Bár nézők nem lehettek jelen, de izgalmakban, sikerekben és esőben így sem volt hiány a magyar autósport szezonnyitó rendezvényein. A már hagyományosnak mondható és évek óta magas színvonalú szezonnyitó rendezvényen, a Laptiming Kupán mérték össze erejüket a különböző közép európai kupasorozatok, mint az FIA CEZ és az ESET V4, illetve a Renault Twingo Cup, a Suzuki Swift Cup és egyéb formaautó sorozatok is.

A kétnapos rendezvény alatt versenyben és látnivalóban nem volt hiány, számtalan érdekesebbnél érdekesebb versenyautót láthattunk, sokat közelről, ezeket képgalériánkban is láthatják majd a Kedves Olvasóink. Ezen felül exkluzív autóbemutatóra invitált bennünket az endurance – azaz hosszútávú – versenyzés hazai reménysége, az igen tehetséges Volentér Balázs. A vele készült interjúnkat és a Norma M30 versenyautója bemutatását a keretes részben olvashatják majd, de most lássuk az eseményeket:

Látványos csatákat láthattunk minden kategóriában; izgalmas volt a szezonnyitó – galéria

A pénteki versenynapon a Formula autók kategóriáját a szerb Paolo Brajnik nyerte, míg magyar versenyzőink közül Michl Olivér második-, Magyar János negyedik- és Barta Benjámin hetedik lett. A Hankook Autós Gyorsasági Országos Bajnokság és FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság nyitónapján talán a Swift Cup Europe mezőnye volt a legszorosabb.

A versenyt az osztrák Max Wimmer nyerte, szorosan üldözői Lengyel Ádám, Tim Gábor és Bucsi Attila előtt. A verseny szorosságát és a küzdelmet jól mutatja, hogy a kvartett befutói között kevesebb mint másfél másodperc volt 22 perc után. Szoros időmérőt futottak a kistúraautósok a Hankook Autós Gyorsasági Országos Bajnokság és FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság nyitófordulóján, az első két helyet a Carpek Service svéd versenyzői, Filip Sandström és Erik Bertilsson szerezték meg.

Brit és V12: egzotikumokból nem volt hiány... – galéria

Őket csak Losonczy Levente tudta megközelíteni, a magyar cliós hátránya három tized volt. Losonczy versenye azonban már az első kanyarban véget ért: a rajt utáni helyezkedésben megpördült, autójával a külső íven ragadt, és noha sokan ki tudták kerülni, a mezőny hátsó feléből indult Pendo Mirko telibe találta. Azonnal pályára küldték a biztonsági autót, de látszott, hogy a pályára folyt rengeteg olaj miatt el fog húzódni a mentés. Piros zászlóval meg is szakították a futamot, amely negyedórás szünet után folytatódott.

Az újraindulás után Sandström és Bertilsson azonnal elléptek a mezőnytől, egymással vívtak külön versenyt, de Sandström tulajdonképpen magabiztosan őrizte az első helyet. A két svéd között négy másodperc volt a célban, Miha Primozic már több mint húsz másodperces hátránnyal lett harmadik. Losonczy kiesése után a magyarok közül Hartmann Balázs érte el a legjobb eredményt, az abszolút értékelésben a 16. helyen zárt.

Éééés...megfogta! Fotós és versenyző egyaránt leizzadt – galéria

Ezután következett a pénteki nap fő eseménye a nagytúra autók versenye, ahol a Hungaroringen ritkán látott La Mans-i protoípusok az ún. LMP2 és LMP3 szabályrendszerű autók is feltűntek. Felhős időben, hétfokos levegőhőmérséklet mellett rajtolt el a nagytúraautók első futama, a versenyzők a rajt után nem is nagyon találták a tapadást.

Különösen a prototípusok szenvedtek az első féktávon, így az időmérőn második Marcin Jedlinski vette át a vezetést Mercedes AMG GT3-asával. Az LMP-autók idővel magukra találtak, különösen Miro Konopka villogott: az időmérőn ugyan csak negyedik lett, de gyorsan maga mögé utasította a Norma LMP3-assal versenyző Václav Janíkot, néhány kör alatt pedig Jedlinskit is utolérte.

Az ergonómia egy KRAZ teherautóval vetekszik

A kilencedik körben Konopka támadást indított Jedlinski ellen, de a négyes kanyar előtt csúnyán elfékezte magát, centimétereken múlt egy nagy ütközés. A baleset végül elmaradt, Konopka pedig a következő kör elején, a célegyenesben kényelmesen átvette a vezetést Jedlinskitől. A szlovák versenyző a leintésig megnyugtató, több mint három másodperces előnyt épített ki, a harmadik helyen Janík ért célba 8,5 másodperces hátránnyal. A magyar bajnoki értékelésben Ferrari F488 Challenge-ével Ifj. Bóta István érte el a legjobb eredményt: a rajt után visszaesett ugyan a mezőny sűrűjébe, de később egészen az abszolút tizedik helyéig lépett előre.

A szombati napra megkegyelmeztek az égiek és ha végig nem is volt verőfényes napsütés, de legalább az eső elkerülte a pálya környékét. A Twingo kupa versenyével indult a nap. A kis apró autókkal bizony nagyon élvezetes csatákat vívtak a félelmet nem ismerő fiatal versenyzők, nem félve megtámasztani a karosszériát vagy a lökhárítót egymáson. A Formula autók versenyét a hétvégén nyerő szériát kifogó Braknik nyerte ismét, míg a Swift kupa második versenyét a Dominik Haselsteiner, a harmadik versenyt pedig Lengyel Ádám nyerte. Tim Gábor minden futamon dobogóra állhatott, értékes pontokat gyűjtve ezzel a bajnokságban. A kistúra mezőnyben Losonczy Leventének a szerencsétlen pénteki nap után végre összejött egy második hely hazai pályán a tartalék Renault Cliójával.

Egész hétvégén akadt dolga a biztonsági autónak

A szombati nap a nagytúraautók versenyén egy sprint és egy endurance futamot hozott. Az endurance futamban ezúttal magyar induló is volt, a Janik motorsport LMP3-as gépével versenyző Volentér Balázs személyében. A sprint futam sajnos papírforma szerint kissé unalmasra sikerült. Az LMP autók elhúztak már az első körökben, a Mirko Konopka által vezetett LMP2 pedig kihasználta a közel kétszáz lóerős többletét az LMP3-as géppel szemben, magabiztos győzelmet aratva. Ritkán látott szituáció miatt kellett beküldeni a biztonsági autót is (amelyre egyébként egész hétvégén folyamatosan szükség volt), ugyanis a Jedlinski által vezetett rikító sárga Mercedes AMG GT3 elektromos hiba folytán többször is leállt, majd újra indult, veszélyeztetve ezáltal a forgalmat.

A hétvége fő versenyszámát a szombat esti endurance futam jelentette, ahol pilótacserével kellett a versenytávot teljesíteni. Talán a hétvége legjobb körülményei várták a Hankook Autós Gyorsasági Országos Bajnokság és FIA Közép-Európai Zóna Bajnokságzárófutamát a Hungaroringen. Az egyórás endurance verseny éléről a Volentér Balázs-Tomas Konvicka páros indulhatott LMP3-as prototípusával, megelőzve a GT3-as Mercedest vezető Marcin Jedlinskit.

A pályán kívül is akadt ám látnivaló – galéria

A gördülő rajt a mercedeses versenyzőnek sikerült jobban, de pár kanyar múlva már újra Volentérék álltak az élen, benne volt egy magyar-cseh győzelem a levegőben. Sokáig nem változott a sorrend, de a kötelező bokszkiállás után a feje tetejére állt minden. Miro Konopka LMP2-es Ligierjével átvette a vezetést, míg Jedlinski egy pár kör erejéig visszaesett a harmadik helyre Volentérék mögé. Jedlinski hamar utolérte LMP3-as autóval induló vetélytársát és meg is előzte, majd Volentérék meg is forogtak. Ennek hatására végleg eldőlt az első három sorsa, gyakorlatilag esemény nélkül befutott volna a mezőny a célba.

Az utolsó körben azonban a magyar értékelés második helyén álló – a Zengő Motorsport színeiben induló – Kismarty-Lechner Gábor defektet kapott, és az egyes kanyarban megforgott. Ettől függetlenül a magyar értékelésben megmaradt a második helye Sánta János mögött és Bódis Kálmán előtt.

Egy Norma M30 LMP3 versenyautó – galéria

Nagyon izgalmas két nap volt ez, remélhetőleg az év további rendezvényein már megnyílhatnak a kapuk a nézők előtt, de egy biztos, az Autó Pult ott lesz, amikor ez megtörténik.

„Mindig vonzott Le Mans.” – interjú Volentér Balázzsal

Volentér Balázs

Amikor megtudtuk, hogy a hazánkban nem túl ismert kategóriával, az ún. Le Mans Prototype azaz LMP autókkal is versenyző Közép-Európai Zónabajnokság résztvevői között magyar pilóta is van, az Autó Pult nem habozott egy beszélgetéssel egybekötött autóbemutatót kérni. A kérés nem volt hiábavaló, Balázs nagyon jó és igen szerény házigazda módjára kísért minket körbe a boxban és mutatta be ezt a technikai érdekességet, valamint mesélt tartalmas versenyzői múltjáról, a jelenlegi csapatáról, az endurance versenyzésről és jövőbeni terveiről.

Autó Pult: Szia Balázs! Köszönjük szépen a kedves fogadtatást ezen a kissé borús hétvégén. Mesélj kicsit magadról. Hogyan kerül egy 23 éves srác egy LMP3-as Norma M30 volánja mögé?

Volentér Balázs: Üdvözlöm a Kedves Olvasókat! Mint sok versenyzőtársam, én is gokartozással kezdtem, de viszonylag későn 13 éves koromban. 15 évesen már felnőtt kategóriában indultam. A gokartozást a formulaautózás követte, ahol Formula Renault 2.0-ás, azaz nagyjából az F4 szabályrendszernek megfelelő versenyautókkal folytattam. 19 éves koromban megnyertem az országos bajnokságot. A következő évben elváltak az útjaink az addigi csapatommal és el kellett döntenünk merre tovább. A versenyhétvégéinken többször találkoztam a cseh Janik Motorsport csapatával, akik akkor kerestek versenyzőt a csapatba. Ekkor jelentkeztem hozzájuk. A csapat tesztjén a Slovakiaringen megfutottam a körrekordot az autóval, ami bizony elég jó ajánlólevél lett a folytatáshoz. Ennek lassan három éve.

AP: Nem gyakori látvány az LMP autó a Hungaroringen és úgy általában a hazai autósportban sem. Nehéz volt a váltás a formula autók után?

VB: Bár nem látszik kívülről, de az LMP autók felépítése nagyon közel áll a formulaautókhoz. Itt is szénszálból készül a karosszéria és szintén érvényesül a hármas tagolás is. Elől egy szerkezetileg különálló (és baleset esetén könnyen leváló – a szerk.) orr rész található, amely a nagy ütközési energiák elnyelésére szolgál. Utána a pilóta egy megerősített monocoque „fészekben” ül szinte az autó közepén (amelynek első részébe van rögzítve a dupla lengőkaros futómű), háta mögött a motorral, majd leghátul a váltóval amelybe a hátsó futóművet kötik be. Ugyanúgy jelentős az aerodinamika szerepe, mint a Formula autóknál. A legfőbb különbség talán, hogy a szabályok szerint minden komponensnek és a kerekeknek is burkoltnak kell lennie és a versenyző zárt helyen ül, ami azért jóval biztonságosabb.

AP: Mit kell tudni a különböző LMP kategóriákról?

VB: A Forma-3, Forma-2, Forma-1 autókhoz hasonlóan itt is megvannak a technikai és teljesítmény lépcsőfokok. A csúcskategória eddig az LMP1 volt, amely közel Forma-1 szint, mind technikában, mind teljesítményben, ezt váltja az idei évtől az ún. Le Mans Hypercar osztály. Az LMP2 géposztály kb. a Forma-2-nek felel meg, míg az LMP3 a Formula 3-nak. Mármint köridők és tömeg/lóerő arány tekintetében. Ugyanis ezek az autók jóval erősebbek, de sajnos nehezebbek is.

AP: A formula autókhoz képest mit kellett változtatni a stílusodon? Miben kellett fejlődnöd?

VB:  Bár ezeken az autókon is nagyon jó a tapadás, ennek ellenére sokkal „lomhább” a viselkedésük, nyilván csak ezen a szinten értve. A tapadásvesztés lassabban következik be, ellenben ha elveszítjük azt, akkor nehezebb is összeszedni az autót. Ezen felül még a nagyobb és zárt karosszériát kellett megszoknom.

AP: A hosszútávú versenyzéshez sikerült könnyen hozzászoknod? Ugyebár van csapattárs is ilyenkor, akivel „osztozni” kell az autón.

VB: Én mindig azt vallottam, hogy az autósport csapatsport, hiszen minden sikeres verseny mögött tucatnyi ember munkája van. Az endurance versenyekre ez fokozottan igaz, itt nincs helye kapkodásnak, butaságnak, hiszen minden egyes hibával a csapattársam dolgát nehezítem meg a csapat munkáján felül. Ezen az érzelmi részen kívül technikai oldalról hozzá kellett szoknom a gördülő rajthoz is, mivel korábban csak állórajtos versenyeken indultam. Nagyon jó érzés volt, amikor a debütáló versenyemen elsőszámú pilótaként sikeres rajtot tudtam venni a Slovakiaringen és meg is nyertük a versenyt.

AP: Ha most tíz évet ugorhatnál az időben, hol szeretnéd magad látni?

VB: Mindig is vonzott Le Mans. A hosszútávú versenyzés. Nyilván nem tudjuk milyen versenysorozatok lesznek tíz év múlva, de az álmom a hosszútávú világbajnokságban (jelenleg WEC – a szerk.) való részvétel lenne, valamelyik top LMP csapatban.

AP: Kedves Balázs! Szívből kívánjuk, hogy sikerüljön! Be tudnád mutatni pár szóban a versenygéped?VB: Ez egy ún LMP3 Gen1. versenyautó, a Janik Motorsport Norma M30-as versenyautója. Az LMP3  kb. 5 évvel ezelőtt jött létre és a belépő kategória alakult ki ezzel a prototípus osztályban. A fejlettségben jelenleg a Gen2. szabályok szerinti autók képviselik a csúcsot, a Gen1. a korábbi változatokat jelentik. Az LMP3 Gen1. autókban gyári Nissan 5 literes V8-as motor van, amit az egyik legnagyobb LMP gyártó, az Oreca szerel össze és bocsátja a különböző karosszériagyártók, mint a Norma részére. A teljesítménye 430 lóerő körül van, ami elsőre nem sok egy ekkora motorból, de ne feledjük, hogy ez hosszútávú igénybevételre van tervezve, a tartósság is nagyon fontos. A minimum tömeg 930kg a versenyző nélkül, a maximális hossz 4.6 méter, míg a maximális szélesség 1.9 méter. Az LMP2-es autók, mint amilyet itt a Hungaroringen is láthatunk szintén Gen1. és Gen2. fejlettségi változatban léteznek. Érdekesség, hogy azokban kisebb motor van, egy 4.2 literes Gibson Technologies által szállított V8, de a magasabb fordulatszám miatt azok kb. 620 lóerős teljesítményre képesek ugyanilyen minimális tömeg mellett. Adott pályákon a köridők tekintetében nagyjából a Forma-3 és Forma 2-es autók szintjét képviselik.

AP: Köszönjük a bemutatót és sok sikert kívánunk az idei évre!

Laptiming kupa 2021 – galéria