A Dacia hazai importőre érdekes módon nem verte nagydobra, hogy a palettára szép csendben megérkezett minden idők legerősebb szériagyártású Daciája. Már korábban is írtunk arról, hogy valószínűleg a Dusterben is bemutatkozik a Renault-Nissan konszern vadonatúj 1,33 literes, 4-hengeres turbós benzinmotorja, ami a korábbi, kissé szomjas 125 lovas 1,2 literes TCe egységet nyugdíjazza (hiszen az 1.2 TCe már nem képes teljesíteni az aktuálisan érvényben lévő emissziós normákat), a vérfrissítés pedig máris megtörtént és az új 1,33 literes egységek felkerültek az árlistára.

A Duster kínálatában rögtön két teljesítményváltozatban, 130 és 150 lóerővel mutatkozott be a kiváló erőforrás (1600/perctől 240, illetve 1700/perctől 250 Nm csúcsnyomatékkal), ám a papíron szereplő adatoknak túl sok jelentőségük nincs, a gyáriak ugyanis oda hangolják a 'hardware-esen' gyakorlatilag teljesen megegyező motorok elektronikáját (körülbelül 100-160 lóerő között), ahova csak akarják. Ebből kifolyólag látatlanban nem feltétlenül érdemes kifizetni az erősebb verzió 200 ezer forintos felárát a 130 lovashoz képest, bár kétségtelenül vonzó 150 lóerő birtoklásának a tudata.

Erősebb és gyorsabb is lett a Duster a friss dízelekkel - galéria

És 150 lóerővel a Duster bizony már bőven kilép a belépőkategóriából a motorizáltság terén: a könnyű crossover így jóval komolyabb, drágább autókat megszégyenítő menetteljesítményekre képes. Mi sem bizonyítja ezt jobban a nem éppen kedvező légellenállás ellenére a 200 km/h-s végsebesség (a 130 lovas papíron 191 km/h-ig képes gyorsítani). A gyorsulási adatokat még nem ismerjük, de a 150 lóerős változatnál biztosra vehetjük 10, sőt, akár 9 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidőt. A gyári vegyes fogyasztás még a régi, NEDC ciklus szerint mindkét esetben 6-6,1 l/100 km és a tapasztalatok alapján a valóságban is egészen takarékos lesz a Duster.

Mindkét egységhez szériában jár a 6-fokozatú kézi váltó, de egyelőre sajnos sem összkerékhajtás, sem pedig automataváltó nem társítható az új erőforrásokhoz. A benzines részecskeszűrő viszont széria, így az 1,33 literes turbós Dusterek a legszigorúbb, Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási normákat is teljesítik. És hogy mennyi az annyi? Az új egységek a négyből csak a legmagasabb, Prestige nevű felszereltségi szinten elérhetők, 4,65, illetve 4,85 millió forintos indulóáron, vagyis nem kifejezetten olcsók, cserébe viszont egészen sokat is kínálnak a csúcsra szerelt Dusterek.

Feltörekvés: az Apple CarPlay és az Android Auto funkció is elérhető az új Dusterekben

További örömteli hír, hogy a vásárlók nem csak a friss motoroknak, hanem a Dacia legfrissebb, MediaNav Evolution névre hallgató multimédiás rendszerének frissítése okán is örülhetnek, ugyanis a legmodernebb verzióba bekerül az Apple CarPlay és az Android Auto okostelefon-kijelzőtükrözés támogatás is, amely hasznos funkciókkal szolgál majd az ügyfelek számára.

A Renault-Nissan új 1,33 literes turbómotorja a Dusterben 130 és 150 lóerővel elérhető

Az új motorok felára különben egészen korrekt, hiszen a jó öreg Nissan-féle, 115 lovas 1,6 literes szívómotornál azonos konfigurációban (viszonylag) elfogadható 400 ezer forinttal kerül többe a 130 lovas turbós, a 115 lóerős 1,5 literes Blue dCi dízelnél pedig a 150 lovas kivitel is olcsóbb 150 ezer forinttal megegyező konfigurációban. A Renault-Nissan konszern új motorcsaládjáról – amit a Mercedes-Benz is alkalmaz friss kompakt modelljeiben – részletesebben korábbi Nissan Qashqai menetpróba cikkünkben, ide kattintva olvashatnak.