7,38 millió forint. Nem tévedés: a prémium felső-középkategóriában akár az autó alapárának 63 százalékát is elkölthetjük egy teljes körű szolgáltatást nyújtó fedélzeti elektronikai rendszerre. Ezért a pénzért pedig nagyon magas színvonalú szolgáltatásokat várunk. Na de melyik gyártó nyújtja a legjobbat? A német prémiumtrió képviselőinek faggatásával megadjuk a választ.
Előre leszögezném: fekete-fehér ez az összehasonlító sem lesz. Kis lépés az embernek, de nagy az emberiségnek.Ugyanis a technika színvonala olyan gyorsan emelkedik a számítástechnikával párhuzamosan az autóiparban is, amely tempóval a társadalom egészen komoly hányada egyszerűen nem képes lépést tartani. Visszaemlékezve megboldogult fiatalkoromra, amikor még a Commodore 64 előtt lelkes izgalomban ülve vártam, ahogy a technika akkoriban még csikorgó fogaskerekekkel ellátott megtestesítője betöltse kedvenc játékomat, egyszerűen hihetetlen, hogy mennyit fejlődött a technológia. A rendszerek összeköttetése, harmonizációja és sebessége is olyan jövőt tár(t) elénk, amelyet előzetesen – elnézve, hogy egyébként mennyi problémás aspektusa van a világ együttműködésének – talán senki sem gondolt.
Pedig mára már elértük ezt a szintet, mi több, – és ez még nagyobb boldogsággal töltheti el a felhasználókat – tulajdonképpen Magyarország sincs nagyon lemaradva az egykor még nagybetűvel emlegetett nyugattól: a szolgáltatások legtöbbjét, sőt, szinte mindegyiket megkapjuk itthon is, így például már internetezhetünk is autónkban; és persze nem ’okostelefonunkkal’, hanem az autóval.
Ám mielőtt még valaki a motort beindítva elviharozna, térjünk is gyorsan vissza témánk tárgyához, a központi rendszerekhez.
Ínyencfalatok jártak szerkesztőségünknél - galériaSzerencsénk volt, ugyanis szerkesztőségünkben többé-kevésbé párhuzamosan vendégeskedett a legújabb Audi A6, a Mercedes-Benz CLS és a 7-es BMW – és míg előbbiek önmaguknál fogva hordozzák a felső-középosztály tudását, addig a 7-esben ugyanazt a rendszert találtuk, mint az összehasonlításba beillő 5-ös BMW-ben. Ennek köszönhetően pedig az autók központi rendszerét „egymás mellé téve” próbálhatta ki a szerkesztőség. Igaz, természetesen rendelkeztünk már tapasztalattal korábbi, felső-középkategóriás Mercedes ill. BMW tesztautóinkból is.
A BMW óriási kijelzője lenyűgöző - pedig van nála nagyobb is a 6-osban
A legelső dolog, amely a központi kezelőegységeket elnézve feltűnik, az a megjelenésük. A Mercedes-féle COMAND szerény jelenség - galériaItt leginkább a BMW vásárlók húzhatják ki magukat, ugyanis a Professional névre hallgató navigáció a nagyszerű osztott képernyős szolgáltatás miatt különösen szélesvásznú kijelzőt kapott, így ők 10,2 col átmérőt tudnak felmutatni az Audi 8, valamint a Mercedes-Benz COMAND-jának 7 colos átmérőjével szemben. A papíron aprónak tűnő különbségek a valóságban egyértelműen érzékelhetőek. A kellemesen használható mérethez jó felbontás társul (a BMW-é például 1280 pixel széles) – egyedül a csillagos márka esetében érzékelhetőek helyenként a pixelek, de ez sem a felbontásnak, hanem részben a gyengébb él-simításnak köszönhető.
Különben a bajorok rendszere az, amelyet látva a technikai oldalról érzékenyek egyből a kezelőhöz nyúlnak – ebben nagy szerepe van a mindenhol szép, éles és látványos megjelenítésnek is. A BMW-nél kitakarnak az épületek - galériaSajnos mindennek vannak „káros” oldalai is, amelyeknek nem is elsősorban a puszta navigálásnál van szerepe – hiszen ezt a funkció térkép nélkül, a műszerfali kijelzőn megjelenő nyilak segítségével is jól teljesítenék a rendszerek –; a kompromisszumot az eligazodásnál kell kötni. De a BMW-nél egyrészt helyenként cérnavékony utcákat láthatunk, amelyeket Budapesten a (kikapcsolható) 3D épületek rendszeresen beárnyékolnak, másrészt pedig közelről, perspektívából nézve a tervezők széles égboltsávval csökkentették a láthatóságot – kis túlzással a kép felét az égbolt adja. Ezt felülnézettel vagy léptetéssel át lehet hidalni, viszont utóbbi térképnézetben nagyon lassan történik; szinte érezzük, ahogy a számítógép izzadva dolgozik a 3D-ben megjelenő domborzati viszonyok és épületek betöltésével, élsimításával.
Közlekedés közben az Audi átlátszóvá teszi a házakat.
Érdekességképp: 2 km-nél távolabbi nézetállásban a hagyományos térkép helyett 3D-s, műholdas Google térképpel dolgozik a rendszer, amelyhez az adatokat az Audival ellentétben nem internetről, hanem merevlemezéről tölti be, amivel egy külföldi út során tisztességes adatroaming-költségeket spórolhat meg tulajdonosának. Visszatérve a sebességre: a Mercedes szintén be-belassul és az Audi működik a leggyorsabban – ráadásul itt értelmét nyeri az MMI Touch funkció révén érkező kis „egérpad”. Mellesleg mind a stuttgartiak, mind az ingolstadtiak navigációja rendelkezik 3D-s épületekkel, ám a BMW-vel ellentétben okosabb a megjelenítés, hiszen úgy oldották meg a mérnökök, hogy ne takarják ki az utcákat a tömbök, így a látvány ne mehessen a használhatóság rovására.
Ha már szóba jött a vezérlés: a németek egyöntetűen egy forgótárcsára bízzák a rendszer kezelését, amelyet további gombokkal egészítenek ki. Az iDrive tekergetése a legkellemesebb érzés - galériaA 7-es BMW előző generációjában bemutatott recept mára már jócskán beért – a navigálás egyszerű, a kiegészítő gombok jól vannak megtervezve. Itt az Audinak jár dicséret és egyben feddés is, ugyanis a négy sarokgombnak köszönhetően az autó 20 funkcióját/funkcióképernyőjét gyakorlatilag 1 másodperc alatt, két gomb megnyomásával (odanézés nélkül) elérhetjük, viszont a Back (Vissza) gomb nem tökéletes elhelyezése, a Mercedeshez hasonlóan forgatáskor élénken kattogó vezérlőfej és a legtöbb ember logikájának ellentmondó vezérlési irány (amely néha meg is fordul) mind borsot törhet a kezelő orra alá.
A kezelhetőséget az Audinál egy feliratát is változtatni képes érintőpaddal próbálták javítani a tervezők, a kísérlet pedig meglehetősen látványosra sikerült. Elvégre a tényleg jól működő kézírás-felismerő funkció bárkit levesz a lábáról, még ha a valós használati értéke olyan is, mintha két egerünk lenne ugyanahhoz a számítógéphez: jó dúskálni a bőségben, de az első meglepetést követően a plusz egér feleslegessé válik – ha a forgótárcsával kezeljük amúgy is a navigációt, használat közben úgysem tesszük át róla kezünket úti célunk berajzolásáért.
Eddig a rendszerek teljesítménye kiegyenlítettnek tűnhet. Lapozzanak, a következő oldalon vízválasztóhoz érkezünk!