Az európai bevezetéssel egy időben hazánkba is megérkezett a Turbo-csomag a Hyundai Velosterhez, ami kis lépés ugyan az emberiségnek, ám annál lényegesen nagyobb a típusnak, hiszen az i30-bázisra építkező sportkupénak a feltöltő, s a vele járó kiegészítők sora nagyon jót tett. A kissé vérszegény alapmotorral eddig megkérdőjelezhető volt a nem túl olcsón mért Hyundai értelme, ám az autó mostantól nagyságrendekkel jobb, és nem mellesleg sokkal kívánatosabb lett.
A különleges koncepciójú modell közel egy éve már bebizonyította, hogy van benne fantázia, s tudása ugyan nem volt elég ahhoz, hogy móresre tanítsa egyik legfőbb konkurensét, a Volkswagen Sciroccót, ügyes megoldásaival és minőségi kialakításával jobban megizzasztotta a németek büszkeségét, mint azt bárki is gondolta volna. Lényeg a lényeg, a Veloster ’turbósítását’ követően egészen biztos, hogy más lenne az összehasonlítás végeredménye.
A Turbo-csomag ára 800 ezer forint, de megériA koreai márka importőre a fiatalos típushoz kereken 800 ezer forintos felár ellenében méri a fent említett ’Turbo csomagot’, ami első hallásra nem tűnik kevésnek, ám ha jobban beleássuk magunkat a hozományokba, bizony remek ajánlattá lép elő az opció, mi több, szívünk szerint kizárólag ilyen formában ajánlanánk Önöknek az autót. Hogy mit is tartalmaz a pakk? Először is jár hozzá az első üléseken ’Turbo’ hímezéseket is tartalmazó kéttónusú, s a vezető oldalán elektromosan állítható bőrülés-garnitúra, ami máskülönben 220 ezer forintot kóstálna. Így a valós árkülönbség egy csapásra ’csupán’ 580 ezer forintra zsugorodik, és a számos egyéb finomságról még nem beszéltünk.
Megjelenése jóval agresszívebb testvéréjénélA felpaprikázott Veloster vásárlói az alapmodellénél például dinamikusabb hangolású futóművet kapnak, amely feszesebb lengéscsillapítókkal dolgozik a fokozott stabilitás érdekében. Továbbá a megnövekedett teljesítményhez igazították a mérnökök az elöl méretesebb tárcsákkal operáló fékrendszert, s nagyobb ellenállással ruházták fel az elektromos rásegítésű kormányt is. Azonban nem mehetünk el szó nélkül a teljes optikai csomag mellett sem, ami agresszívebb, rendkívül dögös összhatást kölcsönöz a kupénak. Ez lényegében mélyre húzott, éles vonalakkal határolt első és hátsó lökhárítót, küszöbtoldatokat, mérgesebb hűtőrácsot, hátsó légterelőt, LED-es hátsó lámpatesteket tartalmaz, de nem szabad megfeledkezni a középen kivezetett méretes dupla kipufogóról, s a 18 colos krómhatású könnyűfém kerekekről sem, amelyekre úgy kell vigyázni, mint a szemünk fényére, hiszen azok szélességének és a 215/40 R18-as abroncsméretnek köszönhetően nem sok gumi védi őket.
A matt szürke fényezés egyszerűen lehengerlőAz i-re a pontot tesztautónk matt szürke fényezése tette fel, olyan ütős összhatást kölcsönözve a ’vasnak’, hogy az utakon gyakorlatilag nem találkoztam olyan közlekedővel vagy járókelővel, aki ne bámulta volna hosszasan szájtátva az autót, eszeveszetten keresve rajta a márkajelzést. Tény, hogy ha valaki nem szeretne beleolvadni a négykerekűek hétköznapi forgatagába, a Veloster Turbóval talán a lehető legjobb lóra tesz: a feltűnés garantált, s mivel a márkajelzés szimpatikus az embereknek, sokkal inkább elismerő, mint megvető pillantásokkal nyugtázzák a mindenütt izgalmas vonalakkal megáldott sportkocsit. A 145 ezer forintba kerülő hagyományos metálszíneknél különben csupán 40 ezer forinttal kóstál többet a speciális, narancsos árnyalatban is kérhető matt fényezés, és nyugodtan kijelenthetem, hogy az összeg minden fillérét megéri.
186 lóerő és 265 Nm szerény csomagolásbanDe tartozik ám a 800 ezer forintos opcióba még valami, ami az egész savát-borsát jelenti. Bizonyára ki nem találnák, hogy miről van szó: hát persze, a turbóról! Az alapmodellben szolgáló modern, közvetlen befecskendezéses, mind a szívó, mind pedig a kipufogó oldalon változó szelepvezérlésű 1,6 literes négyhengeres benzinmotorra a Hyundai motorfejlesztői egy kettős megfúvású, úgynevezett ’twin-scroll’ rendszerű feltöltőt illesztettek, amely a végeredmény szempontjából többet jelent, mint gondolnánk. Számokban kifejezve a csúcsteljesítmény 140-ről 186 lóerőre módosult (Amerikában amúgy 201 lóerőt kapnak a vásárlók), miközben a maximális nyomaték 167-ről 265 Nm-re ugrott, ám sokkal fontosabb ennél, hogy míg a szívómotor 167 Nm-ét 4850 1/perces fordulatszámnál produkálja, addig a turbós egység közel 60 százalékos értékét 1500-4500 1/perc között végig a sofőr rendelkezésére adja.
Fokozattól függetlenül nagyon megy - galériaÉs hogy mindez vezetés közben mennyit is jelent? Röviden összefoglalva nem csak lényegesen jobb gyorsulási értékeket, hanem kétszer jobb (!!!) rugalmasságot. Miközben az ’alap’ Veloster negyedik fokozatban a 60-100 km/h közötti gyorsulást 11, míg ötödikben a 80-120 km/h közöttit 16 szekundum alatt abszolválta, turbós testvérének ugyanezen mutatványokhoz mindössze 5,4/8 másodpercre volt szüksége, annak ellenére, hogy különben tökéletes váltó-áttételezése is hosszabb 10 százalékkal, ami a rugalmasság ellen dolgozik. A feltöltött Veloster méréseink szerint csukóból hozza a kétliteres turbómotorokkal szerelt, s papíron lényegesen erősebb/nyomatékosabb sportkompaktok szintjét, és az igen korán ébredő óriási nyomatéknak köszönhetően a mindennapok során igazán kényelmes használni.
Nagyobb a füstje, mint a lángja - galériaHa szeretnénk, minden fokozatot elválthatunk akár 1500-as fordulatszám körül, és még így is bőven képesek vagyunk tartani a forgalom ritmusát. A motor már a pincéből, körülbelül 1200-as fordulattól ereje teljében van, s egészen a 6500-as limiterig nem is fullad ki. Szó mi szó, méréseink és tapasztalataink alapján kijelenthetjük, hogy a Hyundai-nak igazán nagyot sikerült alkotnia, s 1,6 literes benzinese hirtelen felnőtt a legjobbak közé, olyan finom erőforrásokat utolérve, mint az etalonnak számító, BMW-PSA-féle 1,6 literes motor. Egyedül a kissé lusta gázreakció kiküszöböléséért kilincselhetnénk a mérnököknél, ám ez is csupán egy olyan sportos típus esetében róható fel, mint a Veloster, a többi modellnél egy szót sem szólnánk érte. Mindenesetre, az új turbós 1,6-os érkezését úgy várjuk például a Hyundai i40-hez, akár a messiást.
Természetesen nem csak a rugalmasság, hanem a gyorsulás terén is jelentős előrelépés történt a ’felcsigázott’ Veloster esetében: míg az alapmodell mérésünk során 9,8 szekundum alatt teljesítette a szokásos 0-100 km/h-s sprintidőt, addig a Turbónak a gyári 8,4 helyett 8,1 másodperc is elegendőnek bizonyult, ráadásul lehetett volna ez jobb is.
Nagyon kell vigyázni a kerekekre, alig van gumiA 215 mm széles első papucsok a rajtnál sajnos képtelenek megfelelően betapadni, továbbá a gyors váltások után az erő megérkezéséig számolnunk kell egy markánsan érezhető torpanással – amennyiben ezek a jelenségek nem dolgoztak volna az eredmény ellen, akár a 7,5-ös érték alá is beférhetett volna az 1,3 tonnás kupé. Azonban a másodperceknél a gyakorlatban sokkal-sokkal fontosabb minden tempónál az a magabiztosság, ahogy az autó szedi a lábát, s vezetési élményben a habot a tortán a rövid utakon és igen pontosan kapcsolható, ráadásul jó fogású hatfokozatú manuális váltó jelenti. A tesztautóban egyedül a kuplung okozott némi bosszúságot: a fogáspont nem igazán érezhető ki, s így nehéz finoman bánni a lovakkal.
Kényelmesek és elég nagyok a széria bőrülésekMéréseink szerint fogyasztásban a lényegesen nagyobb teljesítmény ellenére a Veloster Turbo átlagban alig fél literrel kért többet civil testvérénél, amit a gyári adatok is igazolnak; igaz, hogy városban több mint 1 liter a differencia, de országúton a hosszabb áttételezésnek is köszönhetően már alig 2 deci a különbség. Tapasztalataink szerint külterületen akár 5,5 literből el lehet járni, szabályos autópálya-tempónál körülbelül 7,5-öt kér a típus, miközben városban 9 liter a reális elvárás. Normakörünket 6,7 l/100 km-es értékkel abszolválta a Hyundai, vagyis ha nem is éri el az új turbós benzines a BMW-PSA-féle ’egyhatos’ nagyon alacsony értékeit, jónak titulálható az 1.6 T-GDI fogyasztása.
Mi történik, ha szerpentinre tévedünk? A konstrukció elbír-e a plusz lovakkal? Milyen áron? A következő oldalon kiderül!