Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Alig két és fél éve próbálhattuk már hazánkban a Toyota Auris új generációját. A sportosabbra váltó kompakt hajtásláncai között és belső terében találhattunk hiányosságokat, a gyors frissítéssel viszont orvosolták a japánok a lemaradást. A kívül-belül megújult újdonságot a Toyota aktuális kínálatának első benzines turbómotorjával vetettük górcső alá.

A kozmetika mögött teljes megújulásMintha csak a modellváltás felére lett volna ideje a Toyotának két és fél éve. Az Auris jelenlegi frissítésénél megkapjuk mindazt, amelyet már akkoriban is hiányolhattunk az új generációból. Legyen szó az átgondoltabb, szebb belső térről, az ügyesebb, takarékosabb motorkínálatról, az átgondolt, jobban személyre szabható felszereltségekről, vagy a viszonylag kedvező áron elérhető vezetési segédrendszerekről, szinte minden téren odatette magát a Toyota, méghozzá olyannyira, hogy ha a külső formákat csukott szemmel nézzük, ezt a frissítést jóformán inkább tekinthetjük megújulásnak, mint a korábbi generációváltást.

Gazdaságilag ügyes adagolás - galériaValljuk be, a Toyota gazdaságilag kiválóan ért a dolgokhoz. Nem csoda, hogy amellett, hogy a legnagyobb, egyben az egyik legjövedelmezőbb autógyártó is. Ugyanis az innovációt mesterségesen visszafogja, és felhalmozott vagyonából csak akkor fordít a fejlesztésekre, amikor már az első úttörők bizonyítottak, kijárták az utat, vagy éppen optimalizálták a költségeket. Nem hibáztatjuk őket: minek hozzanak ki rugalmasabb, takarékosabb benzinmotort addig, amíg a régi vágású szívó erőforrásaik is fogynak? A sort még folytathatnánk, hozzátéve, hogy a gazdasági optimalizálás mellett azért felelős óriásként is igyekszik megfelelni a konszern, elég csak az elektromos autózásnak kezdőlöketet adó hibridekre, vagy most a világ első sorozatgyártású hidrogénautójára gondolni. Ráadásul a visszafogás mellett, amikor kell, a Toyota képes odatenni magát – most ezzel állunk szemben.

Ennek a stratégiai szemléletnek vannak előnyei is. Például, amikor a márka fogyasztója végre megkapja a korszerű újdonságot (vagy éppen a régimódit válassza), feltételezhetően kiforrottabb technikát kap, vagy legalábbis korszerűbb csomagolásban. Néhány éve például a vezetési segédrendszereket csak néhány gyártónál kaptuk meg, egyenként jóformán százezres tételek ellenében. Beruházni, már akkor is érdemes volt, hiszen egyetlen elkerült koccanás megtéríti a segédek árát.

A kissé megkésve, de annál magabiztosabban érkező Toyota Safety Sense biztonsági csomag azonban soha nem látott közelségbe hozzá a fejlett vezetői segédrendszereket. A teljes pakkot megkapjuk közepes felszereltségtől kezdve mindössze 160 ezer forintért, amely komoly javítási költségektől szabadíthat meg minket – az esetleges személyi sérülés kockázatának csökkentéséről nem is beszélve.

Elérhető segédek - galériaA tudáshoz mérten kedvező alapár egy ütközésmegelőző rendszert tartalmaz, mely lézeres és kamerás technológiával pásztázza majd az utat, és ha úgy érzékeli, hogy ütközés várható, akkor először vizuális és hangjelzésekkel figyelmezteti a sofőrt, majd – amennyiben az erre nem reagál – beavatkozik. Önállóan egyébként legfeljebb 80 km/h-s tempóig körülbelül 30 km/h-val tudja csökkenteni a sebességet az ütközés előtt, így kisebb tempónál meg is tudja előzni a balesetet. Emellett a vészfék-asszisztens a figyelmeztetéskor felkészíti majd a rendszert arra, hogy a sofőr fékpedálra lépésekor teljes erejével megérkezhessen a lassító hatás.

Ezen kívül a csomag sávelhagyásra figyelmeztető jelzést, táblafelismerőt és automatikus távolsági fényszórót is kínál majd. Hogy mikor? A friss Auris már a jövő héttől elérhetővé válik a hazai kereskedésekben, az eladást pedig ajándék navigációval vagy különösen kedvező finanszírozási ajánlatokkal igyekszik serkenteni a gyártó.

Az Auris modellkínálatának megújulásáról részletekbe menően már beszámoltunk korábbi cikkünkben, így most ideje tesztautónkra koncentrálni. Ez nem lesz nehéz feladat, ugyanis már a megosztó, ám karakteres külső vonalak jó fogást adnak a szemnek. Az új generáció 2012-es premierjénél már láthatóan merészebben futottak a Toyota formatervezőinek ceruzái: a sportos hangulat érdekében ék alakú orrot kapott az Auris, amely a légellenállási együtthatónak is jót tett (egyes változatok esetében 0,28). A modellfrissítésnél megmaradtak a legfontosabb jellemzők, de szinte mindenhol átrajzoltak valamit az illetékesek.

Csak a szükséges átrajzolás - galériaA korábbi verzióval összevetve elsőre talán a hűtőrács osztottságának eltűnését vesszük észre: itt szélesebbre húzott beömlők és fekete betétek fogadnak. A megújult lámpatestet még több alumínium-szerű betét köti össze, bennük pedig opcionálisan már bi-LED fényszórók találhatóak. Hátul szintén LED-re váltott a márka az átformált hátsó lámpákban, miközben a szélesre húzott alsó lökhárítót átrajzolták. Ehhez jön még egy csomag apróság: átrajzolt 16 és 17 colos kerekek és cápauszony antenna például.

Lehetne gyorsabb, de ügyes - az érintőgomb szép, de nem praktikusA legtöbb időt azonban belül töltjük, így a belső tér jó kialakítása még fontosabb. A frissítés hatására sokkal rendezettebb, átgondoltabb középkonzolt kapott az Auris. A legfontosabb változás az új, hétcolos érintőképernyő, amely egy egységes, zongoralakkba burkolt, lebegő hatást keltő konzolra került, a korábban teljesen különálló kvarcórával együtt. A megújult központi rendszer működtetése intuitív, igaz, helyenként – különösen az elindulásnál – lehetne gyorsabb, és a kétségtelenül jól kinéző érintőgombok nehézkesebben működtethetőek, mint korábbi hagyományos társaik. A legtöbb problémát a hangerő állítása okozta, amelyet a vezető megtehet a kormányról is, ám a nagyobb mértékű beavatkozásokat sokkal-sokkal könnyebb lenne a jó öreg forgókapcsolóval elvégezni.

Csak az alapformák maradtak

Ügyes klíma, szép panellelAz alatta elhelyezkedő új klímakonzol viszont csak az előnyére változott, melyet felülről krómhatású, alulról pedig varrott bőrözést imitáló csík szegélyez. A zongoralakk hatású gombokkal és a kis króm díszekkel most ez a Toyota kínálatának legszebb klímakonzolja (a frissített Avensist is beleértve), de ha létezne klímaszépségverseny, a számos induló mezőnyében is biztosan szalagot kapna.

Ha már klíma: ezen a téren eddig is ügyes volt az Auris, melyhez már alapból automata kialakítás járt, a drágább verziók pedig kétzónás egységet kaptak. A rendszer általános működését továbbra is három fokozatban (enyhe, közepes, erős) lehet állítani, amely elősegíti annak testre szabását.

Tud magyarul még beszélni isA műszercsoportnál is történt változás, méghozzá a 4,2 colos, színes képernyő megjelenésének köszönhetően. Ez már önmagában sokat ad a hangulathoz, egységesebb összképet nyújt, ráadásul a tájékozatást és a személyre szabást egyszerre fokozza. Az általános anyagminőség javítása, illetve a finomabban megformált részletek sokkal pozitívabb benyomást keltenek, amelyhez jó összeszerelési minőség társul – semmi sem zörgött a belső térben. A fejlesztők meghallgatták a korábbi panaszokat, és letisztultabb, mégis minőségibb belső teret alkottak, és még a praktikumról sem feledkeztek meg.

Egyetlen kifogást tudtunk csak találni: az átlagos helykínálatot biztosító belső térben a külső könyöklők túl távoliak és alacsonyan helyezkednek el. Ez különösen elöl, az alsó-közepes szinttől eltolható, végre jól eltalált könyöklővel képez éles kontrasztot.

További jó hír, hogy a tipikus japános spórolásnak már nem találni a helyét. Az 1,2-es turbómotor beszálló szintjén is automata már az összes ablak, amelyet a vezető oldalán már nem is jeleznek cifra AUTO feliratok, sőt, már az anyósülés is állítható magasságban. Rekeszekben sincs hiány, az ülésfűtés, az USB és a szivargyújtó csatlakozóját pedig egy kis tárolóval együtt fedél rejti alapból, a letisztult hatást fokozva.

Jó-jó, de milyen az új turbómotor? A következő oldalon kiderül!