Mindezért viszont kárpótol a kis négyhengeres. Tesztautónkban a kínálat erősebbik benzinese, az 1,4 literes, változó szelepvezérléssel is felvértezett 109 lovas egysége teljesített szolgálatot, amely szintén a kategória egyik éllovasának nevezhető. Bár korábbi tesztjeink alkalmával a kisautókba épített erősebb 1,4-esek nem arattak teljes sikert, ezúttal kellemesen csalódtunk a Kia produktumában. A 109 lóerő - igaz, magasabb fordulaton, de - ott van a szeren, ráadásul az általa garantált dinamika több mint kielégítő. A 0-100-as sprint gyárilag megadott 11,5 másodperces értékét kerek egy másodperccel alulmúlva 10,5 szekundumos időt mértünk, ami szintén a kiemelkedő erőforrásról tesz tanúbizonyságot.
Pörgős, mégsem kér sokat enni - galériaA csendes négyhengeres elég széles tartományban használható, akkor sem kelletlen, amikor a mutató az ezres osztáshoz közelebb esik. Eközben a motor étvágyát sem érheti panasz, a gyári vegyes fogyasztásra megadott 5,1 literes értéktől csupán 2 deciliterrel mértünk többet, míg a teszthét városi etapokkal teli megpróbáltatásait is 6,8 literes átlaggal hálálta meg. Ebben persze nagy szerepe van a hatsebességes, jól kapcsolható váltónak is, ami szintén erős pontja a Riónak.
Ezzel szemben a kormányzás talán túlságosan is könnyednek, középállásban pontatlannak tűnik, ám a hölgyek minden bizonnyal üdvözlik az erős szervózást. A futómű tekintetében már szóba került annak szigeteléshiányos mivolta, azonban maga a szerkezet korrekt darab. Igaz, a magas építésmód miatt picit billeg nagyobb kormánymozdulatok esetén, a hétköznapokban viszont megfelelő társnak bizonyul. Jobban hajszolva szokás szerint finom alulkormányozottsági hajlam mutatkozik, aminek aztán a menetstabilizátor vigyázó felügyelete vet véget.
Összességében tehát jól teljesít az új Kia Rio, vérbeli praktikus, költséghatékony városi ragadozónak ismertük meg, amely a végelszámolásban még az árával is felhívja magára a figyelmet. A mustrált példány alapára 3,55 millió forint, amiért már a felszereltség terén sem kell kompromisszumokat kötnünk, viszont a 100.000 forintos felárú, számos hasznos extrát tartalmazó P1 csomagot (ködlámpa, könyöktámasz, Bluetooth kihangosítás, térképolvasó fém műszerfal betét) mindenképp ajánlatos kipipálni hozzá, míg a metálfény ára további 100.000 Forintot kóstál. A benzinnel takarékoskodóknak ECO csomaggal kedveskedik a Kia, amely többek között start-stop elektronikával, nagyobb akkumulátorral és alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal operálva csippenthet le a fogyasztásból.
A helykínálat bőséges - galériaPersze az igazán alacsony fogyasztást preferálók az 1,1 literes CRDI dízelmotor 75 lovas ECO verzióját viszik majd, amely a gyártó ígérete szerint akár 3,2 liter gázolajjal is beéri, ám ezért a verzióért minimum 4 milliót kell letenni az asztalra.
Mint az elején említettem, roppant népes csapatba csöppent a Rio, amelyből lehetetlen lenne mindet egybegyűjteni, épp ezért csak a legnagyobb konkurensekkel vetjük össze őt. Japánból a Mazda 2 érkezik, amely 102 lovas 1,5 literes benzinesével kelhet versenyre a Rióval, azonban a Mazda legkisebb autójának ezen változata 4,15 milliótól indul, ami igaz, borsosabb tesztalanyunk ellenértékénél, de minőség terén talán ezt kompenzálja ezt. A nagyautósabb Opel Corsa a 100 lovas 1,4-essel, azonos felszereltséggel alig tér el a Rio árától, azonban a németek kisautója egyrészt lassabb is, másrészt csak ötfokozatú váltót kapunk hozzá a Mazdához hasonlóan.
Surranópályán érkezik viszont a Chevrolet újdonsága, a szerkesztőségünknél már több ízben is (1.4 benzin, illetve 1.6 benzin és automata kivitelben) tiszteletét tevő AKorrekt áron korrekt autó - galériaveo, amely a 115 lovas 1,6 ossal és ugyan ötsebességes kézi váltóval érkezik a megmérettetésre, azonban a bőséges felszereltsége ellenére is 3,66 millióért vihető haza. Beláthatjuk, hogy viszonylag hasonló áron több modellből is választhatunk, a döntést pedig leginkább az határozhatja meg, milyen téren vagyunk hajlandóak kompromisszumokat kötni. És hiába "csak" 94 lóerő, nem szabad megfeledkezni a sajnos nagyon szűk csomagtartóval megáldott, de egyébként igazán korrekt és modern új Suzuki Swiftről sem, amely a legfrissebb akció keretében már korrekt felszereltség mellett 2,5 (!) millió forinttól hazavihető, sőt, 3 millióért egy egészen finom darabot kapunk.
Akinek nem számít a szigetelés hiánya, vigye bátran a Riót, aki nem ejt könnyeket a hatodik sebesség hiányán, az pedig a GM termékeiben láthat fantáziát, míg aki képes lemondani a sok pakkról, a "Mi autónkkal" járhat a legjobban. Vaskosabb pénztárca esetén természetesen létezik igényesebb megoldás is példának okáért a Volkswagen Polo személyében, azonban ott már tényleg jelentős ártöbblettel kell számolni, ellenben a családhoz tartozó Skoda Fabia a remek 105 lovas 1.2 TSI-vel egészen baráti áron, már 4 millió alatt elhozható, 4,2 millióért pedig már hétsebességes DSG-vel is kapható.
Néhány szóban
A Kia Rio személyében egy roppant korrekt kisautót ismerhettünk meg, amely kellemes karakterisztikájú és jó fogyasztású erőforrása mellett meglehetősen tágas utasterével szerzett jó pontokat. A teszthét során leginkább a szigetelések és a hiányos összeszerelés okozta zajok érdemeltek ki fekete pontot. A fiataloknak és a hölgyvásárlóknak ideális vételt jelenthet a jó árazással rendelkező Rio (sőt, tágas utas- és csomagtere miatt kisebb családok is voksolhatnak rá), amely a kategóriába csöppenve abszolút megállja a helyét.
Előnyök: Erős, takarékos 1,4-es benzinmotor; Kategóriához mérten tágas, praktikus utas- és csomagtér; Tetszetős formák kívül és belül; Korrekt árazás; Praktikum
Hátrányok: Kemény anyagok; Jelentős menetzajok; Helyenként hiányos összeszerelés