A smart (kisbetűvel, igen) érzelmi kérdés. Egy városi autó esetében sem beszélhetünk ilyen megosztó koncepcióról, amely mindenkiből véleményt vált ki. Sokan nem kedvelik a fortwót, divatautóként aposztrofálva, nehezményezve a magas árat és a hozzá tartozó helyhiányt a kétüléses kialakítás miatt. Ez ismert tény, de nem kizáró érv a típus ismerői és kedvelői számára, hiszen például ma nem tudunk ennél jobb autót bemutatni a piacon, ha a legkisebb parkolózseni életműdíjat szeretnénk átnyújtani.
A smart Európa legfiatalabb autómárkája, melynek küldetése az urbánus autózás ötvözése a szerethető, karakteres megjelenéssel, tömegből való kitűnéssel. Különc a maga nevében, mindig is az volt. 1998-ban, amikor a Mercedes és a Swatch óragyár közös fejlesztésében piacra dobták ezt az egyedi struktúrát, új fejezet indult az autótörténelemben. Kétüléses négykerekűek mindig is voltak, de nem városi használatra készítve. Az akkor City Coupé néven bemutatkozott újdonság immár új generációjába lépett, miközben már régóta fortwo néven ismerjük.
A múlt és a jelen - galériaJelen tesztünkben arra vállalkoztunk, hogy összevetjük az elődöt és a legújabb fejlesztést, amely tavaly debütált a Párizsi Autószalonon, és hazánkba is megérkezett. Most nem ráncfelvarrásról van szó, hanem egy új modell lépett piacra, amely hosszútávon meghatározza majd a márka irányvonalait. Külső és belső megújulás, vadiúj hatáslánc, átalakított formák jellemzik a minit, de mint azt Olvasóink tudják, magam is régi használója vagyok ennek a típusnak, ismerve előnyeit, gyengeségeit, szívét, lelkét, hangulatait. Az első két generáció már randevúzott hasábjainkon, így a harmadik felvonás is megtalálta párját, de a bírálat során még én is sok új szempontot tudtam felfedezni. Tartsanak velem erre az önismereti, „smartismereti” utazásra, ígérem, nem bánják meg!
Állandó dolgok: smart sosem lesz óriásAhhoz, hogy objektív szempontjaink érvényesüljenek, következzen a bemutató, és színpadra lépett apró hősünket vegyük alapos szemügyre! Már a tervezés fázisában a mérnökök számára egyértelmű volt, hogy a farmotoros koncepció megmarad, annak érdekében, hogy a városban nyújtott erősségek továbbra se maradjanak kihasználatlanul. Elismeréssel jelentjük, sikerült is a bravúr, hiszen az autó a markáns változtatások ellenére is 2,69 méter hosszú maradt.
Ha szemügyre vesszük, rögtön feltűnik az átrajzolt első rész. Magasabb övvonal és motorháztető, erőteljes vállrész, domináns, méhsejtrács alakú hűtőrács, rajta az újjárajzolt logóval, amely immáron háromdimenziós és matt, szépen illik a formanyelvbe. A smart megjelenése sokkal markánsabb lett, sportosabb, nagyautósabb. A Renault Twingóval való szoros rokonságot még a négyajtós forfour testvéren is csak nehezen vesszük észre. Hogy ez kinek mennyire tetszik, azt majd az eladások döntik el, de határozottan kijelenthetjük, hogy letértek a tervezők az elődök irányvonaláról, teljesen új formaterv született. Számomra ez először ellenérzéseket váltott ki, de a teszthét végére igencsak megszerettem. Az idő szava dominált, beláttam, hogy jobban illik a mai formanyelvi környezetbe az új külső, viszont meg kellett szokni, hogy a filigrán vonalakat férfiasabb ívek vették át. A váltásra Szabó kolléga talált egy frappáns, igaz nem túl szakszerű összefoglalást: míg az előd cica, addig az újdonság kutyus pofit kapott.
Cicus és kutyus, valamint a cikk szerzője
Tetszésfaktor - galériaTalán ez lehet az ok, hogy saját korábbi tapasztalatom mellett, az újdonság is a gyerekek kedvence, amiért a pluszpont mindenképpen jár. Első utam a tesztautóval egy csapat kisgyerek mellett vezetett el, akik boldog mosoly keretében integettek, miközben a lehúzott ablaknál hallottam, hogy az egyikük vidáman kiált fel: Nézd, új smart, de jó! − hát kell ennél több, ha már szerethető formákról van szó?
A tengelytáv 100 mm-rel több, immár 1873 milliméter, amely 10 centi a tágasság tekintetében tetten is érhető. A koncepció lényege, hogy a formatervezők a korábbi egydobozos formát másfél dobozos kialakításra cserélték, arányaiban fokozva ezzel a sportosságot. A kerekek a szélsőségesen rövid túlnyúlásokkal a sarokba kerültek, és a farmotorral együtt valódi parkoló királyt faragtak. Mielőtt erről lerántom a leplet, jöjjön a belső!
