Gyakorlatilag az első generáció 2009-es megjelenése óta fejlesztették a második nemzedéket

A Rolls-Royce 2009-ben döntött úgy, hogy a termékkínálat csúcsán lévő Phantom mellé valami újat, valami mást is ad. A Ghost – ha lehet így fogalmazni a márka esetében – egy szerényebb, minimalistább megjelenést kapott, és tízéves életciklusa alatt egyenesen a goodwoodiak legsikeresebb modelljévé vált. Az új generáció fejlesztésekor a mértéktartó formatervezés mellett magasabb szintre kellett eljutni az autó kifinomultságával: az utastér kényelme (amibe beletartozik az extrém csend is) és a futómű minden körülmények közötti megingathatatlansága is fontos részcél volt. Alumínium vázszerkezettel, világújdonságú futómű-kialakítással, az összkerékhajtás mellett négykerék-kormányzással is felvértezték az új Ghostot.

A végeredmény a gyáriak olvasatában egy minden szempontból kiváló autó, amely egyszerűségében tökéletes. A kevesebb néha több – ha egy jól ismert frázissal szeretnénk élni. Nagyjából ennyi a lényege a Post Opulent tervezési filozófiának. Azoknak tervezték az új Rolls-Royce-ot, akik a gazdagságukat nem harsányan hirdetni, hanem feltűnésmentesen élvezni szeretnék. Mondhatni üres monitorral kezdődött az alkotómunka: csak a Spirit of Ecstasy szobrocskát és az esernyőket tartották meg az elődből. A Phantomnál már alkalmazott alumínium keretrendszer méretben rugalmasan alakítható, így nem kötötték holmi milliméterek a tervezők kezét. Négy fix pont köré szabható az egész struktúra, így a tűzfal, a padló, a keresztmerevítők és a küszöbök is az igények szerinti pozíciót és méreteket kaphatnak. Az első felfüggesztés öntött elemei például egészen elöl kaptak helyet, így a 6,75 literes V12-es az első futómű mögé kerülhetett. Az optimális, 50:50 arányú súlyelosztást is egyszerűbb volt elérni ezzel az ’enyhe-középmotoros’ elrendezéssel.

Arányosan hatalmas lett az új Ghost

A jármű egyébként egészen impozáns méretekkel rendelkezik: 5546 mm-es hosszát 89 mm-es nyúlás után érte el, szélessége 3 centis bővüléssel immár 1978 mm. A karosszériát négy szakember egyszerre hegeszti össze, ezzel érik el a tökéletesen összeolvadó varratokat. Nem csupán a teljes karosszériaváz készül alumíniumból, hanem még az ajtók is. A lézerhegesztéses eljárással készülő nyílászárók természetesen motorosan nyílnak és csukódnak. A könnyűfém 40.000 Nm/fok merevséget kínál alacsony súly mellett, ráadásul akusztikailag is kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkezik.

A Rolls-Royce-oknál hagyományosan nem a nyers adatokról szól a hajtáslánc, hanem a meggyőző fölényességről. Kivételt talán csak a hengerek száma jelent, ami szerencsére továbbra is szigorúan 12. A 6,75 literes erőforrást két turbó táplálja, a hivatalos adatok között 571 lóerő és 850 Nm szerepel. A magabiztosságot szolgálja a már 1600-as fordulatszámtól lehívható nyomatékmaximum. Az általános csendesség érdekében a levegő nagyobb nyílásokon áramolhat a motor felé.

Nincs túlbonyolítva, mert a vevők nem igénylik a feltűnést

A Rolls-Royce-ok egyik ismérve a Magic Carpet Ride futómű. Ezúttal Planar rendszert választottak a mérnökök, amely nevét a teljesen lapos és vízszintes geometriai síkról kapta. Tíz év kemény fejlesztés és folyamatos tesztelés eredménye az új Ghostba épített megoldás, amely a közúti járművek között még soha nem tapasztalt szinten igyekszik reprodukálni a repülőgépek sima lebegését. Műholdas adatok és az utat figyelő kamera képének elemzésével készül fel az autó a rá váró kihívásokra. Egészen 100 km/h-s sebességig proaktív (nem pedig reaktív) a Flagbearer névre hallgató funkció. Folyamatosan változtatható karakterisztikájú, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók és nagytérfogatú, folyamatos szintszabályozásra képes légrugók teszik teljessé a konstrukciót.

A szintén Planar nevű szoftver vezérli az ötlengőkaros hátsó futóműbe épített kormányozható hátsó kerekeket is. Nedves körülmények között a rendszer szárazon tartja a féktárcsákat, így esőben is azonnal fékhatással számolhat a jármű vezetője – aki a Ghostok esetében nem ritkán maga a tulajdonos. Aki egyébként a műholdas adatoknak köszönhetően a domborzati viszonyoknak, illetve a kanyar sugarának megfelelően előre bekészített sebességi fokozat előnyét is élvezheti.

Felülnézetből is letisztult

Az utastér kényelméről többek között a külön felvezető cikkben is részletezett akusztikai hangolás és a növelt kapacitású légszűrőrendszer gondoskodik. Az akusztikáról ezúttal annyit, hogy a küszöbrész gyakorlatilag maga egy rezonancia kamra, így a karosszéria is mintegy mélynyomóként funkcionál. Az audiorendszer 18 csatornás erősítője 1300 W zenei teljesítményre képes, a hangszórókhoz pedig magnézium-kerámiát használnak. Két aktív mikrofon segítségével valósul meg az aktív szabályozás, így ezúton kérünk meg minden alkalmi Rolls-Royce sofőrt, hogy ne tegyék tönkre a zenei élményt magukkal vitt MP3-as muzsikával, tessenek tömörítetlen formátumot hallgatni az autóban. A valódi tulajdonosok bizonyára nem szorulnak efféle tanácsra. A beltér egyik különlegessége a megvilágított műszerfal, amiről szintén külön anyagban számoltunk be a típust beharangozó sorozat részeként.

Nem esett még szó az autó külsejéről. Véleményünk szerint a képek többet mondanak ezer szónál, de ezúttal kiemelnénk az érdekesebb részleteket. A már említett Post Opulent stílus a minimalista esztétikából merít ihletet. Nem steril, mégis letisztult vonalakat kellett rajzolni a formatervezőknek. Ahol kevés a domborítás és az erős törés, ott kap szerepet a világítás: az új Ghost például nem kevesebb, mint 20 darab LED-es fényforrást visel a hűtőrács tetején. A megvilágítás csillogását a hátsó oldalukon mattított rácsrudak csökkentik, ezzel lesz visszafogott a fényhatás – összhangban a tervezési filozófiával. A finom, szinte négyzet alakú hátsó fénygrafika is a kortárs Rolls-Royce-oknak megfelelő kiképzésű. Nem veszik körül klasszikus zárt vonalak, a látványt inkább a fényezett felületen belüli szigetként dolgozza fel agyunk.

Multifunkciós a tetőkárpit: csillagos égboltként és hanszóróként is aktív

Az egyszerűségében tökéletes új Ghost LED-es és lézerfényszórói akár 600 méteres távolságot is képesek megvilágítani. De ha ez nem elég, éjszaka és nappal is a sofőr segítségére siet az embereket és állatokat felismerő kamera. Természetesen fáradságérzékelő, körpanorámát, illetve helikopter nézetet is adni tudó négykamerás rendszer, aktív sebességszabályozó, elöl-hátul aktív ütközésérzékelő, sávtartó, továbbá sávváltási asszisztens is akad a fedélzeten.

Mi csak annyit kívánunk: minél többen vásároljanak a magyar piacon is a Rolls-Royce Ghostból, ahol a vevők pénztárcájának vastagsága rímel az autó gyár által közölt menetteljesítményeire: éppen elegendő. Árakról egyelőre ne is beszéljünk.