Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Első tesztjén harmatos és kulturálatlan hajtásláncával alaposan felsült nálunk az ígéretes tulajdonságokat felmutató új generációs Renault Twingo. Újabb vizsgájára már az izmosabb turbómotorral felkészülve, bizonyítási vággyal telítődve érkezett az újdonság. Sikerre viszi a mindössze 9 decis erőforrás a Twingót?

Nagyra tör a harmadik generációTizennégy év, négy modellfrissítés, megannyi boldog és elégedett vásárló. Ezek jutnak eszünkbe, hogyha a Renault Twingo első, a városi minik körében legendássá váló generációjára gondolunk, mely manapság is a legtöbb helyen az utcakép szerves részét képezi. A 2007-ben érkezett második generáció és annak 2012-ben ráncfelvarráson átesett verziója követte az előd szeretett megoldásait, azonban erényeihez mérten méltatlanul kevés figyelmet kapott. Most pedig eljött az idő, bemutatkozott a legújabb, harmadik generációs Renault kisautó, mely szakít a hagyományokkal és így próbálja meg ismét a francia márka egyik legkelendőbb típusává varázsolni magát.

Mókás kiegészítőkkel dobható felA 2014-es Genfi Autószalonon a városi minik kategóriájában igazi robbanást tapasztalhattunk, hiszen a közös lapokra épülő, ám teljesen más stílust képviselő Peugeot 108, Citroën C1 és Toyota Aygo mellett bemutatkozott tesztünk hatalmas várakozásnak örvendő résztvevője, a Renault Twingo is. A nagy csinnadratta pedig nem volt véletlen, hiszen az autó gyökeresen megváltozott elődeihez képest: az új Smarttal közös alapokra építkezve immáron egy farmotoros, hátsókerékhajtású, ötajtós járművet köszönthetünk személyében, mely mindössze a bohókás összképet és a jópofa megoldásokat örökölte meg az elődöktől.

Mielőtt azonban nekiállnánk az autó nyüstölésének, azt már most kijelenthetjük, hogy bármilyen teljesítményt is nyújt az újdonság, mi mindig meleg szívvel gondolhatunk majd rá, hiszen a hódító útra induló vadonatúj Twingo látványos formája hazánk fiának köszönhető. Név szerint Wittinger Csabáról van szó, akinek rajzai olyannyira tetszettek a Renault vezetésének, hogy végül azok alapján, az ő vezetésével készült el az az autó, amelyet most bármelyik Renault kereskedésben kiemelt helyen láthatnak, mint a márka nagy reménysége.

Útját magyar kéz egyengette

Ha már szó esett a magyar vonatkozásról, mindenképpen érdemes megállni egy pillanatra az új kisautó külsejénél, hiszen lássuk be, kategóriájában igazán fontos tulajdonságnak számít a vonzó megjelenés. Tesztalanyunk esetében azt hiszem, nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy egy igazán látványos és kellemes formákkal lett megáldva. A márka jelenlegi formanyelvétől igencsak eltérő autó mindössze a hatalmas Renault jelvényt örökölte a nagyobb testvérektől, ugyanakkor ez rendjén van így, hiszen az egyben aranyos és mégis határozott tekintet igazán jól áll a Twingónak, ami a hölgyek mellett a férfiak számára sem közömbös jelenség. Az autó négy sarkába kitolt kerekek és a négy ajtó ellenére az arányok is teljes mértékben a helyükön vannak, míg a rejtett hátsó kilincsek és az üveg csomagtérajtó tovább emeli a szélesen terpesztő hátsóval megalapozott hangulatot, nem is beszélve az extraként kérhető matricákról és a jókedvű, világos színekről.

Itt a motor! Márint ott, a csomagtérpadló alattElső látásra sokan nem gondolnák, de a motor a csomagtartó alatt, a hátsó tengely felett található, aminek végein egyébként az elöl található társaiknál szélesebb abroncsokkal megáldott kerekeket találunk. A motor új helyre költözésével egyébként megannyi pozitívum is jár, mint például a rendkívül kicsi – falak között – 9,09 méteres fordulókör és az elődnél 23 centivel hosszabb és így jóval tágasabb utastér. Persze vannak hátrányai is az újításnak: a melegedő erőforrás befűthet a csomagtérben, amelyből sok helyet el is vesz, habár az még így is 25 literrel, 190 literesre nőtt, és az üléseket ledöntve akár majd egy köbméteres is lehet. Ha már az előző generációval hasonlítgatjuk az autót, érdemes megemlíteni, hogy a 10 centivel gyarapodott tengelytáv ellenére a teljes hossz ugyanennyivel csökkent, köszönhetően a jóval rövidebb túlnyúlásoknak.

Nagy rekeszek, kedves megoldásokAz utastérben helyet foglalva a tervezők szerencsére nem vetettek véget a jókedvnek. Akármerre fordulunk, biztosan a látóterünkben marad egy színes betét vagy egy ötletes megoldás, melyek minden alkalommal mosolyra fakasztják az embert. Noha ez egy „mindent szemnek, semmit a kéznek” helyzet, a Twingo kategóriájában nem is várhatjuk el, hogy mindent puha anyagokkal borítsanak, hiszen valamin spórolniuk kell a gyártóknak is. Ettől függetlenül néhány helyre kerülhettek volna jobb minőségű matériák is. A műszerfalat és a középkonzolt egybeölelő, különböző színekben kérhető betét igazán jó ötlet, és a kormány formája is felettébb látványosra sikerült, szinte vonzza az ember kezét.

Praktikum szempontjából nincs okunk panaszra, hiszen rengeteg tárolót találhatunk az autóban, amelyek az összes apróságunkat képesek elnyelni, sőt, a gumis rögzítővel ellátott ajtózsebekbe akár nagyobb tárgyakat is kényelmesen elhelyezhetünk. A felárért kapható kivehető kesztyűtartó szintén jópofa ötlet, habár nehéz elképzelni, hogy a vállpánttal ellátott kis szütyőt akárki is magával hordaná az utcán. A középkonzol alján szintén egy mobil dobozka található, mely alatt pohártartók rejtőznek. A kemény műanyagból készült tárolót azonban egy kissé baklövésnek éreztem a teszt alatt, hiszen akár belülre, akár a tetejére szeretnénk rakni valamit, az folyamatosan hangosan csúszkál benne/rajta, míg vezetés közben a lábunkat nekidöntve egyfolytában mozgolódik, ami bizony zavaró lehet.

Költséghatékony és ügyes megoldásA rádióból kiszökkenő mobil készülék-tartónak viszont annál inkább örültünk. Telefonunk egyébként is kiemelkedő szerepet játszik életünkben, így szoros barátságot kötöttünk vele, legtöbbször pedig a mai, modernebb okostelefonok képességei és kijelzése nagy fölénnyel lepipája a gyári rendszerek képességeit. Ezt kihasználva a Renault saját alkalmazást fejlesztett, amellyel gyakorlatilag központi rendszerként használhatjuk a készülékünket. Elég csak felfogatni mobilunkat a jól méretezhető tartóba, Bluetooth-on kapcsolatot teremteni, és már navigálhatunk/kihangosítózhatunk kedvünkre, miközben az autó adatait is lehívhatjuk – ha kell, akkor pedig a néhány centire lévő USB csatlakozón át tölthetünk is. Itt az egyik legfontosabb az egyébként hiányzó fordulatszámmérő megléte, de a vezetési stílust is pontozza a Twingo. Sajnos a tartó viszonylag szűk tartományon mozgatható és kitakarja a rádió gombjait, sőt, kijelzését is.

Hátul sem szab óriási korlátokat

A helykínálatot tekintve ismét elismerő szavakkal illethetjük az új Twingót, mely a kissé magas üléspozíció mellett minden irányban elegendő hellyel szolgál az elöl ülőknek. Apropó, a szép, többszínű kárpittal ellátott, kényelmes ülések egyetlen gyengepontja az integrált fejtámla, mely 185 centitől már nem nyújt megfelelő alátámasztást. Az immáron külön ajtókon megközelíthető hátsó sorra szintén nem lehet különösebb panaszunk, habár a kategóriában találkoztunk már nagyobb teret kínáló modellekkel is. 180 centiig azonban még így is bevállalhatunk hosszabb utakat, egyedül a magasra húzott térdekkel és a csak billenthető ablakokkal gyűlhet meg a bajunk a hivatalosan továbbra is csak két személy fogadására képes hátsó paddal kapcsolatban.

A váltó teljesen rendben vanA hajtáslánchoz érve következne a fekete leves – az új fejlesztésű egyliteres szívómotor kiábrándító teljesítményét azonban a márka más modelljeiben is megtalálható háromhengeres turbómotor igyekszik feledtetni. A 0,9 literes egység felára 300 ezer forintot tesz ki, amely bizony nem kis különbség ebben a szegmensben, mégis ennél jobb befektetést nem is csinálhatunk. A 90 lóerő és a 135 Nm nyomaték teljesen átlagos adatok, ám ha ezt a viszonylag alacsony tömeggel keresztezzük, kimondottan flott végeredményt kapunk. A 11,1 másodpercre bemért 0-100-as sprint is ígéretes, a végső kenetet pedig a rugalmassági adat adja fel az egyliteres beszálló motornak. Az annál mért 18 másodperc (ami az autóban ülve felér az örökkévalósággal) helyett teljesen kellemes 8 szekundumos adatot kapunk, szavatolva, hogy ritkán kelljen az egyébként jól kapcsolható ötfokozatú váltóhoz nyúltunk.

Sajnos csavarodik és kissé zörög isSajnos a jó hírek ezzel megfogyatkoznak. Sőt, már az autóval való ismerkedés első pillanatában le kell nyelnünk itt is a békát: a farba épített háromhengeres indítása után kulturálatlanul, ütögetve jelzi készültségét. A TCe motor elsőre kiválóan titkolja erejét is: 1500-as fordulatig körülbelül semmi sem történik, majd onnan fokozatosan kiteljesedik az ereje. De mit művel eközben! 1500 alatt jóformán szétrázza a karosszériát és járása 2000-ig erős vibrációvá simul; csak ezt követően válik elfogadhatóvá járáskultúrája. Persze rövid távon ez a produkció is hangulatos és tagadhatatlanul retro ízt teremt, de a hosszú együttélés során nem ez a produkció az, amit akarunk tapasztalni. A kritika pedig teljesen jogos, hiszen ebben a kategóriában, háromhengeres motortól is láttunk már jó teljesítményt.

Gyorsan kiürülhet az aprócska tankSebaj, majd a fogyasztás vígasztal! – gondolhatjuk teljes okkal, a gyári 4,3 literes vegyes adatot elnézve. Ezt az étvágyat tesztautónkkal sajnos semmilyen körülmények között nem sikerült reprodukálni, de még az öt litert is minden képességünket összeszedve, a legfinomabb országúti közlekedéssel sikerült csak elérni. Normakörünk a kissé zord időjárást figyelembe véve, nagy jóindulattal állt meg 5,7 literben, ami a konkurensek régebbi motorjaival szemben is alulmarad. Autópályán egyébként éppen 7 liter fölé ugrik az étvágy, városban pedig a széria start-stop érdemeit használva finom el lehet azért közlekedni 6,5 literből. Jó hír, hogy ha jobban tapossuk a gázpedált, akkor sem ugrik meg lényegesen a fogyasztás, de ezt viszonylag ritkán fogjuk tenni.

A Twingo adottságai kiválóak a mókázáshoz. A farmotor-hátsókerékhajtás kombinációról a Porsche 911 jut eszünkbe, a hátsó tengelyre jutó 55 százaléknyi súly pedig még viszonylag kiegyensúlyozott viselkedést ígér. Ehhez jön a legjobb felszereltségi szinthez járó direktebb áttételű, pontosabb volán, valamint a kis turbómotor viszonylagosan jó ereje, és kész a mókagép. Nem hangzik rosszul, a valóság azonban eltérő képet mutat. A 16-os kerekekkel hiába feszes, üt fel és ugrál el helyenként a futómű, a sportos kanyarvétel helyett mindössze a szükséges biztonságot hozza. A nem kikapcsolható menetstabilizáló és kipörgésgátló bármiféle játékot csírájában elfolyt – sokat mond, hogy még hóban sem sikerült a fart erőből megcsúsztatnunk. Nagysebességű haladásnál sem árt vigyázni: miközben a viszonylag rövid tengelytáv ellenére alaphelyzetben jó a Twingo egyenesfutása és stabilan kanyarodik, a viszonylag magas karosszéria rettentően szélérzékeny. Ezt súlyosbítja a farnehéz kialakítás, melynek következtében erősebb oldalszélben már 120 km/h-s autópályás haladásnál bevillanhat a menetstabilizáló beavatkozását jelző szimbólum.

Megtehetné, de nem igazán szolgál ki sportos ambíciókat

A hétköznapokban azért jó barátunk lesz a Twingo. Kiváló fordulóköre, jó átláthatósága és remek manőverezhetősége a parkolást nem létező feladatnak tünteti fel. Az együttélést sok hasznos és viszonylag kedvező áron elérhető opció segíti, a személyre szabási lehetőségek pedig kedvezőn elérhetőek. Ez annál is inkább nagy szó, mert önmagában nézve a Twingo nem igazán drágább a konkurenseknél, igaz, azok objektív kvalitások terén bizony lekörözik azt.

A turbómotor csak a legjobb felszereltségi szinten elérhető az okos aprósághoz, így nagy mozgásterünk nincs az árazásnál: jó alapfelszereltséget kapunk 3,5 millióért, amelyet a legtöbb opció megrendelésével sem kanyarinthatunk a 4-es szám fölé – egyedül akkor, ha a nagyméretű vászontetőt is beikszeljük az extralistán. A konkurensek felszereltsége és árai terén a csomagos felszereltségi politika okán van némi szórás, de mindez egy-két százezer forintot tesz ki. Így választásnál nem kell feltétlenül a pénztárcánkra gondolni. Ha sokat autózunk és többedmagunkkal, akkor a kategória királyaként említhető új Hyundai i10-re érdemes szavaznunk: a koreai kisautó a kormányzást és a rugalmasságot leszámítva minden más területen fölényesen maga mögé utasítja a Twingót. A francia miniért viszont nagyon lehet lelkesedni, a szerelem pedig megbocsátóvá tesz a hibákkal szemben – de a turbómotorra mindenképpen érdemes befizetni.

Néhány szóban

A Renault Twingo legújabb generációja kicsit olyan, mint a Hupikék Törpikék Okoskája. Sokat tud, kétségtelenül felkészült, de tevékenykedéséből mégis csak kellemetlen dolog sül ki. Jelen esetben ez a kellemetlenség a fokozott kulturálatlanságból ered. A turbómotor így is messze a legjobb választás a modell egyelőre szűkös kínálatából, de harmonikus egységet vele sem képez az apróság. Még szerencse, hogy miként a mesebeli karaktert, úgy a Twingót is nagyon lehet szeretni: formája, térkihasználása, átláthatósága és manőverezhetősége kiemeli a mezőnyből és a szívek közepébe helyezi.

Előnyök: Üdítő formaterv; Hangulatos utastér; Ügyes központi rendszer; Praktikus megoldások; Kiváló manőverezhetőség; A drágábbik kormánymű már kellemesen pontos; Viszonylag erős, nyomatékos motor

Hátrányok: Kulturálatlan: vibrál, ráz, felüt, zörög és csavarodik; Különösen érzékeny az oldalszélre; Viszonylag magas fogyasztás; Sportos ambíciók hiánya

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek