Különcködni igenis, kell, az unott hétköznapok árnyékából való kilépés utópisztikus ábrándja jóformán az élet minden területén képes megmozgatni az emberek fantáziáját. Az önkifejezésre pedig az öltözködés vagy a különféle testékszerek repertoárja mellett az autó kifejezetten alkalmasnak bizonyul. Ezt a hullámot kívánja meglovagolni a Citroën a C4 Cactus segítségével, egyértelműen megosztó jelenséget kigördítve az utakra.
A sínek rettentően jól állnak neki - galériaSzinte dogma: autózni jó. Autóval megjelenni pedig kihívás, az autót felruházó – akár egyedi – kiegészítők mellett az alapforma önmagában is kijelöl egyfajta stílusirányzatot, aminek nem csupán a tulajdonos személyiségéhez, de annak státuszához, egzisztenciájához és a használat körülményeihez ugyancsak igazodnia kell. Egy multinál túlórázó családapa épp ezért dönt a Corsa OPC helyett az Octavia kombi mellett, a tehetős aranyifjú pedig ugyanezen vonalon haladva teszi le a voksát egy egyterű ellenében egy stílusos kabrió mellett.
A tesztparkunkat dízelmotorral már megjárt Cactus minden kétséget kizáróan meghökkentő megjelenésével kíván a figyelem középpontjába kerülni, amit sikerült is elérniük a francia szakembereknek, hiszen az utcán végiggördülve minden szempár a buborékokkal körbebástyázott autóra szegeződik.
Hogy a franciák szúrós különlegessége megosztó egyéniségre sikerült, egyáltalán nem baj, sőt, inkább erény. A megosztó jelenségekről mindenki beszél, mindenkinek van véleménye, szeretik vagy gyűlölik, épp ezért általa könnyedén lehet szóbeszéd tárgyává válni.
Végletekig lecsupaszítva - galériaErről a formáról azonban ítéletet nem mondunk, olyannyira szubjektív a téma és megosztó a jelenség, hogy közel sem volna igazságos pálcát törni a Cactus szúrós tüskéi felett vagy épp az égbe emelni az utakon szokatlan látványt nyújtó négykerekűt. A felépítése alapján talán inkább a kompakt crossoverek szegmensébe sorolható: az emelt hasmagasság szintúgy divatos látványelem, mint terepjáró képesség fokozó, miközben a sziluettbe akár kupés, amolyan shooting brake vonalakat is beleláthatunk. Az ’X’ motívummal operáló 17 hüvelykes könnyűfém felni ugyancsak nagyon jó választás az autóhoz, sokat dob a látványon és tetszetős.
A légbuborékok az autó oldalán valóban működnek, bár egy kevésbé szerencsés tulaj esetében úgyis pont azon a részen fog nekigurulni a bevásárlókocsi, ahol épp nincs AirBump. A Feel felszereltségtől járó tetősín látványos és jópofa darab, kötelező stíluselem a Cactuson, ahogy a manapság divatos fényszóró-menetfény elrendezés is, miközben a hátsó lámpa mindinkább egyszerűségével teszi az összképhez képest semlegessé a hátsó traktust.
A formabontás nem csupán a küllemre érvényes attribútum, az enteriőrre is legalább ugyanannyira igaz. A műszerfal kialakítása növeli a térérzetet, a sík felületű „pult” révén az első sorban abszolút szellősen foglalhatunk helyet, és a hátulülők sem panaszkodhatnak - a második sorban egy átlagos kompakt méreteit nyújtja a Cactus. Olyan jópofa részletmegoldásokat vonultatnak fel az utastérben a franciák, mint a régi bőröndök fogantyúját idéző ajtókapaszkodó, a felfelé nyíló kesztyűtartó vagy a lapátba épített ablakmosó fúvóka. A kárpitozás nem céltalanul durván szőtt, a stílushoz igazodik, ahogy a süppedős fotelek is, amelyek leginkább nagyanyáink nappali bútoraihoz hasonlíthatóak.
Öröm vele behúzni az ajtót - galériaA dominanciát emellett az egyszerűség képviseli, aminek érvényesítéséhez a tervezők a PSA konszern már több modellből is ismert, érintőképernyős mindentudó, mindent kezelő rendszeréhez nyúltak. Ennek hozadéka, hogy a vezető mindösszesen két kijelzőt és alig néhány gombot láthat maga körül. Az elgondolás persze nem rossz, de a végeredmény már kevésbé felvillanyozó.
Ugyanis míg egy hagyományos klímakonzol esetében rutinszerűen, rápillantás nélkül is tekerhetünk a hőfok szabályzóján, addig itt – ha mondjuk épp a rádió menüjében vagyunk – ki kell választani a klímás felületet, utána pedig az érintőképernyőt tapicskolni a megfelelő funkcióért. Hosszabb és több odafigyelést igénylő folyamat, ráadásul a rendszer a korábbi, hasonló eszközzel szerelt tesztautókéhoz hasonlóan minimális röccenésekkel teszi antipatikussá magát.
Ha egyszerűség, akkor több megoldás mellett sem mehetünk el szó nélkül. A csak kipattintható hátsó ablakok ehhez a kategóriához és árszinthez méltatlanok, ahogy az automata le- és felhúzási funkcióval nem rendelkező első elektromos ablakok sem, továbbá sajnálatos módon a sokak által csak majrévasként emlegetett kapaszkodók sem képezik a csomag részét. Noha a fordulatszámmérő nagy általánosságban nem feltétlenül ténylegesen használt műszer, hiányát nem hagyhatjuk szó nélkül, ahogy a hűtővíz hőmérséklet bárminemű visszajelzésének hiányát sem.
Igazi pehelysúlyú kompakt a Cactus - galériaStílusos puritánság jellemzi tehát tesztalanyunkat, néhány kisebb-nagyobb hiányossággal megfűszerezve. Mindehhez jön még a csekély zajcsillapítás, melynek révén a motorhang és a futómű zaja fokozottan hallhatóvá válik az utastérben – erre talán a legjobb példa, hogy kisebb sebességű gurulás közben a fékpedálra lépve a pofák és a tárcsa súrlódása jól hallható a vezetőülésben ülve.
A motor kellemes meglepetésként szolgál, s bár összességében dicséretre méltó, nem tökéletes. Az ezerkettes, turbós benzines nem tudja letagadni háromhengeres mivoltát, legfőképp fordulaton, nagyobb terhelésen nyilatkozik hallhatóan páratlan hengerszámáról. Egyéb tekintetben viszont szerethető, a vibráció minimális, maga a hangszín pedig nem tolakodó.
A 9,3 szekundumos 0-100-as sprint jól szemlélteti a képességeket: a 110 lóerő és a hozzá párosuló 205 Nm dinamikusan mozgatja a pehelysúlyú, 1 tonnát alig meghaladó bódét, ráadásul eközben torkosnak sem mondható. Az 5,3 literes tesztfogyasztás abszolút korrekt eredmény, de nyilván a használat szabja meg az étvágyat.
Takarékos, de hallhatóan háromhengeres - galériaVárosban is könnyedén 6 liter alatt tartható a start-stopos erőforrás fogyasztása, míg a lakott területet elhagyva 4-4,2 literes értékkel számolhatunk. Egyedül autópályán válik torkossá a háromhengeres, ott már csak 6-7 literrel elégszik meg. Az ötfokozatú váltó azonban már a gyengepontok listáját erősíti, egyrészt pontatlansága, bizonytalansága révén kelletlen kapcsolási érzete, másrészt a hatodik fokozat hiánya miatt. Noha fordulatszámmérő nincs az autóban, a hivatalos adatok szerint mintegy 3900-at forog 130 km/h-nál a kisköbcentis turbómotor. Épp emiatt az étvágy, a hangerő és a kapcsolási érzet javulása érdekében egy hatgangos szerkezet is elfért volna, de ne legyünk telhetetlenek.
A futómű megítélésének kérdése ezúttal nyitott marad, ugyanis sajnos a meleg tavasz végi időben még téli abroncsokkal érkezett a tesztautó szerkesztőségünk garázsába, amelyek bizony nem a tapadás bajnokai ilyen körülmények között. Az azonban érezhető, hogy a felfüggesztés mindinkább kényelemre hangolt, mintsem sportolásra. A bólintás sem áll távol tőle, nagyobb fékezések alkalmával a tehermentesedő hátsó futómű teljesen bizonytalanná válik. Előbbiek ismeretében nem csoda, hogy a kormánymű plasztikus érzést kelt, az útról kevés információt továbbítva a sofőr felé.
Összességében felemás képet mutat tehát a C4 Cactus, hiszen a formabontó vonalak és stílus, a tisztességes összeszerelési minőség, valamint a korrekt erőforrás mellé kelletlen futómű és számos hiányosság párosul. Azonban nem szabad elfeledni, hogy tesztalanyunk megfizethető stílusautónak készült, noha az árcédulát meglátva nem feltétlenül ezek a szavak jutnak eszünkbe.
A klímát, elektromos első ablakokat és tükröket tartalmazó csomag a 17 colos felnikkel kiegészülve már 5 millió forint feletti árat képeznek. A felnikről és a feláras színről lemondva már becsúszhatunk 5 millió alá, azonban mindez még mindig sok pénz egy olyan autóért, amely képességeiben nem tud kiemelkedőt mutatni. Ezért a pénzért már rendelkezésre áll 1.2 TSI Volkswagen Golf vagy Octavia is, nem beszélve az ötajtós Rapidról. Ha pedig crossover vagy SUV, akkor egyértelműen a Dacia Duster és a Suzuki Vitara összehasonlító tesztje mutat be versenyképes konkurenseket. Egyszerűen a Cactus ára túl sok ahhoz, hogy a hiányosságait tolerálni lehessen, minek következtében csak egyetlen magyarázata van a drágaságának: a különc megjelenés.
Néhány szóban
A Citroën ismét olyat húzott meg, amit más nem feltétlenül merne meglépni, a C4 Cactus ugyanis egy kétségtelenül egyedi, véleménnyilvánításra ösztönző autó lett. Az 1.2 literes turbómotorral takarékos és fürge társ a mindennapokban, azonban hiányosságai árnyékot vetnek a jó képességekre is. A puritánság minden porcikáján érezhető, futóműve bizonytalan, azonban a végső gyomrost az ára viszi be. Egy alig felszerelt modell is 5 millióért kelleti magát, ami a kompakt osztály komolyabb tagjain végigtekintve könnyedén elántoríthatja az egyediséget kereső vásárlókat is.
Előnyök: Szellős, kényelmes beltér; Nyomatékos, fürge turbómotor; Korrekt étvágy; Utánozhatatlan egyediség
Hátrányok: Borsos ár; Bizonytalan futómű; Sok apró hiányosság; Kelletlen váltómű