Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A 24 kWh-s akkupakk bizony nehéz, mintegy 200 kilót ad hozzá a tömeghez, így nem is meglepő, hogy a masszívan felszerelt modell mintegy 1,6 tonnásra hízott.

Tankoljunk - galériaA szűk keresztmetszetet pedig pont a lítium-ion akkumlátor jelenti, hiszen teljesen feltöltve a hűvös decemberi időben 180 km-es hatótávolság megtételére teszi képessé a gazdatestet. Mindezt persze Eco módban, amit városi forgalomban kifejezetten érdemes használni. Ekkor erősebb a motorfék is és a gázpedálra sem reagál a szokott virgoncsággal az autó. Az óvatosabb haladást ugyanakkor meghálálja, bizonyos mérések szerint 220 km-t is képes megtenni a Leaf konstans 60 km/h-s tempóval, de a legkíméletlenebb gázpedálkezeléssel és agresszív stílussal is minimum 70 km-t sajtolhatunk ki belőle, azaz ennyi mindenképp rendelkezésre áll.

Hogy az említett 180 km kinek és mire elég, gyakorlatilag eldönti a kérdést, hogy érdemes-e egyáltalán elektromos autóban gondolkodni. Jómagam a teszthét alatt mindösszesen egyszer, méghozzá az első napon kerültem szorult helyzetbe, mikor is az átvétel után 70 %-os töltöttséggel kellett nekivágnom 90 km-es túrámnak.

A fűtés nélkülözésével persze abszolváltam a távot, de a mínusz két fokban végigvezetett út után jól esett a forró tea. Ezen kívül akár Budapestre vitt utam, akár otthoni teendőim végeztem szülővárosomban, teljesen jól használhatónak bizonyult a Leaf, az esti töltögetésekkel gyakorlatilag vígan elvoltam úgy, hogy a teszthét alatt jó 500 km-t nyomtam le a Nissan torkán.

Tárt karokkal vár - galériaA töltőállomások hiányára nem térnék ki, de az infrastruktúra fejlődése ott lóg a levegőben. Ráadásul a gyorstöltők használatára érdemes inkább csupán vészmegoldásként gondolni, hiszen az ilyen tankolások jobban megviselik az akkumlátorokat, ám az otthoni hálózatról való éjszakai töltés kíméletes lehet. Mindösszesen ahhoz kell hozzászokni, hogy amint hazaérkezünk feltegyük az autót a töltőre, amennyiben apadófélben vannak a telepek.

Az elektromos hajtáslánc egyik legjobb tulajdonsága a 280 Nm-es nyomaték és a 110 lóerő adta gyorsítóképesség, amely nem hangzik ugyan soknak, de 60 km/h-ig gyakorlatilag alig akad ellenfelünk, olyat lép az elektromos japán. A hatótávolságból persze nagyobbakat harap az agresszív használat, ahogy 80 km/h felett is jobban csökken már a megtehető kilométerek száma, okosan használva viszont kellemes társ a Leaf a mindennapokban. A város és a rövid távolságok éltetik a villanyost, ami pont az a szituáció, amikor a belsőégésű motor iszik mint a gödény, hiszen be sem tud melegedni célunk eléréséig.

Mindeközben a futómű áldásos tevékenysége további örömforrásként szolgál. Egyrészt az akkucsomag eredményezte alacsony súlypont, másrészt a kiváló hangolás és képességek élvezetes kanyarvételt predesztinálnak.

Persze a teljesen elektromos szervokormány kissé plasztikus és a visszatáplálással dolgozó fék használatát is szokni kell, hogy igazán okosan tudjuk használni, mégis kifejezetten jó vezetni a Leaf-et. Költségek terén ugyancsak jól járunk, noha természetesen felesleges az elektromos autó megtérülését számolgatni: átlagos használat mellett 1,5 - 2 liter benzin árából tehetünk meg 100 km-t.

Nem lesz slágertermék, de van létjogosultságaViszont tagadhatatlan, hogy a teljesen csöndes, csupán a gördülési zajjal járó haladás maradéktalan makulátlanságát a zéró kibocsátással bíró hajtáslánc súlyozza tovább, gyakorlatilag midenekfeletti tisztaságot sugározva.

Sajnos egyelőre nem tudjuk, hogy pontosan milyen árat kell majd fizetnünk a Leaf-ért, ám a ráncfelvarráson átesett, 80 kg-mal könnyebb, új vezérléssel felvértezett széria használhatóság terén bizonyára még jobb lesz. Az árcédula tavasszal válik publikussá, amikortól majd rendelhetővé válik a modell, az első szállítás pedig tavasz végére tehető. Ha minden jól megy, nagyjából 10 millió forint körüli összeggel számolhatunk, amiért cserébe egy alaposan felszerelt, különleges hajtásláncú autót vihetünk haza az egyelőre direkt konkurensek nélküli Nissan Leaf személyében, amelynek erényeit leginkább hatótávolsága korlátozza.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések