Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Különcködni igenis, kell, az unott hétköznapok árnyékából való kilépés utópisztikus ábrándja jóformán az élet minden területén képes megmozgatni az emberek fantáziáját. Az önkifejezésre pedig az öltözködés vagy a különféle testékszerek repertoárja mellett az autó kifejezetten alkalmasnak bizonyul. Ezt a hullámot kívánja meglovagolni a Citroën a C4 Cactus segítségével, egyértelműen megosztó jelenséget kigördítve az utakra.

A sínek rettentően jól állnak neki - galériaSzinte dogma: autózni jó. Autóval megjelenni pedig kihívás, az autót felruházó – akár egyedi – kiegészítők mellett az alapforma önmagában is kijelöl egyfajta stílusirányzatot, aminek nem csupán a tulajdonos személyiségéhez, de annak státuszához, egzisztenciájához és a használat körülményeihez ugyancsak igazodnia kell. Egy multinál túlórázó családapa épp ezért dönt a Corsa OPC helyett az Octavia kombi mellett, a tehetős aranyifjú pedig ugyanezen vonalon haladva teszi le a voksát egy egyterű ellenében egy stílusos kabrió mellett.

A tesztparkunkat dízelmotorral már megjárt Cactus minden kétséget kizáróan meghökkentő megjelenésével kíván a figyelem középpontjába kerülni, amit sikerült is elérniük a francia szakembereknek, hiszen az utcán végiggördülve minden szempár a buborékokkal körbebástyázott autóra szegeződik.

Hogy a franciák szúrós különlegessége megosztó egyéniségre sikerült, egyáltalán nem baj, sőt, inkább erény. A megosztó jelenségekről mindenki beszél, mindenkinek van véleménye, szeretik vagy gyűlölik, épp ezért általa könnyedén lehet szóbeszéd tárgyává válni.

Végletekig lecsupaszítva - galériaErről a formáról azonban ítéletet nem mondunk, olyannyira szubjektív a téma és megosztó a jelenség, hogy közel sem volna igazságos pálcát törni a Cactus szúrós tüskéi felett vagy épp az égbe emelni az utakon szokatlan látványt nyújtó négykerekűt. A felépítése alapján talán inkább a kompakt crossoverek szegmensébe sorolható: az emelt hasmagasság szintúgy divatos látványelem, mint terepjáró képesség fokozó, miközben a sziluettbe akár kupés, amolyan shooting brake vonalakat is beleláthatunk. Az ’X’ motívummal operáló 17 hüvelykes könnyűfém felni ugyancsak nagyon jó választás az autóhoz, sokat dob a látványon és tetszetős.

A légbuborékok az autó oldalán valóban működnek, bár egy kevésbé szerencsés tulaj esetében úgyis pont azon a részen fog nekigurulni a bevásárlókocsi, ahol épp nincs AirBump. A Feel felszereltségtől járó tetősín látványos és jópofa darab, kötelező stíluselem a Cactuson, ahogy a manapság divatos fényszóró-menetfény elrendezés is, miközben a hátsó lámpa mindinkább egyszerűségével teszi az összképhez képest semlegessé a hátsó traktust.

A formabontás nem csupán a küllemre érvényes attribútum, az enteriőrre is legalább ugyanannyira igaz. A műszerfal kialakítása növeli a térérzetet, a sík felületű „pult” révén az első sorban abszolút szellősen foglalhatunk helyet, és a hátulülők sem panaszkodhatnak - a második sorban egy átlagos kompakt méreteit nyújtja a Cactus. Olyan jópofa részletmegoldásokat vonultatnak fel az utastérben a franciák, mint a régi bőröndök fogantyúját idéző ajtókapaszkodó, a felfelé nyíló kesztyűtartó vagy a lapátba épített ablakmosó fúvóka. A kárpitozás nem céltalanul durván szőtt, a stílushoz igazodik, ahogy a süppedős fotelek is, amelyek leginkább nagyanyáink nappali bútoraihoz hasonlíthatóak.

Öröm vele behúzni az ajtót - galériaA dominanciát emellett az egyszerűség képviseli, aminek érvényesítéséhez a tervezők a PSA konszern már több modellből is ismert, érintőképernyős mindentudó, mindent kezelő rendszeréhez nyúltak. Ennek hozadéka, hogy a vezető mindösszesen két kijelzőt és alig néhány gombot láthat maga körül. Az elgondolás persze nem rossz, de a végeredmény már kevésbé felvillanyozó.

Ugyanis míg egy hagyományos klímakonzol esetében rutinszerűen, rápillantás nélkül is tekerhetünk a hőfok szabályzóján, addig itt – ha mondjuk épp a rádió menüjében vagyunk – ki kell választani a klímás felületet, utána pedig az érintőképernyőt tapicskolni a megfelelő funkcióért. Hosszabb és több odafigyelést igénylő folyamat, ráadásul a rendszer a korábbi, hasonló eszközzel szerelt tesztautókéhoz hasonlóan minimális röccenésekkel teszi antipatikussá magát.

Ha egyszerűség, akkor több megoldás mellett sem mehetünk el szó nélkül. A csak kipattintható hátsó ablakok ehhez a kategóriához és árszinthez méltatlanok, ahogy az automata le- és felhúzási funkcióval nem rendelkező első elektromos ablakok sem, továbbá sajnálatos módon a sokak által csak majrévasként emlegetett kapaszkodók sem képezik a csomag részét. Noha a fordulatszámmérő nagy általánosságban nem feltétlenül ténylegesen használt műszer, hiányát nem hagyhatjuk szó nélkül, ahogy a hűtővíz hőmérséklet bárminemű visszajelzésének hiányát sem.

Igazi pehelysúlyú kompakt a Cactus - galériaStílusos puritánság jellemzi tehát tesztalanyunkat, néhány kisebb-nagyobb hiányossággal megfűszerezve. Mindehhez jön még a csekély zajcsillapítás, melynek révén a motorhang és a futómű zaja fokozottan hallhatóvá válik az utastérben – erre talán a legjobb példa, hogy kisebb sebességű gurulás közben a fékpedálra lépve a pofák és a tárcsa súrlódása jól hallható a vezetőülésben ülve.

A motor kellemes meglepetésként szolgál, s bár összességében dicséretre méltó, nem tökéletes. Az ezerkettes, turbós benzines nem tudja letagadni háromhengeres mivoltát, legfőképp fordulaton, nagyobb terhelésen nyilatkozik hallhatóan páratlan hengerszámáról. Egyéb tekintetben viszont szerethető, a vibráció minimális, maga a hangszín pedig nem tolakodó.

A 9,3 szekundumos 0-100-as sprint jól szemlélteti a képességeket: a 110 lóerő és a hozzá párosuló 205 Nm dinamikusan mozgatja a pehelysúlyú, 1 tonnát alig meghaladó bódét, ráadásul eközben torkosnak sem mondható. Az 5,3 literes tesztfogyasztás abszolút korrekt eredmény, de nyilván a használat szabja meg az étvágyat.

Takarékos, de hallhatóan háromhengeres - galériaVárosban is könnyedén 6 liter alatt tartható a start-stopos erőforrás fogyasztása, míg a lakott területet elhagyva 4-4,2 literes értékkel számolhatunk. Egyedül autópályán válik torkossá a háromhengeres, ott már csak 6-7 literrel elégszik meg. Az ötfokozatú váltó azonban már a gyengepontok listáját erősíti, egyrészt pontatlansága, bizonytalansága révén kelletlen kapcsolási érzete, másrészt a hatodik fokozat hiánya miatt. Noha fordulatszámmérő nincs az autóban, a hivatalos adatok szerint mintegy 3900-at forog 130 km/h-nál a kisköbcentis turbómotor. Épp emiatt az étvágy, a hangerő és a kapcsolási érzet javulása érdekében egy hatgangos szerkezet is elfért volna, de ne legyünk telhetetlenek.

A futómű megítélésének kérdése ezúttal nyitott marad, ugyanis sajnos a meleg tavasz végi időben még téli abroncsokkal érkezett a tesztautó szerkesztőségünk garázsába, amelyek bizony nem a tapadás bajnokai ilyen körülmények között. Az azonban érezhető, hogy a felfüggesztés mindinkább kényelemre hangolt, mintsem sportolásra. A bólintás sem áll távol tőle, nagyobb fékezések alkalmával a tehermentesedő hátsó futómű teljesen bizonytalanná válik. Előbbiek ismeretében nem csoda, hogy a kormánymű plasztikus érzést kelt, az útról kevés információt továbbítva a sofőr felé.

Összességében felemás képet mutat tehát a C4 Cactus, hiszen a formabontó vonalak és stílus, a tisztességes összeszerelési minőség, valamint a korrekt erőforrás mellé kelletlen futómű és számos hiányosság párosul. Azonban nem szabad elfeledni, hogy tesztalanyunk megfizethető stílusautónak készült, noha az árcédulát meglátva nem feltétlenül ezek a szavak jutnak eszünkbe.

A klímát, elektromos első ablakokat és tükröket tartalmazó csomag a 17 colos felnikkel kiegészülve már 5 millió forint feletti árat képeznek. A felnikről és a feláras színről lemondva már becsúszhatunk 5 millió alá, azonban mindez még mindig sok pénz egy olyan autóért, amely képességeiben nem tud kiemelkedőt mutatni. Ezért a pénzért már rendelkezésre áll 1.2 TSI Volkswagen Golf vagy Octavia is, nem beszélve az ötajtós Rapidról. Ha pedig crossover vagy SUV, akkor egyértelműen a Dacia Duster és a Suzuki Vitara összehasonlító tesztje mutat be versenyképes konkurenseket. Egyszerűen a Cactus ára túl sok ahhoz, hogy a hiányosságait tolerálni lehessen, minek következtében csak egyetlen magyarázata van a drágaságának: a különc megjelenés.

Néhány szóban

A Citroën ismét olyat húzott meg, amit más nem feltétlenül merne meglépni, a C4 Cactus ugyanis egy kétségtelenül egyedi, véleménnyilvánításra ösztönző autó lett. Az 1.2 literes turbómotorral takarékos és fürge társ a mindennapokban, azonban hiányosságai árnyékot vetnek a jó képességekre is. A puritánság minden porcikáján érezhető, futóműve bizonytalan, azonban a végső gyomrost az ára viszi be. Egy alig felszerelt modell is 5 millióért kelleti magát, ami a kompakt osztály komolyabb tagjain végigtekintve könnyedén elántoríthatja az egyediséget kereső vásárlókat is.

Előnyök: Szellős, kényelmes beltér; Nyomatékos, fürge turbómotor; Korrekt étvágy; Utánozhatatlan egyediség

Hátrányok: Borsos ár; Bizonytalan futómű; Sok apró hiányosság; Kelletlen váltómű

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek