Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Divatterepjáró. Az elmúlt évtizedben egyetlen más autóipari szegmens sem burjánzott el annyira, mint terepes hangulatot közvetítő modelleké, amelyben nem kevés szerepe volt az éltető fogyasztói táptalajnak. A Nissan Qashqai és a Suzuki SX4 immár a második generáció óta gondoskodik a kategorizálás nehézségeiről. Ezúttal az emelt kompaktok beszálló változatai szállnak szembe egymással, eltérő stratégia alapján próbálva meggyőzni a vásárlókat.

Egy biztos: nem öltöztek összeEgyik versenyző sem új ismerős. A generációváltással S-Cross utónévvel gazdagodott SX járt már nálunk benzines, összkerekes kivitelben, sőt, egy ízben már összemérte erejét a Hyundai ix35-tel. Azóta még keményebb konkurenst kapott: hazánk legnépszerűbb crossoverének második iterációját a horvátországi menetpróba után benzines alapmodellként illetve dízeles mindenesként is teszteltük. Mit lehet még ehhez hozzátenni? A piacon dúl a konkurenciaharc, a laikus vásárló pedig már egyetlen kategórián belül is annyi irányba néz, hogy már ettől belefárad a vásárlásba. Önmagához képest már mindkét modell megmérettetett, így legfőbb ideje volt, hogy összemérjék erejüket.

 

Külső és belső, praktikum és használat

Amennyire a lime zöld és a sötétkék metálfényezés, annyira különböző hangulatot kelt a két autó. A Qashqai-t a Suzuki mellé állítva a dinamikusan kidolgozott vonások kissé árnyékba állítják az SX4 külsejét: a kedves és jámbor „macipofa” nem tud igazán érvényesülni a Nissan ádáz tekintete mellett. Persze kinek a pap, kinek a papné, de ha már kívül járunk, nem mehetünk el a méretek mellett.

A Qashqai minden dimenzióban nagyobb - tömegben is

A Qashqai 46 mm-rel kontráz rá az S-Cross-ra tengelytávban és ennél épp egy hajszállal többel teljes hossz tekintetében. A tendencia folytatódik, ha a szélességet és a magasságot is nézzük, így megállapítható, hogy ha nem is sokkal, de a Nissan versenyzője a nagyobb modell. Egyszerre okos és butus a Qashqai padlórendszereEnnek ellenére papíron ő rendelkezik a kisebb csomagtartóval (401 vs. 430 liter) – a kalaptartóig tartó űrtartalmi versenyben a Suzuki jóval magasabb ürege rákontráz ellenfele lapos, de valamivel szélesebb poggyászterére. Variálhatóságban azonban a Nissannál az előny: az üléseket ledöntve több mint másfél köbméteres térrel vág vissza, miközben a térelválasztó elemekkel sakkozva akkor sem leszünk bajban, ha csak egyetlen csomagot szeretnénk előre-hátra gurulás nélkül hazavinni. A tervezésbe egyetlen (ám annál nagyobb) baki csúszott: ha nincs szükségünk az elemekre, azokat nem tudjuk a padlószint alá süllyeszteni. Vagy elrabolunk magunktól litereket a felső szinten tartásnál vagy otthon hagyhatjuk azokat.

Az SX4 itt szerzett előnye azonban hamar szertefoszlik, ha a belső teret is képbe hozzuk. Nagy baj alapvetően nála sincs: találunk puha anyagokat, a műszerezettség letisztult, könnyen eligazodunk a kapcsolók között és minden kézre esik. Mégis a Nissan kidolgozás, összeszerelés és minőség tekintetében is egyel magasabb szintet képvisel, amelyet ráadásul sokkal fejlettebb opciókkal fokozhatunk.

Nem lehet eléggé felhúzni a fejtámlát hátulAz S-Crossban a jobb körkilátásnak örvendhet a pilóta, a Qashqai vezetőjét viszont jobban körülölelő, kényelmesebb fotel kényeztetni, amellyel együtt a jobban szigetelt beltér lágy kényelembe ringat. Hátra ülve szintén a „kék” sarokban a pont: hiába fogad az ellenfélben valamivel nagyobb lábtér és magasabb ülés, a Qashqai kényelmesebb könyöklője, panoráma tető nélkül jobb fejtere és sokkal jobban elhelyezett hátsó fejtámlája nagyobb mosolyról gondoskodik. Utóbbi komoly hiba a Suzukiban: 1,85 méteres testmagasság felett a fej megtámasztása helyett a hátunk közepének nyomása lesz az ülés sajátossága, ami biztonsági oldalról sem vetít jó képet.

A kompakt konkurensek széles táborát elnézve ezúton is kifejezzük értetlenségünket, hogy a típusokba hogyan nem kerülhet hátsó légbeömlő. A nyári hónapokban kiemelten fontossá váló apróság hiánya okán aligha tudjuk majd a kulcsnélküli rendszer okos részleteivel kárpótolni utasainkat. Reméljük, hogy a későbbi frissítéssel a gyáriak gondolnak arra, hogy egy alapvetően családi modellben a hátul ülőket is némi kényeztetésben részesítsék.

Fejlesztők, ébresztő! Érdemes lenne többet koncentrálni hátra

Hajtáslánc, Menetkomfort, Menetdinamika

Turbó itt, szívó ott - galériaA randevúhoz igyekeztünk kedvezőbb árfekvésű alapmodelleket gyűjteni, ami a hajtásláncok terén sikerült is. A bal sarokban 1,6 literes, 120 lóerős szívómotort találunk, ötfokozatú váltóval, míg a jobb sarokban a Nissan-Renault 1,2 literes, 115 lóerős turbómotorja tett szolgálatot, hatfokozatú manuális erőátviteli egységhez kapcsolva. Az elsőkerékhajtású (a Suzukinál elérhető az erőforrás összkerékhajtással is) modellekhez ez a teljesítmény elegendő a hétköznapokban, a gyakorlatban viszont teljesen egyik megoldással sem voltunk elégedettek.

Viszonylag gyorsan futnak a mutatók az SX4-benA Suzuki a tradicionális, szerethető irányt képviseli: az alapjáraton csendes egyhatos lelkesen húz, élénken pörög, karaktere nagyon is szerethető. Az ötfokozatú váltó könnyedén és gyorsan kapcsolható, öröm vele dolgoztatni a virgoncnak érződő erőforrást. Nagyobb tempónál ugyanakkor kijön a hosszú hatodik fokozat hiánya: a morgósabb erőforrás hallhatóan hangosabb menetről gondoskodik. Igaz, cserébe, ha menni kell, megy, amelyet mi sem bizonyít jobban, mint a gyári 11 másodperces 0-100-as sprintet felülmúló, kereken 10 szekundumos eredménye.

A korábbi verziók szebb arcukat mutatták - a kék tesztautó komótos volt

A Qashqai ennek szöges ellentéte: a több mint két mázsával nagyobb üres tömeg elhervasztja a Mégane-ban még élénknek mondható erőforrást. Olyannyira, hogy gyorsulásnál végül hervasztó 12,3 szekundumnál állt meg a mérőműszer mutatója. A Nissan mellett szól kulturáltsága és csendességeEz pedig épp annyira távol áll a gyári értéktől, mint az SX4 – csak éppen a másik irányban. A korábbi tapasztalataink alapján egyébként ennél izmosabb az erőforrás, így mi műszaki hibára gyanakodtunk, amelyet a start-stop rendszer hibaüzenete is némiképp alátámasztott. Tény, hogy az egyébként hasonlóan hosszú kiosztású 4. fokozatban 60-ról 100 km/h-ra mindkét versenyző ugyanúgy 12 másodperc körül gyorsult, holott itt brillíroznia kellett volna a Qashqainak, a turbófeltöltés hozományaként fellépő 190 Nm nyomatékkal. Amit nem adott meg itt, azt odaadta kulturáltságban és csendességben a motor. Sajnos a hatfokozatú váltó kapcsolhatósága nem olyan példás, mint a Suzukié: nagy baj nincs vele, de kicsit hosszú utakon, kissé kelletlenül jár a váltókar.

10 százalékkal nagyobb tank és étvágyHiába csak ötfokozatú és hiába a modern turbómotorok korát éljük, a Suzuki egyhatosa bizonyult az összehasonlító hatékonyabb tagjának is. Bár kétségtelenül szerepe van ebben a könnyebb tömegnek is, tény, hogy megegyező körülmények között a sokszorosan csiszolt szívómotoros hajtáslánc fél literrel tud takarékosabb lenni, a gázpedált mélyebbre nyomva pedig akár 1-1,5 literre is fokozódhat ez a differencia. A Qashqai 6,1 literes normaköre szimpatikusnak hangzik, de ha szeretjük mélyebbre nyomni a gázpedált, nyolcassal kezdődő értékek is megjelenhet a fedélzeti számítógép kijelzőjén.

Hatfokozatú váltóval és némi plusz hangszigeteléssel arannyá válhatna az SX4 hajtásláncca

Az azonos futómű-kialakítás ellenére éppen a rugózás és a kormányzás fejezete az, amiben a Nissan fényévekkel megelőzi az SX4-et. Javítandó: a futómű nem az igazi az SX4-benA Suzukinál már korábban is megállapítottuk, hogy főleg a hátsó csatolt lengőkaros futómű nincs a helyzet magaslatán: hajlamos felütni, úthibákon oldalirányba elmozdulni és annak ellenére keményeket üt, hogy az autó hangolása koránt sem sportos. Ez a tendencia az összkerékhajtás elhagyásával valamennyit javult, de tény, hogy a 19 colos kerekekkel sújtott Qashqai plusz terhe dacára is sokkal szebben rugózta ki az úthibákat, miközben rossz úton kanyarodva is stabilabb volt a feneke, ráadásul kanyarsebességek terén egyértelműen maga mögött hagyta a Suzukit. Emellett az S-Cross kormányzása továbbra is élettelenül teszi a dolgát, a teljesen plasztikus működésbe pedig pontatlanság is vegyül, ami nagy sebességnél (pl. autópályán) fárasztó idegességbe tud átcsapni.

A hatalmas kerekek is megdobják némileg a Nissan fogyasztását

Így furcsa helyzet állt elő. Motorikusan mindkét versenyző a dízel alternatívával válik igazán éretté, de a felépítési jellemzőkben egyértelműen az SX4 előtt áll a Qashqai: csendesebb, finomabban rugózik, precízebben, gondtalanabbul irányítható, miközben kanyarban gyorsabb, avagy stabilabb tud lenni. Így pedig az ebben a tesztautóban komótos és nem kimondottan takarékos motor ellenére is győzedelmeskedni tud a fejezetben.

Költségek

Akciósan jó árral és csomagos megkötésselA költségek terén fogyasztásbeli előnyével már önmagában plusszal indul a Suzuki. Innentől viszont kimondottan nehézzé válik az összehasonlítás, köszönhetően a japán gyártók csomagos politikájának – ahogy azt már sokszor megszokhattunk, nincs módunk az egyes extrák között válogatni, de legalább a csomagban jó ár/érték arányon érkeznek azok a plusz adalékok, amelyekre nem feltétlenül van szükségünk. Ami az induló árakat illeti, a Nissan 500 ezres fix akcióval éppen 4,99 milliós árcédulával indít. Listaáron ennek kínál alá félmillióval az SX4 opcióktól jórészt megfosztott (klíma azért van) kiadása.

A kezdeti bukdácsolás után végre jó árbanInnen felfelé skálázva megállapítható, hogy a Nissan valamivel olcsóbban méri a jobban felszerelt modelljeit, ha pedig csúcsra törünk, a Suzukival megegyező áron sokkal-sokkal több opciót kapunk (navigáció, vezetői segédrendszerek csomagja, ledes fényszórórendszer, 360 fokos kamerarendszer stb. Persze a Suzukinak is megvannak a maga akciói, ha pedig hozzáadjuk az esetenként 500-700 ezer forintos kedvezményeket, akkor az SX4 árelőnnyel győztesként jön ki a fejezet végén. Tulajdonságait tekintve azonban így is sok fejlesztenivaló akad a típuson, így leginkább akkor érdemes mellette döntenünk, ha a költségek kiemelten fontos szerepet játszanak a választásban.

Kvalitásokban a Nissan nyer, költségek terén a Suzuki. Ez a végeredményt pénztárcafüggővé teszi, ám dízelmotorral nézve egyértelmű a Qashqai előnye

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek