A Focus ST a kevésbé feltűnő, s sosem kérkedő fehér színben is kitűnik a forgalomból, így a sok-sok kíváncsi tekintet bizony hatékonyan vonzza, illetve nagyobb fordulaton a fülek is képesek rátalálni. Az izgalmas részletekből szerencsére nem fogy ki a Ford sportkompaktja a külsőnél, az utastérben talán még tovább fokozódik a sportos hangulat.
Élmény vele (vissza)gangolni - galériaA zűrzavarosnak tűnő, de logikusan felépített középkonzol tetejére épített óracsoport (olajnyomás, olajhőfok, töltőnyomás) látványelemnek sem utolsó, de hasznossága sem vonható kétségbe, ugyanis a sportosabb motor bemelegedéséről a hűtővíz hőmérsékleténél jobban árulkodik a kenőolajé. Az elöl-hátul Recaro márkájú ülések, a mély, sportos üléspozíció és az ST felirattal ellátott fém küszöb mind a hangulat szolgálatában áll. Persze a Focus nem épp tágasságáról híres, ennek ellenére pánikra semmi ok, jól el lehet férni benne, csupán a szellősség kellemes hozományait nem tapasztalhatjuk. A csomagtartó mindemellett átlagosnak tekinthető, 363 literes űrtartalmával szintén helytáll.
A jól megszokott, fehéres-kékes műszerfalvilágítást ezúttal mellőzte a Ford, a fő műszereken a sportosság jegyében a fehér és piros uralkodik. Ám az erőért cserébe nem kell feláldoznunk szinte semmit, sőt, a bőséges szériafelszereltség mellett ötfokozatú ülésfűtéssel, sávtartó asszisztenssel és elsötétedő belső tükörrel szolgál a Focus legerősebb verziója, de nem kell nélkülöznünk a navigációt és a remekül szóló hifit sem - persze utóbbit az adrenalinban áztatott pillanatokban érdemes inkább kikapcsolni. Kétzónás digitális klíma, opcionálisan elektromos ülésállítás és az ST3 felszereltségnek köszönhetően remek xenon-fényszórók emelik szinte kifogástalan szintre a tesztautó extrázását.
Nem bőséges, de elégséges a hely - galériaTehát a hétköznapok során szolgáltatásaival nem okoz csalódást a Focus, ám érdekes pont, hogy a sportosság miatt nélkülözhetetlen tulajdonságok mennyiben kényszerítik a használót komoly kompromisszumok megkötésére. Első pont a motor, amely ilyen teljesítménnyel könnyedén válhatna tolakodóvá és torkossá, de a kellemes karakterisztikának hála legfeljebb a megszokottnál keményebb kuplungot említhetjük negatívumként (ami persze csak megítélés kérdése). Élményszerzés közben nem érdemes a fogyasztásmérőre pillantani, hiszen barátságtalan kétszámjegyű értékek jöhetnek szembe, de átlagos használattal könnyedén tartható a szomj 10 liter alatt, amit tesztfogyasztásunk is igazol, sőt, amennyiben országúti etapokon tesszük próbára az újdonságot, 7 liter alatt is elketyeg, sőt, autópályán sem kér többet 8-nál, normakörünkön pedig 7,6 literrel bizonyította, hogy nem kell rettegni tőle. Noha az említett mérőszámok magasnak hathatnak, ne feledkezzünk meg arról, hogy egy 250 lóerős autóval, a sportkompaktok egyik leggyorsabbikával van dolgunk.
S a kemény futómű? Sajnos ebben az esetben nem választhatunk még opciósan sem állítható csillapítást, így meg kell barátkoznunk feszességével, ám szerencsére nem üt fel, nem hangos és az úthibákat viszonylag jól kirugózza. A kemény hangolás ellenére nagy öröm volt tapasztalni, hogy teljesen egyben van az autó, a műszerfal és a kárpitok még rossz úton sem szólalnak meg, így a jó összeszerelési minőséget mindenképp fel kell írnunk a pozitívumok listájára.
A legjobban használható sportkompakt a Focus ST - galériaEbből is látszik, hogy a Ford Focus ST egyszerűen kiváló öszvér lett, akár kombiként is teljesíti a szürke hétköznapi feladatokat, miközben bármikor képes erejéhez mérten kíméletlen sportautóvá válni és pillanatok alatt felfalni néhány tucat kanyart. A Ford mindezért legalább 8,57 millió forintot kér (ST2 felszereltség), amit az extralista pipálgatásával srófolhatunk feljebb: napfénytetővel, navigációval, xenonnal és elektromosan állítható, bőr sportülésekkel tűzdelt tesztautónk is könnyedén 11 millió forint alatt maradt.
A Ford legnagyobb ellenfele az állítható futóművével és helykínálatával a mindennapokra ugyancsak alkalmas Astra OPC normafelszereltséggel 200.000 Ft-tal olcsóbban. Az Opel némileg kedvezőbb árán túl a mechanikus differenciálzár, az adaptivitás és a tagadhatatlanul dögösebb stílus szól mellette, a kettővel kevesebb ajtó és a gyakorlatban 1,5-2 literrel nagyobb fogyasztás pedig ellene.
A kiöregedő és feszesebbre hangolt (rázósabb) Renault Mégane RS 8,2 milliótól hozható el, azonban a kategória jelen pillanatban még nélkülözi a Golf GTI újabb generációját, amely alacsony tömege miatt vezethetőségével és fogyasztásával bizonyosan odapirít majd a jelenlegi bajnokoknak, de a VW magyarországi ára egyelőre nem ismert, noha a márka stratégiáját ismerve az említett összegeknél borsosabb cédulára számíthatunk.
Néhány szóban
A Ford a Focus ST-vel ismét olyan sportkompaktot alkotott, ami szerethető társnak bizonyul a mindennapokban. Praktikus, használható és mégis gyors, erős és élvezetes modell, miközben nem feledkezhetünk meg a jó ár/érték arányról, valamint a tisztességes anyag- és összeszerelési minőségről sem. A kormányzás és a sperr hiánya kissé árnyalja a képet, de a Focus ST mégis úgy lett sportos, hogy közben a hétköznapi kihasználhatóság kárára nem tért le az arany középútról.
Előnyök: Erős, teljesítményéhez mérten jól fogyasztó motor; Minőségi kialakítás, jó anyagok; Jól kapcsolható, pontos váltó; Gyors futómű; Sportos hangulat
Hátrányok: Plasztikus és késéssel reagáló kormányzás; Szűkös utastér; Kis központi kijelző; Nem kérhető állítható futómű; Sperr hiánya




