Kanyarban kiszámítható, könnyedén uralható
Indításkor rezonál és hangos a dízelmotorNoha a rezonanciáktól sem mentes 2,2 literes dízelmotor alacsony fordulaton kerregésben tetten érhető kulturálatlansága az utastérben kevésbé zavaró, a külső szemlélődő számára messziről szemet szúr, s ennek bizony a szkeptikus járókelők hajlamosak hangot is adni. Kész szerencse, hogy a flúgos futamok során a hétfokozatú duplakuplungos váltó kielégítő fürgeséggel dolgozik, miközben "Sport" állásban a lehető legnagyobb rugalmasságot szavatoló tartományból nem engedi leesni a fordulatot, s ilyenkor a minden körülmények között dinamikus és jó gázreakciójú erőforrás hangja már igazán vérpezsdítő.
Éppen a motor fölényességének köszönhető, hogy a gyári sprintidőre több mint 6 tizedet verve nem egészen 7,6 szekundum alatt gyorsulhatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre, miközben talán a 230 km/órás végsebességig sincs az a szituáció, ahonnan ne tudnánk bármikor kilőni – csak éppen hirtelen gyorsítási igényünket nem árt az autóval egy másodperccel korábban közölnünk.
Kissé tétova, de mindig finoman kapcsol a hétfokozatú váltó
A kormány mögötti fülekkel is vezérelhető automataváltó reakcióideje ugyanis nem érdemel dicséretet, hiszen a konkurencia nyolcfokozatú konstrukciói rendre ügyesebben dolgoznak nála, s jobban alkalmazkodnak a vallatás hektikus vezetői stílusához, de az új Octaviába átülve arra is fény derült, hogy éppenséggel a Volkswagen hatgangos DSG-je is kiforrottabb már. Ettől függetlenül a mindig finoman és lágyan kapcsoló konstrukciót érett kora ellenére sem érheti éles kritika, csupán a márkától elvárt vezető szerepe halványult meg.
Nem véletlen a zöld körítés - galériaUtazóautó minőségében azonban az olykor túlságosan is feszes felfüggesztéstől eltekintve remekel a Mercedes, s ilyenkor a szerény légellenállási együttható is megteszi a magáét. Igaz, az AMG kivitel a toldatoknak és a szélesebb abroncsoknak köszönhetően a maga 0,27-es adatával már elmarad a CLA BlueEfficiency promotált 0,22-es cw értékétől, de a hatékonyságra ezzel együtt sem lehet panaszunk. Noha 5,5 literes normakörünk kerek egy literrel marad el a gyáriak jóslatától, az autó képességeihez mérten ez nem számít soknak, s országúton mindenféle erőfeszítés nélkül bőven 5 literen belül autózhatunk, normál használatban pedig 6 liter körül ingadozó vegyes átlag lehet reális.
6 literrel dinamikus használat mellett is beéri. Elől 20, hátul 15 mm-rel ültették le a sportos futóművet.
Talán még a takarékosságnál is fontosabb, hogy a CLA áramvonalas kialakítása nem csupán a hatékonyságban hajt vizet a malmunkra, de a komfortérzet növelésében is szerepe van, hiszen az utazások során a szélzaj sokkal kevésbé intenzív a megszokottaknál. Talán ennek folyománya, hogy a fárasztó terhelés töredéke sem éri a sofőrt, azaz olyannyira kipihenten érkezünk meg célunkhoz, hogy 200 kilométeres etapok inkább csak 20-nak felelnek meg.
Áramvonalas, így szélzaja sincs - galériaÚtjaink során a zseniális hangzásával kötelező opciós tételnek számító (+208.000 Ft) Harman Kardon hifit is hallgathatjuk, miközben a Mercedes piacvezető asszisztens rendszerei vigyáznak ránk, s ezek közül is kiemelhető az aktív tartományt kibővítő vészfékezési és ráfutásos vészhelyzetek esetén önállóan beavatkozó „Collission Prevention Assist Plus”, melynek leghatékonyabb funkciója, hogy a relatív sebességgel számolva a követési távolság helytelen megválasztására is figyelmeztet, azaz gyökerénél fogja meg a problémát. 270.000 forintos árával nem szabad kihagyni a megrendelőlapról az aktív parkolási asszisztenst sem, ami nem csak párhuzamos, de merőleges helyekre is önállóan kormányoz be, miközben az aktív sávtartás, a holttérfigyelés, az automatikus fényszóró- és ablaktörlő vezérlés, vagy éppen a tolatókamera elérhetősége már magától értetődik.
Meglepő, de ez az autó ebben a konfigurációban tökéletes
Látatlanban talán azt gondolnánk, hogy a sportos futómű, az AMG csomag és a kimért dízel hajtáslánc majd diszharmonikus egyveleget eredményez, ám ezzel ellentétben a tesztautó annak ellenére is meghódította a szívünket, hogy messze nem tökéletes. Nagyítóval közeledve ugyanis előkerülnek a gyártótól méltatlan módon elnagyolt részletek, s az összeszerelési minőség hiányosságai, melyek felett a borsos ár fényében nehéz szemet hunyni. Csakhogy ebben a konfigurációban a hazánkban gyártott típus több mint egy köztiszteletnek örvendő túrakupé.
Mercedes-Benz CLA - galériaA CLA ugyanis sportos sziluettje ellenére jól kihasználható, s tulajdonképpen ügyesen áll helyt a mindennapokban. Az autóban a kiemelkedően közvetlen kormányzással és a még éppen elviselhető módon feszes futóművel van olyan sportos spiritusz, ami mosolyt csal a benzinvérűek arcára, s mindeközben az automataváltó hanyag kényelmet, a nyomatékával fölényeskedő dízelmotor pedig hatékonyságot szavatol. Összegezve: Önök a képeken egy biztonságos és praktikus élményhajhászt látnak, ami utazóautó minőségében is remekel. - Kívánhatnánk még többet? Nos, talán egy E-osztályú kupé volánja mögött, ahonnan még nehezebb lenne elképzelni, hogy ennyi kényeztetés után mire lehet még képes a CL, vagy éppen az „über” S-osztály.
| Típus | | CLA 180 | CLA 200 | CLA 250 | CLA 200 CDI | CLA 220 CDI |
| Lökettérfogat | [cm3] | 1.595 | 1.595 | 1.991 | 1.796 | 2.143 |
| Váltómű | | 6-fokozatú kézi | 6-fokozatú kézi | 7G-DCT | 6-fokozatú kézi | 7G-DCT |
| Teljesítmény | kW(LE) | 90 (122) | 115 (156) | 155 (211) | 100 (136) | 125 (170) |
| Max. nyomaték | [Nm] | 200 | 250 | 350 | 300 | 350 |
| Kombinált fogyasztás | [l/100 km] | 5,4 – 5,6 | 5,5 – 5,7 | 6,1 – 6,2 | 4,2 | 4,2 – 4,5 |
| Gyorsulás | [sec.] | 9,3 | 8,6 | 6,7 | 9,4 | 8,2 |
| Végsebesség | [km/h] | 210 | 230 | 240 | 220 | 230 |
| Alapár | [Ft] | 8.255.000 | 9.080.000 | 10.985.000 | 9.374.000 | 10.570.000 |
A CLA 250 már a szív választása, hiszen a 220 CDI menetteljesítményei közútra elegendőek, a kulturáltabb és szebb orgánumú benzinmotorért viszont legalább 2 literes fogyasztási többlettel adózunk.
Mint az táblázatunkból látszik, a CLA alsó hangon 8,255 millió forinttól birtokolható, míg tesztautónk alapára kis híján 10,6 millióra rúg, ami az extrákkal 15,4 millióra duzzad. A listaárak egyébként valóban csak tájékoztató jellegűek, hiszen az opciós tételek között nem kellő körültekintéssel mazsolázva alapvetően elvárható tételeket is mellőzhet a Mercedes, így például könnyedén könyöklő nélkül maradhatnak az utasaink, vagy tesztautónk példájához hasonlóan megfeledkezhetünk az automata klímáról (+205.000 Ft), ami a klausztrofóbiát oldó hátsó légbeömlők társulása miatt is elengedhetetlennek számít.
Az AMG csomag része a tagolt hátsó lökhárító
A különleges hűtőrács mindkét kivitelhez járAztán nagy dilemma az "Urban" (+380.000 Ft) és az "AMG Line" (+759.000 Ft) csomagok közötti döntés, ami alapvetően határozza meg az autónk stílusát. Noha utóbbihoz jár a nyílásokkal tagolt hátsó lökhárító, a sportos futómű és gyönyörű „gyémánt rácsos” hűtőrács mindkét összeállításnak sajátja. Később ízlésünkhöz méltán számos extra közül választhatunk, így a képeken látható példánynak például a panoráma napfénytető (+376.000) és az intelligens világítási rendszer (+560.000) adott plusz ízt.
Borsosnak tűnő tételek ezek, de a Mercedes és a közvetlen konkurensek háza táján még kedvezőnek is számítanak, ráadásul az egyedi megjelenésű CLA az ellenlábasok érkezése után is büszkén húzhatja majd ki magát, hiszen az Audi A3 győri szedán átirata és a hamarosan bemutatásra kerülő 2-es BMW a kecskeméti modell bátor „showman” jellegével ellentétben ásításra késztető módon simul majd a gyártók uniformizált palettájába – igaz, közöttük a márkák iránti személyes szimpátia inkább lesz döntő hatással.
Nem támadhatatlanul erős bástya, de szilárd lábakon áll a CLA
Mindenesetre a stuttgartiak célja nem volt más, mint a fiatalabb célközönség érdeklődésének a felkeltése, s ezt bizony dörgedelmes sikerek közepette érték el, hiszen a CLA annak ellenére is szívhez szól, hogy még a csillagosok palettáján is van praktikusabb helyettesítő terméke. A négyajtós kupé választása tehát nem logikus és értékarányosan még csak nem is kedvező döntés, mégis hangsúlyosan merem ajánlani – a már-már művészi szépségnek és a prospektus adatai alapján megjósolhatatlan örömöknek ugyanis mindig ára van.
Néhány szóban
Mercedes-Benz CLA - galériaA Mercedes-Benz CLA praktikus jellemzőit ugyan sokan kritizálják, a sportos sziluett dacára mégis jól kihasználható típussal állunk szemben, hiszen 170 centiméteres magasságig a második sorban is kényelemben foglalhatunk helyet, s a 470 literes csomagtartó sem szab gátat a családban történő helytállásnak. A kis fordulaton kulturálatlan dízelmotor és a sportos futóművel társuló AMG csomag ugyan alkothatna diszharmonikus összképet, a nagy feltűnést keltő stuttgarti mégis meggyőzőnek bizonyult. A közvetlen volán, a feszes futómű, valamint a nagy nyomatékú erőforrás ugyanis a kissé tétova automataváltó árnyékában is rugalmas kanyarvadászt varázsol az autóból, ami ugyanakkor kiváló és hatékony utazó is egyben. Megalkuvásokat a márkához köthető sztereotípiákkal ellentétben álló, kemény felfüggesztés miatt kell kötnünk, de az olykor kétes összeszerelési minőség mellett a kijelző installációjához hasonlítható, méltatlanul elnagyolt részletek is szemráncolásra adnak okot. Értékarányosan szemlélve ugyan nem a CLA a legjobb választás, de a szív szavára hallgatva nincs okunk más felé kacsintgatni.
Előnyök: Feltűnő, mégis kimért megjelenés; Ergonomikus, sportos vezetői környezet; Szofisztikált kezelőszervek és asszisztens rendszerek; Nyomatékos, jó gázreakciójú, takarékos dízelmotor; Közvetlen kormányzás; Kiváló kanyarodási képességek; Nagy tempónál is kis szélzaj; Kiemelkedő hangzású (feláras) szórakoztató rendszer; Minőségi anyaghasználat
Hátrányok: Sportos szemlélet hiányában túlságosan feszes felfüggesztés; Kissé tétova automataváltó; Nem kifogástalan összeszerelési minőség (meg-megzörrenő műszerfal); Elnagyolt részletek az utastérben; Szerény alapfelszereltség
