Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.


Persze vétek volna hibátlannak titulálni a BMW-t, hiszen a gyártótól megszokott összeszerelési minőség sajnos az 1-est sem kerülte el. Innen-onnan, de leginkább a műszerfal mélyéről kissé zavaró cicergés hallatszik, s sokszor a kormányoszlop műanyag burkolata is a fülnek kellemetlen zizegést hallat. Ezen a területen tehát érdemes volna még fejlesztenie a bajoroknak, azonban ezt leszámítva ténylegesen németesen katonás, jól működő gépezetbe csöppenünk, kellemes anyagminőséggel párosítva.

Mérges tekintettel néz ránk - galériaOdabenn pedig temérdek lóerő lakozik, összkerékhajtással megfűszerezve, szöges ellentétben a külső-belső visszafogott stílusával. A 20d motor ezúttal sem fukarkodik, s igény esetén 184 lóerővel, valamint a hozzá társuló 380 Nm-rel ruházza fel a prémium kompaktot, tehát nem csoda, hogy a gyári adatok szerint 7,2 másodperc alatt elérhető a 100 km/h. Noha ezúttal a remek nyolcfokozatú automatát nélkülöztük, a motor karakterisztikája a hosszú végáttételű hatfokozatú kézi váltóhoz is kifejezetten jól passzol.

Sajnos a kétliteres, négyhengeres turbódízel továbbra sem kulturáltságáról lesz híres, kemény járása főleg hidegen zavaró, de legalább a start-stop kifinomultabban működik, mint a 320d-ben, ahol bizony kelletlenül megráncigálta a karosszériát a motor indításakor. A helyzet már kezd meglehetősen kényelmetlen lenni a BMW számra: a kétliteres turbódízel ugyanis nem csak az előkelő prémium mezőnyben, hanem a kompaktok teljes táborában bizonyul legkevésbé kulturáltnak.

Ellenben étvágy terén sok előnnyel kecsegtet a kompakthoz mérten combos hajtáslánc, ugyanis a 4,7 literes gyári adat nem túlzóan alacsony érték, bizony a sok városi etappal tűzdelt teszt alatt sem kívánkozott az átlag 5 liter fölé kúszni, s végül 4,9-es átlaggal zártuk a kört. Városi használat mellett magunkat ügyesen visszafogva sem kell 5,5 liternél nagyobb étvággyal számolni, országúton vígan autózhatunk 3,8-4 liter környékén, s az autópályára hajtva sem kell attól tartani, hogy 5,5 liter fölé kúszik a mutató.

Azért vannak markáns vonalai - galériaAz 1-es tesztautó apropója persze az xDrive összkerékhajtás, ami a hátsókerékhajtású kivitelhez képest leginkább a téli, csúszós körülmények között lehet BMW-tulajdonosok segítségére. De emellett sportosabb kanyarvételnél is érezhetjük áldásos hatását: az ívbe hajtva pedig számos opció áll rendelkezésre, főleg, ha gyorsabban szeretnénk abszolválni a mutatványt. Comfort üzemmódban nem történik semmi izgalmas, noha a hátsó tengelyre érkező masszívabb nyomaték miatt már itt is megmoccanthatjuk az 1-es hátulját.

Leginkább Sport+ üzemmódban vagy a DTC-t bekapcsolva érdemes keményebben kanyarodni, s ilyenkor finom fartolás kíséretében, de kimondottan magas tempóban hagyhatjuk el az ívet. A feszesre hangolt, de egyébként kényelmes futómű, s átlagos mennyiségű információt közvetítő, pontos kormányzás remekül dolgozik össze a négykerékhajtással és igazán élvezetesség teszi a 120d xDrive dirigálását.

Kis túlzással bármikor képes bárkinek az orra alá borsot törni, hiszen a 0-100-as sprint és a kanyartempó kapcsán már-már sportkompaktos képességeket vizionálhatunk.

Gondoljunk csak bele, a 280 lóerős Opel Astra OPC általunk mért 6,48-as gyorsulásától mindössze 7 tizedmásodperccel maradunk el, s a Ford Focus ST is csak 1 szekundumot ver a BMW-re. Mindeközben a 120d képes a mindennapokban is tökéletesen teljesíteni, ahogy láttuk, rendkívül moderált étvággyal, s hajszolva sem kortyol jelentősen többet.

Tipikusan BMW-s a hangulata - galériaA forgalmazó ugyan már kicsivel 8 millió forint alatt adja a 120d xDrive verzióját, de a hasznos extrákat tartalmazó Sport Line, illetve az Advanage Plus csomagokat bepipálva nagyon jól felszerelt – xenonnal, kétzónás klímával, ülésfűtéssel, stb. – autót kapunk 11 millió forint alatt, hamisítatlan vezetési élménnyel, prémium életérzéssel és a modern technika révén roppant tisztességes menetteljesítménnyel, valamint moderált fogyasztással. Mindezért cserébe csupán a dízelmotor kemény járását és az itt-ott előforduló, de tolerálható összeszerelésbeli hiányosságokat kell elviselni.

Egyelőre nem sokan kínálnak dízelmotor-összkerékhajtás párost, noha az alapvetően elsőkerékhajtású modellekhez nyilván kevésbé van szükség az összkerékhajtás extra képességeire. A Volvo a V40-hez csupán benzinesek esetében tesz elérhetővé AWD rendszert, ahogy a Mercedes-Benz A-osztályánál is csupán a 250-es benzineshez kérhetünk 4MATIC opciót. A prémiumok közül egyedül az Audinál találunk konkurenst, mégpedig az A3 Sportback 2.0 TDI quattro személyében.

Noha a négykarikás ellenlábas 150 lóereje kevesebbnek tűnhet, méréseink szerint cseppet sem lassabb a 184 paripás BMW-nél, s objektív tulajdonságok mentén rápirít a bajor versenyzőre. Hasonlóan felszerelve 600.000 forintos differencia keletkezik, mégpedig az Audi javára.

Néhány szóban

A BMW 120d xDrive kétségkívül élvezetes, a vezetési élmény hagyományos értelemben vett értékeivel csábít, s számos ponton nagyon szépen produkál. Alacsony fogyasztása, jó futóműve és bőséges ereje a pozitívumok listáját gazdagítja, de a kemény járású, kulturálatlan dízelmotor és az 1-es, valamint a 3-as sorozatból ismerős hiányos összeszerelési minőség viszont ront az összképen valamelyest. Mindent összevetve egy tisztességes, élménydús autót ismerhettünk meg a kis BMW személyében.

Előnyök: Erős motor, takarékos; Jó kanyarodási képességek; Kiváló ergonómia; Jó anyagminőség; Funkcionalitás; Jó vezetési pozíció

Hátrányok: Átlagos helykínálat; Itt-ott kritizálható összeszerelési minőség; Kemény járású, kulturálatlan dízelmotor

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek