éles a fejtámla dőlésszögeMiután a keret nélküli ajtókat kitárjuk, a valóban sportosan elegáns utastér láttán sem lehet majd panaszunk. A fekete kárpit egyhangúságát ezúttal a piros öltések és az alumínium betétek csillogó kontrasztja oldja. Az állítható fejtámla hiányában magasabb utasok számára kompromisszumos sportülések 180 centiméteres magasságig kényelmesek, ám a fej- és háttámla erős dőlésszöge az ostorcsapás elleni védelem hiányosságainak gondolatával bennünk félelmeket kelt. A nemzetközi szaksajtó egységesen a szűkös helykínálat miatt kritizálja a CLA-t, pedig ennyi szépségért szerény ár, hogy a hátsó sor bőséges lábtere mellett 180 centiméteres magassággal már kissé le kell csúsznunk az ülőlapon, ha nem akarjuk, hogy a fejünk a kárpitot súrolja.
Nem egy üzleti limuzin, de jól kihasználhatóAmennyiben a szakma bolondériájával az autót a négyajtós kupék kategóriájába erőltetjük, a praktikus jellemzőkkel aligha kell megalkuvásokat kötnünk, hiszen a modell négy fős családok számára is vállalható. Noha a csomagtartó nyílása szűk és hosszirányban meglehetősen mély, a 470 literes űrtartalom kevésnek nem mondható, s a beszállás szokatlan mozdulatával beevickélve hátul két 170 centiméter magas utas még kényelemben foglalhat helyet, szélsőséges esetben pedig a középső kakasülőre is kényszeríthetünk valakit.
Ezért a sziluettért akár kínpadra is ülhetnénk
Szerencséje, hogy a gyönyörű légbeömlők kompenzálnakAz enteriőrben minden szofisztikált és kiforrott, a kezelőszervek, gombok, kapcsolók működése határozott, érintésük kellemesen hűvös, s mindez kifogástalan minőségről árulkodik, ám a harmonikus benyomásokkal szembe üvölt a központi kijelző hanyagsága. Talán a gyártó ezzel a mozzanattal kíván a CLA lejjebb történő pozícionálásának hangot adni, ám az utólagos beépítéseknél semmivel sem különb képernyő installációja összességében nevetséges a mindig megfontolt Mercedes részéről, ráadásul a kijelző felbontása és színgazdagsága sem arról árulkodik, hogy ez a berendezés kiskereskedelmi forgalomban bruttó 15.000 forintnál többe kerülhetne.
A piros cérna öltései ellensúlyozzák a fekete egyhangúságát
Hazafias érzelmekkel hiába is szeretném az összeszerelési minőséget méltatni, sajnos a műszerfal a márkához és a kategóriához méltatlan módon meg-megzörren, s a szerény futásteljesítményű tesztautóban voltak olyan normál használatból eredő kopási nyomok, amik vásárlói szemszögből kétségeknek teremtenek alapot. A CLA-ban mégis kiváltságos öröm helyet foglalni, hiszen a vezetői ergonómia tökéletes, s a vaskos kormánykereket megragadva még akkor is pezsegni kezd a vérünk, ha motorháztetőnk alatt a sportos felszín ellenére egy 2,2 literes dízelmotor dohog.
Hátulról is mutatós, de ez a kipufogó nem ad koncertetNincs is esélyünk beszállni abba a koncertbe, amit Pécs liliputi alagútjában most egy 333 lóerős V6-os, és egy 420 lóerős V8-as motor ad nekünk. Elől egy Audi S5 Coupé húzza a talpalávalót, míg mögötte egy BMW M3 viszi a prímet, hogy aztán a piros lámpánál a settengető Mercedes zárhassa a sort. Szép kis csapat ez ezen az esős hétvégi délutánon, pedig meg voltam győződve arról, hogy ilyen pokoli időben mindenki a kockás pléd alatt kortyolgatja majd a forró kakaót, hogy én zavartalanul vehessem be a mecseki szerpentint. Ezzel ellentétben most mindhárman jobbra indexelünk, azaz nem kérdés, hogy a két sportkupé vezetője sem bevásárlásból tart hazafelé.
A közlekedők nem állják a harcias tekintetet - ijedtséget kelt a CLA
Üdvözlésképp és jó utat kívánva még villantok is egyet a CLA agresszív tekintetű fényszóróival, amit a bajor mosolyogva nyugtáz. Az Audi sofőrje már lakott területen belül a lovak közé csap, így a négykerékhajtású autó forrófejű sofőrjének búcsút intünk, ám a propelleres vezetője kimérten, alulról építkezik, a kompromisszumokkal számolva használja ki az íveket. Tudja, hogy most ő diktálja a tempót, hiszen előzni nem lesz lehetőség, s őszintén szólva nem is gondolnám, hogy az elsőkerékhajtású Mercedes 3400-as fordulaton ébredő 170 lóerős teljesítménye és 1400-nál tetőző 350 Nm-es nyomatéka elég lesz arra, hogy tartani tudjam a lépést.
Settenkedő kanyarvadász - galériaCsakhogy a nedves felületen ezúttal ennyit sem könnyű az útra vinni, miközben a CLA sportos futóműve és elektromechanikus szerkezet létére kiemelkedően direkt kormányzása olyan közvetlenséget szavatol, hogy néhány nap után még rutintalan pilóták is képesek lennének tökéletesen egybeforrni vele. A volánon a legkisebb mozdulatnak is hatása van, így aztán precíz mozdulatokkal dolgozhatunk, miközben a lelki szemeink előtt látjuk a kerék legapróbb mozgásait is. A Mercedes persze enyhén alulkormányozott, ám ezt a határon autózva a kormány nyitásával bármikor oldhatjuk, sőt, gázelvétellel a far is kiszámíthatóan csúszik az ívre, hogy az autónak ezen erényeit tökéletes biztonsággal és magabiztossággal használhassuk ki.
Megítélés kérdése, hogy jó-e a keményebb futóműAz elől MacPherson, hátul térlengőkaros futómű megalkuvásokat igénylő hangolása most előnyünkre válik. Normál használatban ugyanis a Mercedes sztereotip tulajdonságainak hívei csalódni fognak, az autó ebben a konfigurációban meglepően kemény, s rövid úthibákra érzékeny. Kátyúkon fel-felüt, ismétlődő hullámokon pedig berezonál a hangosan dolgozó felfüggesztés, sőt, Vajda kollégám arra is megesküszik, hogy még a McLaren MP4-12C futása is komfortosabb volt. Talán így van, mi viszont most egy BMW M3 határait feszegetjük, mivel időközben a bajor hátulja minden kanyar kijáratában egyre idegesebbé válik, ahogy hasztalan próbál eltávolodni tőlünk. Nem is ingereljük tovább, inkább a következő pihenőben lehúzódva elegyedünk beszélgetésbe a kecskemétiek büszkeségéről.
Lehetséges, hogy megtaláltuk a tökéletes autót? Lapozva kiderül...

