Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ha Traubit iszol, ugyanazt a cukros löttyöt csurgatod a beleidbe, mint a többiek. De azáltal, hogy ők kóláznak, te meg Traubizol, különbözöl a többiektől.” – hangzott el a részlet Reviczky Gábor szájából a hazánkban immár kultuszműként tisztelt Üvegtigris című filmvígjáték 16 éve bemutatott első felvonásában - itt jegyezném meg mellesleg, hogy a 16 év hallatán hihetetlen, hogy mennyire repül az idő, nem?

Néhány szögből valóban 500 az X - galériaA klasszikus filmidézetre visszatérve, dióhéjban talán ezekkel a szavakkal lehetne a legtalálóbban összefoglalni a Fiat 500X megvásárlásának miértjét. A modell kategóriájában, vagyis a kisméretű crossoverek szegmensében óriási a verseny és Dunát lehet rekeszteni az ellenfelekből, vagyis itt nagyon nehéz kitűnni: lassan nincs olyan gyártó, aki ne kínálna 4-4,3 méter közötti kis városi terepjárót, ráadásul egymást érik az újdonságok, így nem meglepő, hogy objektíven nézve nem az immár 3 éve bemutatott Fiat 500X tekinthető a legerősebbnek a palettán.

Néhány szögből valóban 500 az X - galériaA klasszikus filmidézetre visszatérve, dióhéjban talán ezekkel a szavakkal lehetne a legtalálóbban összefoglalni a Fiat 500X megvásárlásának miértjét. A modell kategóriájában, vagyis a kisméretű crossoverek szegmensében óriási a verseny és Dunát lehet rekeszteni az ellenfelekből, vagyis itt nagyon nehéz kitűnni: lassan nincs olyan gyártó, aki ne kínálna 4-4,3 méter közötti kis városi terepjárót, ráadásul egymást érik az újdonságok, így nem meglepő, hogy objektíven nézve nem az immár 3 éve bemutatott Fiat 500X tekinthető a legerősebbnek a palettán.

A funkció formát követ, de így is egészen praktikusA tisztánlátás végett egyvalamit tehát már előre érdemes tisztázni: ez a Fiat nem a pontozásos táblázatok győztesének, sem pedig a szárazon objektív vélemények követendő példájának készült. Erre ott van például a remek a Suzuki Vitara. A kedves olasz négykerekűnél a fejlesztés során ezeknél a szempontoknál érezhetően nagyobb figyelmet szenteltek a tervezők a formáknak, a tradíciónak, valamint a hangulatnak, ez pedig véleményünk szerint abszolút sikerült nekik, hiszen nehezen találhatunk még egy ilyen stílusos kis crossovert. Ráadásul a konfiguráció függvényében igencsak sokoldalú lehet az 500X: ha akarjuk, egészen nőies, kívül-belül ‘csinibabás’ autót faraghatunk belőle, viszont a némi komolytalansággal fűszerezett egészen komoly irány is jól áll neki, amit kiválón bizonyít S-Design felszereltségű, fekete 18 colos alufelnikkel és matt szürkészöld ‘katonai’ fényezéssel ellátott tesztautónk.

Nagyon különleges a matt 'katonai' fényezésA “Matt Army zöld” névre keresztelt különleges fényezés különben 393 ezer forintos felárával bizony nem olcsó mulatság, ráadásul kissé sérülékeny is, azonban kétségtelenül rendkívül egyedi megjelenést biztosít a modell számára. Az S-Design különleges hangulata az utastérben is folytatódik: többek között egyedi sötét betétek, ‘chevron’ mintázattal ellátott speciális kárpitozású ülések, valamint rézszínű díszítések hivatottak fokozni a hangulatot, mégpedig hatásos módon. A teljes felszereltséget és a drága dízel-automata hajtásláncot figyelembe véve nem meglepő, hogy a tesztautó listaára igencsak borsos, azonban egyrészt a Fiat rendszerint igencsak jó kedvezményeket kínál, másrészt pedig az 500X-be abszolút korrekt felszereltséggel már 4,4 millió forinttól be lehet ülni a megbízható, kiforrott 1,6 literes szívó benzinmotorral, így az egyediség már épeszű áron elérhető.

Izmos, de hangos és drága a 120 lóerős dízelmotorHa már szóba kerültek a hajtásláncok, mi egyértelműen a benzines vonalat erőltetnénk: akár a 4,4 (listaáron 4,9) milliótól startoló, fentebb is említett ‘egyhatossal’, akár az 5 (listaáron 5,55) milliótól induló 140 lóerős turbós 1,4 literes motorral jól járhatnak, utóbbi kimondottan fickós menetteljesítményeket kínál. Tesztautónkban a konszern jól ismert 1,6 literes MultiJet II jelű dízelmotorja teljesített szolgálatot szokásos 120 lóerejével és 320 Nm csúcsnyomatékával, ami szintén szépen mozgatja az üresen alig több, mint 1,3 tonnás autót , azonban a kemény járású erőforrás orgánumával nem nyerte el tetszésünket, felára pedig tetemes, így elsősorban azoknak ajánlott, akik nagyon sokat autóznak, viszont akik nagyon sokat autóznak, számukra vélhetően nem egy 500X lesz a legtutibb befutó. A vegyes fogyasztás nem csoda, de rendben van (vegyesben 6 liter körül eljárhatunk), mint ahogy a bő 10 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő, a közel 190 km/h-s végsebesség és a korrekt rugalmasság is.

A részletekre az 500X-nél is odafigyeltek a tervezőkA tesztautót tovább drágította a Fiat 6-sebességes DCT nevű duplakuplungos automataváltója is, ami átlagosan teszi a dolgát, de vidám, egészen dinamikus autóból mi hiányoltuk a kézi váltót és a kuplungpedált. Ennek ellenére a kényelemorientált vásárlóknak jó választás lehet az épeszű áron (500 ezer forintért) kínált automata. A palettán különben feljebb is van: akár 2-literes, 140 lóerős dízelmotorral, vagy 170 lóerős 1,4 literes turbóval is megvásárolhatjuk az 500X-et, ráadásul utóbbi két erőforráshoz már jár az összkerékhajtás (és opcionálisan a ZF-féle 9-sebességes automataváltó).

Jó kis autó, de nem az objektivitásról szólÍgy némi terepezésre, vagy inkább ‘telekezésre’ is fogható az egészen korrekt terepszögekkel és hasmagassággal megáldott 500X, ami különben alapjait tekintve szoros rokonságot mutat a terepen rendkívül ügyes, szintén picike Jeep Renegade-del - különben ugyanabban az olaszországi gyárban készül mindkét FCA-modell. Azonban véleményünk szerint az 500X nem terepre való, így bőven elég az elsőkerékhajtás hozzá, a terepezni vágyók jobban járhatnak a Jeeppel.

Több helyen is büszkén hirdeti típusnevétAz 500X-re visszatérve, a klasszikus 500-as karakteres formáit öröklő, ugyanakkor nála jóval komolyabb kiállással büszkélkedő típus bizony még mindig mágnesként vonzza az emberek tekintetét. Legyen szó hölgyekről vagy férfiakról, a kis crossover bizony bárkit el tud csábítani. A sok-sok olaszos finomsággal megáldott autó egyébként 4,27 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,61 méter magas, míg a tengelytáv a maga 2,57 méteres adatával átlagosnak mondható. Az alapból 16 centis hasmagasságot a terepes kiegészítőkkel is gazdagított Cross szint (tesztautónk ilyen volt) esetében további 2 centiméterrel toldották meg az olaszok.

Egy kézi váltó jobban illene a dinamikus 500X-hezTúllépve a rengeteg finomságot rejtő külsőn, érdemes az utastérben is körülnézni, hiszen itt is képes már az első pillanatban magával ragadni az embert az 500X. A műszerfal külső fényezéshez igazított betétei, a több helyen feltűnő 500-as jelzés, a látványosan kiképzett fotelek, a csinos vonalakkal megkomponált középkonzol és a kellemes anyagok mind-mind piros pontot érdemelnek. Az ergonómiával, a tárolórekeszek számával, az 5 és 6 colos méretben kapható érintőképernyős Uconnect rendszerrel és a 9 hangszórós Beats Audio Hi-Fi-vel kapcsolatban sem panaszkodhatunk, de természetesen az 500X sem tökéletes.

Kényelmes, de túl alacsonyak a fejtámlák - galériaA fejtámla például 185 centi felett kényelmetlenül alacsony, míg a hátsó helykínálat leginkább csak 180 centiméter alatti utasok számára elegendő, ráadásul az első ajtóknál található puha betétek helyett a második sorba már csak rideg és kemény műanyagok jutottak. A csomagtér 350 literes értéke átlagosnak mondható, ledöntött ülésekkel pedig máris 1 köbméternyi helyünk van a pakolásra. Az ülések kényelmesek, és az ergonómia, valamint a praktikum szempontjából sincs gond az olaszok büszkeségével. A központi rendszer szintén korrekt, amely érintős felülettel operál, és már a legalapabb verzióban is remekül ellátja a feladatát - megjelenítésben és felbontásban nem erős, viszont jó vele együtt élni és minden funkciót gyorsan elérhetünk. Fekete pont, hogy sajnos nem tud magyarul.

Szerethető és stílusos kis crossover az 500XA vezethetőség abszolút rendben van, a futómű kiváló társ egy élményteli autózásban. Ez persze nem meglepő, hiszen meglepően igényes konstrukcióval van dolgunk: elöl a szokásos MacPherson megoldást találjuk, hátul viszont többlengőkaros felfüggesztéseket alkalmaztak az olaszok, miközben a legtöbb konkurensnek be kell érnie olcsóbb, egyszerűbb csatolt lengőkaros hátsó futóművel. A feszes alapvetően inkább feszes, mint kényelmes - főleg a nagy 18 colos kerekekkel -, de egy kisebb kerékszett sokat javíthat a kényelmen és így sem rossz a helyzet. Viszont egy pörgős, szép hangú benzinmotorral, valamint egy kézi váltóval egyértelműen jobban járunk, ha egy jót szeretnénk autózni, ráadásul amint fentebb is említettük, sokat spórolhatunk a dízel-automata összeállításhoz képest.

Benzinmotorral, jutányosabb áron jobb vétel az 500XÖsszességében 5 millió forint körül már hazavihetünk egy egészen korrektül felszerelt, élvezetes 500X-et, ami értékarányos árnak számít az autó által kínált különlegességfaktor tudatában - az 5 év garancia pedig szintén örömteli dolog. Persze vásárolhatunk olcsóbbat és jobbat is a kategóriában, de aki beleszeret az 500X formájába és hangulatába, úgyem fog mást választani, és ezt jól is teszi, hiszen akkor kerek a világ, ha olyanok is akadnak, akik nem kólát, hanem traubit isznak...

Néhány szóban

A Fiat ezúttal is hű maradt önmagához - a nekik jól fekvő kisautós szegmensben egy dögös, stílusos, ráadásul sokféleképpen konfigurálható (akár nőies, akár férfias kinézetű) crossovert élesítettek az olaszok, ami objektíven ugyan nem a kategória legjobbja, viszont szerethető, és örülünk, hogy létezik, hiszen némi vidámságot csempész a kissé unalmas kis crossover kategóriába. Az 500X ezúttal 1,6 literes, 120 lóerős dízelmotorral és 6-sebességes duplakuplungos automataváltóval járt nálunk, amely hajtáslánc önmagában jól teljesít, azonban az autó stílusához jobban illik a kézi váltó és a benzinmotor, főleg a jóval barátságosabb árcédula ismeretében. Összességében a stílus és az élmény kárpótol az apróbb hiányosságokért, ráadásul ár/érték arányban is korrektnek mondható a 'csomag', főként a Fiat akcióival.

Előnyök: Kívül-belül stílusos megjelenés; Nagyon jó személyre szabhatóság; Praktikus utastér; Kellemes anyaghasználat; Élvezetes futómű; Jól működő (opcionális) asszisztens rendszerek teljes arzenálja

Hátrányok: Kissé plasztikus kormányzás; Nagyobb tempónál zajos utastér és kulturálatlan dízelmotor; Érzéketlen indexkar; Túl alacsony fejtámlák

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek