Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ahogy a szabómester különleges öltönyei és a konfekcióméretben kapható melegítők között óriási szakadék tátong, úgy ás gödröt a Jaguar önmaga és konkurensei közé. A kommersz értékeken ugyanis könnyedén felül tudnak emelkedni az egyedi alkotások, noha funkcionális vagy éppen minőségbeli különbségek nem is feltétlenül állnak közöttük.

Már a tekintete is igéző - galériaA stílus és az egyediség együttese nehezen váltható kézzel fogható előnyökre, ahogy összegszerű adattá sem könnyű lefordítani őket, mégis érezzük a plusz törődést, jól esik kitűnni a tömegből, s olyasvalamit birtokolni, ami védjegyünkké válik. Persze az autós világban nem ilyen sarkos a helyzet, hiszen 50 millió forintos értéken innen gyakorlatilag mindenféle modell felbukkan az utakon, tehát kizárólagos egyediséget szinte képtelenség magunkénak tudni, azonban ritkább típusok választásával egyértelműen feljebb léphetünk egy képzeletbeli ranglistán.

Ahogy Vajda kolléga megfogalmazásában a Jaguarozás egyértelműen rímel a Traubi választásának különcségére, úgy az XF esetében mindez még fokozottabban lehet igaz, hiszen kombiból könnyed, stílusos, elegáns autót faragni nem hétköznapi feladat, de a Jaguar miliőjéhez szinte már természetszerűleg passzol a kihívás.

Vajon illik a patinás eleganciához a hátizsák?

Noha a prémium kategóriában könnyelmű választási lehetőséget kínál a klasszikus német trió, a különbözni akarás, a stílusosság ösvényén haladva olyan értékeket fedezhetünk fel, amelyek kétségkívül szolgálnak másutt elérhetetlen élményekkel. Vajon a járt utat érdemes-e elhagyni a járatlanért?

Ízléses részletek mindenütt - galériaAkármennyire is röghöz kötöttek vagyunk, s az objektivitás egyik legfontosabb védjegyünk, az XF Sportbrake esetében bizony el kell térnünk hagyományainktól, a fémszobrászat egyik kiválósága egyszerűen nem engedi meg, hogy szó nélkül hagyjuk. A szinte tökéletesre csiszolt sziluett könnyed vonalakkal határolt, a lényeg pedig ezúttal is a részletekben rejlik, azokból pedig számtalan gondoskodik az elegáns, mégis sportos összkép harmóniájáról. Az apró krómdíszek, a nemesi származást büszkén hirdető hűtőmaszk, a tetszetős ívekkel határolt fényszórók szinte kiáltanak a kósza tekintetekért.

Lehet hozzá úgy ragaszkodni, hogy el se képzelhessünk szebbet

Minden porcikájából sugárzik az a fajta finomság, igényesség, amit egy különleges terméktől elvárunk. Szinte minden járókelő megáll egy pillanatra megcsodálni, minden szempár a megszelidült macskára szegeződik, s a kategóriával szembeni általános ellenszenv is a homályba vész, ugyanis ilyet nem tapasztaltunk a teszt alatt.

A váltóvezérlő tárcsa a márka védjegye - galériaAz utastérbe csöppenve ugyancsak érezzük az előbb felvázolt törődést, a csábítás művészete egyértelműen a Jaguar erényei közé sorolandó. A kényelmes ülésekbe csusszanva ugyan elsőre kissé szűkösnek tűnik az XF, de elöl és hátul is tisztességes a helykínálat, utóbbi esetében még a nyúlánkabbaknak sem kell aggódniuk, a csomagtér pedig emberes térfogattal bír, s praktikus rögzítő elemeknek sincs híján. A kalaptartó megoldása ellenben a kategóriához mérten elnagyolt, a rögzítés és a felpattintás már a középkategóriában is elegánsabb és okosabb kivitelezésű.

A konfiguráció csak ízlés kérdése, de a központi rendszer lassúsága általános

A puha tapintású fekete bőr, a divatos textúrával ellátott alumíniumbetét és a zongoralakk tipikus belső hangulatot eredményez, azonban a megannyi lehetőség közül érdemes bátrabban válogatni a kárpitok és betétek között. Az apró finomságok természetesen itt sem maradnak el: az érintésre kapcsolódó belső fények, a kékes hangulatvilágítás, a síkból gombnyomásra kiemelkedő váltóvezérlő tárcsa és az előbukkanó szellőző rostélyok, a kesztyűtartó elegáns króm gombja az eddig tapasztaltakkal szemben más dimenzióba repíti az utasokat.

Igencsak kívánatos, de nem makulátlan

S ha eddig csupa jó tulajdonság termett a stílus révén, a verdikt azért jóval árnyaltabb lesz. A középkonzolt uraló érintőképernyős fedélzeti rendszer ugyanis rettentően lelombozó. Némi megszokás árán ugyan jól kezelhető a felület, de a logika és az ergonómia messze nem az erőssége, a reakcióidőről pedig inkább ne is beszéljünk, a navigáció bizonyos pontjaiban a lassúság már-már veszélyesnek mondható. A klímakonzol csöndben húzódik meg a középkonzol aljában, ami nem is feltétlenül probléma, hiszen kapcsolói méltatlanok a minőségi összképhez.

Szép műszerek, gyenge kijelzők - galériaAz óracsoport viszont szép, ám a két műszer közé biggyesztett kijelző szintén lassan frissül, ráadásul érthetetlen módon a pillanatnyi fogyasztás megjelenítése kimaradt a szoftverből, a logika kuszaságát pedig jelzi, hogy a megjelenő útadatok csak a fedélzeti rendszer beállítás menüjéből érhetőek el. További apró baki a váltóvezérlő tárcsa krómozott bevonatának becsillanása, ami erős napfényben könnyen megtréfálhatja a sofőrt, aki maximum jobb kezével tudja eltakarni a zavaró pontot.

Tehát a Jaguar bizonyos rendszereit illetően érezhetően gyenge háttér áll rendelkezésre, azaz a stílus oltárán áldoznunk kell. Vajon az ismérveket a mérlegre helyezve melyik irányba billen el a serpenyő? A lovak közé csapva a második oldalon erre is fény derül...