A kompakt méretű crossoverek egyre növekvő népszerűsége mellett az autóipar számára továbbra is kiemelten fontos szereppel bír az alsó-középkategória, hiszen a konzervatívabb vagy éppen a magas üléspozíciót kevésbé kedvelő vásárlóréteg ezt a szegmenst érezheti igazán magáénak. Ez pedig nem is csoda, ugyanis ezek a négykerekűek felelnek meg a legszélesebb körű elvásároknak és kompakt külső méreteik ellenére családi autóként is megállják a helyüket.
Itt a találka igazi oka - galériaÉppen ezen oknál fogva a legtöbb gyártó igyekszik naprakész, modern technológiai megoldásokat alkalmazni ebben a kategóriában, hogy versenyképes maradhasson. Ezeknek az újításoknak manapság az egyik fő irányvonala pedig nem más, mint a fogyasztás csökkentése, melyet a súly mérséklésével és egyre kisebb lökettérfogatú erőforrások fejlesztésével próbálnak elérni. Pont emiatt kerítettünk sort jelen összehasonlító tesztünk elkészítésére, melynek tagjai a „downsizing” jegyében készült, 1.2 PureTech motorral voltak felszerelve.
Külső és belső, praktikum és használat
Nem kell túl szemfülesnek lenni ahhoz, hogy rögtön megállapítsuk, ez az összehasonlítás bizony sántít egy kicsikét. Míg párosunk Citroën tagja normál ötajtós, addig az idei Év Autója választás győztese puttonyosként érkezett meg szerkesztőségünkbe. Mindezek ellenére mégis helytállónak gondoltuk összevetni a két autót, hiszen a teljesen azonos hajtáslánc és az általunk már ismert típusok kombinációja érdekes egyenletnek bizonyult, melyben a változó helyére némely szempontok értékelésénél – a fair play nevében – a Peugeot 308 nálunk is tesztre fogott, normál verzióját helyettesítjük majd be.
Jót tesz neki a puttony - galériaA két autóról persze érdemes tudni, hogy nem egy korosztályba tartoznak, hiszen míg az oroszlános márka világverőnek szánt kompaktja alig egy éve mutatkozott be, addig a Citroën C4 már túl van modellciklusa felén. Bár egymás mellé állítva a két autót, nehéz lenne letagadni mindezt, ugyanakkor a Peugeot büszkeségének németes letisztultsága mellett a másik franciának is megvan a maga bája, mellyel képes lehet még most is elhódítani a vásárlókat. Nem szeretnék sok karaktert fecsérelni a külső tulajdonságok hosszas ecsetelésére, hiszen a szépség fogalma mindenkinek mást jelent, ugyanakkor a 308 SW-ről mégis érdemes pár szót ejteni, ugyanis ez a modell először járt szerkesztőségünk garázsában.
Az ötajtós verzió 4253 milliméteres hosszához képest – amit egyébként a C4-es 8,5 centivel múl felül – a kombi nem kevesebb, mint 4585 milliméteresre hízott, melyből a tengelytáv is kiveszi a részét 11 centiméterrel. Ennek eredményeképpen egy kifejezetten arányos és szép vonalakkal megáldott kombit kapunk végeredményként, melyet tesztautónk metálbarna színe tovább javított. A Citroën sem panaszkodhat ugyanakkor, hiszen agresszívra húzott lámpái és szépen ívelő hátsója is jól mutatott a gyöngyház-fehér fényezéssel, melyet esetében a Selection csomag króm tükrei dobtak fel.
Vannak nála vonzóbbak - galériaAz igencsak más irányvonalakat képviselő külső tulajdonságok után nézzük, mivel találjuk szembe magunkat az utastérben. Ha azt gondoljuk, hogy itt majd közös pontokra lelünk, hatalmasat tévedünk, hiszen ha lehet, belül még inkább egymással ellentétes utakon jár a két típus. Egyrészt ez a korosztálybeli különbségek miatt tudható be, hiszen a PSA csoport legújabb megoldása a gomboktól való teljes elzárkózás, amit még az előző – fizikai kezelőszerveket nem megvető – generációban elkészített C4-es utódja is nyilvánvalóan megörököl majd. Másrészt a többi konkurenssel összevetve közel sem hatnak annyira elavultnak a Citroën megoldásai, amiket bizony elég sokszor sírunk vissza az oroszlános modellt használva.
Persze szemünkre vethetnék a francia mérnökök, hogy mi akartuk így, hiszen szinte minden Opel modell esetében a rengeteg kezelőszervre panaszkodtunk, azonban nem erre számítottunk. A Peugeot központi rendszere ugyanis teljes mértékben mellőzi a gombokat, ami még akkor is bosszúságokkal járna néha, ha tökéletesen döccenőmentesen futna – például a klíma integrációja miatt. Ezt azonban sajnos nem mondhatjuk el, hiszen sokan inkább megtanulják kezelni a Citroën kissé elavult, érintőképernyőt nélkülöző központi rendszerét is, ahelyett, hogy a Peugeot amúgy viszonylag könnyen kiismerhető megoldásával vesződjenek, mivel mindkettőt kiismerve végül a C4 kezelése a gyorsabb. Az igazság bizonyára a kettő között lakozik, hiszen nem vagyunk mi ellene az újításnak, és az érintőképernyős kijelzők valóban hasznosak tudnak lenni, de az önálló klímakonzol kezelése sokkal egyszerűbb és kézenfekvőbb. Néhány plusz gomb elférne még a Peugeot-ban.
Főleg a klíma használata nehézkes - galériaAz oroszlánosok nem csak a mindent egybesűrítő központi rendszerrel hoztak újat, hiszen az iCocpit névre hallgató, sofőrközpontú műszerfalon egy aprócska kormányt és a sokak által zavarónak tartott, kicsi és egymással szemben mozgó órákat találunk, melyeket a volán felett láthatunk – már ha az éppen nem takarja ki. Ezzel szemben a C4 legmodernebb részlete a hagyományos órák között található kijelzők.
Eljött tesztünk legkevésbé igazságos pontja, de ezt áthidalva állítsuk át kicsit az agyunkat, és mivel a Citroën kompaktjából nem létezik puttonyos változat, így a helykínálatot tekintve az összehasonlítás szempontjából az ötajtós 308-assal vetjük össze a C4-et. Szerencsére ez nem jelent nagyobb problémát, hiszen mindössze a hátul ülők térkínálatát és a csomagteret érintik a változások. Előbbi esetében nem könnyű győztest hirdetni, hiszen míg a lábtér mindkét esetben teljesen elfogadható, addig a fejtér hagy némi kívánnivalót maga után – amin az amúgy hangulatos panorámatetők mellőzésével segíthetünk valamelyest. Az ülések kiképzése is hasonló, habár míg a Citroën esetében a kartámaszról kell lemondanunk, addig a Peugeotnál a fejtámla már átlagos magasságú felnőttek számára is túl alacsony, így nem nyújt kellő védelmet az ostorcsapás effektus ellen, ami komoly hiba. A kategóriában már elvárhatónak számító hátsó légbefúvókat is hiába keressük, hiszen még a családi használatra szánt 308 SW-ben sem találhatunk ilyet, ami csalódással töltött el bennünket, még ha ezt sikerült is enyhíteni kissé a 220 Voltos aljzattal.
A panorámatető elvesz a fejtérből - galériaEzen a ponton persze érdemes azt is hozzátenni, hogy a puttonyos verzióban a tengelytáv növelése és a tovább futó tetőív miatt a lábunknak és a fejünknek is több hely jut, mint az ötajtós verzióban, a csomagtér 190 literes gyarapodásáról nem is beszélve, melynek praktikus megoldásai – mint a sínen csúsztatható rögzítőpontok – megkönnyíthetik a pakolást. Visszatérve összehasonlításunkhoz, a C4-es csomagtere 408 jól pakolható, ám magas küszöb mögött megbújó litert kínál nekünk, melyet tesztautónk teljes értékű pótkereke 380 literre apasztott. Ugyanezek az értékek a Peugeot esetében 420/355 liter, de még ha csak szükségpótkereket választunk, akkor is 373 literes értéket kapunk, így tehát a 308 csak abban az esetben képes felülmúlni a Citroënt, ha nem kérünk bele semmilyen defekt elleni védelmet. Mindez ráadásul csak papíron igaz, hiszen a múltkori összehasonlítóban már rávilágítottunk, hogy a centit előkapva bizony a papíron kisebb konkurensekkel szemben is alul tud maradni a 308 helykínálata – ami így a C4 oldalára billenti a mérleg nyelvét.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes még a praktikumról is ejtenünk pár szót, amiben fehér tesztautónk talán még ellenfele kombi felépítése ellenére is képes volt győzedelmeskedni. A 308 SW-ben ugyanis alig-alig találhatunk olyan hasznos tárolókat a sofőr környékén, melyek elnyelnék apróságainkat. Ez pedig hatalmas hiba egy családi modell esetében.
Ha kíváncsiak rá, hogyan teljesít a PSA konszern új turbósa, lapozzanak!