Az Opel Astra aktuális generációja kétségtelenül minden idők legjobb kompakt Opel modellje, ami – főként a praktikusabb Sports Tourer kivitelben – egy ‘átlagos’ család minden épeszű igényét tökéletesen kiszolgálja. Ám az Astra már négy éve piacon van, az Opel pedig a mai nap folyamán bejelentette a rövidesen piacra lépő frissített Astra K-t.
Az Astráról tudni kell, hogy még nem francia PSA alapokon, hanem a korábbi – hozzátesszük, igencsak jól sikerült – GM padlólemezen nyugszik (az aktuális Insigniával egyetemben), ami technológiai korlátokat jelent a PSA hatékony hajtásláncainak alkalmazásához. Ám a gyáriaknak lépniük kellett: még nem jött el az ideje a vadonatúj, már PSA alapú Astra bemutatásának (amin nyilván gőzerővel dolgoznak a mérnökök), a jelenlegi – itt is hozzátennénk, hogy egyébként kimondottan kompetens – hajtásláncokkal viszont nem tudják teljesíteni a brutálisan szigorodó emissziós előírásokat.
Kívülről nehezen lehet megkülönböztetni a frissített Astrát a jelenlegitől, de sokat dolgztak a tervezők például a légellenállás csökkentésén (is) – galéria
A mérnököknek tehát új megoldást kellett keresniük. Kézenfekvő lett volna a franciák hatékony PureTech és BlueHDi erőforrásainak használata, ám a GM-féle padlólemez ‘nem fogadta be’ a szóban forgó erőforrásokat, így muszáj volt újat fejleszteni – igen, kimondottan az Astrához! Az Opel ennek megfelelően egy vadonatúj, 1,2-1,5 liter közötti hengerűrtartalmú, háromhengeres motorcsaládot jelentett be az Astrához, aminek persze összes tagját turbófeltöltő lélegezteti. Mindegyik motor teljesíti a jövőre életbe lépő Euro 6d normákat, és a benzinesek részecskeszűrőt, míg a dízelek SCR katalizátort és ezzel párhuzamosan AdBlue-befecskendezést kapnak.
Benzinfronton a kínálat gerincét egy 1,2 literes erőforrás adja, ami 110, 130 és 145 lóerővel és ebben a sorrendben 195, 225 és (szintén) 225 Nm-es csúcsnyomatékkal érkezik – mindegyikhez (kizárólag) hatfokozatú kézi váltó társítható. Az automata váltók kedvelői egy 1,4 literes (szintén 3-hengeres) benzinest választhatnak, ami 145 lóerőt és 236 Nm-t produkál, a kapcsolásról pedig meglepő módon – és az Astra történelmében első ízben – egy hét előre programozott fokozattal ellátott, fokozatmentes CVT egység gondoskodik.
Nem a PSA-tól érkeznek az új 3-hengeres motorok: friss fejlesztés gyümölcsei – Opel Astra (2019) galéria
Az új WLTP mérési ciklus szerinti vegyes fogyasztás 5,2-5,9 l/100 km, a CO2-kibocsátás pedig 120-136 g/km, ami az elődmodellhez képest a kivitel függvényében 15-19 százalékos csökkenést jelent. Dízelfronton (legalábbis papíron) szintén jelentős az előrelépés, hiszen az új háromhengeres motorok a jelenlegi négyhengeresekkel összehasonlítva a kivitel függvényében 10-17 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, ami a WLTP ciklus szerint 4,4-5,3 l/100 km-t, illetve 117-139 g/km-t jelent.
És hogy dízelfronton milyen új motorokról is beszélhetünk? A jelenlegi négyhengereseket egy új 1,5 literes, 3-hengeres motorcsalád váltja 105 és 122 lóerős csúcsteljesítménnyel, illetve 260 és 300 Nm-es maximális forgatónyomatékkal. Mindkettőhöz hatfokozatú kézi váltó jár szériában, de a 122 lóerős dízelhez rendelhető egy kilencfokozatú bolygóműves automata is, ami most debütál az Astrában. Utóbbi esetben a motor maximális forgatónyomatéka 300-ról 285 Nm-re csökken.
A beltérben leginkább az Insigniából érkező digitális műszercsoport és multimédia jelenti a legnagyobb újítást – galéria
A hatékonyság fokozásában, illetve a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás csökkenésében fontos szerepet vállal a frissített Astrák javított légellenállása: az ötajtós astra cw-értéke 0.26, míg a Sports Tourer puttonyosé 0.25, ami fantasztikus értéknek számít a szegmensben és egyben a zajszintet is csökkenti. A mérnökök persze kicsit a futóműveken és a kormányzáson is faragtak. Az újításokhoz tartozik az új frontkamera, ami a jelenleginél ügyesebben szolgálja az asszisztens rendszereket.
Ezen felül olyan újdonságok kerültek az Astrákba, mint a digitális műszercsoport, a 3-féle, akár 8 colos képátlójú érintőképernyővel dolgozó és okostelefon-tükrözésre is képes multimédia, a fűthető első szélvédő vagy a vezeték nélküli töltés, de a hátsó tolatókamera képes is sokat fejlődött. A megjelenés tekintetében persze szintén jó néhány ponton módosult az Opel sikeres kompaktja, de ezek a változások a komoly technikai újításokhoz képest szinte elenyészőek.
Biztosan jók lesznek az új 3-hengeres motorok, de mi azért inkább lecsapnánk gyorsan a kifugó négyhengeresekre...
Annyi bizonyos, hogy a tervezők rengeteget dolgoztak az Astrán, ám az is egyértelműen látható, hogy a frissítés elsősorban arról szólt, hogy mentsék a menthetőt a CO2-kibocsátás kapcsán és életben tudják még tartani a típust. Már alig várjuk, hogy kipróbálhassuk az új hajtásláncokat, de azért halkan megjegyezzük, hogy ha új Astrára vágynánk, nem biztos, hogy megvárnánk az új háromhengereseket, inkább lerendelnénk gyorsan egy 'jó öreg’ négyhengerest – addig, ameddig még lehet kapni...