Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A klíma és a vezetési üzemmód között gombnyomásra változó panel továbbra is nagyon jópofa találmány, a Nissan érintőképernyős multimédiás rendszere viszont mai szemmel már kissé kopottasnak, ódivatúnak hat… sebaj, úgysem azért vesz az ember fia Nismót, hogy utána minden pillanatban a rádióval bíbelődjön. Az apró bakik maradtak: a fejtámla nem állítható elég magasra, a kormányt tengelyirányban nem állíthatjuk, a napellenzőbe telepített tükrökhöz pedig hiába keresünk világítást.

A CVT árnyékolja be a ismót - galériaA Nismo viszonylag tisztességes filozófia szerint épült, azaz kevés pluszt ad, de az a keveset mindenhol, legyen szó a már taglalt külsőről vagy utastérről, ugyanígy egy kicsivel gazdagabb lett a motor és a futómű is. Hozzáteszem, a Nissan nem is a kompromisszummentes sportosságot próbálja belénk sulykolni a gyári sportrészleg termékével, sokkal inkább a használható teljesítményre, a sportos, de kezelhető végeredményre hajt. A már ismert, 1,6 literes japán turbómotor a szériában 190 lóerő helyett ezúttal 200 leadására képes, s ugyanígy nyomatékban is 10 Nm-t nyerünk, míg a futómű feszesebb lett.

Hogy mindez mit jelent a gyakorlatban? A Juke Nismo egyszerűen mókára, játszadozásra született, élvezi, ha a gázpedál a padlót érinti, kívánja a kanyarokat, sőt, a nyomatékvektorozással felvértezett összkerékhajtás miatt gázon kívánja a kanyarokat. A gyorsaság nem kérdéses, s noha a CVT-nek köszönhetően nem érződik intenzívnek: méréseink szerint 7,65 szekundum alatt elérhető a 100 km/h-s tempó.

Érdekes, hogy a legjobb gyorsulási értéket nem Sport, hanem Normal módban regisztráltuk, ugyanis a Sport üzemmódot kiválasztva minimális fordulatszámeséseket, amolyan váltásokat imitál a CVT és emiatt időt veszít.

Plakett is hirdeti - galériaEgyszerűen a Nismo elveszi az ember eszét, minden pillanat arról szól, hogy menni, játszani akarunk a frissen kicsomagolt játékautóval, élvezni turbómotort, a kanyarokat. A futómű pont annyira feszes, mint amennyire kell, épp ezért remek a kanyarstabilitás, miközben éppen annyira engedi kiszökkenni az autó farát, hogy az még a játékos, de már ne az íjesztő kategóriába tartozzon. A kormány pont annyira pontos és informatív, hogy ügyesen dirigálhassuk vele a mérges crossovert. Az egyetlen tényező, ami mindezek ellen van, az a fokozatmentes CVT váltó.

Félreértés ne essék, semmi bajom az ilyen szerkezetekkel, hiszen alapesetben a Juke-ban is okosan és jól végzi a feladatát, de nem sportautóba, s még csak sportos autóba sem való. Megöli az élményt, hiányoznak az izommunkát igénylő gangolások, régi emlékké válnak a váltások alkalmával érzett lökések, s a viszonylag csendes, de a szériánál hangosabban szóló sportkipufogó kellemes orgánuma sem mutatkozik meg a fokozatmentes automata által legjobban preferált, konstans fordulatszámon történő gyorsításoknál.

Persze amíg eléri a meglóduláshoz szükséges fordulatot, szépen kiált egyet, de aztán a fordulatszámmérő mutatójának megdermedésével a hanghatásnak is búcsút inthetünk.

Táncolni akarnak a mutatók is - galériaA CVT lényegében az intelligens összkerékhajtással jár, ami feláldozható veszteség. Egyrészt plusz teher, másrészt az előny, a gázon kanyarodás élvezete is elvész a fokozatmentes váltónak hála, hiszen gázpedál lenyomását követően a fordulat emelkedése és az erő későn jön meg - vége a kanyarnak.

Országúton 6,5 litert nyel le a Nismo, autópályán ennél egy literrel többet kér (ekkor is csupán 2600-at forog), míg városban a legtorkosabb, ott 8,6 literes étvággyal kell kalkulálni.

A Nissan a teljesítményorientált Juke Nismóért így 8.420.000 forintot kér, ami egy józan választással jelentősen apasztható: a felesleges összkerékhajtás-CVT párost mintegy 900.000 forintos csökkenés keretein belül eliminálhatjuk, tehát gyakorlatilag 7,5 millióért kaphatunk igazán egyedi játékszert. Ennyiért bizony másutt nem kapunk ennyire különleges élménycsomagot, habár választási lehetőség természetesen adódik.

Amennyiben nem a méretek és a crossover kategória, hanem a különcség és a teljesítmény a vásárlás feltétele, akkor kanyarban ás 0-100-ban is gyorsabb 190 lóerős Opel Corsa OPC, a 180 lovas Ford Fiesta ST vagy akár a ugyanezzel a 200 lóerős turbómotorral szerelt Renault Clio RS is rendelkezésre áll alacsonyabb összegért, noha az ő esetükben a méret terén kompromisszumokat kell kötnünk. Nagyokat nem, hiszen a Juke sem óriási belül, főként csomagterét tekintve. Ha az összkerekes-automata verziót nézzük, akkor piaci résben találjuk a Juke Nismót, ugyanis hasonlóan őrült méregzsákot nem találunk.

Néhány szóban

Noha közel sem nevezhetjük hibátlannak a Nissan Juke-ot, a Nismo csomagja révén az egyedi megjelenés, az erős motor és jó hajtáslánc kárpótol a hiányosságokért. Kissé iszákos, de erős és gyors, a kanyarban pedig nagyon ügyesen és stabilan mozog a kapcsolható összkerékhajtásnak, és a jó futóműnek köszönhetően. Belül ötletes, de néhány ponton még van mit javítani rajta, az Alcantara miatt azonban meglágyul a szívünk. Mindezek tükrében a 8,5 milliós ár borsosnak mondható, de okos döntéssel majd' egymillióval olcsóbban hozhatjuk el a Juke Nismót úgy, hogy még több örömet okoz - kézi váltóval.

Előnyök: Extravagáns megjelenés; Erős motor; Jó kanyarodási képességek; Versenyképes ár-érték arány; Tetszetős Nismo csomag

Hátrányok: Szűkös utastér; Itt-ott kritizálható összeszerelési, és anyagminőség; Iszákos turbómotor; Apróbb hiányosságok; Stílusidegen CVT váltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek