Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A szerkesztőség ’kabriófelelőseként’ feltétel nélkül ki merem jelenteni, hogy talán a világ két legjobb nyitott autóját hoztuk el Önöknek. A vadonatúj BMW 4-es, valamint a nemrégiben alaposan megújult Mercedes-Benz E-osztály üdvöskéinél természetesen bőven vannak olcsóbb, sőt, sokkal olcsóbb típusok, amelyek szintén levetkőztethetőek, akadnak lényegesen élvezetesebb, mi több, sokkal menőbb gépek is. Azonban még egy olyan versenyzőt nagyon nehéz lenne találni, amely a mindennapok során jelen cikkünk két főszereplőjéhez hasonlóan kevés kompromisszumot igényel, közben pedig ennyire felhőtlenül képviseli a négy évszakos használatot, akár családdal, akár hidegben-melegben nyitott tetővel.

A világ legjobb kabriói, más-más koncepcióvalJómagam is boldog kabriótulajdonos vagyok, és mielőtt megvásároltam volna négyszemélyes, és abszolút elfogadható méretű csomagtartóval büszkélkedő autómat, nagyon sokat gondolkodtam egy jóval élvezetesebb roadsteren, hiszen a vezetés szerelmeseként meglehetősen közel állnak hozzám a kétüléses, nyitható tetejű jószágok. Igen ám, de eszembe jutott, hogy akárhányszor kétüléses autót kapok tesztre, kivétel nélkül kompromisszumokat kell hozni, és szinte mindig kívánnék még 2 ülést az adott élményautóba. Továbbá ne feledjük, hogy négyüléses jószágomat akkor is meg fogom tartani, ha néhány éven belül gyerekem születik, mert 3 fővel bármilyen kompromisszum nélkül használható, miközben egy roadsternek mindenképp mennie kellene a fent említett esetben. Arról nem beszélve, hogy általában élményautónak használja az ember ezeket a négykerekűeket, de mit ér egy élményautó, ha a hétvégi Balatonozásra inkább a családi málhást visszük magunkkal, mert két autóval mégiscsak botorság és pazarlás menni, egybe azonban nem férünk be – viszont Örömmel jelentem, hogy a tesztelt két prémium középkategóriással nem jelent gondot a fenti szituáció.

A vászontetős Mercedes klasszikus értékeket hordozPersze óriási térkínálatot ne várjunk el tőlük, de a 4,64 (BMW) illetve 4,7 (Mercedes) méter hosszú karosszériák hátul sem bánnak rosszul az utasokkal. Igaz, hogy oldalirányban nem túl nagy a helykínálat, de a lábtér 180 centiméterig is megfelelő, így az említett magasságig nem kell szenvedniük az ide kényszerülőknek. Bár a relatíve alacsony fejtámlák és a kissé szűk fejterek miatt (utóbbi főleg a csillagosra igaz) inkább 175 centit mondanánk határnak, a másik oldalon viszont mindkét modellben középső légbeömlőknek örülhetünk, sőt, a Mercedesben a komfortot kartámasz is fokozza. Utóbbira különben ugyancsak igaz, hogy a hátsó fejtámlák magasságát motorosan lehet állítani, mi több, annak érdekében, hogy négy személlyel is élvezhető legyen a nyitott tetős autózás épeszű tempóig, egy kis szélterelő került a fejtámlák közé, ami gombnyomásra szintén motorosan emelkedik feljebb. A csomagtartóméretek különben egy átlagos kompakt típusénak felelnek meg, persze zárt tetővel: a BMW 370, míg a Mercedes 390 literes térfogattal kecsegtet, tehát nincs okunk panaszkodni.

Igazi négyévszakos Cabrio a 4-es - galériaNyitott tetővel persze lényegesen rosszabb a helyzet, főleg a BMW-nél: míg a Mercedes háromrétegű, zajszigetelt, rendkívül igényes vászonkupolája 90 liternyi helyet foglal, a BMW háromrészes fémteteje 150 litert emészt fel az eleve 20 literrel kisebb űrtartalomból, így a végeredmény 220 liter lesz a 300 ellen, ráadásul a képet tovább rontja, hogy a bajor modellnél nagyon lapos hely marad – az E-osztály pakolhatósága ilyenkor nagyságrendekkel jobb. Lényeg a lényeg, 3-4 személlyel nyaralni inkább felhúzott tetővel fogunk menni, a kabriózás örömét pedig majd a helyszínen élvezhetjük ki. A BMW fémteteje eddig a rövidebbet húzta, azonban ne feledjük, hogy a 4-es egy teljes értékű kupé is egyben, télen pedig kimondottan jó érzés, hogy nem kell vigyázni a kényesebb tetőre, az autómosók használata sem jelent problémát, ráadásul a vászon ápolását szintúgy megússzuk – mindent egybevetve nem lehet objektíven eldönteni, hogy melyik megoldás a jobb, ez teljesen ízléskérdés.

Az E-osztály teteje 40 km/h-ig mozgathatóA nyitás itt is, ott is relatíve gyorsan történik, nagyjából 20-25 másodpercet igényel az öltözés, azonban míg a BMW alig 20 km/h-s sebességig képes ezt abszolválni, a Mercedessel akár 40-nel is haladhatunk, ami bizonyos helyzetekben (hirtelen érkező zápor a városban) nagy segítség – itt is képes ellenpontozni a BMW, például a keménytető alakja miatt nagyobb fejtérrel és nagyobb hátsó szélvédővel, ami jobb körkilátást eredményez.

Az utasterekre visszatérve, azt valószínűleg mondanom sem kell, hogy itt is, ott is prémiumszintű anyagminőséget és összeszerelést láthatunk, s a konfigurációknak csupán fantáziánk és pénztárcánk szabhat határt. Akadnak különféle minőségű bőrök széles színskálában, valamint többfajta irányvonalnak megfelelő díszítőbetétek, ha pedig igazán igényesek akarunk lenni, plusz néhányszázezer forint ellenében a műszerfalakat is bevonathatjuk a nemes matériával. Mindkét tesztalanyról elmondhatjuk, hogy az első sorban 190 cm felett is bőséges a helykínálat, az ülések rendkívül  kényelmesek, az ergonómia és a vezetői pozíció pedig úgyszintén példás.

A BMW szélterelője ide rejthető el - zseniálisElég a mellébeszélésről, húzzuk végre le a tetőket, hisz’ ezek az autók elsősorban a napsugarak beinvitálására és a természet közelségének megélésére születtek – nincs annál jobb, mint amikor egy csendes hegyi szakaszon nyugalmasan araszolva hallgatjuk a madárcsicsergést, vagy mondjuk a Balaton északi partján kirándulunk. Tesztalanyaink pedig mindent megtesznek annak érdekében, hogy ezeket a pillanatokat minél többször élvezhessük ki az év során. Ezt szolgálja például a kitűnő szélvédelem mindkét modellnél, aminek köszönhetően két személlyel, felállított szélterelőkkel nem létezik hazánkban olyan sebesség, aminél ne tudnánk huzatmentesen suhanni. Nyáron a remek klímaberendezések segítenek minket, hogy ne izzadjuk tele a gyönyörű bőrüléseket, így mindössze egy baseball-sapkára és némi naptejre lehet szükségünk a napszúrás és a leégés elkerülése végett. Télen a hatékony fűtések, az erős és gyors ülésfűtések, valamint az opcionális fejtér-fűtések gondoskodnak arról, hogy minél alacsonyabb hőmérsékletek esetén is lehúzhassuk a tetőt.

Épp ki van nyitva az Aircap - a huzat a múltéUtóbbit Airscarf (nyaksál) néven a Mercedes vezette be még hosszú évekkel ezelőtt, mára pedig a BMW is átvette, Air collar néven – mindkét esetben arról van szó, hogy a fejtámlák alatt elhelyezett légbeömlőkből több fokozatban állítható intenzitással meleg levegő áramlik a nyakunkhoz, így jobb lesz hidegben a komfortérzetünk. A hasznos rendszereket aktiválva, és az ülésfűtéssel, vagy esetleg a mindkét helyen kérhető kormányfűtéssel kiegészítve, az ablakokat felhúzva akár 10 Celsius fok alatt sem jelent gondot a nyitott tetővel történő autózás. Nincs annál szebb, mint egy gyönyörű téli napon, már a tavaszi napsugarakért epekedve lehúzni a tetőt – igazi feltöltődés ez a javából. A Mercedes amúgy mind a téli, mind pedig a nyári használhatóságot tudja fokozni a BMW-hez képest. Nyáron a drága ülésszellőztetés jöhet jól, míg az „Aircap” nevű, első szélvédőkeretből kiemelkedő légterelő (amivel együtt a hátsó fejtámlák és a köztük lévő légterelő is feljebb kerül) viszont minden évszakban jól jön: még tovább csökkenti a huzatot és a zajszintet, 3-4 utassal pedig lehetővé teszi a kellemes nyitott tetős autózást, mégpedig olyan mértékben, amit eddig még nem láttunk. Zseniális.

175-180 centis magasságig kényelmes a 4-es hátulBizonyára nem meglepő az sem, hogy menet közben nincsenek igazán gyengéi a két modellnek: annyira drága autókról van szó, hogy az óriási tapasztalattal rendelkező prémiumgyártók nem engedhetik meg maguknak a slendrián munkát. A konfiguráció függvényében mind a 4-est, mind pedig az E-kabriót összeállíthatjuk kényelmesre és/vagy elegánsra, sportosra, sőt, a drága állítható futóműveket megrendelve igazi arany középutat kaphatunk. Léteznek különféle pakkok, így persze nem maradhat el az M-csomag és az AMG sportcsomag, de e Mercedeshez például különböző színek közül válogathatunk a vászontetők esetében, amivel tovább fokozható a típus egyedisége. Egy további tény mindkét modellre fennáll: a feláras, jobban kommunikáló paraméteres kormányműveket érdemes bepipálni, a 18 colosnál nagyobb kerekeket pedig lehetőleg kerüljük. Hiába szuper ugyanis mindkét delikvens csavarodási merevsége, az óriási felniken húzódó kevés gumi az autókat és az utasokat is szétrázza.

Fantasztikus érzés vonulni velük - galériaEzekhez a rendkívül elegáns négyszemélyes kabriókhoz igazából a nyugodt vonulás passzol leginkább, amit kár agyonverni egy kemény sportfutóművel, vagy az óriási kerekekkel. Inkább élvezzük ki, ahogy az igényes futóművek egy-egy puhább beállítással kényeztetnek minket, higgyék el, úgy is megfelelően gyorsak maradnak az autók egy-egy szerpentinezés erejéig, a Nordschleife körrekordját pedig úgysem velük fogjuk megdönteni – a fokozott sportosságot hagyjuk meg inkább a roadsterek számára.

A motor mindegy; csak 4-hengeres dízelt neApropó, van valami, ami a futóműveknél is fontosabb: ezeknél az autóknál lehetőleg kerüljék a dízelmotorokat – ha pedig mégis ragaszkodnak a gázolajos erőforrásokhoz, akkor mindenképp hathengeres verziót válasszanak. Garantálom, hogy nem fogják megbánni, ha ránk hallgatnak. Javaslatunk hátterét mi sem bizonyítja jobban a két tesztautó konfigurációjánál: míg a BMW 428i a márka új fejlesztésű 4-hengeres benzines turbómotorjával érkezett hozzánk, 245 lóerős és 350 Nm-t mozgósítva, az E-osztály 250 CDI jelű kétturbós egysége szintén négyhengeres, de gázolajat éget el, és 204 lóerőt illetve 500 Nm-t mozgósít. A váltásról a bajoroknál egy nyolcgangos, míg a Mercedesnél a márka hétsebességes bolygóműves automatája gondoskodott természetesen mindkét helyen start-stop rendszerrel kiegészítve, az erő pedig a hagyományokhoz méltó módon a hátsó kerekekhez érkezett.

Csomagtartóban a Mercedes a nyerő - galériaÉs míg a BMW-nél nyitott tetővel felhőtlenül élvezhettük a csendet, a természet hangjait, a már korábban említett madárcsicsergést, a Mercedes dízele szinte mindig elnyomta a környezet hangulatos neszeit (konstans tempónál nincs gond vele). Pont emiatt néha a pokolra kívántuk, pedig tulajdonságait tekintve egy remek motor, hiszen finoman hajtva, vegyesben 6 literes fogyasztással elüzemel, ha pedig mélyre nyomjuk a gázpedált, kimondottan fickósan mozgatja az 1,8 tonnás kabriót, 7,7 szekundumos 0-100 km/h-s sprintidőt és 243 km/h-s végsebességet garantálva. A BMW benzinese persze ilyenkor is fityiszt mutat, a plusz 41 lóerő nem csak papíron létezik; az eredmény 6,4 másodperces gyorsulás és 250 km/h-s végsebesség, igaz, legalább 2 literrel magasabb átlagfogyasztásra számíthatunk. A BMW így egyértelműen sportosabb lélekkel volt felruházva, amit a motor izgalmas hangja és a sportosabb váltó csak tovább fokozott, ezért pedig bőven érdemes áldozni 2-3 liter benzint 100 kilométerenként.

A BMW sportosabb, a Mercedes nyugodtabbMég szerencse, hogy a Mercedes is számos alternatívát kínál a négyhengeres dízelmotor mellett: alapáron eleve mindkét típusnál 2-literes, 184 lóerőt és 270 Nm-t mozgósítani képes négyhengeres turbós benzineseket kapunk, a Mercedesnél pedig ugyanezen erőforrás a 250-es verzióban 211 lóerőt és 350 Nm-t produkál. A BMW 28-as erőforrásához képest felmutatott mínusz 34 lóerő persze megmutatkozik a menetteljesítményekben, de egy ilyen kaliberű modellnél valójában semmi szükség a pluszra, bőven megteszi a 211 lóerő, ami nálunk nemrégiben az E-osztály szedánban is bizonyított. Felfelé nyitott a kínálat: 3 literrel, egy turbóval és sorban elrendezett 6 hengerrel a BMW például 306 lóerőt biztosít, a sportos M4 pedig ugyanekkora motorral 431 lóerőt tud, míg a Mercedesnél a jól bevált és igazán finom 3,5 literes V6-os szívó benzines 252 illetve 306 lóerőt, a 3-literes V6-os biturbós 333 lóerőt, a 4,7-literes V8-as biturbó pedig 408 lóerőt ad le.

Az utastér is ízlés kérdés, a kínálat pedig végtelenDízelfronton 6 hengerrel a BMW 258 és 313 lóerővel állítja fel a mércét, míg a csillagos márka 252 igazán kulturált V6-os paripával kecsegtet. A BMW-nél sok vásárlónál további előnyt jelenthet, hogy nem csupán automataváltója jobb ellenlábasáénál, de a hátsókerékhajtás mellett összkerékhajtást is kérhetünk bizonyos motorokhoz, vagyis a négy évszakos használatnak így valóban semmi nem áll az útjába. Lényeg a lényeg, választásunknak akárcsak az extráknál és a színösszeállításoknál, itt is csak pénztárcánk szabhat határt, de annyi bizonyos, hogy a kabriózás élménye a 184 lóerős alapmotorokkal is abszolút átjön.

10 fok alatt is kényelmesen kabriózhatunk...Viszont bármit is választunk, nem fogjuk olcsón megúszni: már az alapárak is igencsak borsosak, hiszen a 4-es kabrió 12,9 milliótól indul (420i kivitelben, ami rövidesen érkezik), a Mercedesnél viszont még ennél is körülbelül 10 százalékkal többet, minimum 14,3 milliót kell kifizetnünk egy E-osztályú kabrióért. Mivel már rendkívül magas árkategóriában vagyunk, érdemes lehet az egy szinttel izmosabb erőforrások (428i illetve E250) kiválasztása, amelyekhez automataváltót is érdemes társítani, s ez esetben már 15,2 illetve 15,5 millióról beszélhetünk. Persze szegényesen extrázva bűn egy hasonló kaliberű prémium luxuskabriót megvásárolni, így pedig könnyen 18-19 milliós magasságokba kerülhetünk.

Fantasztikus autók, méregdrágán - az élet császáraiIszonyatosan sok pénz ez, és hazánkban a legtöbb ember ilyen összegekből lakásról álmodozik, viszont egyrészt sem a BMW 4-es kabrió, sem pedig a Mercedes-Benz E-osztály kabrió nem népautónak készült, a másik oldalon pedig biztosan a piac legjobb ilyen kategóriájú modelljeit kapjuk meg, ha mellettük döntünk. Hogy melyik a jobb? Nincs ilyen, a választást tehát csupán ízlésünkre bízhatjuk. Csak egy biztos: imádni fogjuk mindkettőt.