Lassan búcsúzunk a zord téli időjárástól, a nappalok egyre hosszabbak, az idő egyre melegebb. Versenysport rajongóknak ez nem a tavasz közeledtét jelzi, hanem a versenynaptár bemutatók, csapat-bejelentések és tesztek időszakát. Ilyenkor kerülnek elő a naptárak és lehet tervezgetni az idei évet, mikor és hová tudunk majd elmenni idehaza egy kis benzingőzt szagolni. Aki szeret táblázatokat böngészni, azok számára kiváló lehet az MNASZ 2022. évi versenynaptára, aki viszont nem, annak javasoljuk olvasson még kicsit tovább.
Beharangozónk nem a naptár, hanem helyszín alapján fog haladni, kezdve hazánk legpatinásabb és méltán leghíresebb versenyhelyszínével a Hungaroringgel:
Már nem kell sokat aludni hozzá, hiszen április 8-10. között kerül megrendezésre az FIA Közép-Európai Zónabajnokság és az ESET V4 kupa magyarországi fordulója, amelyet a Főnix Motorsportos kollégák rendeznek immár hosszú évek óta, összefoglalóan – a betétfutamokkal együtt – Laptiming kupa néven. A versenyhétvége során igazi multikategóriás felhozatal lesz, az LMP2, LMP3 gépektől kezdve a GT3-as autókon át, egészen a TCR túrautókig és F3-as „open wheel” formula gépekig. A tavalyi évben sajnos zárt lelátók mögött kellett rendezni a versenyt, de szorítsunk együtt, hogy idén ez másképp legyen, hiszen minden évben vannak magyar indulók is. Az Autó Pulton tavaly be is számoltunk az izgalmas megmérettetésről.
Tele van izgalmas versenyekkel a naptár
Két hónap pihenőt követően az iskolai tanév utolsó hétvégéjén június 11-12-én érkezik a pályára a WTCR túraautó világkupa mezőnye Michelisz Norbival és Tassi Attilával a mezőnyben és ekkor kerül megrendezésre a Kamion Európabajnokság magyarországi futama is, ahol Kiss Norbi képviseli majd a magyar színeket. Bár az MNASZ naptárában szerepel, de a márkakupa honlapján még nem, ám ha minden jól megy, akkor június 19-én a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli széria is ellátogat hozzánk. Amint ez a hír megerősítésre kerül, akkor a cikkünket frissítjük majd.
A Hungaroring szempontjából a csúcsforgalom júliusban jön el. Egy hazánkban nagyon rég nem látott, de annál érdekesebb széria, az European Le Mans Series, vagy ahogy rövidítik az ELMS jön a mogyoródi aszfaltcsíkra július 1-3. között. A sorozat indulóinak listája február közepén jelent meg és a főszervező örömmel jelentette be, hogy mind a negyvenkét rajtszám helyet kapott valamelyik LMP2, LMP3 vagy GTE versenygép oldalán. A versenyzők listája még nem teljes, de az biztos, hogy az LMP2 kategóriában újoncként induló formulaautós sikercsapat a Prema Juan Manuel Correát, a súlyos sérüléséből visszatérő amerikait indítja a V8-as prototípus volánja mögött. Nem hiányzik majd a rajtrácsról az „álláshalmozó” brazil Augusto Farfus, továbbá a korábban még inkább egzotikumként emlegetett, mára viszont rutinos versenyzőnek számító hollywoodi világsztár Michael Fassbender sem, aki mikor nem a Proton Porsche RSR kormányát tekergette, olyan filmekben játszott, mint az Alien Covenant vagy Prometheus.
Autós szempontból sem lesz elhanyagolható a verseny, hiszen 42 autó repülőrajtja, illetve négy órán át tartó versenye bizony igen sűrű forgalmat eredményez majd az alig több mint 4 kilométeres katlanban. További autósport technikai mérföldkő, hogy jövőre eltűnnek a GTE kategóriás autók a versenypályákról, helyüket egységesen a GT3 veszi majd át a különböző – eddig GTE által uralt – bajnokságokban. Tehát aki a pokoli hangú 911 RSR-t hazai pályán még utoljára meg szeretné hallgatni, jobban teszi, ha nem csinál más programot erre a hétvégére.
Az M4 GT3 is debütál
Le sem kopik az aszfaltról a felkent gumiréteg, a következő hétvégén, július 8-10. között máris érkezik a szokásos „júliusi gyorsvonat”, vagyis az International GT Open, a GT Cup Open és az Euroformula Open mezőnye. Mindhárom szériában nagy küzdelem várható. Érdekesség még, hogy ekkor debütál hazai pályán a BMW M4 GT3. A BMW több éve fejlesztett GT3-as csúcsmodelljét idén januárban kezdték kiszállítani a megrendelő csapatoknak, tavaly még csak tesztjelleggel indította a gyártó egy-egy nagyobb versenyen. Érdekes lesz látni, hogy alakul a típus BoP-ja, azaz erőegyensúlya a szériában, ugyanis az amerikai IMSA bajnokságban egyelőre sikerült „megfojtani” a bajor gépet, ez meglátszott a Daytona 24 órás versenyen elért kevésbé fényes eredményeken is.
A GT Open BoP szabálya a GT3-as szabályrendszerű bajnokságok közül az egyik legerősebb motorkonfigurációt teszi lehetővé, tehát érdemes lesz majd az új jövevényt ebből a szempontból is figyelni. A BMW gyári versenypilótája Augusto Farfus közösségi oldalán a rajongóknak egyébként úgy nyilatkozott, hogy az autó kiváló (mit is mondhatna mást?), messze jobb és kezesebb, mint az M6 GT3 volt és ha sikerül az egyes bajnokságok keretén belül megfelelően beállítani a BoP értékeket, akkor „mindent verő” autó válhat belőle.
Új szabályokkal indul el a 2022-es F1-es szezon
A legjelentősebb motorsport esemény hazánkban 1986 óta kétségtelenül a Formula-1 Magyar Nagydíj és betétfutamai. Idén itt is teljesen új szabályrendszer érkezett, új karosszéria, új üzemanyag, részben módosított motorok és a leglátványosabb változás az egységes felniken gördülő 18 collos kerekek. A perzselő melegben nagy csaták várhatóak július utolsó hétvégéjén. A nyár vége és az ősz egyelőre csöndesnek ígérkezik, de az év végére már beírhatjuk magunknak a tavaly év végén is nagy sikerrel megtartott Szilveszter Rally-t. Az időpont ideálisnak tűnik a karácsonyi vacsorák lesétálására: 2022. december 27-29.
A Hungaroringen kívül a pályaversenyzést kedvelőknek érdemes még figyelni a Pannóniaring naptárát is. Sajnos 2019 óta nem került megrendezésre a Hungaroring Classic, illetve igen, de nem abban a formában, mint korábban, így igazi pályán zajló historic versenyeket nem láthattunk máshol, csak a Pannóniaringen, ahová az osztrák szervezésű Histo Cup széria látogat el, már jó pár éve. Tavaly az Autó Pult is ott volt ezen a rendezvényen, és fülig érő szájjal távoztunk onnan. Hogy milyen volt? Ide kattintva el tudják olvasni, idén július 8-10 között (igen, a GT Open is ekkor lesz) pedig érdemes ellátogatni Ostffyasszonyfára.
A historic versenyek igazi csemegék
Akiktől távol áll a pályaversenyzés azoknak sem kell csüggedniük. Márciusban rajtol az Országos Rally Bajnokság, rögtön két hétvégével. Március 18-19-én a Mecsek útjait esztergálják majd a versenyzők, míg egy héttel később március utolsó hétvégéjén a Salgó Rallyn a nógrádi utakat gyötrik majd. Reméljük az időjárás kegyes lesz a nézőkhöz és szép számmal tudunk majd jelen lenni mindkét eseményen. A Boldogkő Rally már igazi pezsgő tavaszban, április 22-23. napján kerül megrendezésre, míg az Eger Rally szintén egy hét múlva követi, úgy látszik a szervezők figyelembe veszik a logisztikai szempontokat is.
Június 22-25. közt rendezik az 55. (!!!) Mecsek Rallyt ez bizony szép kerek szám, gratulálunk a jeles eseményhez. A naptár követi a következő hétvége elvét és a Kazincbarcika Rallyn láthatjuk újra a mezőnyt július 1-2. között. Aki unja már az aszfaltot és kortyolna egy kis port a nagy nyári melegben, az július 22-23. között megteheti a Veszprém Rallyn. A nyarat a Mór-Vértes Rally zárja augusztus utolsó hétvégéjén. Kellemes őszi kirándulást tehetünk Ózd környékére, ahol a szarvasbőgés mellett a rallyautók is felbőgnek majd október 14-15 között.
Rallyból sem lesz hiány 2022-ben
Biztos a Kedves Olvasók közül is sokan hallották, hogy az FIA idén sajnos elvette tőlünk a Rally Európa Bajnokság rendezésének jogát. Ennek okainak fejtegetésébe mi nem mennénk bele, a rallysportban tőlünk sokkal jártasabb portálokon ezt már megtették a kollégák, de a tény ettől még szomorú: az európai rally elit idén nem lesz jelen a november 11-13. között megrendezésre kerülő Rally Hungary-n. Meleg kabátot vigyenek, az óraállítás miatt hamarabb sötétedik, hideg lehet majd. És ahogy fentebb említettem az utcai pályák hősei év végén kissé építettebb környezetben búcsúztatják az évet és a Hungaroring környékén a Szilveszter Rallyval búcsúzik az év.
Most februárban még nem tudjuk miként alakul a járványhelyzet, de nagyon bízunk benne, hogy minél több versenyről tudósíthatunk majd személyesen is, a legjobb esetben a Kedves Olvasókkal közösen átélve az izgalmakat! Előre is jó szórakozást kívánunk mindenkinek!