A hétköznapokba bizony hajlamosak vagyunk beleszürkülni. Ilyenkor a jókedvű ébredés hiányával küszködve már reggel úgy érezzük, hogy a legjobb az lenne, ha ki sem kelnénk az ágyból – kiváltképp, ha éppen hétfő reggelről van szó. Az én napom is éppen így indult, és a képet csak az tudta árnyalni valamelyest, hogy egy vadonatúj Kia Soul birtokosa leszek a héten. Akkor azonban még nem is sejtettem, hogy ez a hét teljesen más lesz.
Hátulról is jól mutat - galériaHazudnék, ha azt mondanám, hogy Vajda kolléga beszámolója után nem vártam kíváncsian a nemrégiben gyökeresen megújult dél-koreai négykerekűt. Ez a kíváncsiság az első találkozásunkkor komoly érdeklődéssé alakult, majd a teszthét végére még tovább bontakozva már-már szomorúan vettem tudomásul, hogy a Soul (magyarul lélek) névre teljes mértékben rászolgált autót bizony vissza kell szolgáltatnom az importőr részére. Ezek után azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, megéri tovább olvasva jobban megismerkedni a jópofa, ám igencsak komoly szándékokkal rendelkező kisautóval.
Férfiasság is megbújt benne - galériaAz első generációs Soul legnagyobb vonzerejének számító külső megjelenés az újdonság esetében is a középpontban maradt. Ugyan első ránézésre a hasonlóan sarkos formák miatt úgy tűnhet, alig-alig változott valamit a négykerekű, az előddel egymás mellé állítva bizony rengeteg újítást vélhetünk felfedezni rajta, amelyekkel sokkal komolyabb hatást kelt. Ha szemből vizsgálgatjuk a Kiát, bizony azt kell megállapítanunk, hogy a morcosabbra húzott fényszórók és lökhárítók a jókedvű összképbe kevernek egyfajta férfiasságot is. Ezzel pedig azt érték el a dél-koreai mérnökök, hogy az alap formanyelvüktől egyébként igencsak messze álló vonalak amellett, hogy továbbra is tetszetősek a hölgy vásárlóknak, az urak számára is jóval vonzóbbnak hatnak. Persze mindkét esetben inkább a fiatalabb korosztályra koncentrálva. A mérleg nyelvét a jókedvű színek és díszítőelemek közül választva könnyedén eldönthetjük az egyik irányba, ha éppen arról van szó.
A mindössze 4,1 méteres Soult egyébként a legtöbben jóval nagyobbnak látják, mint amekkora valójában. Ezt a viszonylag magas, már-már crossoveres felépítésnek és a négyzetes formáknak köszönheti, amik egyébként eléggé megosztják a nézőközönséget. Véleménye mindenkinek van az autóról, ami ebben a divatos kategóriában inkább pozitívumként könyvelhető el, mint hátrányként. Ami pedig a legnagyobb öröm az új generációval kapcsolatban az, hogy az előddel ellentétben itt még nem ér véget az erősségek listája, sőt!
Itt érhető tetten a nagy ugrás - galériaA számomra mindig nehézkes, korai ébredések után igazi felüdülés volt megpillantani a vidám kisautót, de ami még jobb: az első generáció gyenge minőségű és túljátszott utastere után ezúttal belül is folytatódhat az örömködés. A komolyodás az utastérben is tetten érhető, ahol a fekete és homokszínű betétek illetve kárpitok ellenére egyáltalán nem uralkodik el a komor hangulat. A Soul belül is igazán egyedi formákkal lett megáldva, melyek a külsővel ellentétben lágy vonalakkal és kerekített ívekkel operálnak. A középkonzolt hatalmas érintőképernyő foglalja el, melyen a gyártó új központi rendszere fut, amit minden dicséret megillet. A Renault-okhoz hasonló felépítéssel bíró szoftver megfelelő sebességgel és logikus felépítéssel örvendeztet meg minket, melyben a képernyő mellett lévő menügombok is nagy szerepet játszanak.
Jól sikerült az új rendszer - galériaA Soul egyébként már-már a kompakt kategóriát is megszégyenítő utastérrel bír, melyhez a jó összeszerelés, a minőségi anyagválasztás és a rengeteg extra is hozzájárul. Tesztautónkban például Infinity hangrendszer működött, melynek orgánumát ezúttal minden dicséret megilleti, nem is beszélve a különlegesen kialakított hangszóróiról, melyek a szélső légbeömlők felett „lebegnek”. De kiemelhetnénk a hátsó utasoknak is járó ülésfűtést, vagy a kormányfűtést is, melyek szintén nem hétköznapi tételek ebben a szegmensben. A műszerfal feletti árnyékolón, a jó fogású, bőr multikormányon és a jó üléspozíciót nyújtó, hosszabb távon is kényelmesnek mondható, bár deréktámaszt nélkülöző üléseken található sárga kontrasztvarrás nagyon hangulatossá teszi az összképet. Az utastér ráadásul nem csak látványos és ergonomikus, hanem funkcionális is: a Soult pillanatok alatt könnyedén kiismerhetjük.
A helykínálat szintén elismerésre méltó, hiszen az autó méreteit tekintve mind az első, mind a hátsó utasok számára bőven elegendő teret kínál az autó. Bár a rövid túlnyúlásnak köszönhetően a csomagtartótól nem várhatunk csodát, az utazóknak szánt hatalmas hely mellett még a pakkok számára is sikerült 354 liternyi helyet megtakarítani, ami az ülések ledöntésével akár 1,37 köbméterre is bővülhet, sík padló mellett. A csomagtérajtó nyitásába egyébként sokaknak beletört a foga, ugyanis első ránézésre egyértelműnek tűnhet, hogy a belőle kiálló kis fekete gombóccal kell felhúzni a viszonylag nagy felületű és ennek megfelelően kissé nehézkes elemet. Ezzel a lépéssel azonban legfeljebb csak a sérülékeny helyre került tolatókamerát tépázhatjuk meg, hiszen a nyitógomb lejjebb, a fedél alján található.
A padló alatt is nagy rekeszt találhatunk - galériaTökéletes autó persze nem létezik, így tesztalanyunknak is megvan a maga gyengepontja, mely esetében a motorháztető alatt lakozik. Bár le kell szögeznünk, hogy az 1,6 literes négyhengeres turbódízelnél láttunk már rosszabbakat is kategóriájában, a 128 lóerős CRDI bizony nem a legjobb oldalát mutatja az autóban – legalábbis, ami a dinamikát illeti. A teljesítmény papíron biztatónak tűnik, ám a gázba taposva a Kia bizony nem mindig hozza a tőle elvárhatót. Az erő viszonylag későn érkezik meg, és nem is tart ki túl sokáig, így a városi forgalomban ugrálva bizony gyors váltókezelésre van szükség, ha tartani szeretnénk az iramot. Ezért cserébe a hatfokozatú kézi szerkezet kellemes váltási érzetet nyújt, ráadásul támogatja a sportos mozdulatokat is.
Mindezek ellenére az 1,6-os gázolajos 10,7 másodperces 0-100-as sprintjére nem lehet panaszunk, és az előzéseknél sem hagy cserben az erőforrás, csak erőteljesen ügyködnünk kell a megfelelő fokozat kiválasztásán. A hangszigetelés is jól sikerült a mérnököknek, amelyet azzal bizonyít az autó, hogy még hidegindításkor és alacsony fordulaton sem törnek be a zajok kellemetlen mértékben az utastérbe. Fogyasztás terén szintén hozza a kategória átlagát a Soul, amely magas felépítése ellenére is megelégedett normakörünkön 5,4 literrel. Aki sokat jár országúton, annak ez az érték könnyen becsúszhat az 5 literes határ alá is, míg autópályás használat esetén valamivel 6 liter feletti értékkel kell számolnunk. A város tapasztalható 5,5-6 literes étvágyon a 100 ezer forintért megrendelhető start-stop rendszerrel faraghatunk lefelé néhány decilitert.
Sokan próbálták letépni a kamerát - galériaA Soul másik gyengepontját rendszeres olvasóink is könnyedén kitalálhatják, ugyanis a dél-koreai Kia-Hyundai páros esetében rendszeresen előkerül: az érzéketlen, plasztikus kormányzás. Hiába kecsegtet tesztautónk is az állítható kormányrásegítés ígéretével, még Sport állásban sem válik elég közlékennyé és lineárissá a volán, mely a gyorsabb kanyarokban igencsak zavaró tud lenni.
Ha már szóba jöttek a tempós fordulók, érdemes megemlíteni tesztalanyunk felfüggesztését is, melynek hangolása példásra sikerült. A magas felépítés ellenére úgy tudunk vele dinamikusan haladni, hogy közben nem lett túl feszes, és az úthibákon is kényelmesen és puhán lép át az autó. Persze a csatolt lengőkaros felfüggesztésből csodákat nem lehet kihozni – bár a Kia most elég közel járt hozzá –, így kanyarokban egy-egy nagyobb kátyúnál bizony meg tudja makacsolni magát a négykerekű fara, de a viselkedése ezzel együtt is kellően kiszámítható és semleges.
Van kisugárzása - galériaTapasztalataim alapján az egyik legfontosabb témához érkeztünk, melyről – legyen szó akármelyik tesztautóról – mindenki elsők között érdeklődik az adott négykerekűekkel kapcsolatban: az árcédula. A Soul esetében pedig nem kell igazán nagy csalódást okoznom, hiszen a kompakt szegmens kapuit döngető, minden jóval felszerelt tesztautónk esetében sem haladta meg a végösszeg a 6,5 milliós határt, amiből ráadásul a bevezető akció keretein belül most 400 ezer forint kedvezményt is ad a gyártó. Persze ha további extrákkal szeretnénk felszerelni az autót, akkor megrendelhetjük a 600 ezer forintos Kényelem csomagot (bőrülések, elektromos ülésállítás a vezető oldalán, ülésszellőztetés elöl) és a 800 ezer forintos Techno csomagot (xenon kanyarfényszóró, automatikus parkolórendszer, panorámatető, 17 colos keréktárcsák). A minden hájjal megkent dízel Soul így akciósan 7,5 millió alatt hazavihető, de ha a benzinest választanánk, akkor 900 ezer forinttal olcsóbban is megúszhatjuk, amin megéri elgondolkodni - habár a benzineshez drágábban mérik az extrákat. Egy józanul felszerelt öngyulladós példányt pedig kedvezményesen akár már 5,2 millióért is elhozhatunk, ami egy hasonlóan jókedvű, nagy helykínálattal rendelkező és minőségi autóért bizony jutányosnak mondható. Ha valaki nem szeretne rendszeresen a váltó után nyúlni, úgy 300 ezer forint ellenében kérhet hatfokozatú automatát is a Soulhoz.
A piacot vizsgálgatva pedig azt állapíthatjuk meg, hogy a Soulnak bizony kevés ellenfele akad. Legközelebb talán – már csak hasonlóan megosztó formaterve miatt is – a Nissan Juke áll az új Kiához, mely ugyan crossovernek mondja magát, hasmagasságát leszámítva közel azonos külső méretekkel rendelkezik. Az 1,5 literes 110 lóerős erőforrással elérhető japán valamivel olcsóbban, 4,9 millióért kelleti magát, ám ezért az összegért jóval kisebb utas- és csomagteret, és gyengébb kvalitásokat kapunk – miközben terepen elhanyagolható mértékben jobbnak bizonyulhat, köszönhetően a nagyobb terepszögeknek. A két divatos kisautó közül persze a józan észérvek helyett sokkal inkább a szív dönthet, hiszen külsőleg gyökeres ellentéte egymásnak a kerekded Juke és a szögletes Soul.
Néhány szóban
Jó úton halad a Kia - galériaA Kia bizony ismét hatalmasat lépett előre a második generációs Soul bemutatásával, mely minden téren óriási fejlődésen ment keresztül. Bár kívül-belül megkomolyodott az autó, továbbra is képes mosolyt csalni a legtöbb szemlélődő arcára. A férfiak számára is vonzóbbá vált, minőségi utastérrel és nagyautós extrákkal megáldott négykerekűnek ugyan szüksége lenne egy frissebb erőforrásra, a legtöbb téren így is tökéletesen megállja a helyét. Legyen szó egy fiatal hölgyről, egy ambiciózus úriemberről vagy egy fiatal családról, tesztalanyunk mindenki számára jó választás lehet, miközben árával sem ijesztgeti a jövőbeli tulajdonosokat. Alig várjuk, hogy a hamarosan érkező elektromos változatot is kipróbálhassuk.
Előnyök: Jókedvű, unisex formaterv; Minőségi anyagok; Kiváló multimédiás és audiorendszer; Ügyesen hangolt futómű; Jó helykínálat
Hátrányok: Érzéketlen kormányzás; Alacsony fordulaton kissé erőtlen erőforrás; Dízelmotor felára