Idén (eddig) elmaradt a tél. Meg kell, hogy mondjam őszintén, részemről ez nem egy sajnálatos eset, és feláldozva a szánkózással és hógolyózással töltött felemelő perceket, viselem a napsütéssel, és kellemesen hűvös időjárással járó napszemüveg és réteges öltözék „nyűgjeit”. Az autósok számára ilyenkor külön öröm, hogy a reggeli indulás alkalmával nem kell hosszú perceket tölteni vacogva az autót borító jégpáncél eltávolításával, hogy aztán átfagyva foglaljunk helyet a kinti mínuszokat átvevő utastérben.
Hátul kissé fantáziátlan - galériaBár idén csak egy-két hétig „élvezhettünk” hasonlóan zord időjárási körülményeket, a Citroën mégis úgy gondolta, hogy téli csomaggal kedveskedik azon vásárlóinak, akik ellenállhatatlan vágyat éreznek C-Elysée modelljük megvásárlására. Ennek az újdonságnak az apropójából kaparinthattuk meg immáron harmadik azonos típusú tesztautónkat, ám ezúttal a hozzá elérhető egyetlen dízel erőforrással, és a fent említett – és a későbbiekben majd részletesebben kitárgyalandó – extra csomaggal karöltve. Így tehát az azonos hajtáslánccal rendelkező oroszlános ikertestvér, és a két különböző benzines motorral (1,2, valamint 1,6 literes szívó) szerelt variáns után, gyakorlatilag minden porcikáját ismerve foghatjuk negyedszer is tesztre a PSA olcsó családi szedánját.
Noha már mindent tudhatnak róla kedves Olvasóink, kötelességemnek érzem én is bemutatni a Citroën főbb tulajdonságait, ám egy kicsit más szemszögből vizsgálva. Ezúttal a tőlünk megszokott objektivitást nem a saját tapasztalataimra, hanem a tágabb környezetem (egy teljes flotta) véleményéből kialakított általános képre alapoznám, és ezt vetném össze a korábbi tesztjeinkben általunk megállapított gondolatokkal.
A külsőségek tekintetében továbbra is mindenkinek az egyéni szépérzékére van bízva, hogy éppen milyennek látja a C-Elysée-t. Ennek ellenére az átlagvélemény továbbra is tükrözi az előzőekben kialakult képet, mely szerint a Citroën olcsó négyajtósa kellemes látványt nyújt, sőt a legtöbb szemlélődő akár több kategóriával magasabb osztályba is sorolná. A szemből haragosnak látszó, markáns oldalsó törésvonallal és harmonikus formákkal megáldott jármű egyedül a hátsójánál veszíti el lendületét, mely úgy tűnik, mintha a formatervezők kicsit megunták volna a munkájukat, mire odaértek. Az összkép azonban - főleg tesztautónk kék fényezésével - mindenképpen pozitív, hiszen komoly autó benyomását kelti a Citroën és a Peugeot közös szülöttje.
Szúrós tekintet - galériaÉs a komoly külső bizony komoly belsőt takar. Az első dolog, ami a legtöbb embernek feltűnik a beszálláskor, az a hatalmas tér, mely minden irányban rendelkezésre áll, akár az első, akár a hátsó sorról beszélünk. Ami talán hasonlóan fontos az első benyomás szempontjából - és ezt a PSA mérnökei mesterien oldották meg - az nem más, mint az olyan kiegészítők és betétek jelenléte, melyek emelik az utastér minőségérzetét. Szerencsére amúgy sincs óriási probléma a felhasznált anyagokkal (bár kemények), sőt a francia márkától szokatlan módon még az összeszerelési minőségre sem lehet panaszunk. A csillogó szürke betét a műszerfalon, és a jó ízléssel szétszórt króm díszítések mind-mind kellemessé teszik az utastér látványát.
Komoly autó benyomását kelti - galériaA hátsó sorban szintén kellemesnek tűnhet az utazás, hiszen a kifejezetten magas utasoknak is akad elég láb- és fejtér, ám itt már egy komoly hiányosságról is szót kell, hogy ejtsünk. A nagyon alacsony, és csak a két szélső helyhez járó integrált fejtámlák bizony nem csak kényelmetlenek, de balesetkor veszélyesek is. Mielőtt az egész család helyet foglalna az autóban, előbb pakoljuk be a csomagokat. Az első dolog, ami feltűnhet az autó hátuljához lépve, hogy a csomagtér ajtajának nyitására bizony nincs más mód, mint a kormánytól balra eső, vagy a slusszkulcson megtalálható gomb használata, ami sokszor megnehezítheti a pakolást, és megszokást igényel. Ha sikerült hozzáférnünk a feketelyukként elénk táruló, hatalmas, 506 literes csomagtartóhoz, a következő akadály, amivel szembesülhetünk, az az apró nyílás, ami ugyan minden négyajtós sajátja, de a C-Elysée esetében valóban akadályozó tényező lehet. Ezeken a hibákon kívül itt már első ránézésre is találkozhatunk a spórolás jeleivel, mint a burkolatlan csomagtérajtó.
Persze az utastérben is vannak olcsó megoldások, mint a vezető és az első utas lábánál néhol kivillanó kábelek és tömítések, amiket a laikusok talán észre sem vesznek, vagy egyáltalán nem foglalkoznak vele. Azt mondhatjuk tehát, hogy a franciák jó érzékkel választották ki azokat a pontokat, ahol zavaró tényezők nélkül tudtak lecsippenteni a költségvetésből. Kiszakadva egy pillanatra az autós újságíróktól elvárt objektivitás béklyójából, meg kell, hogy mondjam, számomra a műszerfal zavarba ejtően egyszerű kialakítása, és olyan, fontos információk mellőzése, mint a motor hőmérsékletének jelzése bizony vastagon szedve került fel egyéni listámra a negatívumok közé.
Mit mondanak maguk a felhasználók?
Alkalmunk nyílt megkérdezni pár embert, akik céges autóként nap, mint nap használják a C-Elysée dízelmotorral szerelt változatát. Az eltérő igények miatt elkerülhetetlen, hogy némely esetben ütközzenek a vélemények, de elég sok egybeesést találtunk. Általános problémaként merült fel például az integrált hátsó fejtámla, a magasságában nem állítható első biztonsági övek, a hosszirányban nem állítható kormánykerék, vagy az automatikus üzemmódot nélkülöző elektromos ablakok. Többeket – jogosan – zavart az autó hátuljának beláthatatlansága, ami nagyban megnehezíti a parkolást. Erre megoldás lehet az opcióként elérhető tolatóradar.
A felhasználók megmondják - galériaA kényelmi extrák szintén elnyerték a sofőrök tetszését. Ide sorolható a tempomat, a kormány mögötti karról irányítható megfelelő hangminőséget biztosító hifi, amihez USB-n keresztül adathordozót, vagy Bluetooth-on keresztül telefonunkat is csatlakoztathatjuk. A fogyasztás terén is kaptunk számunkra megdöbbentő adatokat. A legdurvább adat 6,2 literes átlagról szól 100 km-en, de a legkedvezőbb esetben is 4,8 litert mutatott az óra. Az átlagosan 5-5,5 körül alakuló étvágy azonban számunkra meglepő, hiszen a már másodszor nálunk járt erőforrás mindkét esetben sokkal kisebb adatokat produkált. Ez persze a különböző felhasználásból is eredhet.
A legérdekesebb dolog azonban, a legtöbb autónál 5000 km-es futásteljesítmény felett jelentkező rángatás volt, amit a szakszervizben megvizsgálva elismertek, és megoldásként az időnként forszírozottabb, 3000 1/perces fordulat felett történő használatot javasoltak, ami egy dízel tekintetében nem éppen a legmegfelelőbb tartomány. Minderre pedig kipufogószelepeknél felgyülemlő szennyeződés eltávolítása miatt van szükség, hiszen ez a jelenség felel az időszakos elerőtlenedéséért.
A háttámlát is fűti - galériaVisszakanyarodva a bevezetéshez, éjszaka még le tud hűlni a levegő annyira, hogy a korai órákban útnak indulva bizony örömmel fogadjuk az ülésfűtéssel felvértezett négykerekű barátunk foteljainak melengető ölelését, vagy az első szélvédőt hamar olvadásra bíró fűtőszálakat. A francia gyártó pedig úgy kedveskedne vásárlóinak, hogy a téli csomagot beikszelve az amúgy átlagos kényelmet nyújtó első üléseknek nem csak az ülőlapját, hanem a háttámláját is melegíti a C-Elysée, megkapjuk az előbb említett első szélvédőbe vezetett fűtőszálakat, sőt még előfűtést is biztosít számunkra az autó, mindezt 105.000 forintért.
Hatalmas csomagtér - galériaA motort beindítva a Citroën egyből tudtunkra adja, hogy gázolajos szerkezettel van dolgunk, hiszen nem éppen visszafogott hanghatásokkal kel életre, amik a későbbiekben sem szűnnek meg. Ettől függetlenül a 92 lóerős 1.6 HDi amellett, hogy kellő dinamikával mozgatja a járművet, igencsak takarékosnak bizonyult: tesztfogyasztásunk hosszú városi és országúti szakaszokkal mindössze 4,2 literre adódott, de hatodik fokozat híján az autópályás etapokon már jelentősebben kortyolt a franciák remek turbódízele, igaz, 5,5-6 liter fölé művészet felvinni a fogyasztást. A családi szedán rugalmassága a mindennapokra tisztességes, de a váltó kapcsolhatósága nem az autó erőssége, hiszen a kar továbbra is kissé lötyögős, hosszú úton jár és rosszul megvezetett, ráadásul a középső kartámasz néhányakat zavarhat a kezelésben.
Futóművét tekintve sem áll olyan jól a szénája a C-Elyséenek, hiszen a kényelemre hangolt felfüggesztés bizonytalan érzést kelt, és bár a kormány - ugyan szervója nem túl puha - aránylag pontosnak mondható, a gyors kanyarokat elfelejthetjük. A magasra eső súlypont és az úthibákon ugyan könnyedén átlépő, ám hatalmas oldaldőlést produkáló felfüggesztés még a csúszáshatár előtt arra készteti sofőrjét, hogy visszavegyen a tempóból.
Hogy valójában mit is jelent a Citroën esetében az „olcsó” kifejezés? A leggyengébb 1,2 szívó benzineshez 2,8 millió forintért juthatunk hozzá listaáron, míg a tesztünkben vallatott dízel ennél jóval borsosabb, 3,88 milliós listaáron szerepel, de többféle kedvezmény is elérhető az autóhoz. Az autócsere program keretében akár 900.000 ezer forintos árelőnyt is szerezhetünk, mellyel az amúgy minden jóval ellátott, 4,8 milliót kóstáló tesztautónkhoz is hozzájuthatnak 4 millió forint alatt.
Nagy tér, veszélyes fejtámla - galériaKonkurensek tekintetében is bővelkedik a C-Elysée. A legnagyobb ellenfele talán a Dacia Logan kitűnő, 1,5 literes dízellel szerel verziója, melyen ugyan jobban megérezni a spórolást, de egy kitűnően felszerelt verziót már 3,5 millió alatt is megkaphatunk. A szinte csavarra megegyező ikertestvér, a Peugeot 301 is ellenfélként vehető számba, de ebben az esetben csak a kedvezmények, vagy éppen a márkahűség dönthet. A Renault Fluence, bár átlagosan 400 ezer forinttal meghaladja tesztalanyunk árát, a magasabb szintű minőség miatt érthető felárral és jó ajánlással rendelkezik. A németek is szolgálnak alternatívával, méghozzá a Škoda Rapid képében, 1,6 literes dízellel. A német-cseh szedán ugyan jobb minőséget képvisel, de ennek meg is kéri az árát, és listaáron 5 millió forint feletti összegekkel találkozhatunk.
Néhány szóban
Akciósan jó választás lehet - galériaÖsszességében tehát azt mondhatjuk el, hogy franciák spórolós szedánja nagyon okosan húzza meg a nadrágszíjat. A laikusok számára igencsak vonzónak tűnő C-Elysée mutatós formatervével, hatalmas helykínálatával és kellemes használhatóságával jó választás lehet a komoly kedvezmények tudatában. Ugyanakkor sok apróság okozhat bosszúságot használat közben, melyeknek egy része megbocsátható, ám némelyikkel meg kell tanulni együtt élni.
Előnyök: Kiforrott, keveset fogyasztó motor; Kényelmes, tágas belső tér; Jó összeszerelési minőség; Praktikum, Ár/érték arány
Hátrányok: Semleges vezetési élmény; Néhány átgondolatlan, hibás részlet; Zajos dízelmotor; Rossz váltó; Fix fejtámlájú ülések a második sorban