Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Nissan minden kétséget kizáróan nagyot robbantott az új Qashqai piacra dobásával, hiszen kevés olyan típus van, amelyből a hazai premier után nem sokkal annyi példány szaladgál az utakon, mint a japánok népszerű hobbiterepjárójából. Ezúttal a csúcsmodell segítségével vizsgáljuk meg, mi a Nissan büszkeségének a titka.

A nyilazott menetfény a Nissan védjegye - galériaA SUV-k közkedveltsége nem csupán hazánkban, az egész világon egyre csak nő, sokan hamar rákapnak a kompaktoknál praktikusabbnak ígérkező, robosztusabb felépítésű, s jóval több magabiztosságot sugárzó, emelt hasmagasságú modellekre. Noha valójában komoly terepjárási képességekkel nem rendelkeznek, mégis szinte minden téren többet nyújtanak egy hagyományos alsó-középkategóriás autónál, egyedül a vezetési élmény szenvedhet némi csorbát a magasabb építési mód révén.

A japánok pedig kiváltképp otthon vannak a városi terepjárók világában, a Nissan például már a korábbi Qashqai esetében is nagy népszerűséget ért el, azonban az előző generáció felett nagyon eljárt az idő, égető szükség volt hát a megújulásra.

A friss, modern stílust magára húzó Qashqai formája – az értékesítések alapján – meglehetősen jó húzás volt a Nissan részéről, az előző generáció kissé szürke Sikerre termett az új Nissan Qashqai - galériamivoltát levetkőzve látványos vonalakkal, dinamikus összképpel szembesülünk, ha az újdonság idomain végigszalajtjuk szemünk. Miközben a hátsó traktus esetében a Ford Kuga joggal kiálthatna nagyot a hasonlóság miatt, az autó orra mégis egyedire sikerült.

A japánok a Nissan embléma irányába nyilazó menetfényekkel jellegzetes arcot alkottak, ám mindeközben nem estek át a ló túloldalára, minek köszönhetően a konzervatívabb vásárlók táborából sem veszítenek. A Qashqai tehát olyan lett, mint amilyennek napjainkban egy SUV-nak lennie kell: dögös, dinamikus és divatos vonalakkal határolt.

Szerencsére a tervezők lelkesedése nem fogyott el a küllem megrajzolásának végeztével, a lendületből jutott az utastérre is, ami a Qashqai sarkalatos pontja volt az előd műszerfalának jellegtelensége miatt. A friss beltér ellenben tetszetős, ám ami még talán ennél is fontosabb, rendkívül jó minőséget sugall. Az csupán az egyik fontos momentum, hogy még hibás útfelületre hajtva sem szólalnak meg a kárpitok, s zizegésnek, nyüszögésnek nyoma sincs, emellett a műszerfal puha felső része, a kellemes tapintású anyagok, a gombok finom nyomáspontja mind-mind minőségérzetet sugall. Egyedül a futómű és a kerékjáratok irányából érkezik a vártnál több zaj.

Az utastérben minden rendben van - sokat fejlődöttS amennyiben ez nem volna elég, az ergonómiába is alig köthetünk bele. A formák egységesek, a kapcsolók jól kézre állnak és egyértelmű szinte minden feladat elvégzése, egyedül az összkerékhajtás kapcsolója után kell valahol bal oldalt, lenn kutatni kicsit. A csúcsfelszereltséghez járó panoráma napfénytető sajnos nem nyitható, cserébe árnyékolható – kár hogy az elhúzható roló gombja nem kapott automata funkciót, végig nyomva kell tartani. Ugyanígy az ablakok esetében is kissé értetlenül állunk az előtt, hogy a legjobban felszerelt modellnél mindösszesen a vezetőé automata, egyre több japán tudja már a komfortos funkciót minden ablaknál.

Az esti vezetés hangulatát a váltóboxba épített, narancsos hangulatvilágítás fokozza, az út láthatóságát pedig a japánok bi-led fényszórója. A diódákkal előállított fény hideg fehér, erejével és a ledes, automatikusan is vezérelhető reflektorral együtt búcsúztatja a xenon fényeket. A helykínálat és a kényelem egyébként rendben van, kellő tágasság adott a hátsó sorban is, azonban a hátra kényszerülők ezúttal nem kaptak a kompakt kategóriában egyre népszerűbb hátsó légbeömlőből. A csomagtér mérete ugyancsak korrekt, a padlót felszedve pedig plusz mélységgel gazdálkodhatunk, illetve a padlóelemet amolyan elválasztóként használva a kevés csomag egy helyben maradása is megoldható.

Az 1.6 dCi ezúttal is kiválóan dolgozott - galériaA motor, azaz az 1.6 dCi már számos tesztautóban bizonyított, ennek megfelelően sok meglepetéssel ezúttal sem szolgált, szépen csöndben, kiválóan tette a dolgát a hosszú tesztkilométerek alatt. Szó szerint szépen csöndben, hiszen mind kulturáltsága, mind hangereje visszafogott. A 130 lóerő bőségesen elég mindenre, s noha a 10,9 szekundumos 0-100-as sprint nem sejtet túl nagy dinamizmust, a hétközanpi közlekedésben igenis gyors és rugalmas tud lenni a Renault erőforrással rendelkező Qashqai. a néghyengeres karakterisztikája szerethető, s talán a kuplung-gáz összhangján javítva a korábban tapasztalt lefulladási hajlamot is sikerült leküzdeni valamelyest.

A váltó ugyancsak korrekt darab, könnyen és pontosan kapcsolható, a hosszú áttételezés pedig újabb záloga az alacsony étvágynak. A 100 km/h-nál még 2000 alatt forgó 1,6 literes turbódízel az összkerékhajtás terhe ellenére is képes szinte bármilyen körülmények közepette 6 liter alatt maradni, egyedül az autópályás használattal lehet megduzzasztani a japán hobbiterepes étvágyát. Városban könnyedén autózhatunk 5 liter környékén, míg a lakott terület végét jelző táblát magunk mögött hagyva már 4,2-4,4 literes fogyasztással szembesülhetünk, az említett pályás szakaszokat pedig 6 liter környéki étvággyal abszolválhatjuk – mindez remek eredmény egy relatíve nagy homlokfelülettel bíró, összkerekes SUV-tól.

Az egész hajtáslánc jól vizsgázott - galériaA 4x4-es hajtással egyébként szofisztikáltabb hátsó futómű is jár, hiszen az elsőkerekesek csatolt hátsó lengőkaros megoldásával szemben itt már multilink rendszerrel találkozunk, ami kiváltképp jótékony hatással van kanyarképességekre. A Qashqai stabil és gyors a kanyarokban, ráadásul kellemesen kiegyensúlyozott, ám a SUV-kra jellemző feszesség természetesen a magas építésmódnak köszönhetően ezúttal is jelen van. A komfortra még úgy sem lehet panasz, hogy a tesztelt példányt méretes, 19 hüvelykes könnyűfém felnikkel szerelték fel. A kormány kissé plasztikus mivoltát feledteti a jól adagolható fék és a kellemes vezethetőség.

A tesztelt példány, azaz a csúcsmodell szinte minden jóval kecsegtet: panoráma napfénytető, navigáció, ledes fényszóró, s 360 fokos - homályos és kis képe miatt megkérdőjelezhető hasznosságú - parkolókamera foglaltatik a csomagban, illetve a sávtartó asszisztens, a holttérfigyelő és a ráfutásgátló által megalkotott biztonsági A Qashqai egyes szinteken körbe van kamerázvapakk sem hiányzik.  Sajnos a Nissan kötött felszereltségi szintjei nem sok variálhatóságot engednek, ráadásul a tesztelt hasójtáslánc csakis csúcsfelszereltséggel érhető el.

Mindezért a Nissan első blikkre magas árat kér, hiszen a 130 lovas dízelmotorral és összkerékhajtással bíró modell csupán a legmagasabb, maradéktalan felszereltségű Tekna szinttel rendelhető, épp 9 millió forint felett, a bőrülésekkel és fűthető szélvédővel csúcsra szerelt tesztmodell pedig 9.400.000 forintos árával riaszt.

Azonban a konkurecia háza táján szétnézve egyértelművé válik, hogy értékarányos a Nissan árszabása, hiszen egy Hyundai ix35 vagy egy Ford Kuga sem hozható el olcsóbban, sőt, az említettek esetében még vastagabban fogott a ceruza az ár kialakításakor.

Néhány szóban

A Qashqai nem olcsó, de sikerre termettA Nissan Qashqai az 1,2-es turbós után már másodjára bizonyította rátermettségét, ezúttal az 1.6 dCi személyében egy olyan motorral, amely sokkal jobban passzol az autó karakteréhez. Dinamizmus, praktikum és jó motor - mindez szavatolja a Qashqai sikerét. Persze nem mehetünk el szó nélkül a kiváló minőségérzet mellett sem, s összességében egy rettentően erős modellel állunk szemben. A konkurensekre rápirító Nissan csúcsa kissé borsos áron, de a többiekhez mérten értékarányos összegért vihető haza.

Előnyök: Magabiztos megjelenés; Divatos, praktikus, tágas utastér; Az innovatív asszisztens rendszerek; Remek vezetői ergonómia; Erős, kis étvágyú turbódízel

Hátrányok: Kissé feszes felfüggesztés (vagy inkább csak kisebb kerekek javallottak); Futóműzajok csekély elszigetelése; Plasztikus kormányzás; Kötött felszereltségi csomagok

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek