Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A megfizethető és relatíve olcsón fenntartható, családi használatra és telekjárásra egyaránt alkalmas terepjárók – vagy ha úgy tetszik, crossoverek – kategóriájában mindeddig egyetlen versenyzőt lehetett igazán komolyan venni. Természetesen a Dacia Dusterről van szó, amely típus évek óta fantasztikus sikereknek örvend mind a hazai, mind pedig a nemzetközi piacon; nálunk például több évig a legnagyobb példányszámban eladott autónak számított a román terepes a magánszektorban.

Esztergom legújabb büszkesége kihívja a Dustert - galériaMindeddig senki nem tudta megtörni a Duster egyeduralmát, azonban ebben az évben feltűnt egy igencsak komoly ellenlábas, a dolog pikantériája pedig az, hogy a trónkövetelőt épp hazánkban gyártják. A vadonatúj Suzuki Vitara gyártása épphogy megindult Esztergomban, s a tesztautó nagy örömünkre máris megérkezett szerkesztőségünkhöz. Az első együtt töltött napok során olyannyira rendben találtuk az új Vitarát, hogy a kis crossover rögtön megkapta tőlünk az Év Autója kitüntetést kategóriájában. Nagyon adta magát hát az összehasonlítás: vajon miként áll helyt a Duster ellen a Vitara? Most kiderítjük! Mindkét típus kérhető első- és összkerékhajtással, illetve benzin- és dízelmotorokkal. Mi jelen esetben az ideális, alacsony költségű családi autót keressük, vagyis tisztességes teljesítményű benzinmotorokkal és elsőkerékhajtással engedjük egymásnak a két versenyzőt

Karosszéria, utastér

A Duster nagyobbra nőtt - galériaA Dacia Duster már jó ideje megszokott része a hazai utcaképnek, így fel sem tűnik a hétköznapok forgatagában. Nem úgy, mint az új Vitara! Bár tesztautónk egyszínű szürke fényezésével (a Vitara kérhető lenne menő, fiatalos színekben és akár fehér vagy fekete tetővel) mindent megtett annak érdekében, hogy elvegyüljön a forgalomban, nem sikerült neki: nagyon sokan mutogattak elismerően és járták körbe Esztergom legfrissebb büszkeségét, ami a legtöbbek véleménye szerint elölnézetből szuperül sikeredett, a befejezés viszont kissé fantáziátlan lett. Mi nem szállnánk bele a ízlések csatájába, döntse el mindenki maga, hogy a Vitara jól néz-e ki vagy sem. Nekünk mindenesetre semmi bajunk nincs a formájával.

Lehetbe igényesebb a Dacia belül (is)A Duster és a Vitara nagyjából egy ligában játszik, azonban a méret tekintetében egyértelműen a Románoknál van az előny: míg a Vitara alig 418 centi, tengelytávolsága pedig mindössze 2,5 méter, a Duster 14 centivel nyúlánkabb, tengelytávolsága pedig 17 centiméterrel nagyobb. Szélességben és magasságban szintén a Suzuki a kompaktabb, összehasonlításképp érdemes megnézni táblázatunkat. Míg a Dacia terepese ballonos gumijaival a praktikumra helyezi a hangsúlyt, a Vitara már a középső felszereltségi szinthez divatos 17 colos alufelniket kínál. A két autó közötti kidolgozásbeli különbségeket jól mutatja például, hogy míg a Duster kerékjáratai burkolatlanok, a Suzuki gyárban, ahogy kell, filccel burkolják a kerékjáratokat. Ez a kettősség különben gyakorlatilag minden ponton érezhető, legyen szó a karosszériáról vagy az utastérről: a Vitarának igényesebbek az ajtózsanérjai, az üléssínjei, a kárpitozása, a műszerfala, a teljes anyaghasználata, mindene. Úgy két kategóriával jobb.

A Duster tágasabb, de vannak hiányosságok belül is - galéria

A Vitara beltere minden tekintetben rendben vanBelül persze a Duster plusz 17 centis tengelytávolsága és 14 centivel nagyobb hossza érezteti hatását, a Daciában elöl-hátul kiváló a helykínálat, mégpedig minden irányban. A legnagyobb különbség a csomagterek között akad: míg a japán 375 litert kínál alapesetben, ellenlábasának csomagtartója 475 literes – cserébe a Suzuki igényesebb csomagtér-borítással, két kis rekesszel, praktikus dupla padlóval igyekszik ellenpontozni. Viszont ami igazán meglepő, az a Suzuki helykínálata: bár tényleg kisebb egy fokkal, mint a Duster, a rövidke autóban meglepően jól el lehet férni, a puha ülések pedig meglepően kényelmesek. További plusz a Suzukinál, hogy hátsó fejtámlái 1,85 méteres magasságig jók (a Duster 170 centi felett nem biztonságos), a háttámla dőlésszöge kellemesebb.

Íme, a Suzuki új rendszere - kamerával, magyar nyelvvelElöl is hasonló a helyzet: a Duster nagyobb teret ad, de a Suzuki vezetési pozíciója sokkal jobb, s míg a Dacia kormánya túl lapos szögben áll és csak fel-le állítható, a Suzukiban minden remek, kormánya 4-irányban állítható. Örömmel konstatálhatjuk, hogy a biztonsági övek magassága mindkét autóban állítható, a Suzukiban pedig külön meglepő, hogy nem csak a vezető oldali, de az utas oldali ülés magassága is változtatható. Anyag- és összeszerelési minőségben egyértelműen Esztergomnál van a pont, a Suzuki extrákban is összehasonlíthatatlanul többet kínál, legyen szó akár biztonsági, akár kényelmi tételekről. Az érintőképernyős multimédiás/navigációs rendszerek itt is, ott is gyorsak, korrekt megjelenítésűek, minden ma elvárt csatlakozást biztosítanak (pl. Bluetooth, USB), ráadásul magyarul is beszélnek – kár, hogy a Daciáé zavaróan lent van és kissé rossz szögben áll.

Kicsit kevesebb hely, de sokkal minőségibb kialakítás a Vitarában - galéria

Summa summarum, mindkét típus jól funkcionál családi autóként, ám a Vitara kiváló minőségével és divatos, korrekt minőségű utasterével belül is teljesen más színvonalat képvisel, amire a Duster csak némileg szellősebb helykínálattal és nagyobb csomagtartóval tud reagálni. Itt egyértelműen győz a Vitara!

Vezetés, menettulajdonságok

Terepjárásra jobb választás a Dacia - galériaMiután magunkra csukjuk az ajtókat – ami a Suzukiban meglehetősen nehézkesnek bizonyult, hiszen valamiért nehezen, csak becsapásra csukódtak az ajtói -, ideje elindulni, s megvizsgálni, hogy menet közben miként teljesít a két crossover. Az első benyomások alapján ugyanott folytatódik a történet, ahol az előbb abbamaradt: a Vitara egyszerűen finomabb hatást kelt; kuplungja jobban adagolható, könnyebb lágyan vezetni, kormányzása bár nem számít jónak, egy fokkal jobb a Dusterénél, váltója pedig szuper. A Duster szigeteletlen kerékjárati ívei és nem éppen áramvonalas formája alapján azon sem lepődhetünk meg, hogy a japán modell minden körülmények között csendesebben fut, igaz, ő sem üti meg a kategória legkulturáltabb képviselőinek színvonalát (pl. Opel Mokka, Peugeot 2008).

A motorok eltérő iskolát követnek, de mindkettő jó a maga nemében

A Vitara sportosabb, a Duster komfortosabbA menettulajdonságokat illetően nem tudtuk igazságosan összehasonlítani a két modellt, ugyanis míg a Suzuki ’hagyományos’, ráadásul nem is túl ballonos téli gumikon gördül, a Daciát (túlzottan) terep-kompatibilis gumikkal szerelték fel a gyáriak. Ebből az következik, hogy terepen vélhetően tovább jutott volna a románok büszkesége (amit persze elsőkerekes, inkább telek-, mint terepjáró kivitelek révén nem próbáltunk ki), közúton viszont nagyon nem voltunk megelégedve a Dunlop GrandTrek SJ6 típusú 16 colos papucsokkal, amelyeknek tapadása - főleg nyálkás, nedves aszfalton – bizony komoly kívánnivalót hagyott maga után. A két autó futómű technikája különben azonosan egyszerű, vagyis elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros felfüggesztéseket találunk. A Suzuki a fékek terén nagyvonalúbb: míg a Daciában hátul meg kell elégednünk a dobfékekkel, a Vitara elöl-hátul tárcsafékekkel kecsegtet.

A Duster Dunlop abroncsai terepre jók, utcára nemA gumikat leszámítva a futóművekkel mindkét modellnél meg voltunk elégedve; összefoglalásképp elmondható, hogy míg a Suzukit egy fokkal feszesebbre hangolták a mérnökök, a Dacia esetében a kényelem volt az elsődleges szempont, a két autó viselkedése éppen ennek megfelelő. A dinamikus Vitarával egészen jókat lehet autózni, élvezettel terelgethető a kis terepjáró, míg a Duster nyugodtabban fut, s terepre tévedve egyértelműen az ő beállítása előnyösebb, igaz, ez igazán csak akkor releváns, ha a vásárlók megrendelik a Daciánál 550, míg a Suzukinál 600 ezer forintot kóstáló összkerékhajtást.

Különben épeszű használat során semmi szükség nincs az összkerékhajtásra, könnyebb terepen, földúton így is könnyedén elboldogul a két könnyű autó, amelyeknek mind hasmagasságuk, mind pedig korrekt terepszögeik támogatják az aszfaltról történő letérést, persze a nagyvárosok forgatagában, padkák között ’ugrándozva’ is jó szolgálatot tesznek; a kényelmesen magas üléspozíciók már csak a habot jelentik a tortán. Ebben a kategóriában döntetlent hirdetünk.

Hajtásláncok, fogyasztás

Turbómotor itt, szívómotor ott - galériaA hajtásláncok tekintetében érdekes módon más-más úton jár Magyarország és Románia büszkesége: egyrészt, a Duster 1,2 literes, Renault-tól származó négyhengeres, turbófeltöltésű benzinmotorjával és hatfokozatú kézi váltójával modernebbnek számít a Suzukinál, amelynek motorházteteje alatt egy ’hagyományos’ 1,6 literes szívó benzinest találunk ötfokozatú kézi váltóval, azonban az esztergomi típusban például szériában jár a start/stop rendszer, amiről pedig a Duster nem hallott. A két autó csúcsteljesítménye papíron nagyon hasonló: a Duster 125 lóerőt, míg a Vitara 120 lóerőt tud, a turbónak köszönhetően viszont nyomatékban nagyon beelőz a Dacia: 205 Nm-t kínál 2000/perctől, míg ellenfele mindössze 156 Nm-t tud, s azt is magas fordulaton, 4400/percnél.

A Vitara 1 literrel takarékosabb - 7 literből simán eljárVezetés közben pedig beigazolódik a papírforma: a hasonlóan alacsony tömegek és a hasonló csúcsteljesítmények révén kiforgatva nagyjából ugyanolyan gyors a két autó (mindkettő alig több mint 10 másodperc alatt teljesítette a 0-100 km/h-s sprintet méréseink során, a végsebességek pedig 175-180 km/h között állapodnak meg), viszont a mindennapok során sokkal kellemesebb a Duster turbós ’egykettesét’ használni. A modern 1.2 TCe már a pincéből jól húz, középtartományban minden fokozatban virgonc, a hat fokozatnak hála pedig a végáttétel is hosszabb. A Suzuki ’egyhatosa’ viszont rugalmatlan, csak kiforgatva megy igazán (igaz, akkor meglepően jól), áttételezése pedig rövidebb, amiben az eggyel kevesebb fokozatnak is szerepe van. Viszont a szívó benzines nagyon vidáman forog, élmény vele gyorsan menni, remek a gázreakciója - a szuperül kapcsolható váltónak is hála egyszerűen öröm vezetni, még ha rugalmatlan is.

A Daciához 6 gang jár, a Suzukihoz csak 5 - galériaFogyasztásban bizonyára mindenki azt gondolná, hogy a modern technika meghozza a gyümölcsét és a kis turbós győzedelmeskedni tud a régebbi szívó ellen. Azonban végül épp fordítva sült el a dolog, s a Suzuki remek étvágya csak részben köszönhető a start/stop rendszernek: a 120 lovas motor egyszerűen étvágytalan, függetlenül attól, hogy miként használják. Városban például akkor is megáll 7 liter környékén az étvágya, ha gyakran forgatjuk ki hosszan, már pusztán az élmény kedvéért. Tapasztalataink szerint a Duster vegyesben körülbelül 1 literrel torkosabb: normafogyasztásunk (7 vs. 6 liter/100 km) és tesztfogyasztásunk (8 vs. 7 liter) esetében is nagyjából ez a különbség érvényesült, s a papírforma szintén ennyi differenciát ígér (Dacia vegyes étvágya 6,3, Suzukié 5,3 l/100 km).

Végül a jelentős fogyasztás révén ismét Esztergomnál a pont: a hajtásláncok között, a tulajdonságok terén döntetlen az állás, de a Suzuki egy literrel alacsonyabb étvágya révén megnyeri a meccset.

Költségek

Listaáron olcsóbb a Duster, de...A papírforma szerint a költségek kategóriát simán kellene ’vinnie’ a Daciának, azonban meglepő módon itt sem ennyire egyértelmű a helyzet. A listaárak tekintetében jobban áll a Duster: a 125 lóerős TCe turbómotorral már 3,92 millió forinttól hazavihető, s a tesztelt, egyedi ’Blackstorm’ limitált szériájú változat is megáll 4,08 millióban. A Suzuki ezzel szemben alapfelszereltséggel 4,49 millió forinttól hirdeti portékáját, vagyis alapáron mintegy 570 ezer forinttal kóstál többet, ami sok pénz, még akkor is, ha magasabb felszereltséggel kompenzál a Vitara.

...a valóságnak érdemes ajánlatkérésekkel utánanézni!Azonban a vásárlók rendszerint nem listaárakon szoktak új autót vásárolni, s ha figyelembe vesszük az engedményeket, hasonlóan jól áll a Suzuki szekere rúdja: míg a Dusternél nem sokat tudnak engedni a kereskedők, a Vitara esetében a kivitel függvényében 6-800 ezer forinttal olcsóbban tudjuk hazavinni kedvencünket a listaáraknál. A teljes valóságot nehéz kideríteni, de mindenkinek azt ajánljuk, hogy kérjen egyedi ajánlatot az adott típusokra mind a Dacia, mind pedig a Suzuki márkakereskedésektől, mert elképzelhető, hogy valójában alig 100-200 ezer forinttal drágább csak a Dusternél az igényesebb, modernebb, igaz, egyben kisebb Vitara.

A magyar Suzuki ezúttal háttérbe szorította a román Daciát

Mi egyértelműen a Vitara kulcsát tennénk zsebre.Amint már fentebb is említettük, a Vitarához sokkal komolyabb extraarzenál érhető el, s különösen meleg szívvel ajánljuk a tesztelt, középső (GL+) felszereltségi szintet, ami mindent kínál, amire csak szükségünk lehet (ülésfűtést, érintőképernyős multimédiás rendszert kihangosítóval, tolatókamerát, automata klímát stb.), listaáron 4,8, de a valóságban alig több mint 4,1 millióért. A Dustert nem lehet annyira bőségesen felszerelni, de a Daciánál is minden van, amire szüksége lehet egy átlagos igényű vásárlónak, s az extrákat jó áron kínálja a márka. Összességében a listaárak szerint itt a Dacia győz, valójában viszont inkább a döntetlen felé billen a mérleg – legyen bárhogy is, örömünkre mindkét crossover személyében elérhető árú, racionális és remek autókat tisztelhetünk.

Konklúzió

Magyarország - Románia 1:0A 120 lóerő körüli benzinmotorokkal, kézi váltóval és elsőkerékhajtással összehasonlítva tesztünkben egyértelmű győztest hirdethetünk az új Suzuki Vitara személyében, és akkor még semmiféle nemzeti öntudat nincs beleszámítva az eredménybe - márpedig nem rossz érzés egy magyar portéka mellett voksolni. Az esztergomi gyár új büszkesége nagyon kiegyensúlyozottan teljesít, a Vitara a Suzuki jelenlegi legjobb modellje. Ráadásul nem csak menő és divatos, de praktikus, virgonc, tágas is, s rengeteg modern extra kérhető hozzá. A Duster pedig épp annyira racionális, mint volt: terepre vélhetően jobb választás, viszont összehasonlíthatatlanul igénytelenebb, ráadásul a valósában alig olcsóbb. Boldogok lehetünk tehát, Magyarország ezúttal alaposan legyőzte Romániát!

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek