Az autó, amit a nagycsaládosoknak találtak ki, és nekik érdemes leginkább rápillantani. Ízig-vérig modern kori Dacia, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Méretes és praktikus, ráadásul a konszern egyik legújabb erőforrása dohog benne, tényleg az államilag támogatott vételek egyik legjobbika, ám nem való mindenkinek.
A sokgyermekesek mobilitását már egy ideje egyedi elképzelés alapján, autóvásárlási támogatással próbálják elősegíteni hazánk döntéshozói – erre a legjobb választ talán a Dacia adja, hiszen a Lodgy megvásárlásával, aki szeretné, 'kimaxolhatja' a kedvezményes lehetőséget, szinte 2,5-3 millióért juthatunk általa dinamikus, nagyon modern motoros hétüléseshez, persze bizonyos területeken ehhez kompromisszumokra is szükség van.
Korosodik a Lodgy, de még tartja magát, legalábbis árban mindenképp
A 2,5 milliós támogatást felhasználók tábora vélhetően két részre oszolva támadja majd meg a nagyobb kapacitású modellekkel foglalkozó márkakereskedéseket: a jómódúbbak így magasabb kategóriás autókba is beszállhatnak a jelentős kedvezmény igénybevételével (pl. Kia Sorento), míg a másik végletet azok képezik, akik a támogatás leghatékonyabb kiaknázásával a legolcsóbb vételt keresik. Na, az utóbbi tábornak szól a Lodgy, melyet ezúttal alaposan tesztre is fogtunk.
Az autóvásárlásban kulcskérdés az ár/érték arány, aminek fontossága – talán nem tévedek nagyot ezzel a megállapítással – fordítottan arányos a vételárral. Ebben a szegmensben halászik már jó ideje a Renault költséghatékony divíziójaként aposztrofálható Dacia. Ezúttal a román-francia gyártó hétüléses, és az állami támogatás felső plafonjának kihasználására leginkább alkalmas dízel verziója járt nálunk, mégpedig a csinos Stepway felszereltséggel.
A kék részletek feldobják a komor belteret
Összefoglalva az említett program lényege, hogy 2019. július 1-je után a három- vagy több gyermekes családok legalább 7 üléses új személygépkocsi vásárlásához 2,5 millió forint (de legfeljebb a vételár 50%-ának megfelelő) támogatást igényelhetnek a Magyar Államkincstártól. Ráadásul a programot számos importőr, illetve autókereskedés további jelentős központi kedvezményekkel egészíti ki.
A Lodgy immáron jó ideje tagja a Dacia modellkínálatának, leginkább jó térkihasználásával, tágasságával és akár hétszemélyes utasterével csábítva a vásárlókat. Valljuk be, mindez fontos, hiszen sok olyan nagyobb család keres új autót, akik nem feltétlen engedhetnek meg maguknak nagyobb kiadást. Ezt az igényt jól becélozta a Dacia, hiszen a Lodgy mellett nem tülekednek a konkurensek, a hétüléses modellek általában ennél magasabbra pozicionálva indulnak.
A praktikumra hajt, ez nem is titok
Mindemellett érdemes megjegyezni, hogy egy kis redundancia is van a Dacia rendszerében, a Lodgy ugyanis a Dokker személyszállító verziójának személyében házon belüli konkurenssel is rendelkezik. A Dokker formák tekintetében kísértetiesen hasonló, belterük közel azonos, leginkább a tolóajtó és a kétfelé nyitható hátsó ajtó jelenti utóbbi javára a különbséget. Ettől eltekintve az immáron 8 éves, tehát papíron és érezhetően is koros Lodgy személyautósabb, amolyan egyterű-jellegű – talán emiatt is szimpatikusabb és a 7 üléses opció is sokat nyom a latba.
A küllem tekintetében sok izgalmat nem hoz a Lodgy, még a műanyag kiegészítőket, betéteket tartalmazó Stepway csomaggal megfűszerezve sem, amelyhez ezúttal a B-oszlopra kaptunk néhány matricát. Az orr az aktuálisnál már régebbi Dacia irányt képviseli a méretes fényszórókkal, markáns emblémával és egy tetszetős mintázatú hűtőmaszkkal, hátul pedig a lámpa formája igyekszik megtörni a kissé unalmas befejezést.
Ismerős műszerfpult, piros pont a telefontükrözésért
Ha kívülről nem is látszik olyannyira, az utastérnek szinte minden porcikájából sugárzik most már a kor, emellett pedig a spórolás, a puritánság és az egyszerűség. Persze mindezt finoman is meg lehet oldani, ám a Dacia ezt csupán hellyel-közzel tudta kivitelezni. A műszerfal már ismerős a korábbi modellekből - egyszerű, krómkarikás órák, nagy és kemény műanyag felületek, de tisztességes az ergonómia, és korrekt kezelőszervek terülnek el a sofőr és utasa előtt.
A felszereltség a Stepway szintnek megfelelően, Dacia mércével magas, hiszen manuális klíma, tempomat és android Auto / Apple Carplay kapcsolatra képes érintőképernyős multimédiás rendszer, navigáció is szerepel a repertoárban, ahogy a tolatókamera és az ülésfűtés sem maradhatott ki. Azonban mindez egyben a plafont is jelenti és mindez nagyjából olyan mértékű és mélységű frissítésért kiált, amit a Duster is kapott az utód megjelenésével. Ahogy a kompakt SUV esetében, úgy a Lodgynál is fontos volna az égetőbb hiányosságok orvoslása és az extralista átfésülése: egy automata klíma és pár modernebb elem bőven elférne a csomagba.
Tágassága is dicséretet érdemel, hét főnek jut rendes ülés
Az igénytelenség jó és rossz értelemben is tetten érhető, s persze utóbbi fájó pont. A hátsó ülések övmegoldása, az ülésdöntés látható és csúnya mechanizmusa, a nagy és nehéz harmadik üléssor sajnos árnyékot vet az egyébként nem rossz összképre. A legrosszabb viszont minden kétséget kizáróan az a fajta hangaláfestés, ami az itt bizony zajos benzines mellé társul. A karosszéria és a kárpitok ugyanis harsány muzsikába kezdenek, arról árulkodva, hogy az összeszerelési minőség messze van a példástól, de még az átlagostól is.
A praktikum mindemellett természetesen nem rossz, hiszen nagyobb tárgyakat gond nélkül nyel el a mintegy 4,5 méter hosszú autó és a nagy belmagasság miatt a harmadik sor is használható marad akár felnőttek számára is. 7 ülés esetén kicsivel több mint 200 liter áll rendelkezésre, a maximális kapacitás pedig 2 köbméter felett van.
Dobozforma, apróságokkal feldobva
Az igazi újdonságot a motorháztető alatt találjuk: a Mercedes-Benz és a Renault modellekben is megtalálható új, modern turbómotor üdvözlendő az öregedő bódéba építve. Noha jelenleg csupán a Blue dCi 115 néven futó hajtás kapható, remélhetőleg hamarosan a 130 lovas tesztalanyunk is bekerül az árlistába. Az egyszerű bódét kellő dinamizmussal mozgatja a kis négyhengeres benzines, amit a 8,9 szekundumos 0-100-as sprint remekül érzékeltet. További öröm, hogy a modern, kis turbómotorokhoz dízelmotoros rugalmasság is jár, miközben igazáén csendes és kulturált partner egyben a TCe 130.
Városban 7,0-7,2 liter körüli értékkel kell megbarátkoznunk, miközben autópályán 7,6 litert, országúton 5 litert gurít le a torkán tesztalanyunk. A hangszigetelések híján is csöndesnek bizonyuló erőforrás étvágya a jó kiosztású hatfokozatú váltónak ellenére a szélcsatornát sosem látott idomoknak köszönhető. Sajnos a Dacia nem fordít erőforrást a légellenállás szempontjából is ideális tervezésre, ami miatt autópályán szinte minden modelljük torkossá válik.
Korosodó értékekkel és verhetetlen árral csábít
A kormányzás és a futómű leginkább átlagos teljesítményt nyújt; inkább kényelmes, mint feszes a hangolás, ennek megfelelően jelentősebb oldaldőlésre és nem túl magas kanyartempóra kell számítani, bár ezek nem számítanak negatívumnak egy ilyen felépítésű modell esetében.
A Dacia jelenleg nem kínálja ezt a konfigurációt, csak a 115 lovas dízellel, azonban a többi modellnél fennálló, erőforrások közötti különbözetekből tudunk árat kalkulálni. Jelenleg a 115 lóerős, valamivel takarékosabb dízelhez mérten 100 ezer forint előnnyel indul az új 1,33-as turbómotor, tehát ez alapján tudjuk ajánlani. Aki városban használná és ad a dinamikára, mindenképp a 130 lovas erőforrást érdemes bepipálnia, a hosszú utakhoz pedig a takarékosabb dízelt ajánljuk.
A kék szín és a Stepway csomag sokat dob a küllemén
Egyébként beszálló szinten 5.05 milliót kér el a forgalmazó, miközben az Autó Pult normafelszereltséget 'megütő' csomag 5.5 milliót jelent, azonban a tesztautó a fentebb részletezett extrákkal már 5,6 milliót kóstál, ami az említett negatívumok ismeretében akár még soknak is mondható, azonban a képességek tükrében még mindig kedvező. Hiszen sehol máshol nem kapunk valódi 7 üléses dízel modellt ennyiért, ráadásul akkor az esetleges állami kedvezményről még nem is szóltunk. Mivel 2,5 millió, de maximum az autó árának fele igényelhető, kicsivel több mint fél áron hozható el a Lodgy.
A sokgyermekesek tehát a támogatást kihasználva mindössze 3 millió forintért juthatnak hozzá egy korrekt, igazán sokrétűen használható új autóhoz, ami manapság kihagyhatatlan ajánlat számukra. A Citroen Berlingo, Opel Combo Life és Peugeot Rifter trió, illetve társaik jelentik a következő lépcsőt, ez esetben a "csak" 110 lovas, háromhengeres francia turbómotorral, ami tesztalanyunkhoz képest kevésbé kifinomult motor.
Nincs nála olcsóbb nagycsaládos, ráadásul egész jó kis gép
Ám a 3 milliós Lodgy árcéduláját tekintve azok 7 üléses verziói alacsonyabb felszereltséggel is jóval többet kóstálnak – egy hétüléses Rifter például az állami támogatást igénybe véve alapfelszereltséggel és a meghirdetett plusz 700.000 kedvezménnyel (akciósan) 4 millió forinttól startol.
Néhány szóban
A Dacia 2020-ban is, az új autók árának elszabadulása közben is igyekszik bajnoknak lenni az ár/érték arány versenyben, amit ezúttal az állam is megtámogat a nagycsaládosok esetében. A Lodgy persze hétüléses verziójában a nyerő most, ugyanis 5,5 millióért – vagyis támogatással három gyerkőc esetén csupán 3-ért – aligha találunk más márka kínálatában hétszemélyes új autót. Ráadásul ennyiért már jó felszereltséggel, illetve egy korrekt, modern benzinmotorral vihetjük haza a Dacia egyterűjét. Persze az árnyoldalt is ismerni kell, ami ezúttal az átlag alatti összeszerelési minőségben és a látványosan spórolós megoldásokban, valamint a szerény extrakínálatban és a visszafogott szolgáltatásokban mutatkozik meg, ám a helykínálat, valamint a korrekt étvágyú, kellemes turbómotor mindenképp piros pontot ér. Aki megfizethető hétszemélyes autóban gondolkodik, annak a Lodgy nyerő választás lehet ennyi pénzért. A jól bevált típust ennyiért nem tudjuk nem ajánlani, csak győzzön belőle eleget gyártani a Dacia.
Előnyök: Hatalmas térkínálat; Olcsón mért extrák; Praktikum; Kényelmes futómű; Hét ülés ennyiért; Kellemes, modern turbómotor; Jó ár/érték arány; Állami támogatás nagycsaládosoknak
Hátrányok: Szerény összeszerelési minőség; Hangos utastér; Érzéketlen kormányzás; Sok helyen látható,érezhető spórolás