A lassú behemótok leggyorsabbika: az SQ7 és a csúcs-Touareg után az Audi Q8 is megkapta a márka V8-as dízelmotorját, vele pedig hangsúlyosan sportos körítés is érkezett. A végeredmény a leggyorsabb nagy SUV lett, amelynek üzemeltetéséhez még nem célszerű saját benzinkút-hálózattal rendelkeznünk.
Nem köntörfalazunk, kezdjük rögtön a lényeggel: a motorháztető alá a németek négyliteres V8-as dízelmotorja került, amely a korábbi 4,2-es alternatívánál kínál kompaktabb, mégis erősebb izomcsomagot. A nyolchengeres, biturbós turbódízel 435 lóerős csúcsteljesímény leadására képes, míg maximális nyomatéka bődületes, kereken 900 Nm. És ami még durvább, hogy utóbbi már 1000 1/perces főtengelyfordulattól rendelkezésre áll, egészen 3250-es fordulatig. A kerekekhez a nyomatékot a szerényebb V6-os hajtásláncokhoz hasonlóan nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó továbbítja. Az állandó összkerékhajtás természetesen ezúttal is széria.
Nagy test, nagy élvezet? 435 lóerővel már egészen dinamikusan mozog
Az autóiparban elsőként a négyliteres dízelmotorban debütált az EPC kompresszor, amely a turbót tudja felrázni álmából. Az akár 70.000/perces fordulatra képes elektromos kompresszornak hála az autó búcsút int a turbólyuknak, hiszen az EPC az egyik intercoolerre szerelve képes bármikor nyomást növelni, kiküszöbölve a turbólyuk kelletlen jelenségét. Az elektromos kompresszor 7 kW teljesítményű, az energiát pedig egy külön 48 V feszültségű akkumulátorból kapja - azért nem a 12 V-osról, mert így kisebb áramerősség mellett is megoldható ugyanazon elektromos teljeítmény lehívása. Az akku a csomatér alá került beépítésre, és a speciális aktív, adaptív futóműrendszer is ebből nyeri az energiát.
A fentiekből is látszik, hogy a TDI mellé jár egy 48 V-os enyhe hibrid rendszer is, amely a visszanyert fékezési energiát tudja a hajtásba is visszaforgatni. A 0-100-as idő a tágasabb SQ7-hez hasonlóan 4,8 másodperces idő (hiába a nagy teljesítmény, ha nagy ellenállás is jár hozzá), a végsebesség pedig 250 km/h – a gyári vegyes fogyasztási adat 7,4 l/100 km még a korábbi norma szerint. Ez egyben azt is jelenti, hogy a V8-as dízel hajtáslánccal is vígan közlekedhetünk 10 literes étvágy alatt.
Telepréselték csúcstechnológiával - galéria
Megjelenésben az S-Line modelleknél is agresszívebb lökhárítók, SQ8 megjelölések és a négy kipufogóvég különbözteti meg a modellt, amely már szériában 21, felár ellenében pedig 22 colos kerekeken rugózik. Egyébként ez sem lehetetlen vállalás: a V6-os dízel tesztautó már bizonyította nekünk, hogy a légrugózással párosítva ez is bőven elfogadható kombináció. Mivel utóbbi itt széria, így félhetően itt sem lesz gond a rugózási komforttal. Ha pedig a tesztautót emlegettük: pénteken teljes, részeltekbe menő teszttel érkezünk az 50 TDI-ről.
Az integrált fejtámlás sportülés az SQ8 kiváltsága
Belül az S kezelés a logókon kívül az integrált fejtlámás új sportüléseket takarja, de természetesen típus-specifikus kárpitozás és betétek is rendelhetők. Mivel amolyan kupéról beszélünk, itt az ötüléses kialakítás jelenti a csúcsot.
Jól felszerelve listaáron szinte biztosan 40 millió felett lesz
A modell értelemszerűen erősen fölé kínál a jelenleg kapható 231 és 286 lóerős háromliteres V6-os TDI verziók nagyjából 21 és 22 milliós alapárának, igaz, a jócskán 30 millió fölé rúgó árcédula jelentős mennyiségű plusz felszereltséget is tartalmaz.

