Tudjuk, hogy a Rolls-Royce alig hasonlítható össze a hagyományos (akár prémiumkategóriás) gyártókkal. A stabil hátterű cég vevőire nem jellemző az árérzékenység. Éppen ellenkezőleg, egyszerűen a legjobbat akarják, kerüljön az szinte bármibe. Ez okozza a kihívást a dupla R-es márka mérnökei számára: mindig többet és/vagy mindig a tökéletesnél is kiválóbbat kell adniuk.

Az új Rolls-Royce Ghost Extended elsősorban többet nyújt: a sima Ghosthoz képest további 17 centit tud felmutatni, amelynek java részét a hátsó utasok élvezhetik. Nála már csak a Phantom Extended nagyvonalúbb a méltóságos urakkal és a nagyságos asszonyokkal. A nyers méretek amúgy a szokásosnál is impozánsabbak: 5716 mm a jármű hossza, 2148 mm a szélessége, 3466 mm-es a tengelytáv és a fentiekhez képest szinte csekélység a 'mindössze' 1571 mm-es a magasság.

A hosszú Ghost azoknak való, akik néha előfordulnak a kormánykerék mögött is. A jobb hátsó ülésről talán többen szavaznának a Phantomra, de a Ghost a menetdinamika terén sem köt kompromisszumot. Tudjuk, mert megírta az internet.

Nem szerelték ki az első üléseket, tényleg ekkora hátul

De egyelőre maradjunk a hátsó sorban. Mondhatni, soha nem látott szintű kényelmet tesz lehetővé a Serenity Seat, vagyis a fekvő pozícióba állítható ülés. Ha éppen belefér a tulajdonos feszített napirendjébe, a hátsó ülések közötti hűtőből akár egy üveg jónevű pezsgő is előhúzható, amelyeket hagyományosan magyar készítésű kristálypoharakból kortyolhatunk be. A drága pezsgőt pedig csak az arra méltatlanok fogyasztják túlhűtve. Ezért a Rolls frigója két hűtési módot is ismer. A fajta függvényében 6 vagy 11 fokot állíthatunk be az eszközön.

Szoftveres és hardveres támogatással operáló utastéri levegőkezelő is kerül az autóba. Nagyon érzékenyen reagál a légszennyezésre, így a nanopárnás szűrőt is bevetve legfeljebb két perc alatt képes szinte tökéletesen tiszta levegőt teremteni az utastérben.

Egészen hihetetlen, és nem csak a puszta méretek miatt

A Ghost csúcstechnikáját természetesen a hosszított verzió is megkapja: többek között akár 600 méteres távolságot megvilágító lézeres fényszórókat, nappali és éjszakai látássegédet, négykamerás rendszert és automata beparkoló funkciót adnak az Extendedhez is.

Ugyancsak a Ghostban megismert, teljesen alumínium vázkeretre épül az extra változat is. Az összkerékhajtás és -kormányzás mellett Planar felfüggesztési rendszer (és a vele járó varázsszőnyeg élmény), folyamatosan változó keménységű (vagy inkább puhaságú) légrugózás, valamint a világújdonságot jelentő első futómű került a hosszú Szellembe is. A csodákról itt írtunk részletesen.

A plusz tömeg sem akadály egy tisztességes V12 esetén

A két turbós V12-es motor 6,75 literes, 571 lóerőt és 850 Nm-t képes leadni, de az erőforrás brutalitását vagy 100 kilónyi hangtompító anyag is igyekszik elfedni. Nem a legfontosabb adatpár, de említsük meg a (korlátozás után) 250 km/h-s végsebességet és a 4,8 másodperces 0-100-as gyorsulást is. A két és fél tonna vas (akarom mondani, alumínium) kombinált fogyasztása egyébként 15,5 liter 100 kilométerenként – meg lennénk lepve, ha a vevők közül bárkit is meghatna az érték.

A precíz kivitelezés érdekében a beltéri anyagok egy része 3D-s nyomtatási technológia felhasználásával készül. Egyébként ez az első alkalom a goodwoodiak életében, hogy a hagyományos kézműves megoldásokat ezzel a kétségtelenül modern lehetőséggel kombinálják. A fém alkatrészek egy részét (a sugárhegesztéssel készülteket) további varratokkal rögzítik a nyers karosszériavázhoz, a komponensek egy másik csoportját (a szelektív lézeres szinterezéssel, illetve a többpontos összeolvasztással készülőkét) pedig külön helyezik fel az alapra.

Arányosan hatalmas, a plusz 17 centi gyakorlatilag egy az egyben a hátsó ajtóba került

A sok high-tech után szinte felüdülés a fáról, mint alapanyagról olvasni. Két nemes bevonatot is készítettek kifejezetten a Ghost számára. Az Obsidian Ayous a magmás kőzetekben található színpalettát idézi meg, míg a Dark Amber (sötét borostyán) különlegességét a fa köré futtatott finom alumíniumszemcsék sokasága adja. Természetesen mindkét anyag nyílt pórusú, hogy ezzel is fokozzák a luxus hangulatot.

Még idén leszállítják az első darabokat, mi pedig várjuk, hogy mikor pillantjuk meg az első példányt a forgalomban. Sok esélyünk nem lesz rá: már a hagyományos változat alapára is jócskán 100 millió fölötti, így biztosak lehetünk benne, hogy a hosszított változat opciókkal jócskán megtömve akár 150 millió is lehet. Az pedig már majdnem Phantom szint.