A Mercedes-Benz márkanév mögé legtöbbször abszolút okkal társítunk prémium igényességet. Ehhez mérhető árcédulával. Ám vannak olyan alkalmak, amikor a csillagos márka termékei kedvezőbb vételek lehetnek, mint a hagyományos gyártók portékái. Így volt ez pár éve az 5,5 milliós A-osztállyal, most pedig pontosan ez a helyzet a vadonatúj Citannal, amely nem csak olcsóbb, de több változatban is elérhető, mint testvére, a Renault Kangoo. De mit tud felmutatni ennek tükrében?

Renault Kangoo-val egészen friss és pozitív élményeket gyűjtöttem be a tél végén, így hát kíváncsian vártam a Mercedes-Benz Citan tesztjét. Tudva, hogy a németek a saját elmondásuk szerint még tovább csiszolták a koncepciót, különösen a biztonsági felszerelések és a futómű tekintetében, jó dolgokra számítottam. És alapvetően jó dolgokat tapasztaltam – egy furcsa hiányossággal karöltve.

Eddig sem volt kicsi - ezúttal kifinomultabbá vált

A tesztre ezúttal a Citan kvázi csúcsverziója érkezett, motorterében az 1,5 literes dízelmotor 116 lóerős variánsával, igaz, a Kangoo-ban látott, jobb oldali B-oszlopot nélkülöző kialakításról most le kellett mondanom. Cserébe csendesebb volt az utastér; pontosabban hátulról, a raktérből kevesebb zaj érkezett előre, beleértve a futómű munkáját is. Ugyanakkor nagy tempónál mégsem volt csendesebb az autó, sőt.

Személyautós környezet személyautós viszonyokkal - úgy 110 km/h-ig

Mindez a hatfokozatú kézi váltó számlájára írható, amelynek áttételezése sokkal rövidebb volt, mint a 95 lóerős Kangoo esetében. 130-nál 2300 helyett 2700-at forgott a főtengely, amihez jelentősen több motorhang társult, így a franciánál mért 69,5 dB helyett már 71 dB-t rögzített a hangerőmérőnk. A búgós orgánum miatt pedig ez sokkal nagyobb különbségnek érződött. Sajnos a Citan felszereltségi listájában nincs semmi, ami indokolná a rövidebb váltó okát, de azt elképzelhetőnek tartjuk, hogy az erősebb dízelhez kapcsol univerzálisan rövidebb áttételt mindkét gyártó.

Érthetetlenül rövid a váltó áttétele - emiatt kimondottan nagy a zaj 130-nál

Szerencsére ez csak a zajterhelés tekintetében jelent kompromisszumot – méréseink szerint nem fogyaszt többet így sem a motor. Az 1.5 dCi izmosabb változata is kimondottan takarékos: 130-nál is elvan 7 liter alatt, a vegyes minimumra törekvő normakörünkön pedig 5,5 litert fogyasztott a Citan. Ugyanakkor a csúcsdízel eggyel érezhetően jobban mozgatja a karosszériát: annak dacára, hogy mérlegre rakva 70 kilogrammal volt nehezebb a Mercedes-Benz, a 12,2 másodpercre mért 0-100-as sprintje közel két szekundummal jobb, mint a 95 lóerős változattal felszerelt Renault-é. A rövid áttételek miatt pedig valóban ennél erőteljesebbnek érződik a hajtáslánc, ami persze mérhető is: 4. fokozatban 60-ról 100 km/h-ra gyorsítva például 2,1 másodperccel kevesebb időt töltünk el itt.

A gyengébbik változathoz képest egyébként 400 ezer forint a 116 lóerős dízelmotor felára, ami megérheti, ha ott is hasonló váltóáttételt választott a gyártó – de ha sokat autópályáznánk a modellel, akkor viszont így a Kangoo irányába billenhet a mérleg nyelve. Illetve akkor is, ha a különösen hosszú tárgyak pakolását a jobb oldali B-oszlop elhagyásával szeretnénk elősegíteni – ez a lehetőség ugyanis csak a Renault-nál létezik (nyitható rácsos válaszfal kapható a Citanhoz is).

Ez éppen ilyen - de rengeteg lehetőség van a variálásra

Ugyanakkor a csillagos márka portékájának még két erőssége van. Kiválóan épít például a Kangoo-ban is megtapasztalt képességekre: egészen személyautós a vezethetősége, a kormányzástól a pedálérzeten át a futóműig. A minőségérzet hasonló: azért bőven találunk haszongépjárműre jellemző módon kemény anyagokat, ugyanakkor látványra minden rendben van, sőt, a kezelhetőségnél pluszt jelent, hogy itt a hangerőállítás kapott külön kapcsolót. A kormánykerék kapacitív gombjai hivatottak behozni a modern idők szavát, de tapasztalataink szerint használni már nem olyan jó őket, mint nézni.

A Mercedes-Benz központi rendszere valamivel gyorsabb és áttekinthetőbb volt, illetve kevesebb fagyást produkált a teszthét alatt, emellett az összeszerelés és a praktikum is nagyon rendben van. Éppen ezért jól tudjuk, hogy a Citan személyszállítóként, akár családi használatra is alkalmas. A jó hír, hogy a Renault-val ellentétben a Mercedes-Benz-nél Citan Tourer néven létezik is ez a kivitel sőt, most érkezett meg a T-osztály is, amely a Citan még finomabb, családi verziója. 

A márka jól ismert, egészen finom fogásai itt is feltűnnek

Egyébként a motorpaletta is egészen széles: az 1,5 literes dízelmotor kapható 75 lóerős kivitelben is, benzinesként pedig az egészen ügyes 1,33 literes, négyhengeres turbómotor is jelen van, 102 és 131 lóerővel. Hasonló teljesítményszinten nézve nagyjából 6-700 ezer forint a dízelmotor felára, vagyis az árazás teljesen reális.

Egyelőre két motor van, de ötféle változatban

És ha már árak… tudjuk, hogy a Renault Kangoo listaáron drágább, de vajon mennyivel? Komoly fegyvertény, hogy míg a francia modell alapára bruttó 8,3 millió, addig a Citan 7,42 millió forinttól elérhető – ez bizony már tíz százalék feletti differencia. Érdekes, hogy a legdrágább motornál (azaz tesztünk tárgyánál) forintban is csökken a különbség, de a nettó 577 ezer forint még akkor is látható, ha valamennyi alkuval még tovább csökkentjük, hiszen a nevesebb márka javára szól. Márpedig sok cég esetében a presztízs is számít.

Konkurenciából persze Dunát lehet rekeszteni, ennélfogva vannak olcsóbb alternatívák, de a presztízsgyártók közül (ebben a kategóriában ide soroljuk a Volkswagent is) most a csillagos márkánál van az árelőny, ami azért nem jellemző trend.

Listaáron lényegesen olcsóbb, mint a Kangoo - ár-érték arányban erős ajánlat

Azért érdemes hozzátenni az egészhez, hogy lassan inkább már csak azt mérlegelhetjük, hogy van-e, pontosabban belátható időn belül lesz-e az adott változatból, nem azt, hogy mennyibe kerül, de mi azért reménykedünk abban, hogy a nehéz piaci körülmények végül megoldódnak és tárt karokkal, valamint nyugodt szívvel várhatják a kereskedők az ügyfeleket minden márkánál.

Néhány szóban

Rövid külső, nagy belső. Rövid váltó, nagy zaj. Ha nagyon pongyolán akarnánk fogalmazni, ezzel le is írnánk tesztautónk jellegzetességét, de akkor pont a lényegről maradnánk le. Az új Mercedes-Benz Citan és rokona, a Renault Kangoo nagyon kiegyensúlyozott kishaszongépjárművek, emellett pedig minden eddiginél közelebb állnak a hagyományos személyautókhoz, ami a vezethetőségüket illeti. Praktikumban viszont egyértelműen előrébb vannak, és ha az anyagminőség nem is, a látvány is ugyanazt a szintet hozza.

Előnyök: Jó variálhatóság és helykínálat; Személyautós vezethetőség; Pontos váltó; Kulturált, takarékos motor; Kényelmes rugózás

Hátrányok: Rövid váltóáttétel – magas zajszint autópályán; Viszonylag szerény alapfelszereltség

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek