Józanész? Logika? Ugyan! Ezeket a dolgokat már régen elfelejthettük az autóiparban, amikor különböző kategóriákról beszélünk. Ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy ne lenne értelme újabb és újabb, gyakorlatilag egymás hegyére-hátára érkező szegmenseket alkotni, hiszen a technológia fejlődésével a vásárlók is egyre nagyobb választékra vágynak. Mindezt pedig a BMW fejlesztette tökélyre, amikor a sokak szerint tökéletesen felesleges terepkupéját, az X6-ot hatalmas sikerre vezette, majd gondolt egyet, és megalkotta a GT családot is, melynek kisebbik tagjával, a 3-assal ismerkedhettünk meg ismét közelebbről.
Különleges, nem vitás - galériaHabár az 5-ös GT nem lett rögtön akkora siker, mint az X6, a bajorok nem adták fel, és hasonló koncepció alapján a kisebbik modelljükből, a 3-asból is megalkották a különleges formákat kapó, családias modellt. Apropó, a Gran Turismo, azaz GT elnevezés ebben a vonatkozásban sokakat félrevezethet, hiszen erről a betűpárosról szinte mindenkinek a sportosabb vonal jut eszébe – gondoljunk csak a Maserati GranTurismóra. A gyáriakat azonban ez sem zavarta, és akárcsak sok más esetben, ismét szembe mentek az árral, és piacra dobták a 3-as sorozat családok számára legpraktikusabb verzióját, ráadásul egyelőre úgy tűnik, nagyon is jól tették.
Luxury csomaggal kifejezetten elegáns - galériaSzabó kollégának már volt alkalma közelebbről is megismerkedni a típussal, mely ezúttal ugyanazzal az erőforrással, azonban xDrive összkerékhajtással és M sportcsomaggal érkezett hozzánk, hogy szomorú búcsúnk után az i8-astól, kényelmes és biztonságos társként biztosítsa hazautunkat a szlovéniai embertelen időjárási körülmények között. Ez idő alatt pedig mindannyian véleményt tudtunk formálni az autóról, melyet a következőkben részletesebben is megismerhetnek.
Tesztjeinkben általában nem helyezünk túl nagy hangsúlyt a kezeink közé került autók külsejére, ugyanakkor be kell, hogy lássuk, egy átlagos vásárló számára ez a terület bizony döntő lehet az áhított négykerekű kiválasztásakor. Éppen ezért érdemes néhány szót pazarolni a 3-as GT igencsak megosztó vonalaira. Nem árulok el nagy titkot, ha megsúgom, bizony szerkesztőségünkön belül is többféle vélemény ütközött az autóval kapcsolatban. Abban azért vitán felül sikerült megegyeznünk, hogy az M csomag kifejezetten jól áll az autónak, és a kisebb modell harmónia terén is sokat fejlődött az 5-ös GT-hez képest, ugyanakkor a márkán belüli konkurensek között (3-as Touring, X3) szinte mindenkinél más sorrend alakult ki, ami egyben azt is megmutatja, miért zseniális a BMW taktikája: minden modelljükre megtalálják a célközönséget.
Jól áll neki az M csomag - galériaAzt hiszem ezen a ponton nem is érdemes további vitákba bonyolódni az autó formáit illetően, hiszen a szépség mindig relatív, arról nem is beszélve, hogy az egyéb tulajdonságokat is mérlegre téve bizony a 3-as GT igencsak előkelő helyet foglal el a sorban – gondoljunk csak a praktikumra. Ezzel pedig el is érkeztünk az autó létezésének értelméhez: a hatalmas helykínálat. Egy családos üzletembert mi más is győzhetne meg jobban arról, hogy erre a modellre van szüksége, mint a SUV-oknál sportosabb megjelenés, és a 7-es sorozat láb- és fejterével vetekedő hátsó sor ígérete – nem is beszélve a hatalmas csomagtérről.
Ez pedig mind rendelkezésre áll a 3-as GT-ben, ráadásul igencsak kellemes csomagolásban tálalva, főleg ha beikszeljük az 1,15 millió forintot kóstáló M csomagot is. Ezzel pedig nem csak a külsőt dobhatjuk fel a látványosabb lökhárítókkal és díszítőelemekkel, hanem kifejezetten kényelmes – ám az alapból manuális állítással kissé nehézkesen személyre szabható – sportüléseket, kiváló multifunkciós sportkormányt és sportos betéteket is kapunk. A belső formavilágról és a továbbra is tökéletesen működő iDrive multimédiás navigációs rendszerről most nem beszélnék hosszasabban, hiszen számtalan alkalommal illettük már dicsérő szavakkal őket, és ez most sem lenne másként. A műszerfal alsóbb részeire azonban továbbra is ráférne néhány puhább borítás, azonban hosszú utunk során egy szisszenéssel sem zavarta meg jókedvű beszélgetésünket az autó.
Hátul egyébként nem csak táncparkettnyi hely vár ránk, hanem kényelmes ülések is, noha volt, akinek az üléstámla dőlésszöge kissé meredeknek bizonyult – de ez egyénfüggő. Az elektromos csomagtérajtó magasságát továbbra is könnyedén szabályozhatjuk, így semmilyen körülmények között nem jelent gondot a LED lámpákkal még éjszaka is nappali fényárban úszó, jól pakolható, 520 literes csomagtér megtöltése.
Mindenre elég a 184 lóerő - galériaHa már minden a helyére került, akkor gombnyomásra életre kelthetjük a jól ismert, továbbra sem túl visszafogott kétliteres dízelt, melynek 184 lóereje ezúttal is a kiváló, nyolcfokozatú ZF automataváltón keresztül jut el az aszfaltra, ám ezúttal akár mind a négy keréken keresztül. A bajorok kiváló összkerékhajtásának felára egyébként 700 ezer forint, így érdemes átgondolni, hogy valóban szükségünk van-e a fejlett rendszerre – nem is beszélve a plusz súlyról és az ezzel járó magasabb fogyasztásról. Mindettől függetlenül azt azért meg kell jegyeznünk, hogy az xDrive-val és a 233 ezer forintos M sportfékekkel felszerelt 3-as GT a legzordabb körülmények között is magabiztosságot ad a sofőrjének. Utóbbi helyett azért a sportosan közlekedők elsősorban az adaptív futóműre szavazzanak, a 20d teljesítményének megzabolázásához a viszonylag nagy tömeg ellenére is teljesen elegendőek a széria fékek is.
Megéri az automataváltó borsos ára - galériaA kissé kulturálatlan kétliteres dízel ezúttal is hozza a tőle elvárható teljesítményt, noha az összkerékhajtás érthető módon korlátozza némileg. Habár a 184 lóerő és a kiváló automata gyors reakciói a városi közlekedéstől egy-egy autópályás előzésig szinte mindenre elegendőek, a nagy testben nem érezzük olyan letaglózónak a gyorsulást – főleg négy megtermett férfival a fedélzeten. A gyorsaság persze szintén relatív, hiszen az i8-asból átülve szinte csigalassúnak hat az autó, míg egy átlagos teljesítményhez szokott sofőr számára az összkerekes kétliteres is mellbevágót lép. Leginkább úgy fogalmazhatjuk meg, hogy minden helyzetben elegendő a modell teljesítménye, de ha a szó legszorosabb értelmében vesszük a prémiumot, néhány plusz lóerő több szempontból sem árt. Egyrészt minél erősebb a motor, annál kevesebbet kell forgatnunk, vagyis kulturált lesz a modellünk, s még ha nem is száguldunk, mi másért fizetnénk is annyit, mint a megnyugtató magabiztosságért. Persze megfelelő összeg ellenében bőven válogathatunk az izmosabb motorok közül.
Az xDrive-val ellátott 3-as GT-t nehéz zavarba hozni. Magabiztosan húzza ki magát a kanyarokból a fejlett összkerékhajtással ellátott négykerekű, ezzel megelőzve a bajt és gátat vetve a mókázásnak, melyet legfeljebb hóval borított – természetesen a forgalomtól elzárt – szakaszokon élvezhetünk csak ki. A kormányzás már nehezebb eset, ugyanis ha nem Sport módban használjuk, akkor nem túl kommunikatív, a futómű esetében pedig némi diszharmóniát véltünk felfedezni. Noha továbbra is kényelmesnek mondható a rugózás, az összkerékhajtás miatt keményebb rugókkal ellátott felfüggesztés érezhetően nagyobbakat üt az úthibákon, azonban a kanyarokban így sem képes megbirkózni a nagy súllyal, ezzel kissé kellemetlen oldaldőlést okozva. Persze nem kell igazán komoly dolgokra gondolni, egy percig sem érzi majd senki veszélyben magát az autóban - a tendenciát pedig a már említett adaptív futóművel tökéletesen orvosolhatjuk.
Elegánsra szabva is jól mutat - galériaA fogyasztás terén szintén nem okozott csalódást a 20d erőforrás. Az összkerékhajtással szerelt változat – akárcsak a gyári adatok szerint – normakörünkön mindössze két deciliterrel vett többet magához, mint hátsókerekes testvére, így továbbra sem kér többet vegyes használatban 5,5 liternél 100 kilométerenként. A hosszú autópályás szakaszokon két személlyel és normális időjárási viszonyok között valamivel 6 liter felett vett magához az autó, míg visszafelé a zordabb körülmények és a négy termetes utas hatására már a 7 literes értéket is megközelítette az étvágy – ami még így sem nevezhető vészesen magasnak. Városban és országúton egyébként szintén néhány decivel magasabb értékeket olvashatunk le a központi rendszer kijelzőjéről, mint az xDrive nélküli verzióban. Sajnos a motor nagy negatívumát, a kulturálatlanságot ezúttal sem sikerült legyőzniük a gyáriaknak.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes az árakról is ejteni néhány szót: a legfontosabb, hogy az xDrive összkerékhajtás felára közel 700 ezer forint (plusz még egy kevés, ha hozzávesszük a nagyobb fogyasztást és a helyenként költségesebb kopóalkatrészeket), amivel így a „fapados” 3-as GT alapára 11,35 millió forintra adódik. Erre jön még az M sportcsomag 1,15 milliós, valamint a kiváló Steptronic Sport automata 782 ezres felára, és máris 13,2 milliónál tartunk, amiben még nincs benne a 250 ezret kóstáló első és hátsó parkolóradar, a 140 ezres tolatókamera vagy éppen a navigációs rendszer. Tesztautónk ára ezekkel – és még egyéb extrákkal – együtt 16,31 millió forintra rúg. Normafelszereltséggel már 13,8 millió alatt is megúszhatjuk, ráadásul, ha a jóval kellemesebb orgánumú, alig többet fogyasztó kétliteres benzines mellett döntenénk, további 478 ezret spórolhatunk. Ha erősebb erőforrással szeretnénk elhozni az összkerekes 3-as GT-t, akkor viszont alaphangon 1,59 millióval többet kell a kereskedésben hagynunk (328i xDrive).
Konkurensek tekintetében továbbra is házon belül kell kutakodnunk. Elsődlegesen a 3-as kombi verziója, a Touring jöhet szóba, ami a sportosabb autózásra vágyók számára lehet jó választás, ráadásul közel 600 ezer forintot spórolhatunk is vele – habár praktikumban még mindig előrébb van a GT. Ha valaki magasabbról szeretne a forgalomra tekinteni, akkor érdemes az X3-ason is elgondolkodni, mely alig 300 ezerrel kóstál többet alapáron, és családi használatra szintén alkalmas lehet – nem is beszélve az összkerékhajtást igénylő feladatokról. Ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk a nagyobb testvérről sem: az 520d xDrive hasonló felszereltséggel bizony alig kerül többe, mint tesztalanyunk, miközben minőségben és kényelemben képes annál többet is nyújtani. Ha pedig a szépség a zsánerünk, valamivel olcsóbban a 4-es Gran Coupé dobogtathatja meg a szívünket. Egy biztos: a 3-as GT egy igazán különleges típus, amiből alig 1,5 éves kora ellenére már jó pár példányt felfedezhetünk az utakon. Habár korai lenne még egyértelműen kijelenteni, úgy látszik, az idő ismét igazolhatja a BMW-t – érdemes különcködni.
Néhány szóban
Különcködik - galériaA 3-as GT továbbra is egy rendkívül különleges modell, mely szinte egyedülálló a piacon. Külsejét tekintve egyértelműen megosztó jelenség, azonban az M csomaggal karöltve bizony könnyedén megkívánhatja az ember, nem is beszélve a testvéreket jócskán felülmúló praktikumáról, mellyel akár a bajorok magasabb kategóriában induló modelljeit is megfricskázhatja. A 20d erőforrás ereje és alacsony fogyasztása továbbra is meggyőző, míg már-már megszokott kulturálatlansága ezúttal is hagyott bennünk egy kis tüskét. A kiváló összkerékhajtást továbbra is csak azoknak ajánljuk, akik számára lakóhelyük, vagy utazásaik miatt nélkülözhetetlenek a kiváló xDrive rendszer képességei.
Előnyök: Különösen tágas belső tér; Remek variálhatóság; Magas innovációs színvonal; Erős, mégis takarékos dízelmotor; Kiváló automataváltó
Hátrányok: A motor keményen jár és túl sok vibráció jut be az utastérbe; Kulturálatlan start/stop rendszer (igaz, a motor miatt); Lehetne jobb az anyagminőség
