Amikor a Mercedes-Benz bemutatta a Citan első generációját, sokan csak értetlenkedve néztek: miért fizetne valaki többet azért, hogy Renault embléma helyett egy csillagot kapjon az autója orrára, miközben gyakorlatilag ugyanaz a két autó. Nos, próbáljunk meg egy német vállalkozó fejével gondolkodni – ugye, hogy rögtön más a helyzet? Nyilván mindenki tisztában van vele, hogy a Kangoo műszaki megoldásait használja a németek kisáruszállítója, de presztízs szempontjából közel sem mindegy mi van az orrán. Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a vadonatúj Citan bemutatkozása.
A recept ugyanaz: átszabott vonások és azonos műszaki alapok. Persze ahogy fejlődnek ezek a dobozos modellek, úgy lesznek egyre méltóbbak a Mercedes csillagára, és ez az új generáció esetén is jól látszik, hiszen a kifutó változat még erősen izzadságszagú volt már első ránézésre is, ám a németek legfrissebb formanyelvét megkapó újdonság már egészen jól beleillik a kínálatba, ami többek között a modernebb, és ezzel együtt valamivel elegánsabb részleteknek köszönhető.
Kívülről minimál, de az alapfelszereltségre már így sem lehet panasz - a legfontosabbak mind megvannak
A zárt áruszállító és a Tourer csapatszállító egyszerűbb megoldásai – mint a műanyag, fényezetlen elemek – ne tévesszenek meg senkit, hiszen érkezik majd a T-osztály, ami a V-osztály/Vito pároshoz hasonlóan a Citan személyautósabb, mondhatni prémium verziója lesz, jóval finomabb megoldásokkal. A Citan név tehát a „munkás” változatok sajátja marad, és ehhez idomulnak a sajtófotókon látható modellek is, helyet hagyva a 2022-ben érkező „luxus” verziónak.
Egyelőre csak a rövidebb tengelytávú kivitel lesz elérhető, amely hajszál híján 4,5 méter hosszú és tengelytávja 2716 mm, de később jön a hosszabb változat is. Természetesen már a rövid verzió is nagyobb teret kínál az elődnél, hiszen a flexibilis válaszfallal akár 3,05 méter hosszú tárgyakat is el tud nyelni, a korábbinál nagyobb (615 mm széles és 1059 mm magas) nyílásokat biztosító oldalsó tolóajtók pedig immár akár mindkét oldalon elérhetők.
Már most van csapatszállító, de jön majd a prémium verzió is T-osztályként
A dobozos változat alsó küszöbje mindössze 59 centi magasan van, így nem kell túl magasra emelni a csomagokat, ráadásul a személyszállítóhoz is elérhető kétszárnyú hátsó ajtók – amelyek nem szimmetrikusak – akár 180 fokban is nyithatók. A csomagok mellett természetesen az utasok számára is tágas teret kínál az új Citan, elöl pedig igazán modern környezet várja a vezetőt. A felépítés ugyan ismerős lehet a Kangoo-ból, de a németek azért saját képükre szabták némileg a formákat, így például a legfrissebb MBUX multimédiás rendszer dolgozik az autóban, és akár a Mercedes Me online szolgáltatások is elérhetők.
Ahogyan azt egy Mercedestől elvárjuk – és manapság mondhatjuk, hogy már szinte minden autótól –, a Citanban is megtalálhatók a mostanra már természetessé vált vezetéstámogató rendszerek, mint az aktív sávtartó, a távolságtartó tempomat, az aktív fékasszisztens, a holttérfigyelő vagy éppen a sebességszabályozó. Ami a multimédiát illeti, természetesen Android Auto és Apple CarPlay is elérhető, ráadásul a Citan is megkapta a Mercedes érintőgombokkal ellátott kormánykerekét, ezzel tovább erősítve a csillagos identitását.
Ilyen egy jól felszerelt kivitel - galéria
Mercedes-Benz ide vagy oda, azért az ilyen igáslovak mezőnyében senki nem versenyautóra vágyik, és ehhez igazodik a motorpaletta is, amely szintén a franciáktól érkezik. Dízelfronton az 1,5 literes egység elérhető 75, 95 és 116 lóerővel, melyekhez 230, 260 és 270 Nm-es csúcsnyomaték tartozik. Aki a benzinre szavazna, annak az 1,3 literes turbós négyhengeres áll rendelkezésére 102 és 131 lóerővel, illetve 200 és 240 Nm-es csúcsnyomatékkal. A legerősebb dízel egyébként overboost funkcióval akár 121 lóerőt és 295 Nm-es nyomatékot is tud biztosítani ideiglenesen.
Az alapverzió pedig ilyen - galéria
A leggyengébb dízel elég lesújtó, 18 másodperces 0-100-as sprintje és 152 km/h végsebességes mellett az erősebb egységek 14,3-11,7 szekundum között alakuló gyorsulása és 164-183 km/h közé eső végsebessége már elfogadott a kategóriában. A fogyasztás egyébként a dízelek esetén 5-5,8, a benzineseknél pedig 6,4-7,2 liter között van 100 kilométerenként. A legerősebb dízelhez és benzineshez az alap hatfokozatú manuális váltó helyett hétfokozatú duplakuplungos automata is elérhető.
Természetesen az elektromos kivitellel sem sokáig marad adós a Mercedes: a szintén a Renaulttól érkező elektromos hajtáslánc 2022 második felében érkezik meg. Az eCitanról egyelőre csak annyit árultak el, hogy a WLTP hatótávja 285 kilométer körül alakul majd, és gyorstöltés segítségével 40 perc alatt 10-ről 80 százalékra lehet majd pumpálni az akkuját, míg helykínálat és terhelhetőség tekintetében ugyanazt nyújtja majd, mint dízel és benzines társai – vonóhorog is elérhető lesz hozzá.
Természetesen a majdani T-osztálynak is lesz saját elektromos változata EQT néven, amelyet a gyáriak egy koncepció képében már korábban előrevetítettek. Az árakról egyelőre nincs információ, de hamarosan ezügyben is okosabbak lehetünk majd.