Vidám színeknek belül sem vagyunk híján
Mókás huzat a műszerfalon - galériaA passion felszereltségi szint az új törpénél választható narancssárga-fekete belső jelent, szemben az elődnél meglévő komorabb szürke-fekete belsővel. Előbbinél a két szín egyaránt visszaköszön mind az oldalzsebek, mind az ülés és ajtókárpit borításon egyaránt, jelentősen feldobva a hangulatot. Az elődhöz képest a korábbi középkonzol és a kormányoszlop melletti két műanyag tároló eltűnt, viszont kellemes gömbölyű formák uralják a teret, színében és kiegészítőiben egyaránt. Ezen a szinten fekete-fehér lehet még az opció, és ezek a színek a díszítő elemeken szintén visszatérnek majd. A kárpit anyaga a sportcipők felső részével azonos anyagból készült, amely izgalmas megoldás, de a műanyagok még mindig jelen vannak, és hiába tértek vissza az oldalakon a dobozos megoldáshoz, már tesztautónkon is számtalan kopás keletkezett, amely nem a hosszútávú használat érzését nyújtja.
Egy kis mókás finomság - galériaPraktikus szempontból vizsgálva, az újdonságban a két pohártartó elöl első ránézésre kényelmes lehetne, de váltás közben a palackok nekiütköznek az automatikus klímaberendezés konzoljához, nem tudjuk használni a műszercsoportot ilyenkor, útban vannak. Szerencsére hátul is van ilyen tárolónk, célszerű inkább azt használnunk. A középen lévő légkondicionáló vezérlőegysége szép és jó megoldás, szerettem: csúsztatható, nagyítós üveggombbal tudjuk beállítani a kívánt hőfokot.
Két főnek kimondottan jó helyviszonyok
Továbbhaladva, a fiókszerűen kihúzható kis rekesz remek ötlet, apróbb tárgyaknak nagyon kényelmes. A kesztyűtartó nem túl nagy, vérmes reményeket ne fűzzünk hozzá, de az autó méretéhez arányos. A multimédia tekintetében most csak Bluetooth és rádió állt rendelkezésre, de a típushoz rendelhetünk érintőkijelzős rendszert, és először smart JBL hangrendszert, erősítővel és nyolc hangszóróval, ami lássuk be, nem rossz ötlet, mert a városban dugóban állva, valóban jó hangzással még a várakozás is más színezetet kap.
Nem mindenben jobb az új - galériaA hátsó részt illetően, az átrajzolás itt is dominál, ennek megítélése szubjektív, ezért Olvasóinkra bízom. A csomagtartó 10 literrel megnőtt az elődhöz képest, összesen 350 liter a tetőig, és 260 liter az ülések mögött, de a hátsó keresztpánt miatt a magasabb tárgyak nehezen férnek be. Az előző modell ebben jobban teljesített, videónkban két bőrönd segítségével ezt bemutattam részletesen.
Az utasoldali ülés viszont lehajtható, ezzel további 1,5 méteres helyet nyerünk, amely összesen 2,2 méteres hosszúságot jelent, hogy a pakolásnak ne legyen gátja. Ismerve három generációt, ezt magam is alá tudom támasztani, mert két személy számára bőven van hely, nagyobb táskák, de balatoni nyaralás sem fogott eddig ki rajta.
Ezt foghatjuk - galériaiába a viszonylagos prémium státusz, különösen a testvér Twingóhoz mérten, sajnálatos módon visszalépéseket is tapasztalunk. Sok helyen megtalálhatóak a testvérmárkától érkező adalékok, egy helyen viszont sajnálatos módon nem közösködik a két modell: míg a smart kulcsa még a régi vágású, Dacia modelleknél használatos, addig a francia törpéhez szép, alubetétes, behajtható indító jár. Emellett a csomagokat takaró bőrponyva korábban kapott fogantyút a logó képében, ez eltűnt, és kifejezetten bosszantó, hogy a roló csak két kézzel húzható ki, egyik csomagunkat biztosan le kell tennünk a földre.
Amikor a smart szóba kerül, sokak számára joggal merül fel a biztonság kérdése, amely az apró méretből eredendően némi gyanakvást ébreszt a külső szemlélőben. Erre viszont egyáltalán nincs ok. A karosszériát illetően a tervezők meghagyták az ikonikus megjelenést eredményező tridion biztonsági utascellát, és a biztonsági koncepció alapja továbbra is a korábbi modellek sikeressége és a törésteszteken nyújtott jó szereplés. Az autót az utascella úgy védi, akár a dióhéj a belsejét. Ultramerev, forrón formázott acélok, és maximálisan kemény anyagok ötvözete adja a szilárdságot. A Mercedes-Benz filozófiája szerint a biztonság elsőrendű szempont, ez most sem volt másképp, az S-osztállyal és a C-osztály modelljeivel történő frontális ütközés során jól szerepelt az újdonság.
Légzsákkal is alaposan megtömték az új generációt
Kiemelendő továbbá, hogy immár széria felszerelésben elérhető a vezetőoldali térdlégzsák, és mindkét oldalon beépített oldallégzsákok, úgynevezett thorax fejlégzsák, amely az ostorcsapás szerű balesetektől és nyaksérülésektől óvva meg a bent ülőket hátulról történő ütközés esetén. Oldalsó ütközés esetén is csökkentik a mellkasra irányuló erőhatásokat, és a fej ablakkal, vagy más tárgyakkal történő ütközése során fellép súlyos sérüléseket. Az ajtópanelekbe épített deformálódó elemek is rendkívül hasznosak, megvédik az utasokat a medence sérülésektől. Széria továbbá az ISOFIX gyermekülés rögzítő rendszer is.
A használat vizeire evezve, mit ér a jó külső, ha nehéz a parkolás. Jöjjön tehát az ítélet, sikerült-e megtartani az első helyet a városi mezőnyben? Kérem, lapozzon!
