1998-at írtunk, amikor smart city-coupé néven – és igen, maga a gyártó ragaszkodik a kis kezdőbetűhöz – megjelent a piacon egy mindössze 2,5 méter hosszú, sokak által csak játékautónak csúfolt apróság, amit a Mercedes-Benz a városi közlekedés forradalmasítása érdekében fejlesztett ki. Azt azért túlzás lenne állítani, hogy sikerült nekik mindez, de a márka azóta is vígan tengeti napjait, és éppen idén lett 20 éves, és úgy éreztük, ez mindenképpen érdemel egy kis figyelmet.

A smart története egyébként jóval előbb kezdődött, mint 1998, ugyanis Nicolas Hayek, a svájci Swatch óragyártó feje már 1982-ben a fejébe vette, hogy egy aprócska, stílusos miniautót szeretne kínálni a vásárlóknak. Ezt a projektet hamar el is nevezték Swatchmobile-nak, amit Hayek saját vállalata, a Hayek Engineering AG fejlesztett. Az úriember azonban egyrészt félt, hogy a nagyobb gyártók nem hagyják majd érvényesülni a piacon, másrészt pedig a műszaki segítség is jól jött volna neki, így 1991-ben úgy döntött, hogy inkább keres magának egy partnert, és ennek érdekében megállapodást is kötött a Volkswagennel.

Az Eco-Sprinter volt a city-coupé előfutára - galéria

Két évig zajlottak a fejlesztések, ám 1993-ban Ferdinand Piëch került a német gyártó élére, és ő rögtön leállította a közös munkát Hayek cégével, ugyanis a Volkswagen akkor már fejlesztette a saját városi minijét, ami aztán a Lupo képében piacra is került később. Hayek már korábban érezte, hogy nem fog sikerrel járni a német gyártóval, így diszkréten elkezdett érdeklődni más márkáknál is, ám a BMW, a Fiat, a General Motors és a Renault is elutasította a Swatchmobile-t. A svájci úriember azonban nem adta fel, és ezt nagyon jól tette, hiszen a Daimler látott fantáziát a projektben, és bár már korábban is élt a kapcsolat, a megállapodást csak 1994-ben kötötték meg, megalapítva egy új céget, melynek 51 %-át a csillagosok, 49 %-át pedig Hayek cége birtokolta.

A Crossblade a mai napig az egyik legvagányabb smart - galéria

A kapcsolat egyébként olyannyira megvolt már korábban is, hogy a Mercedes-Benz teljesen magához ragadva az irányítást, már 1993-ban bemutatott két koncepciót Eco-Sprinter és Eco-Speedster néven, melyek tulajdonképpen az 1998-ban bemutatott első sorozatgyártású modell előfutárai voltak. A csillagosok egyébként nem csak Hayek hatására kezdtek el foglalkozni egy igazi miniautóval, hiszen már korábban is készítettek különböző terveket és koncepciókat egy 2,5 méteres apróságról – tulajdonképpen tehát a svájciak csak az utolsó lökést adták meg.

Mindenesetre így is elévülhetetlenek Hayek érdemei, még ha nagyratörői terveiből végül nem is sokat valósított meg a Mercedes-Benz, ugyanis a svájci úriember egy tisztán elektromos autót szeretett volna már akkor piacra dobni, ám a németek nem igazán hittek ennek sikerében, és a végső szöget egy félresikerült bemutató ütötte be Hayek elképzeléseinek koporsójába – villanyos prototípusukat ugyanis nem tudták működésre bírni a német mérnökök előtt. Így alakult, hogy végül belső égésű erőforrásokkal került piacra az első smart, de azóta már elérhető elektromos verzió is – sőt, hamarosan megvalósul a svájci úriember terve, ugyanis a közeli jövőben már csak villanyautókat kínál majd a márka.

A forfour nem igazán járt sikerrel a konkurensekkel szemben - galéria

Érdemes néhány szót szentelni a névnek is, hiszen erről eddig nem beszéltünk: a smart angolul azt jelenti okos, amely természetesen nem véletlen, ugyanakkor nem ez a valódi oka annak, hogy erre esett a választás. A smart ugyanis egy mozaikszó, ami a Swatch és a Mercedes kezdőbetűiből, illetve az ART, azaz művészet szócskából áll össze. Ezzel azért utalnak a svájci eredetre, noha Hayek azt szerette volna, ha a Swatchmobile vagy a Swatch Car nevet kapja az autó, de ezt a Mercedes-Benz visszautasította. Mindez azért érdekes, mert a smartot mindenki a Mercedes-Benz gyermekeként emlegeti, és sokan nem is tudják, hogy a svájciaknak mekkora szerepük volt abban, hogy végül megalakult az új márka. A smart jelvénye egyébként egy C betűből é egy kis nyilacskából áll: míg előbbi a compact szóra utal, addig utóbbi az előremutató gondolkodást kívánja kifejezni.

Bőven volt hibája a Roadsternek, de kétségtelenül jópofa volt - galéria

Az első smart tehát 1998-ban mutatkozott be city-coupé néven, amit két évvel később követett a city-cabrio. 2001-ben már a frissítést ünnepelhette a márka modellje, majd 2002-ben bemutatkozott a smart crossblade, ami talán azóta is az egyik legvagányabb négykerekű a márka történetében. A gyáriak egyébként 2004-től tértek át a most is használatos fortwo típusnévre, és ezzel párhuzamosan mutatkozott be a forfour is, amivel nem titkoltan olyan ellenlábasoknak kívántak konkurenciát állítani, mint a MINI vagy éppen a Volkswagen Beetle – ez azonban nem igazán sikerült, így mindössze két év után le is állították a gyártást, és csak most, 2014-ben tért vissza ismét a név, de egy teljesen más koncepcióban.

Nem szabad persze elfeledkezni a Roadsterről sem, mely kupé és kabrió kivitelben egyaránt elérhető volt, de szintén csak két évig gyártották, 2003-tól 2005-ig. Mindez egyébként azt jelenti, hogy 2004-ben nem kevesebb, mint öt modellt vonultatott fel a smart, ami az akkor mindössze hat éves márkától igencsak szép teljesítmény volt – még ha ezek közül három nem is élt túl sokáig. 2007-ben aztán megérkezett a vadonatúj, második generációs fortwo és fortwo cabrio, hogy aztán 2008-ban már bemutatkozhasson Hayek korábbi álma, az első teljesen elektromos fortwo.

A második generációs fortwo-ból készült el az első elektromos verzió

A smart modelljeinek mindig is sajátos ismertetőjegye volt a hátra beépített motor és a hátsókerékhajtás. A német márka mindig aprócska, háromhengeres erőforrásokat használt, és egy ideig dízel verziók is voltak a palettán, sőt, a második generációs fortwo egy úgynevezett mikrohibrid hajtáslánccal is elérhető volt, amely tulajdonképpen megelőzte korát, hiszen működését a mostani, 48 Voltos elektromos rendszerrel szerelt lágy hibridekhez lehet hasonlítani, noha annyira azért nem sikerült hatékonyra.

A Mercedes-Benzek megpiszkálásával foglalkozó Brabus sem mehetett el szó nélkül a csillagosok új márkája mellett: a Brabus elsőként az első generációs fortwo frissített változatához nyúlt hozzá 2003-ban, és a 61 lóerős csúcsteljesítményt 75-re emelte, és ezzel párhuzamosan mutatós kiegészítőkkel is ellátta a kisautót. A cég természetesen a sportos Roadstert is kezelésbe vette, amihez már 100 lóerős teljesítményt kínált – ez pedig már egészen fürgén mozgatta az üresen kevesebb mint 850 kilós négykerekűt, még ha nem is tette igazi sportautóvá. Ami sokak életét megkeserítette a smartokban, az a nagyon lassú félautomata váltó, ami a robotizált szerkezetekhez hasonlóan működött, ám mindenképpen nekünk kellett kapcsolgatni a fokozatok között – ezzel tulajdonképpen csak a kuplungolást úsztuk meg, de jóval lassabb váltásokat kaptunk. Ezt persze idővel kinőtte a márka, és jelenleg a kézi váltók mellett hatsebességes, duplakuplungos szerkezetet szerelnek a smartokba.

A legújabb fortwo a Renault Twingóval azonos alapokra épül - galéria

Noha egy ideig próbálkoztak, a smartnál hamar rájöttek, hogy a vásárlók olyannyira azonosították az aprócska városi miniautóval a márkát, hogy nem igazán érdemes más felé kacsingatniuk, így bár a 2000-es évek közepén megpróbálták, de esélyük sem volt úgy kibővíteni a palettájukat, mint ahogyan például a BMW tette a MINI-vel – tény, a csillagosok nem is voltak túl türelmesek, és talán nincs is szükségük szélesebb kínálatra, hiszen a Mercedes-Benz minden más szegmenst le tud fedni. Jó eséllyel már csak azért sem próbálkoztak tovább a gyáriak, mert az új, nagyobb alapok fejlesztése igencsak drága mulatság lett volna, és már a jelenleg futó generációt is a Renault-val közösen fejlesztették a gyáriak.

A smart már 2020-tól tisztán elektromos márkává válhat - galéria

A smart története tehát nem egyszerű, de immár 20 éve töretlenül kínálják nekünk jópofa, miniatűr autójukat, amely mostanra már igazi fogalommá vált a piacon és rengeteg rajongót szerzett magának – a 2015-ös világtalálkozó éppen hazánkban volt, és Simon Sára kolléganőnk be is számolt róla. A márka jövője már biztosan tisztán elektromos lesz, de nem is olyan régen egy önvezető tanulmányt is bemutattak a gyáriak, amely a városi autómegosztás lehetősége felé mutat – ebben pedig nagyon erős lehetne a jövőben a smart, hiszen gyakorlatilag egyébként is ebből a célból készült el.