Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Pszt... hallottad? Egy apró nesz, a gördülő kerekek, az aszfalt mikroszkopikus egyenetlenségeibe akarva-akaratlanul kapaszkodó abroncsok zaja terheli mindösszesen dobhártyánkat. Az elhaladó kékségre nem nehéz felfigyelni: ezúttal pont némasága és makulátlan mivolta rabolja tekintetünk néhány szempillantás erejéig. Nem, ez nem szemfényvesztés, hanem a rideg valóság, melynek hűs fuvallata egyúttal a jövő szelét is magában hordozza.

Büszkén hirdeti hovatartozását - galériaAz elektromos autózás még mindig hadilábon áll a négykerekűek megszállottjaival, ádáz szélmalomharcot vívva sok esetben mindenféle jogos alapot nélkülöző sztereotípiákkal, a belsőégésű motor életteliségével és a hagyományos értékek akár csalóka dicsfényével. Pedig a jövő tagadhatatlanul közöttünk jár, s talán pont némasága miatt nem veszünk tudomást róla, holott épp ezzel mutatja meg lelkének tisztaságát.

Nem könnyű megérteni, beleélni magunkat egy olyan technika nyújtotta szituációba, amely ellen megannyi hozzáértő és laikus érvel egyszerre, ám mindezen rigmusok egy pillanat alatt szertefoszlanak, amennyiben képesek vagyunk megtapasztalni és ezáltal objektíven értékelni a valóságot. Habár a Nissan Leaf kulcsa a 2011-es Genfi Autószalonon már a zsebembe kúszhatott egy rövid próbakör erejéig, a teszthét és a hétköznapi használat egészen más képet engedett festeni magáról a Leafről, illetve összességében az elektromos autózásról.

Noha sokan megtérülésről, spórolásról és hasonlókról beszélnek, mindenképp szeretném a felsorolt gondolatokat elhessegetni, hiszen akárhogy is nézzük, az elektromos autózás jelen pillanatban még közel sem erről szól.

Okos részleteivel is felhívja magára a figyelmet - galériaNapjainkban mindez még életforma, életstílus, amit azon tehetősebbek engedhetnek meg maguknak, akik fogékonyak a technika óriásira sült tortájának épp ezen szeletére vagy épp szeretnék megmutatni környezetüknek, hogy igenis foglalkoztatják őket a világ terhei.

Mindemellett lehet összeesküvés-elméleteket gyártani, hiszen jómagam sem tudom teljes őszinteséggel elhinni, hogy napjainkban az akkumlátorok kapacitása, tölthetősége, tömege vagy ára a tudás és a gyártástechnológia csúcsát, vagy legalább felsőbbik felét tükrözi. Sajnos ameddig erősebb tőkével és hatalommal bíró érdekek mozgatják a világot - esetünkben az olajlobbi személyében -, közel sem lehetünk biztosak abban, hogy mindig a nekünk megfelelőbbet kapjuk. Sokkal inkább azt, amit odafenn szánnak a népnek, így maradhatnak továbbra is fenn a makroszkopikus folyamatokat terelgető kezek.

Mindezek ellenére próbál a Nissan Leaf csatákat nyerni, hogy végül méltó módon kerüljön értékelésre tudása. Hajtásláncától eltekintve pedig egy meglehetősen tisztességes kompakttal van dolgunk a japánok sikervárományosának személyében. A kedveskésen bumfordi formaterv iránt nyilvánított tetszés persze egyéni ízlés kérdése, habár meg kell jegyeznünk, hogy a formák sok esetben a kedvezőbb légellenállás érdekében kerültek kialakításra, de a légellenállási tényező így is inkább az átlagos aerodinamikai tulajdonságú modellek közé sorolja tesztalanyunkat 0,29-es értékével.

Világos utastér, kényelmes fotelek - galériaÍgy például a fényszóróra rajzolt kis légterelő, amelynek köszönhetően a tükrök kevésbé hangosak a menetszél hatására, vagy a műszerfal és néhány segédberendezés áramellátásáért felelős ólom-savas akkumlátort töltő, a hátsó szárnyba épített napelem. De nem tudok szó nélkül elmenni a fényszóró mellett sem, hiszen a villamosságal való takarékoskodás jegyében LED-es egység a konvencionális megoldásokkal ellentétben alulról vetíti fel fényét a kékes színbe öltöztetett tükörre.

Az ajtókon túlhaladva kellemes színek, üde hangulat fogadnak az utastérben. A műszerfalon hagyományos mutatókat, műszereket hiába keresünk, nem találunk, a kényelmes, puha plüssel burkolt ülésekbe huppanva digitális kijelzők sokaságával kerülünk szembe.

Azonban aggodalomra semmi ok, az ergonómia és az elrendezés kifejezetten baráti, az informatív kijelzők jól átláthatóak, központban a sebességmérővel, valamint az akkumlátorok és a hatótáv indikátorával. A Leaf egyik erénye a fedélzeti rendszer: az érintőképernyőn számtalan funkció közt lavírozhatunk, kezdve a hatótávolság és a térkép kombinációjával, a takarékossági adatokon át egészen a fűtés és a töltés időzítéséig.

Homályos a jövője, de a jelek bíztatóak - galériaMindezek ellenére a fűtés az autó egyik sarkallatos pontja, hiszen a ventillátor bekapcsolásával fájdalmas kilométereket harapunk le a hatótávolságból, ami nem is csoda, a szellőzés egymagában 2-3 kW-os teljesítményt emészt fel.

A felszereltség nagyvonalúságával kárpótol a kissé hiányos anyaghasználatért, az összeszerelési minőséget pedig egészen korrektre értékelnénk, ha a műszerfal bal oldala nem szólalna meg már akár a legapróbb úthibákon áthajtva is. Igaz ezt bizony elnézzük a tesztautónak, hiszen az gyakorlatilag a legkorábbi széria elejéből származik, míg az itthon lerendelt ráncfelvarrott példányok már nem is Japánból, hanem az angliai Sunderlandből érkeznek majd.

Egy szó mint száz, a helykínálatra és a praktikumra nem panaszkodhatunk, hiszen a tágasság nem csupán az utascellára, a csomagtérre is érvényes, az autó padlójába bújtatott akkumlátorcsomag szinte semennyit nem vesz el a poggyászoknak szánt helyből.

(Érdemes lapozni, kiderül, nálunk meddig bírta szuflával a Leaf.)