Álmatlanság gyötör. Bármennyire is küzdök, az ösztöneim minden próbálkozást meghiúsítva tiltakoznak. Az agyam sem képes pihenő üzemmódba kapcsolni, hiszen bántó gondolatok sokasága pengeti az idegsejtjeimet, s csupán egyetlen éltető kép maradandó: a kulcsokért kell nyúlnom, hogy vágyaim kielégítésével a fáradtság mindenhatósága kényszerítsen nyugovóra.
Apró finomság a lökhárító alján - galériaA pirula ezúttal nem élhető alternatíva, inkább a természetes kimerültség döntsön a párnák közé, mint a modern orvostudomány mellékhatásokkal járó tablettái. A slusszkulcs elemelésével a kényszer egy szempillantás alatt izgalommá alakul, s a lépcsőn lefelé lépkedve már adrenalin higítja a vérem, izmaim megfeszülnek, pupilláim kitágulnak, s mire a garázs ajtaját feltépem, már a benzinnel keveredett levegő édes illatát szippantom magamba. A sötétség leple alatt a kihalt utak szinte éhezik, hogy közelebbi kapcsolatba kerülhessenek az abroncsokkal, hogy talán emlékül szakíthassanak ki belőlük néhány apró szemcsét. A Ford Focus ST csábít, kihívások elé állít és precizításra ösztönöz.
A kilincs megragadását követően a Recaro által formázott sportülésekbe csúszom, s érzem, hogy a lehető legjobb helyen vagyok. Bár enyhén szűknek tűnik a Ford fotelje, néhány perc elteltével természetesnek hat, ahogy szorosan átölel. A gombnyomásra feléledő négyhengeres csöndes muzsikába kezd, alapjáraton kifejezetten nyugodt viselkedést mutatva, de már az első gázadásnál bebizonyosodik, hogy akkor szabadítjuk el a poklot, amikor épp úgy kívánjuk. Ugyanis a kétliteres, 250 lóerő leadására képes négyhengeres turbómotor erején felül teljesít.
Sportosak és hasznosak a kis órák - galériaA gyártó által megadott 6,5 másodperces 0-100-as gyorsulást vidáman tesszük egyenlővé a múlttal, a műszer határozottan állítja, hogy 6,14 szekundum alatt sikerült abszolválnunk a műveletet, s a negyed mérföldes távolság megtételéhez sem kellett több 14,5 másodpercnél. Az alapjárati nyugalmat magunk mögött hagyva könnyedén vonhatjuk magunkra a környezet figyelmét, a négyhengeres erőforrás a tőle elvártnál szebben üvölt a méretes kipufogón át, mély szólamai a fordulatszám emelkedésével vadabb, de határozott dallamokban folytatódnak, igaz, túlságosan pörgetni nem érdemes a hétköznapi használhatóság csodájával is felvértezett kétliterest.
A 6700-as leszabályozást mindenféle erőlködés nélkül bírja a motor, de a gyorsaságot szem elött tartva legfeljebb 6000-nél érdemes a következő fokozatba tolni a váltókart. A sebességmérő tisztességes tempóval szökik fel, s 100 km/h-ig elegendő csupán egyszer váltani, a rövid áttételezés már kettes fokozatban is engedi a három számjegyet, ami a meglepő gyorsulási érték egyik pillére is egyben.
Ekkora nyíláson láttán nem csoda a hangerő - galériaRáadásul nem is a motor az egyetlen kifejezetten élvezetes elem a Focus ST-ben, a sportolást gyakorlatilag minden porcikája bírja, sőt, egyenesen támogatja. A váltó határozottan, pontosan és közepesen rövid úton kapcsolható, a remek gázreakciónak köszönhetően pedig a gázfröccsel teljesített visszaváltások hamisítatlan hangulatot festenek a féktávok alá. Egyedül a kormányzás hat idegennek, a méretes kormánykerék egyszerűen nem sportautóba való, s a szerkezet pillanatnyi késése, plasztikussága sem dicsérendő. Családi modell esetében talán legyintenénk rá, azonban az izzadósabb kanyarokban nem tűrhető el az ilyen kellemetlenség.
Pedig a kifejezetten kemény és feszes futómű bizony falná a sebesen teljesített íveket, s még a téli használatra készült Michelin Pilot Alpin abroncsok is igyekeznek utolsó lélegzetükig kapaszkodni, bizonyítva az ST remek kanyarodási képességeit, melyeknek leginkább a mechanikus differenciálzár hiánya szab határt. Mindemellett a játékosság sem hiányzik a legerősebb Focusból, a menetstabilizáló engedékeny, de biztonságos Sport funkcióját vagy a teljesen kiiktatott állapot előnyeit kihasználva könnyedén táncoltatható meg az ST feneke, ráadásul nyers erővel és egy nagyobb gázadással bármikor véget vethetünk a csúszásnak.
E felirat könnyen szerethető - galériaNoha kívánatos idomokban a Ford nem bővelkedik úgy, mint legfőbb konkurense, marcona stílusával azért egyértelműen közli a szemlélővel, hogy a keményebb legények közé tartozik. A kék oválosok szobrászai átszabták a Focus orrát, aminek köszönhetően az ST nagyra tátott harcsaszájjal harapja a benzin elégetéséhez nélkülözhetetlen levegőt. A fehér fényezés esetünkben makulátlanságot, szűziességet sugall, ám a méretesre hízott légterelő és a sötétszürke felnik mögött huncutul vöröslő féknyergek nem rejtik véka alá tesztalanyunk tisztátalan szándékait.
Gyors, nagyon gyors! Kanyarokban és egyenesekben egyaránt brillírozunk, de a Focus ST nem csupán a flúgos futamokra készült. Sportkompaktként a kanyarvadászat mellett a Ford fontos feladata, hogy szolgálaton kívül egy hagyományos modell kihasználhatóságával szolgálja ki a tulajdonosok hétköznapi igényeit.
Lapozva kiderül, hogy képes-e családi autóként is helytállni a Focus ST...




